
Curtea de Conturi recomandă îmbunătăţirea procesului de soluţionare a contestaţiilor privind achiziţiile publice
08 Aprilie 2024
AgerpresAuditul a urmărit determinarea perioadei alocate efectiv pentru soluţionarea contestaţiilor în materie de achiziţii publice, factorii care afectează durata procesului de soluţionare a contestaţiilor şi, după caz, acţiunile care ar putea fi întreprinse pentru realizarea cu celeritate a acestui proces.
Curtea de Conturi recomandă completarea legislaţiei privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică (Legea 101/2016) cu măsuri sancţionatorii, cu scopul de a preveni întârzierea depunerii de către autorităţile contractante a documentaţiei necesare soluţionării contestaţiilor.
Potrivit unui comunicat al instituţiei, remis luni AGERPRES, Curtea a analizat procesul de soluţionare a contestaţiilor din perspectiva duratei de timp, în cadrul unei misiuni de audit al performanţei realizate la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Misiunea s-a desfăşurat în perioada ianuarie-iunie 2023 şi a vizat activitatea de soluţionare a contestaţiilor de către CNSC în intervalul 2020-2022. În cadrul misiunii, echipa de audit a beneficiat de sprijinul oferit de experţi ai Centrului de Excelenţă în Audit al Oficiului de Responsabilitate Guvernamentală al Statelor Unite ale Americii (GAO).
Potrivit unui comunicat al instituţiei, remis luni AGERPRES, Curtea a analizat procesul de soluţionare a contestaţiilor din perspectiva duratei de timp, în cadrul unei misiuni de audit al performanţei realizate la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Misiunea s-a desfăşurat în perioada ianuarie-iunie 2023 şi a vizat activitatea de soluţionare a contestaţiilor de către CNSC în intervalul 2020-2022. În cadrul misiunii, echipa de audit a beneficiat de sprijinul oferit de experţi ai Centrului de Excelenţă în Audit al Oficiului de Responsabilitate Guvernamentală al Statelor Unite ale Americii (GAO).
Auditul a urmărit determinarea perioadei alocate efectiv pentru soluţionarea contestaţiilor în materie de achiziţii publice, factorii care afectează durata procesului de soluţionare a contestaţiilor şi, după caz, acţiunile care ar putea fi întreprinse pentru realizarea cu celeritate a acestui proces.
"Analiza Curţii de Conturi a relevat că durata medie (27 de zile) a procesului de soluţionare a contestaţiilor a înregistrat, în general, valori conforme cu termenele reglementate, cu toate că acest indicator a fost influenţat de valorile minime şi maxime ale perioadelor înregistrate în realizarea procesului. În unele cazuri, procesul de soluţionare a contestaţiilor pe cale administrativ-jurisdicţională în materie de achiziţii publice a fost afectat de întârzieri, ajungând până la o limită maximă de 655 zile", se arată în comunicatul transmis de Curtea de Conturi.
În opinia specialiştilor Curţii de Conturi, întârzierile înregistrate au fost generate de un cumul de factori externi. Pornind de la valorile maxime înregistrate, auditul a identificat factorii care au influenţat procesul de soluţionare a contestaţiilor în termenele reglementate.
Astfel, în ceea ce priveşte transmiterea cu întârziere a dosarului achiziţiei de către autorităţile contractante, pentru 31% de contestaţii depuse la CNSC (din totalul de 9.627 contestaţii), autorităţile contractante au transmis cu întârziere copia dosarului achiziţiei. Autorităţile contractante intervievate au motivat că întârzierile sunt generate, de regulă, de resursele limitate de personal de specialitate în domeniul achiziţiilor publice, în raport cu volumul mare al procedurilor de achiziţii derulate simultan.
În privinţa publicării cu întârziere în SEAP a contestaţiei de către autorităţile contractante, Curtea a constatat că în unele cazuri, operatorii economici au depus cereri de intervenţie într-un interval cuprins între 12-35 zile de la data înregistrării contestaţiei la CNSC. În situaţia în care autoritatea contractantă nu publică contestaţia în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), CNSC nu poate emite decizia, deoarece afectează drepturile celorlalţi participanţi sau persoane interesate, care pot interveni în cauză.
În ceea ce priveşte contestaţiile formulate în cascadă, ca urmare a admiterii unei contestaţii, autorităţile contractante au pus în aplicare decizia emisă de CNSC pentru a evita o eventuală sancţionare contravenţională.
"Însă, au fost identificate situaţii în care acţiunea de punere în aplicare a deciziei CNSC a generat alte contestaţii. Conform reglementărilor legale, gestionarea dosarului până la emiterea deciziei trebuie să respecte toţi paşi procedurali. Astfel, formularea contestaţiilor în cascadă afectează, pe principiul dominoului, activitatea completului, conducând la prelungirea termenelor de soluţionare a altor dosare datorită volumului mare de cauze aflate pe rol într-o anumită perioadă de timp. De asemenea, au fost identificate plângeri formulate împotriva deciziei CNSC, iar motivarea hotărârii instanţei de judecată privind casarea deciziei CNSC a fost redactată cu întârziere şi a avut ca efect depăşirea termenului legal de 7 zile", arată raportul Curţii de Conturi.
De asemenea, pentru îmbunătăţirea procesului de soluţionare a contestaţiilor privind achiziţiile, Curtea de Conturi recomandă: responsabilizarea autorităţilor contractante privind transmiterea în termenul legal a documentaţiei necesară soluţionării contestaţiilor; implementarea unui program structurat de formare şi perfecţionare a pregătirii profesionale a funcţionarilor publici şi personalului contractual cu atribuţii în domeniul achiziţiilor publice; analiza necesităţii completării legii cu măsuri sancţionatorii cu scopul de a preveni întârzierea depunerii documentaţiei de soluţionare a contestaţiilor.
Curtea mai recomandă interconectarea şi interoperabilitatea SEAP cu baza de date a CNSC astfel încât contestaţiile formulate de operatorii economici să devină publice de la data înregistrării la CNSC; colaborarea CNSC cu completurile specializate în materia achiziţiilor publice, nou înfiinţate la nivelul Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ şi fiscal şi pentru achiziţii publice, în ceea ce priveşte armonizarea metodologiei aplicabile în procesul de soluţionare a contestaţiilor.
Raportul de audit al performanţei cu tema Procesul de soluţionare a contestaţiilor pe cale administrativ-jurisdicţională analizat din perspectiva duratei de timp este public şi poate fi accesat pe pagina de internet a instituţiei (www.curteadeconturi.ro).
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2811 / 19475 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...