Curtea de Conturi Europeană consideră că recurgerea la consultanţi externi de către Comisie prezintă riscuri potenţiale
01 Iulie 2022
Agerpres"În cadrul elaborat pentru reglementarea utilizării acestor servicii există lacune importante, care generează riscuri potenţiale legate de concentrarea furnizorilor de servicii, de dependenţa excesivă şi de conflictele de interese, riscuri care nu sunt suficient monitorizate. Curtea subliniază, de asemenea, deficienţe ale modului în care sunt evaluate activitatea consultanţilor şi valoarea adăugată a acesteia", se spune în raport.
Modul în care Comisia Europeană angajează consultanţi externi şi recurge la serviciile acestora nu asigură în totalitate o utilizare optimă a resurselor şi nici nu îi protejează pe deplin interesele, potrivit unui raport publicat joi de Curtea de Conturi Europeană.
"În cadrul elaborat pentru reglementarea utilizării acestor servicii există lacune importante, care generează riscuri potenţiale legate de concentrarea furnizorilor de servicii, de dependenţa excesivă şi de conflictele de interese, riscuri care nu sunt suficient monitorizate. Curtea subliniază, de asemenea, deficienţe ale modului în care sunt evaluate activitatea consultanţilor şi valoarea adăugată a acesteia", se spune în raport.
Totodată, auditorii au constatat că sistemul de informaţii al Comisiei Europene nu este în măsură să ofere o imagine completă a modului în care Comisia recurge la consultanţi externi. Cert este faptul că Comisia a recurs din ce în ce mai mult la consultanţi externi pentru a presta diverse servicii de consiliere şi de sprijin. În ultimii ani, aceasta a contractat anual aproximativ 1 miliard de euro pentru o gamă largă de astfel de servicii care acoperă activităţi de consultanţă, studii, evaluări şi cercetare.
Furnizorii externi sunt implicaţi în principal în punerea în aplicare a politicilor de vecinătate şi de extindere ale UE, a parteneriatelor internaţionale, a instrumentelor de politică externă şi a acţiunilor în materie de mediu şi climă. Auditorii au verificat dacă CE a reuşit să obţină o utilizare optimă a resurselor şi să îşi protejeze interesele.
"Externalizarea anumitor sarcini poate fi utilă şi, uneori, necesară. Dar Comisia Europeană ar trebui să se asigure că maximizează valoarea obţinută pentru suma de bani pe care o plăteşte. Este nevoie de un grad sporit de transparenţă şi de răspundere de gestiune în ceea ce priveşte sarcinile care pot fi externalizate şi modul în care sunt gestionate riscurile de concentrare a furnizorilor, de dependenţă excesivă şi de conflicte de interese. Sper că raportul Curţii va ajuta administraţia UE să avanseze în această direcţie", a declarat Francois-Roger Cazala, membrul Curţii de Conturi Europene responsabil de acest audit.
Auditorii au identificat lacune în cadrul care reglementează recurgerea la consultanţi externi. În special, în ceea ce priveşte serviciile de consultanţă şi de cercetare, care reprezintă aproape 80% din suma contractată; nu există orientări cu privire la măsura în care sarcinile pot fi externalizate, la modul în care sunt definite serviciile furnizate de consultanţi externi şi la mijloacele şi capacităţile care ar trebui menţinute la nivel intern. În plus, în ceea ce priveşte unele servicii de consultanţă achiziţionate pentru a îndeplini sarcini recurente, Comisia nu efectuează analize cost-beneficiu şi analize ale nevoilor pentru a lua în considerare avantajele relative ale recurgerii la furnizori externi mai degrabă decât la personal intern înainte de a lansa noi cereri de oferte pentru achiziţii publice.
