ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Horváth: „Ultima milă” până la destinatar este responsabilă de 77% din costurile de transport

16 Mai 2023   |   BizLawyer

Evoluțiile tehnologice și abordările structurale vor schimba semnificativ segmentul final („ultima milă” parcursă), din cadrul unei curse efectuate de o companie de transport, considerat a fi cel mai costisitor * Industria transporturilor și logisticii nu va putea renunța la energiile fosile până în 2035, deși traficul rutier este responsabil pentru cele mai multe emisii de CO2 * Lipsa de know-how digital a companiilor de transport și logistică generează o creștere a achizițiilor, fuziunilor și a parteneriatelor cu firme din IT * Tehnologiile digitale, în special în ceea ce privește integrarea comerțului, a producției și a logisticii, devin din ce în ce mai relevante pentru companiile din această industrie.

 
 
„Ultima milă” până la destinatar este cea mai scumpă pentru transportatori și clienții lor, fiind responsabilă de 77% din costuri, dar soluțiile inovatoare și ecologice vor reprezenta o piață de creștere majoră pentru logistica urbană, arată un studiu realizat de Horváth, una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management.

Potrivit analizei „Transformarea în industria de transport și logistică (2023)”, reglementările în interiorul orașelor (taxe de drum, zone în care nu se circulă cu mașina), dar și creșterea costurilor și deficitul de personal necesită noi abordări tehnologice și structurale pentru a depăși provocările legate de „ultima milă” parcursă dintr-o cursă. Inovațiile tehnologice în materie de livrare (vehicule de livrare cu emisii zero, drone) și schimbările structurale (micro-huburi, combinarea livrărilor între diverși furnizori de servicii) vor putea îmbunătăți calitatea serviciilor de livrare la domiciliu, reducând costurile.


În viitorul apropiat, conștientizarea problemelor de mediu va continua să câștige teren, însă obstacolele tehnice, ciclul de viață lung al unor active, disponibilitatea resurselor și, în unele cazuri, lipsa de rentabilitate financiară garantează că renunțarea completă la energiile fosile în industria transporturilor și a logisticii nu va fi posibilă până în 2035, relevă același studiu.

Traficul rutier e responsabil pentru cele mai multe emisii CO2, iar tendința este aceea de a muta transportul coletelor pe calea ferată, deja electrificată pe scară largă. În 2023, în Germania, 35% dintre noile camioane înmatriculate vor utiliza combustibili alternativi.

Potrivit studiului, pentru a-și îmbunătăți sustenabilitatea business-ului, operatorii logistici se concentrează pe economia circulară, în special pe reciclarea ambalajelor. Standardizarea ambalajelor și automatizarea proceselor sunt factori-cheie pentru economia circulară care facilitează reciclarea și reutilizarea și materialelor.

Respondenții în cadrul studiului afirmă că funcționarea eficientă a industriei este afectată, în primul rând, de un număr disproporționat de mare al angajaților care vor părăsi acest domeniu de activitate în următorii ani, în timp ce mai puțini oameni vor fi disponibili pentru angajare. Industria transporturilor și a logisticii se caracterizează, de asemenea, prin salarii sub medie, o atractivitate scăzută a activității, condiții de muncă dificile, precum și puține oportunități de dezvoltare a carierei.

Digitalizarea este un factor de schimbare a pieței în direcția fuziunilor și achizițiilor și a parteneriatelor între companii IT și companii de logistică, iar pentru a crește capacitățile digitale și a obține performanțe digitale, companiile de transport și logistică apelează din ce în ce mai mult la parteneriate cu companii de tehnologie și la achiziții de startup-uri. Achizițiile de companii din IT de către grupurile globale din transport și logistică s-au dublat între T1 2020 (10) și T4 2021 (21).

Potențialul stadiului actual al tehnicii poate fi exploatat prin digitalizarea multor procese (de exemplu: recunoașterea documentelor și a mărfurilor periculoase cu ajutorul inteligenței artificiale). În următorii ani, va apărea un nou potențial de digitalizare ca urmare a noilor tehnologii (Digital Twin, Internet-of-Things). De-a lungul întregului lanț valoric al produselor, se pot obține câștiguri de eficiență prin conectarea digitală a producției, a comerțului cu amănuntul și a logisticii. În viitor, companiile de transport și logistică se vor concentra din ce în ce mai mult pe dezvoltarea și aplicarea de soluții digitale pentru a contracara presiunile asupra costurilor, precum și lipsa de personal.

„Industria transporturilor și a logisticii este supusă unor provocări, din multiple direcții, între care se află creșterea prețurilor la energie, nevoia de a reduce emisiile cu efect de seră, respectiv presiunile clienților, care vor o mai mare viteză și personalizare a serviciilor. Nu în ultimul rând, acestora li se adaugă deficitul de personal, așteptat să aibă efecte mai acute decât în alte industrii. Experții din domeniu caută soluții, între care se remarcă economia circulară și digitalizarea. Adaptabilitatea strategică, structurală și culturală a companiilor și a angajaților acestora reprezintă factorul decisiv în menținerea prosperității financiare și a competitivității, în prezent și în viitor, pentru această industrie,” consideră Constantin Pelehra, Senior Project Manager, Horváth România.

Datele studiului Horváth arată că, printre principalele obiective ale transformării în transporturi și logistică, se numără: (1) promovarea arhitecturilor și a platformelor deschise, astfel încât datele să poată fi partajate atât în cadrul companiilor, cât și între sectoare economice; (2) extinderea rețelelor de aprovizionare în Europa, atunci când clienții anunță schimbări în fluxurile de mărfuri; (3) stabilirea managementului strategic al produselor pentru a diversifica portofoliul de produse într-un mod semnificativ; și (4) îmbunătățirea condițiilor de muncă, concentrarea pe retenția personalului și optimizarea imaginii industriei.

În cadrul studiului „Transformarea în industria de transport și logistică (2023)” au fost intervievați 32 de experți, cercetători și manageri din peste 15 companii globale de top din domeniu precum DB Schenker, DPD, Hapag-Lloyd, Hermes, Lufthansa Cargo, Rail Cargo Group și altele.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 6791 / 20589
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Avocații Schoenherr, alături de Allianz-Țiriac Asigurări în tranzacția de preluare a Campion Broker. Echipa, coordonată de Monica Cojocaru (partener) și Georgiana Bădescu (partener)
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...