ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Colliers: Redresarea pieței de birouri este departe de a se fi încheiat

07 Februarie 2023   |   BizLawyer

ererea totală de închiriere a ajuns la valori comparabile cu anumiți ani din perioada pre-pandemie în termeni nominali, dar stocul de 3,3 milioane metri pătrați din București este mult mai mare decât atunci

Victor Cosconel, Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers

 
 
Având în vedere contextul economic general dificil, anul 2022 a fost unul destul de reușit pentru piața de birouri din București prin prisma cererii, aceasta fiind comparabilă cu anii buni dinaintea pandemiei, în timp ce, în al doilea semestru, a fost mai degrabă comparabilă cu cea din anul 2021. În ansamblu, cererea totală a înregistrat o creștere de aproximativ 6% față de 2021, până la aproximativ 279.000 de metri pătrați, iar cererea nouă a urcat cu aproximativ 17% față de 2021, până la 122.000 de metri pătrați, arată raportul anual publicat de Colliers.

Anul trecut s-au livrat aproximativ 125.000 de metri pătrați de spații noi de birouri moderne în București, ceea ce a ridicat stocul total la aproape 3,3 milioane de metri pătrați. Cele mai importante proiecte noi au fost două clădiri din cadrul proiectului Sema Parc al River Development (clădirile Oslo și Londra) cu o suprafață de 31.500 de metri pătrați, Tandem a Forte Partners (21.000 de metri pătrați), @ Expo - prima fază a proiectului Atenor (21.000 de metri pătrați), faza a doua a AFI Tech Park dezvoltată de AFI Europe (25.000 de metri pătrați) și faza a doua a Equilibrium, construit de Skanska (aproape 20.000 de metri pătrați).


Consultanții Colliers punctează că livrările au fost răspândite în tot Bucureștiul, atât în zonele bine poziționate, cât și în cele în curs de dezvoltare. Noua ofertă a avut parte de un grad de recepție divers, în condițiile în care mai multe proiecte au avut o rată de neocupare destul de ridicată.

„Anul trecut a fost marcat de câteva evenimente semnificative, cum ar fi intrările importante pe piața locală, precum Ford și Booking. De notat este și scăderea semnificativă a cererii din partea companiilor din domeniul IT&C, care în anii precedenți reprezentau cel puțin jumătate din cererea totală, în timp ce anul trecut au contribuit cu 37%. Există o serie de factori care stau la baza acestei evoluții, de la piața muncii destul de încordată până la impactul potențial al noului sistem de muncă hibrid. Introducerea muncii de la distanță în aproape toate companiile a făcut ca birourile să nu mai reprezinte ceea ce reprezentau în trecut. Cu toate acestea, suntem încă destul de departe de a vedea această schimbare în forma sa finală, deoarece companiile sunt în continuare în căutarea celei mai potrivite formule de lucru sau a dozei corecte a muncii hibride. Totuși, este evident că o creștere a numărului de angajați nu mai pare să ducă neapărat la creșterea suprafeței de birouri ocupate. În același timp, nevoia de un birou mai mare pe care o au unele companii care s-au extins foarte mult înainte de pandemie se poate echilibra acum prin munca la distanță”, spune Victor Coșconel, Head of Leasing | Office & Industrial Agencies la Colliers.

În orice caz, având în vedere toate aceste schimbări, există o activitate destul de intensă în ceea ce privește renegocierea contractelor, inclusiv a unora dintre cele mai mari contracte de închiriere din București. Pe de altă parte, se acordă o mai mică atenție relocărilor, companiile preferând să-și păstreze birourile actuale și din cauza costurilor crescute pe care le-ar presupune o astfel de operațiune. În următorii doi ani, aproape singurele situații relevante în care companiile vor dori să caute în mod activ relocarea ar fi legate de calitatea slabă a clădirii. Unele preferă să își păstreze spațiul, având în vedere incertitudinile, altele par să considere că un birou mai mic este soluția viitorului.

Colliers inovează și răspunde provocărilor actuale și nevoilor viitoare pe piața de birouri prin intermediul Office 360°, o abordare holistică a spațiilor de lucru și impactul acestora asupra oamenilor. Pornind de la identificarea nevoilor fiecărei companii, se continuă cu maparea soluțiilor disponibile și a implicațiilor mergând până la implementarea proiectului de amenajare, pentru a răspunde nevoilor și planurilor strategice ale companiilor. Mecanismul Colliers de control al costurilor în fiecare etapă a transformării biroului generează reduceri suplimentare care depășesc de multe ori 10-15% în raport cu valorile obținute de obicei de la contractori, în cadrul negocierilor din etapa de licitație.

În ceea ce privește chiriile, consultanții Colliers apreciază că acestea sunt supuse unor presiuni de creștere în unele subpiețe, chiar și depășind rata inflației, și se așteaptă ca proprietarii să transmită cea mai mare parte a indexării în chirii. Excepția de la regulă ar putea fi legată de unii dintre marii chiriași, care, în anumite cazuri, au o putere de negociere destul de mare. Altfel, o preînchiriere pentru un proiect construit la cerere, de exemplu, ar atrage probabil o chirie cu 5-10% mai mare decât ar fi fost în mod normal cu un an în urmă. În ceea ce privește rata de neocupare, cifra de la jumătatea anului, de 15,25%, a rămas neschimbată la sfârșitul lui 2022, în scădere însă față de 16,5% la sfârșitul lui 2021.

