EPG: Versiunea finală a PNIESC, transmis recent Comisiei Europene, propune ţine ambiţioase, dar conţine şi unele ambiguităţi ce trebuie clarificate
08 Noiembrie 2024
AgerpresÎn viziunea specialiştilor, noul PNIESC, publicat de Ministerul Energiei, în formă actualizată, în octombrie 2024, reprezintă "un remarcabil pas înainte în asumarea de către Guvernul României a unor ţinte mai ambiţioase în tranziţia către un sistem energetic eficient, rezilient şi cu emisii scăzute de gaze cu efect de seră".
Versiunea finală a Planului Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice (PNIESC), transmis recent Comisiei Europene (CE), propune ţinte mai ambiţioase pentru creşterea ponderii energiei regenerabile până în 2030, însă conţine şi unele ambiguităţi în privinţa dezvoltării producţiei de hidrogen regenerabil sau în extinderea infrastructurii de transport şi stocare, sunt de părere experţii Energy Policy Group (EPG).
"În ultimii ani, experţii EPG au participat la consultările organizate de Ministerul Energiei privind acest document cu o deosebită importanţă strategică şi au comunicat necesitatea unei serii de ajustări, astfel încât planul să fie aliniat obiectivelor europene cât şi altor strategii relevante ale României. Versiunea actualizată a PNIESC propune ţinte mai ambiţioase pentru creşterea ponderii energiei regenerabile până în 2030, reflectând o mai mare determinare în direcţia decarbonizării economiei şi a sectorului energetic. Cu toate acestea, versiunea finală a Planului prezintă încă unele ambiguităţi ce vor necesita clarificări prin strategii viitoare. Printre priorităţile menţionate de experţii EPG se regăsesc dezvoltarea producţiei de hidrogen regenerabil, extinderea infrastructurii de transport şi stocare, cât şi dezvoltarea infrastructurii necesare pentru captarea şi stocarea carbonului. Ministerul Energiei are responsabilitatea de a aborda aceste aspecte esenţiale pentru a asigura României un cadru complet şi durabil în tranziţia către o economie cu zero emisii nete", se arată într-un comunicat de presă al organizaţiei, transmis vineri AGERPRES.
"În ultimii ani, experţii EPG au participat la consultările organizate de Ministerul Energiei privind acest document cu o deosebită importanţă strategică şi au comunicat necesitatea unei serii de ajustări, astfel încât planul să fie aliniat obiectivelor europene cât şi altor strategii relevante ale României. Versiunea actualizată a PNIESC propune ţinte mai ambiţioase pentru creşterea ponderii energiei regenerabile până în 2030, reflectând o mai mare determinare în direcţia decarbonizării economiei şi a sectorului energetic. Cu toate acestea, versiunea finală a Planului prezintă încă unele ambiguităţi ce vor necesita clarificări prin strategii viitoare. Printre priorităţile menţionate de experţii EPG se regăsesc dezvoltarea producţiei de hidrogen regenerabil, extinderea infrastructurii de transport şi stocare, cât şi dezvoltarea infrastructurii necesare pentru captarea şi stocarea carbonului. Ministerul Energiei are responsabilitatea de a aborda aceste aspecte esenţiale pentru a asigura României un cadru complet şi durabil în tranziţia către o economie cu zero emisii nete", se arată într-un comunicat de presă al organizaţiei, transmis vineri AGERPRES.
În viziunea specialiştilor, noul PNIESC, publicat de Ministerul Energiei, în formă actualizată, în octombrie 2024, reprezintă "un remarcabil pas înainte în asumarea de către Guvernul României a unor ţinte mai ambiţioase în tranziţia către un sistem energetic eficient, rezilient şi cu emisii scăzute de gaze cu efect de seră".