"Deşi criteriile utilizate pentru a selecta ofertele câştigătoare erau adecvate, Comisia nu a monitorizat şi nu a gestionat suficient riscurile importante asociate cu recurgerea de către aceasta la consultanţi externi. Printre ele se numără riscurile de concentrare a furnizorilor şi de dependenţă excesivă de un număr relativ mic de furnizori de servicii. În perioada analizată, Comisia Europeană a încheiat contracte cu un număr de 2.769 de consultanţi externi, dar numai primii 10 furnizori reprezentau 22% (aproximativ 600 de milioane de euro) din totalul sumelor contractate în perioada auditată. Cu alte cuvinte, unele servicii ale Comisiei se bazează în mare măsură pe un număr relativ mic de contractanţi. Chiar dacă se organizează în mod regulat proceduri de licitaţie deschise, nu este neobişnuit ca unul şi acelaşi furnizor să câştige contracte succesive pe parcursul mai multor ani", se spune în raportul Curţii.
Acest risc de concentrare a unui număr mic de consultanţi externi implică riscul ca unii furnizori cu o vastă experienţă de lucru cu Comisia să aibă mai mult succes în câştigarea unor contracte.
Cu titlu de exemplu, auditorii UE au constatat că unii furnizori ofereau o combinaţie de servicii de consiliere, de punere în aplicare şi de evaluare pentru aceeaşi direcţie generală a Comisiei, ceea ce le poate oferi un avantaj competitiv deoarece sunt implicaţi în conceperea, în punerea în aplicare şi în evaluarea aceleiaşi politici a UE. Comisia dispune de proceduri pentru detectarea şi prevenirea potenţialelor conflicte de interese, dar acestea sunt în majoritate verificări formale, care nu pot garanta singure gestionarea riscurilor legate de conflictele de interese.
După examinarea unor contracte individuale, auditorii UE confirmă că Comisia verifică dacă consultanţii furnizează serviciile la nivelul de calitate solicitat înainte de a efectua plăţile.
Totuşi, ei subliniază că, în afara studiilor şi a evaluărilor, Comisia nu a evaluat în mod consecvent performanţa consultanţilor externi. Numai unele direcţii generale efectuează exerciţii bazate pe lecţiile învăţate sau evaluări ex-post ale raportului costuri-beneficii, iar atunci când acestea sunt efectuate, nu există o colectare centralizată a unor informaţii care să permită cea mai bună utilizare posibilă a rezultatelor produse de serviciile furnizate de consultanţi externi. În opinia Curţii, acest fapt diminuează capacitatea Comisiei de a identifica domeniile care ar putea fi îmbunătăţite şi creşte riscul de reangajare a unor consultanţi care au avut performanţe slabe în trecut.
"Având în vedere amploarea recurgerii la consultanţi externi, Curtea solicită Comisiei Europene să îmbunătăţească modul în care gestionează utilizarea serviciilor acestora. De asemenea, ea solicită Comisiei să sporească transparenţa prin raportarea periodică şi exactă cu privire la utilizarea serviciilor prestate de consultanţi externi", potrivit documentului.
Auditul acoperă serviciile furnizate de consultanţi externi care au fost finanţate din bugetul UE şi contractate de Comisia Europeană în perioada 2017 - 2019 şi care au fost înregistrate de aceasta cu titlu de consultanţă, studii, evaluare sau cercetare. Acolo unde a fost cazul, s-au luat în considerare informaţii relevante recente cu privire la utilizarea serviciilor furnizate de consultanţi externi. Serviciile de consultanţă în domeniul informatic nu au fost acoperite de acest audit, precizează Curtea. AGERPRES/(AS - editor: Oana Tilică, editor online: Ada Vîlceanu)
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 7983 / 18008 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
GDPR | Avocații specializați în practica de Data Protection de la Reff & Asociații - Deloitte Legal spun că preocuparea pentru conformare excedează domeniul protecției datelor. Silvia Axinescu, Senior Managing Associate: ”Abordăm fiecare proiect într-o manieră holistică și recunoaștem că protecția datelor, deși foarte importantă, este doar o piesă a puzzle-ului”
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen câștigă un litigiu de referință în contencios vamal
Cele mai semnificative schimbări legislative din 2024, cu impact în industria curieratului | Cerasela Soviani, Legal Manager în cadrul DPD Romania: ”Departamentul juridic va avea un focus continuu pe respectarea noilor reglementări în curierat și susținerea departamentelor pilon pentru extinderea rețelei naționale”
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...