ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

BNR a primit anul trecut cu 23% mai sesizări privind serviciile de plată utilizate

21 Iunie 2024   |   Agerpres

BNR susţine că monitorizează continuu evoluţia fraudelor şi a tiparelor de fraudă şi emite recomandări şi îndrumări prestatorilor de servicii de plată privind măsurile de securitate suplimentare care pot fi implementate în vederea identificării şi evitării fraudelor.

 
 
Banca Naţională a României a recepţionat, în 2023, cu aproximativ 23% mai multe sesizări prin care sunt reclamate şi/sau contestate anumite aspecte legate de serviciile de plată utilizate, dintre care 57% au vizat aspecte privind scenarii de fraudă bazate pe tipologii de manipulare a plătitorului şi speţe de phishing, potrivit raportului anual al băncii centrale.

"Pe parcursul anului 2023, raportat la anul precedent, BNR a recepţionat cu aproximativ 23% mai multe sesizări prin care sunt reclamate şi/sau contestate anumite aspecte legate de serviciile de plată utilizate. Astfel, dintre acestea: 57% au vizat aspecte privind scenarii de fraudă bazate pe tipologii de manipulare a plătitorului şi speţe de phishing; 18% au vizat solicitări privind decontarea şi procesarea operaţiunilor de plată (operaţiuni de plată dublate, timpul necorespunzător de decontare a operaţiunilor de plată în valută, operaţiuni de tip charge-back, operaţiuni de plată neprocesate datorită nefurnizării documentelor justificative); 5% au prezentat probleme privind operaţiunile de retragere şi depunere de numerar la ATM/MFM (bancomate multifuncţionale Multi-Function Machine); 4% au fost în legătură cu aspecte privind serviciile de open banking; 4% au vizat operaţiuni de plată contestate de utilizatori ai serviciilor de plată (eroare POS, friendly/family fraud); 12% au vizat alte aspecte (solicitări de informaţii inclusiv cu privire la aplicarea procedurii de autentificare strictă a clienţilor, semnalarea deficienţelor/nefuncţionării instrumentelor de plată electronică cu acces la distanţă de tip internet/mobile banking, alte solicitări de informaţii)", se menţionează în document.


Conform BNR, cele mai des întâlnite tipare de fraudă sunt: ingineriile sociale - scopul este obţinerea de către fraudatori a elementelor de securitate personalizate aferente instrumentelor de plată (coduri de acces, datele cardului, coduri de autentificare) şi utilizarea acestora în vederea iniţierii, de către aceştia, de operaţiuni de plată frauduloase; fraudele cu scop de investiţii (criptoactive) - fraudatorii care pretind că acţionează
în nume propriu sau sunt angajaţi la companii cu renume în domeniu contactează diverse persoane pentru a le propune să facă investiţii şi reuşesc să-i determine să ofere date sensibile privind plăţile (datele cardului, parole de acces la aplicaţiile de plată, codurile OTP primite prin SMS etc.) sau să instaleze pe telefonul acestora aplicaţii care permit accesul la dispozitivul victimelor de la distanţă, sub pretextul obţinerii unor câştiguri mari cu investiţii mici sau retragerii profitului înregistrat ca urmare a activităţii de tranzacţionare pe diverse platforme de criptoactive.

De asemenea, în unele cazuri, aceştia au manipulat persoanele contactate, determinându-le să obţină o linie de credit, scopul final fiind transferarea fondurilor astfel obţinute în conturile proprii sau ale persoanelor pe care le controlau.

În raport se precizează că tiparele de fraudă sunt într-o continuă evoluţie, fraudatorii căutând permanent variaţiuni ale metodelor existente sau noi metode de fraudare, unele bazate pe tehnologie. Deep-fake este una dintre metodele noi de fraudare întâlnite la nivel internaţional şi reprezintă orice conţinut falsificat de tip imagine, audio şi/sau video realizat cu ajutorul tehnologiei AI (inteligenţă artificială), astfel încât să creeze aparenţa că o persoană a spus sau a făcut lucruri pentru care nu şi-a dat consimţământul, care, în realitate, nu au fost spuse sau făcute de acea persoană, scopul final fiind obţinerea de câştiguri financiare.

BNR susţine că monitorizează continuu evoluţia fraudelor şi a tiparelor de fraudă şi emite recomandări şi îndrumări prestatorilor de servicii de plată privind măsurile de securitate suplimentare care pot fi implementate în vederea identificării şi evitării fraudelor.

Printre recomandările adresate prestatorilor de servicii de plată de către BNR, în cursul anului 2023, se regăsesc: îmbunătăţirea sistemelor de monitorizare a tranzacţiilor utilizate de către prestatorii de servicii de plată astfel încât acestea să permită identificarea şi blocarea operaţiunilor de plată frauduloase în timp real; aderarea prestatorilor serviciilor de plată la Serviciul Afişare Nume Beneficiar (SANB) pus la dispoziţie de către Transfond SA; îmbunătăţirea fluxurilor de înrolare în aplicaţiile de plată precum şi a fluxurilor de înrolare a cardurilor în diverse aplicaţii de plată.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 149 / 17258
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
SCA Bondoc si Asociații anunță cu mare tristețe trecerea în neființă a colegului și prietenului avocat Horațiu Dumitru
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A crește în primul semestru din 2024. Avans de 18% la nivel global și de 39% pe piețele emergente. CMS își menține pozițiile fruntașe în clasamente, Clifford Chance și Schoenherr se remarcă în Europa și două firme cu prezență la București rămân în top la nivel global
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...