
BNR a primit anul trecut cu 23% mai sesizări privind serviciile de plată utilizate
21 Iunie 2024
AgerpresBNR susţine că monitorizează continuu evoluţia fraudelor şi a tiparelor de fraudă şi emite recomandări şi îndrumări prestatorilor de servicii de plată privind măsurile de securitate suplimentare care pot fi implementate în vederea identificării şi evitării fraudelor.
Banca Naţională a României a recepţionat, în 2023, cu aproximativ 23% mai multe sesizări prin care sunt reclamate şi/sau contestate anumite aspecte legate de serviciile de plată utilizate, dintre care 57% au vizat aspecte privind scenarii de fraudă bazate pe tipologii de manipulare a plătitorului şi speţe de phishing, potrivit raportului anual al băncii centrale.
"Pe parcursul anului 2023, raportat la anul precedent, BNR a recepţionat cu aproximativ 23% mai multe sesizări prin care sunt reclamate şi/sau contestate anumite aspecte legate de serviciile de plată utilizate. Astfel, dintre acestea: 57% au vizat aspecte privind scenarii de fraudă bazate pe tipologii de manipulare a plătitorului şi speţe de phishing; 18% au vizat solicitări privind decontarea şi procesarea operaţiunilor de plată (operaţiuni de plată dublate, timpul necorespunzător de decontare a operaţiunilor de plată în valută, operaţiuni de tip charge-back, operaţiuni de plată neprocesate datorită nefurnizării documentelor justificative); 5% au prezentat probleme privind operaţiunile de retragere şi depunere de numerar la ATM/MFM (bancomate multifuncţionale Multi-Function Machine); 4% au fost în legătură cu aspecte privind serviciile de open banking; 4% au vizat operaţiuni de plată contestate de utilizatori ai serviciilor de plată (eroare POS, friendly/family fraud); 12% au vizat alte aspecte (solicitări de informaţii inclusiv cu privire la aplicarea procedurii de autentificare strictă a clienţilor, semnalarea deficienţelor/nefuncţionării instrumentelor de plată electronică cu acces la distanţă de tip internet/mobile banking, alte solicitări de informaţii)", se menţionează în document.
"Pe parcursul anului 2023, raportat la anul precedent, BNR a recepţionat cu aproximativ 23% mai multe sesizări prin care sunt reclamate şi/sau contestate anumite aspecte legate de serviciile de plată utilizate. Astfel, dintre acestea: 57% au vizat aspecte privind scenarii de fraudă bazate pe tipologii de manipulare a plătitorului şi speţe de phishing; 18% au vizat solicitări privind decontarea şi procesarea operaţiunilor de plată (operaţiuni de plată dublate, timpul necorespunzător de decontare a operaţiunilor de plată în valută, operaţiuni de tip charge-back, operaţiuni de plată neprocesate datorită nefurnizării documentelor justificative); 5% au prezentat probleme privind operaţiunile de retragere şi depunere de numerar la ATM/MFM (bancomate multifuncţionale Multi-Function Machine); 4% au fost în legătură cu aspecte privind serviciile de open banking; 4% au vizat operaţiuni de plată contestate de utilizatori ai serviciilor de plată (eroare POS, friendly/family fraud); 12% au vizat alte aspecte (solicitări de informaţii inclusiv cu privire la aplicarea procedurii de autentificare strictă a clienţilor, semnalarea deficienţelor/nefuncţionării instrumentelor de plată electronică cu acces la distanţă de tip internet/mobile banking, alte solicitări de informaţii)", se menţionează în document.
Conform BNR, cele mai des întâlnite tipare de fraudă sunt: ingineriile sociale - scopul este obţinerea de către fraudatori a elementelor de securitate personalizate aferente instrumentelor de plată (coduri de acces, datele cardului, coduri de autentificare) şi utilizarea acestora în vederea iniţierii, de către aceştia, de operaţiuni de plată frauduloase; fraudele cu scop de investiţii (criptoactive) - fraudatorii care pretind că acţionează
în nume propriu sau sunt angajaţi la companii cu renume în domeniu contactează diverse persoane pentru a le propune să facă investiţii şi reuşesc să-i determine să ofere date sensibile privind plăţile (datele cardului, parole de acces la aplicaţiile de plată, codurile OTP primite prin SMS etc.) sau să instaleze pe telefonul acestora aplicaţii care permit accesul la dispozitivul victimelor de la distanţă, sub pretextul obţinerii unor câştiguri mari cu investiţii mici sau retragerii profitului înregistrat ca urmare a activităţii de tranzacţionare pe diverse platforme de criptoactive.
De asemenea, în unele cazuri, aceştia au manipulat persoanele contactate, determinându-le să obţină o linie de credit, scopul final fiind transferarea fondurilor astfel obţinute în conturile proprii sau ale persoanelor pe care le controlau.
În raport se precizează că tiparele de fraudă sunt într-o continuă evoluţie, fraudatorii căutând permanent variaţiuni ale metodelor existente sau noi metode de fraudare, unele bazate pe tehnologie. Deep-fake este una dintre metodele noi de fraudare întâlnite la nivel internaţional şi reprezintă orice conţinut falsificat de tip imagine, audio şi/sau video realizat cu ajutorul tehnologiei AI (inteligenţă artificială), astfel încât să creeze aparenţa că o persoană a spus sau a făcut lucruri pentru care nu şi-a dat consimţământul, care, în realitate, nu au fost spuse sau făcute de acea persoană, scopul final fiind obţinerea de câştiguri financiare.
BNR susţine că monitorizează continuu evoluţia fraudelor şi a tiparelor de fraudă şi emite recomandări şi îndrumări prestatorilor de servicii de plată privind măsurile de securitate suplimentare care pot fi implementate în vederea identificării şi evitării fraudelor.
Printre recomandările adresate prestatorilor de servicii de plată de către BNR, în cursul anului 2023, se regăsesc: îmbunătăţirea sistemelor de monitorizare a tranzacţiilor utilizate de către prestatorii de servicii de plată astfel încât acestea să permită identificarea şi blocarea operaţiunilor de plată frauduloase în timp real; aderarea prestatorilor serviciilor de plată la Serviciul Afişare Nume Beneficiar (SANB) pus la dispoziţie de către Transfond SA; îmbunătăţirea fluxurilor de înrolare în aplicaţiile de plată precum şi a fluxurilor de înrolare a cardurilor în diverse aplicaţii de plată.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2355 / 19463 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...