„Este o evoluție pozitivă, având în vedere că, în urmă cu un an, ne așteptam la o potențială creștere de până la 2-3 puncte procentuale în 2022, pe fondul perspectivelor economice mai slabe și al impactului muncii hibride, evoluții negative care nu s-au întâmplat din fericire. Important de reținut este că, în timp ce rata de neocupare la nivelul întregii piețe din București este de aproximativ 15%, rata de neocupare pentru birourile calitative, relativ noi și bine poziționate este de o singură cifră (fără a lua în considerare chiar cele mai noi clădiri care au fost construite în 2022). Pe piețele regionale de birouri, rata de neocupare era, la sfârșitul lui 2022, sub cea din București, ceea ce confirmă forța în creștere a acestor piețe”, subliniază George Didoiu, Director | Tenant Services | Office 360 al Colliers.

În concluzie, dacă piața de birouri din București este deficitară din punct de vedere al stocului pe cap de locuitor în comparație cu capitalele vest-europene, atunci piețele regionale de birouri din România au un potential cu atât mai mare de dezvoltare, mai ales dacă ținem cont și de dinamica angajărilor din aceste orașe.

Mai departe, perspectivele pe termen scurt pentru piața de birouri sunt definite de două mari întrebări: cum va evolua economia românească în 2023 și cum va evolua fenomenul muncii la distanță. În ceea ce privește primul punct, consultanții Colliers consideră că există motive pentru un optimism moderat, deoarece economiile occidentale vor crește probabil în continuare în acest an, chiar dacă modest (față de așteptările anterioare de recesiune), în timp ce investițiile în România - nu doar cele legate de fondurile UE - sunt un motiv de optimism atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

În rest, în condițiile în care pentru 2023 sunt anunțate doar câteva proiecte mari de birouri – calendarul pentru acest an în București este de doar aproximativ 100.000 de metri pătrați, iar pentru 2024 nu există niciun proiect major anunțat, sunt premise ca piața de birouri din București să se îndrepte către una a proprietarilor de clădiri de birouri pe termen mediu (să spunem, începândă cu a doua jumătate a anului viitor). Asta în condițiile în care deja în unele subpiețe, rata de neocupare din clădirile bune este foarte redusă. Totuși, o contrapondere ar putea să vină de la o serie de mari chiriași care încă nu au luat o decizie cu spațiul ocupat și care dacă vor renunța parțial la birouri, ar putea elibera suprafețe importante. În aceste condiții perspectivele pentru 2023 sunt mai degrabă pentru o piață relativ echilibrată în ceea ce privește balansul dintre chiriași și proprietari.

În consecință, consultanții Colliers estimează că cererea și rata de neocupare vor rămâne relativ stabile (într-un scenariu mai optimist, poate chiar vor crește în continuare cu 10-15% în 2023 și rata de neocupare va mai scădea puțin). Deocamdată, aceștia rămân optimiști în ceea ce privește piața de birouri din București, dar este important să se țină cont de riscurile care se întrevăd la orizont. În linii mari, experții Colliers consideră că oferta insuficientă de birouri moderne din Bucureşti (raportat la alte piețe mari de birouri din Europa) este un factor care conferă rezistență pe termen lung în fața evoluțiilor negative şi se aşteaptă ca stocul de birouri moderne să înceapă să crească din nou în câţiva ani. Astfel, ar putea depăşi 4 milioane de metri pătraţi până la sfârşitul noului deceniu şi chiar să se apropie de pragul de 5 milioane de metri pătraţi pe un orizont nu foarte îndepărtat, dacă nu va exista altă criză (economică). Compania de consultanță afirmă, de asemenea, că piața de birouri din București va crește și în calitate, nu doar în cantitate, pe măsură ce dezvoltatorii și chiriașii acordă o atenție sporită eficienței energetice și politicilor de mediu.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4553 / 17248
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A crește în primul semestru din 2024. Avans de 18% la nivel global și de 39% pe piețele emergente. CMS își menține pozițiile fruntașe în clasamente, Clifford Chance și Schoenherr se remarcă în Europa și două firme cu prezență la București rămân în top la nivel global
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
Cariere în Drept | Povestea Andreei Ungureanu, absolventă a Facultății de Drept din Iași, care a ales magistratura, după un program de master în Științe Penale, dorindu-și să activeze ca procuror. ”Deși pentru început se poate dovedi dificil și frustrant, este esențial pentru un tânăr la început de drum să dobândească lecția răbdării și o modestie a pașilor mici, făcuți cu tenacitate, către un ideal ce urmează a fi șlefuit”, spune tânăra, azi auditor de justiție în cadrul INM
Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
România a depus o cerere de anulare a hotărârii Tribunalului ICSID prin care a fost obligată să plătească 42,2 mil. € plus dobânzi și cheltuieli unor companii dezvoltatoare de centrale fotovoltaice | Biroul din Paris al unei firme americane și avocații MPR Partners din București reprezintă România în acestă fază a arbitrajului, reclamanții merg cu King & Spalding (Houston și Paris)
CMS obține o hotărâre importantă pentru producătorii de energie electrică și gaze naturale din România. Horia Drăghici, Partener: Această soluție a instanței poate facilita procesul de negociere, în favoarea proprietarilor de proiecte energetice
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandra Pădurariu, Head of legal affairs and compliance | Samsung Electronics: “Viitorul este guvernat de adaptarea la schimbare și de pregătirea continuă în domeniul noilor tehnologii și al provocărilor generate de acestea. Sunt bucuroasă să pot contribui cu experiența mea ca și mentor la formarea și ghidarea unor tineri implicați în rezolvarea problemelor sociale prin utilizarea tehnologiei”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...