
Accace România | Cum să te asiguri că ai o campanie de Black Friday conformă: Care este cadrul legal al soldărilor în România
09 Noiembrie 2023
BizLawyerCum să te asiguri că ai o campanie de Black Friday conformă: Care este cadrul legal al soldărilor în România
![]() |
În România, comercializarea produselor și serviciilor de piață este reglementată de mai multe acte normative și este esențial ca magazinele și consumatorii să fie conștienți de acestea și să le respecte cu strictețe. Astfel, se creează un mediu de afaceri sănătos și echitabil, care aduce beneficii pentru toți actorii implicați.
Ce acte normative reglementează comercializarea produselor și serviciilor în România
Conform legislației române, consumatorii beneficiază de drepturi și protecții solide, reglementate de Ordonanța 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, alături de Hotărârea 947/2000 referitoare la modul de afișare a prețurilor pentru produsele disponibile spre vânzare.
Ordonanța 21/1992, privind protecția consumatorilor, reglementează drepturile acestora și promovează o piață corectă și echitabilă. Ordinul 182/2023 a introdus obligația operatorilor economici de a furniza consumatorilor informații clare și neechivoce cu privire la prețul produselor, sporind transparența în tranzacțiile comerciale. În plus, Hotărârea 700/2012 a reglementat organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, care joacă un rol crucial în protejarea intereselor acestora și monitorizarea respectării legilor de către toți operatorii economici.
Cum se realizează informarea corectă a consumatorilor
Conform Ordonanței 21/1992, magazinele sunt obligate să pună pe piață numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, iar consumatorii au dreptul de a fi informați în mod complet și corect cu privire la acestea. Astfel, informațiile despre produse sau servicii, precum și prețurile acestora trebuie să fie afișate vizibil pe produs sau etichetă, pe ambalajul de vânzare și în cartea tehnică, precum și pe contract sau în instrucţiunile de folosire.
“Interpretând în mod integrat prevederile legale amintite, devine evident faptul că toate companiile care comercializează produse sau servicii au obligația de a pune la dispoziția consumatorilor informații complete și corecte, asigurându-se că aceștia pot lua decizii informate. Aceasta presupune ca produsele și serviciile să fie conforme cu promisiunile create privind calitatea, descrierea, specificațiile tehnice și în special siguranța în utilizare. Este esențial ca toți consumatorii să ia la cunoștință aceste informații pentru a face alegeri sigure și asumate, în special în contextul evenimentului Black Friday, când se manifestă o tendință accentuată de a face achiziții multiple la prețuri reduse”, a declarat Silviu Constantin, Senior Associate Lawyer Accace România.
Ce tipuri de vânzări la preț redus există în România
Cadrul legal românesc clasifică vânzările la preț redus într-o serie de categorii bine definite. Acestea includ vânzările de lichidare, de soldare și cele promoționale, vânzările efectuate în magazinele sau depozitele de fabrică și vânzările de produse destinate pentru nevoi ocazionale ale consumatorilor. De asemenea, reglementările prevăd vânzarea produselor care nu au fost comercializate în termen de 3 luni de la aprovizionare, vânzările accelerate ale produselor cu risc de deteriorare rapidă, precum și vânzarea produselor la prețuri aliniate cu cele practicate de alți comercianți din același domeniu și vânzarea produselor ale căror prețuri de reaprovizionare au scăzut. Aceste categorii oferă consumatorilor opțiuni multiple pentru achiziționarea de produse la prețuri avantajoase și în conformitate cu cerințele legale.
Cum funcționează lichidările de stoc
Vânzările de lichidare reprezintă o oportunitate pentru consumatori să beneficieze de produse la prețuri reduse, mai ales când vine vorba de stocuri sezoniere. Acest tip de vânzare implică reduceri de preț promovate ca „lichidare” și are ca scop accelerarea vânzării stocurilor de sezon din magazinele de retail. Stocurile sezoniere cuprind o gamă variată de produse, de la îmbrăcăminte și încălțăminte la cosmetice și multe altele.
