
BNR a primit anul trecut cu 23% mai sesizări privind serviciile de plată utilizate
21 Iunie 2024
AgerpresBNR susţine că monitorizează continuu evoluţia fraudelor şi a tiparelor de fraudă şi emite recomandări şi îndrumări prestatorilor de servicii de plată privind măsurile de securitate suplimentare care pot fi implementate în vederea identificării şi evitării fraudelor.
Banca Naţională a României a recepţionat, în 2023, cu aproximativ 23% mai multe sesizări prin care sunt reclamate şi/sau contestate anumite aspecte legate de serviciile de plată utilizate, dintre care 57% au vizat aspecte privind scenarii de fraudă bazate pe tipologii de manipulare a plătitorului şi speţe de phishing, potrivit raportului anual al băncii centrale.
"Pe parcursul anului 2023, raportat la anul precedent, BNR a recepţionat cu aproximativ 23% mai multe sesizări prin care sunt reclamate şi/sau contestate anumite aspecte legate de serviciile de plată utilizate. Astfel, dintre acestea: 57% au vizat aspecte privind scenarii de fraudă bazate pe tipologii de manipulare a plătitorului şi speţe de phishing; 18% au vizat solicitări privind decontarea şi procesarea operaţiunilor de plată (operaţiuni de plată dublate, timpul necorespunzător de decontare a operaţiunilor de plată în valută, operaţiuni de tip charge-back, operaţiuni de plată neprocesate datorită nefurnizării documentelor justificative); 5% au prezentat probleme privind operaţiunile de retragere şi depunere de numerar la ATM/MFM (bancomate multifuncţionale Multi-Function Machine); 4% au fost în legătură cu aspecte privind serviciile de open banking; 4% au vizat operaţiuni de plată contestate de utilizatori ai serviciilor de plată (eroare POS, friendly/family fraud); 12% au vizat alte aspecte (solicitări de informaţii inclusiv cu privire la aplicarea procedurii de autentificare strictă a clienţilor, semnalarea deficienţelor/nefuncţionării instrumentelor de plată electronică cu acces la distanţă de tip internet/mobile banking, alte solicitări de informaţii)", se menţionează în document.
"Pe parcursul anului 2023, raportat la anul precedent, BNR a recepţionat cu aproximativ 23% mai multe sesizări prin care sunt reclamate şi/sau contestate anumite aspecte legate de serviciile de plată utilizate. Astfel, dintre acestea: 57% au vizat aspecte privind scenarii de fraudă bazate pe tipologii de manipulare a plătitorului şi speţe de phishing; 18% au vizat solicitări privind decontarea şi procesarea operaţiunilor de plată (operaţiuni de plată dublate, timpul necorespunzător de decontare a operaţiunilor de plată în valută, operaţiuni de tip charge-back, operaţiuni de plată neprocesate datorită nefurnizării documentelor justificative); 5% au prezentat probleme privind operaţiunile de retragere şi depunere de numerar la ATM/MFM (bancomate multifuncţionale Multi-Function Machine); 4% au fost în legătură cu aspecte privind serviciile de open banking; 4% au vizat operaţiuni de plată contestate de utilizatori ai serviciilor de plată (eroare POS, friendly/family fraud); 12% au vizat alte aspecte (solicitări de informaţii inclusiv cu privire la aplicarea procedurii de autentificare strictă a clienţilor, semnalarea deficienţelor/nefuncţionării instrumentelor de plată electronică cu acces la distanţă de tip internet/mobile banking, alte solicitări de informaţii)", se menţionează în document.
Conform BNR, cele mai des întâlnite tipare de fraudă sunt: ingineriile sociale - scopul este obţinerea de către fraudatori a elementelor de securitate personalizate aferente instrumentelor de plată (coduri de acces, datele cardului, coduri de autentificare) şi utilizarea acestora în vederea iniţierii, de către aceştia, de operaţiuni de plată frauduloase; fraudele cu scop de investiţii (criptoactive) - fraudatorii care pretind că acţionează
în nume propriu sau sunt angajaţi la companii cu renume în domeniu contactează diverse persoane pentru a le propune să facă investiţii şi reuşesc să-i determine să ofere date sensibile privind plăţile (datele cardului, parole de acces la aplicaţiile de plată, codurile OTP primite prin SMS etc.) sau să instaleze pe telefonul acestora aplicaţii care permit accesul la dispozitivul victimelor de la distanţă, sub pretextul obţinerii unor câştiguri mari cu investiţii mici sau retragerii profitului înregistrat ca urmare a activităţii de tranzacţionare pe diverse platforme de criptoactive.
De asemenea, în unele cazuri, aceştia au manipulat persoanele contactate, determinându-le să obţină o linie de credit, scopul final fiind transferarea fondurilor astfel obţinute în conturile proprii sau ale persoanelor pe care le controlau.
În raport se precizează că tiparele de fraudă sunt într-o continuă evoluţie, fraudatorii căutând permanent variaţiuni ale metodelor existente sau noi metode de fraudare, unele bazate pe tehnologie. Deep-fake este una dintre metodele noi de fraudare întâlnite la nivel internaţional şi reprezintă orice conţinut falsificat de tip imagine, audio şi/sau video realizat cu ajutorul tehnologiei AI (inteligenţă artificială), astfel încât să creeze aparenţa că o persoană a spus sau a făcut lucruri pentru care nu şi-a dat consimţământul, care, în realitate, nu au fost spuse sau făcute de acea persoană, scopul final fiind obţinerea de câştiguri financiare.
BNR susţine că monitorizează continuu evoluţia fraudelor şi a tiparelor de fraudă şi emite recomandări şi îndrumări prestatorilor de servicii de plată privind măsurile de securitate suplimentare care pot fi implementate în vederea identificării şi evitării fraudelor.
Printre recomandările adresate prestatorilor de servicii de plată de către BNR, în cursul anului 2023, se regăsesc: îmbunătăţirea sistemelor de monitorizare a tranzacţiilor utilizate de către prestatorii de servicii de plată astfel încât acestea să permită identificarea şi blocarea operaţiunilor de plată frauduloase în timp real; aderarea prestatorilor serviciilor de plată la Serviciul Afişare Nume Beneficiar (SANB) pus la dispoziţie de către Transfond SA; îmbunătăţirea fluxurilor de înrolare în aplicaţiile de plată precum şi a fluxurilor de înrolare a cardurilor în diverse aplicaţii de plată.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2095 / 19203 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Țuca Zbârcea & Asociații a adus la București 100 de avocați din 33 de țări
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...