ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield Echinox: Aproximativ jumătate de milion de metri pătrați de birouri din București sunt neocupați, 50% sunt în clădiri de peste 15 ani

01 Februarie 2023   |   BizLawyer

Cele mai ”tinere” zone de birouri sunt Centru-Vest și Sud, cu o medie a vârstei de 7 ani, respectiv 9 ani.

Mădălina Cojocaru, partner Office Agency Cushman & Wakefield Echinox

 
 
Aproximativ  jumătate de milion de metri pătrați de birouri, reprezentând 15,2% din stocul total din București sunt neocupați, cea mai mare suprafață disponibilă fiind în clădirile din Pipera-Nord, Centru-Vest și Floreasca-Barbu Văcărescu. Se menține discrepanța foarte mare între proiectele de clasa A și clasa B în ceea ce privește rata medie de neocupare, care ar putea fi diminuată prin investiții în modernizarea și aducerea la standardele actuale, inclusiv cele legate de ESG, ale clădirilor vechi, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Astfel, din totalul spațiilor neocupate, jumătate (circa 250.000 metri pătrați) se află în clădirile care au fost construite cu peste 15 ani în urmă, cele mai multe dintre acestea având nevoie de investiții de modernizare pentru a atrage clienți. Pe de altă parte, spațiile neocupate, în clădirile dezvoltate la standardele de eficiență și de calitate pe care le impune piața actuală vor începe să fie absorbite în perioada următoare, reducându-se astfel riscul de blocaj al pieței în condițiile diminuării accentuate a activității de dezvoltare pe termen mediu.


Mădălina Cojocaru, partner Office Agency Cushman & Wakefield Echinox: ”Piața de birouri la nivel mondial trece printr-o perioadă de readaptare impusă de sistemul hybrid de  lucru, provocări pe care le  resimțim și în România și ne referim aici la gradul de utilizare al spațiilor închiriate, la redimensionarea acestora și la creșterea exigențelor chiriașilor când vine vorba de calitatea și mai ales performanța energetică a clădirilor de birouri. Revenirea angajaților în birouri va continua să fie o provocare, însă majoritatea companiilor și-au definitivat strategiile privind ocuparea spațiilor, astfel că ne așteptăm ca în perioada următoare să vedem mai multe mișcări în piață în sensul unor consolidări sau relocări”.
     


Potrivit raportului Bucharest Office Market 2022 lansat de compania Cushman & Wakefield Echinox, jumătate din stocul de spații de birouri din București are o vechime medie de peste 10 ani, iar aproape 15% este mai vechi de 15 ani.

Cele mai ”tinere” zone de birouri sunt Centru-Vest și Sud, cu o medie a vârstei de 7 ani, respectiv 9 ani.

În ceea ce privește activitatea de tranzacționare, în 2022, circa 185.000 metri pătrați, respectiv 57% din suprafața de birouri tranzacționată în 2022, au reprezentat cerere netă (contracte noi, pre-lease-uri și relocările din stocul necompetitiv). Față de 2021, cererea netă a crescut cu peste 10%, evoluție care ne încurajează să fim optimiști cu privire la interesul companiilor pentru noi spații de birouri.

Centru-Vest, Floreasca – Barbu Văcărescu, Centru, CBD și Dimitrie Pompeiu sunt, în această ordine, zonele care au atras cele mai multe cereri de spații de birouri în 2022. Spre comparație, în 2021, Floreasca – Barbu Văcărescu, CBD, Dimitrie – Pompeiu și Expoziției au fost în topul preferințelor chiriașilor.

Din cele 11 sub-piețe de birouri din București, doar patru au beneficiat de proiecte noi în 2022, iar în 2023 numărul acestora se va reduce la trei.

Chiriile de referință au crescut în 2022 ajungând la 19,00-21,00 euro/mp/lună, cel mai înalt nivel din ultimii 14 ani pe fondul unui pipeline scăzut și al escaladării prețurilor. Cu toate acestea, Bucureștiul rămâne una dintre cele mai ieftine capitale din Europa Centrală și de Est din punct de vedere al costului de închiriere a spațiilor de birouri, păstrându-și astfel un avantaj competitiv în atragerea de noi companii.

Compania se așteaptă ca trendul ascendent al chiriilor să continue și în următoarele 12 luni, lipsa unei perspective privind dezvoltarea de noi proiecte în 2023 și 2024 favorizând creșterea costurilor de închiriere.

Departamentul de birouri al Cushman & Wakefield Echinox a oferit consultanță în ultimii trei ani pentru tranzacții de închiriere a peste 140.000 de metri pătrați la nivel național.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5662 / 18293
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Refinitiv Legal Advisers - Full Year 2024 | La nivel global, piața fuziunilor și achizițiilor a crescut cu 10% anul trecut, iar pe continentul European avansul a fost de 22%. CMS, în Top 10 consultanți juridici care au asistat cele mai multe tranzacții de M&A la nivel global, Clifford Chance se remarcă pe ”bătrânul continent”, iar Schoenher în Estul Europei, regiune în care Filip & Company a intrat în Top 25
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Iablonschi & Asociații se alătură rețelei Marcalliance, care își consolidează astfel rețeaua globală și prezența în Europa de Est | Dorothée De Bernis (Președinte Marcalliance): ”Ne bazăm în România pe o echipă juridică de încredere”
Hațegan Attorneys, firmă de avocatură de tip butique cu sediul la Timișoara, își consolidează practica de Banking & Finance prin cooptarea unui profesionist cu experiență în corporate banking pe poziția de counsel
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...