Un aspect important al vânzărilor de lichidare este că pot avea loc doar de două ori pe an, fiind determinate de comerciant în perioadele: 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă – iarnă și perioada 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară – vară. Acestea au o durată maximă de 45 de zile fiecare, cu condiția ca produsele să fie plătite furnizorilor cu cel puțin 30 de zile înainte de începerea vânzării. În plus, trebuie păstrate documentele justificative care atestă că stocul de produse propuse pentru vânzare a fost constituit cu cel puțin 15 zile înainte de data începerii vânzării și achitat la timp.
Cum funcționează vânzările promoționale în funcție de perioade, preț și publicitate
Conform legislației, vânzările promoționale pot avea loc în orice perioadă a anului și se referă la produse disponibile sau reînnoite și la servicii vândute sau furnizate în mod regulat. Astfel, bunurile și serviciile trebuie să fie disponibile pentru vânzare pe toată perioada de vânzare promoțională anunțată, iar comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil.
Pentru a asigura transparența și corectitudinea acestor vânzări, comercianții trebuie să prezinte o comparație în cifre între prețul redus și prețul de referință, care este cel mai mic preț practicat în același punct de vânzare în ultimele 30 de zile. Astfel, orice reclamă pentru o reducere de preț, indiferent de forma, modalitatea de publicitate și motivul reducerii, trebuie să fie adresată tuturor consumatorilor și trebuie să prezinte reducerea propriu-zisă, prin indicarea acesteia în procente și afișarea noului preț lângă prețul anterior.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 372 / 15692 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

CMS, alături de M Core în achiziția de 219 milioane EUR a 25 de parcuri de retail în România, tranzacție ce marchează intrarea pe piața locală a grupului paneuropean | Horea Popescu (Managing Partner): ”Este una dintre cele mai mari tranzacții din ultimii ani pentru această clasă de active”. Roxana Frățilă (Partener): ”Suntem încrezători că vom mai vedea tranzacții similare și în viitorul apropiat”
LegiTeam: Reff & Associates is looking for an Associate | Banking & Finance
Trei firme locale de avocați, nominalizate în Chambers FinTech – 2024. Cine sunt cei doi avocați români recunoscuți de ghidul juridic internațional și cum sunt văzuți de clienți
Cătălin Frâncu preia filiala locală a grupului german KAEFER. Avocații KPMG Legal, în tranzacție
În domeniul achizițiilor publice sunt încă multe proceduri care suferă la capitolul transparență, iar legislația ar trebui să prevadă sancțiuni nu doar pentru contestatorii pierzători, ci și pentru autoritățile contractante atunci când își încalcă obligațiile legale, spun avocații NNDKP, care au o practică redutabilă în acest domeniu. Echipa a fost solicitată în multe proiecte finanțate prin PNRR și din domenii considerate cheie la nivelul Uniunii Europene și este implicată în numeroase proiecte strategice pentru România
Client Choice by Lexology – 2024 | Alina Tugearu, partener ZRVP, intră în topul preferințelor clienților pentru practica de Arbitration & ADR: ”Premiul confirmă munca depusă de echipa noastră de arbitraj în ultimii ani și, mai ales, dedicarea oferită clienților”. Anul acesta doar doi avocați români au fost aleși exclusiv de către clienții in-house lawyers, într-o procedură ce nu poate fi influențată
Sectorul Healthcare, Pharma & Life Sciences este extrem de activ, iar problematicile sunt într-o evoluție permanentă, atât intern, la nivelul companiilor și produselor pe care le dezvoltă, cât și extern, venite din partea autorităților de reglementare, spun avocații biroului local DLA Piper, firmă cu o practică puternică și un portofoliu vast de proiecte. De vorbă cu partenerele Alina Lăcătuș și Livia Zamfiropol despre provocările perioadei, modul în care lucrează echipa și proiectele sofisticate în care sunt implicați avocații
Schoenherr, desemnată de Mergermarket drept firma anului în domeniul fuziunilor și achizițiilor în Europa Centrală și de Est
LegiTeam: CMS is looking for a Senior Associate for the Corporate and M&A Practice Group
LegiTeam: CMS is looking for an Associate | Real Estate and Construction Lawyer
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru departamentul Litigii (5-7 ani experiență)
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și CIRDI | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 6 firme pentru fiecare lot. Termen strâns pentru depunerea ofertelor
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...