"Printre elementele notabile de progres se numără ţinta pentru surse regenerabile de energie de 38,4% în 2030 din consumul total final de energie la nivel naţional (faţă de doar 30,7% în planul din 2021); stabilirea unui obiectiv de reducere a emisiilor din sectoarele guvernate de ESR (Effort Sharing Regulation, adică transporturi, clădiri, agricultură, mică industrie şi deşeuri) de -12,7% până în 2030 (faţă de ţinta precedentă de doar -2%, stabilită în 2018); şi asumarea unui obiectiv de decarbonizare a economiei mai ambiţios decât în Strategia pe termen lung de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră (STL): 96% în 2040 şi 105% în 2050 faţă de nivelul de emisii al anului 1990 (...) Pe de altă parte, o serie de politici şi măsuri pentru realizarea obiectivelor PNIESC sunt încă lipsite de substanţa necesară, astfel că Planul rămâne, parţial, un document de intenţii a căror realizare va trebui să fie determinată pe parcurs", explică Radu Dudău, co-fondator şi preşedinte al EPG.
La rândul său, Luciana Miu, şefa Departamentului de Economie Curată din cadrul EPG, a subliniat ideea că, în ciuda ambiţiilor crescute, dependenţa PNIESC de absorbţiile naturale de carbon are limite, mai ales fiindcă este bazată pe o revizuire a modului de raportare, mai degrabă decât pe o dezvoltare sporită a absorbţiilor.
"În plus, incertitudinile legate de impactul schimbărilor climatice asupra potenţialului de absorbţie al pădurilor nu sunt neglijabile. Pe de altă parte, PNIESC intensifică măsurile de decarbonizare pe termen scurt, stabilind obiective ambiţioase pentru clădiri, industrie şi transporturi. Se propun mai multe măsuri de sprijin financiar, inclusiv extinderea achiziţiilor publice ecologice, stimulente pentru decarbonizarea industriei şi angajamente pentru noi strategii de gestionare a carbonului. Sunt incluse măsuri specifice pentru atenuarea sărăciei energetice, ceea ce face ca planul să fie mai robust în ceea ce priveşte sprijinirea unei tranziţii echitabile din punct de vedere social. Cu toate acestea, persistă discrepanţe substanţiale, în special în ceea ce priveşte obiectivele sectoriale specifice, infrastructura pentru captarea carbonului şi planurile detaliate pentru hidrogenul regenerabil", a menţionat Miu, în comunicatul citat.
În ansamblu, experta EPG notează că atingerea reducerii de 96% până în anul 2040 va necesita investiţii substanţiale, planificare strategică şi acţiuni imediate pentru a consolida aceste obiective ambiţioase, domenii în care Planul ar fi putut oferi orientări mai clare.
Totodată, Alina Arsani, şefa Departamentului Energy Systems din EPG consideră că varianta finală a PNIESC aduce îmbunătăţiri notabile faţă de versiunea iniţială, din 2023, dar "au rămas anumite aspecte care necesită clarificări şi ajustări, precum necesitatea unui plan concret privind utilizarea gazului natural până în 2040, respectiv 2050, care să ofere mai multe informaţii despre tranziţia către hidrogen, precum capacităţile instalate din SRE necesare producerii de hidrogen regenerabil, infrastructura de transport şi stocare, importurile şi exporturile şi, nu în ultimul rând, integrarea biometanului în reţelele existente".
Pe data de 18 octombrie 2024, Ministerul Energie a anunţat, într-un comunicat de presă, că Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice (PNIESC) al României pentru perioada 2025 - 2040, a fost publicat de Comisia Europeană.
Potrivit sursei citate, în baza solicitării României, documentul include 89 de politici şi măsuri suplimentare care vizează creşterea ponderii surselor regenerabile de energie (SRE), reducerea semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) şi implementarea unor soluţii inovatoare în toate sectoarele economice. De asemenea, scenariul "With Additional Measures" (WAM) propus în acest plan prevede ţinte mai ambiţioase decât cele stabilite anterior.
Printre obiectivele-cheie ale PNIESC se află: reducerea emisiilor nete de GES cu 85% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, şi atingerea neutralităţii climatice înainte de 2045, devansând astfel termenul anterior stabilit pentru anul 2050. În plus, până în anul 2030, România îşi propune ca 38% din consumul final brut de energie să provină din surse regenerabile, cu principale motoare energia eoliană, solară şi biomasa.
Consultările cu publicul interesat în legătură cu revizuirea PNIESC s-au desfăşurat în perioada 15 februarie - 15 martie 2024.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 274 / 18216 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...