ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

McKinsey&Company | Inflaţia, invazia din Ucraina şi costul serviciilor medicale - principalele motive de îngrijorare pentru români

12 Decembrie 2022   |   Agerpres

Potrivit McKinsey&Company România, consumatorii români se adaptează la incertitudinea în creştere.

 
 
Inflaţia este principala îngrijorare pentru două treimi dintre consumatorii din România, aceasta fiind urmată de invazia din Ucraina şi costul serviciilor medicale, conform studiului "Consumer Sentiment Survey", realizat în noiembrie de o companie de consultanţă în management.

Cercetarea a urmărit trei teme (cum se simt consumatorii, ce observă aceştia şi cum reacţionează) şi a înregistrat aproximativ 1.000 de respondenţi, cu vârsta de peste 18 ani din toate categoriile de venituri.

Astfel, potrivit McKinsey&Company România, consumatorii români se adaptează la incertitudinea în creştere. În ultimele 4-6 săptămâni, 80% dintre aceştia şi-au schimbat comportamentul atunci când au cumpărat alimente şi produse esenţiale, de exemplu au ales produse de uz casnic mai ieftine sau marca proprie a retailerului. Românii au ales branduri mai ieftine sau de tip marcă proprie mai ales în ceea ce priveşte produsele de uz casnic (77%), gustările şi dulciurile (71%), alimentele congelate (70%), lactatele şi ouăle (67%).


În acelaşi timp, în ultimele 4-6 săptămâni, 30% dintre consumatori au schimbat magazinul de la care îşi fac cumpărăturile, nedistingându-se clar un format de retail câştigător. Cei care au făcut acest lucru au fost motivaţi de preţurile mai mici (35%) şi de economii în ceea ce priveşte costurile cu benzina (18%). Aproximativ 22% dintre respondenţi au spus că au luat această decizie pentru a obţine un raport calitate-preţ mai bun sau strict o calitate mai bună.

"Inflaţia a fost percepută ca fiind una dintre primele trei surse de îngrijorare de peste 80% dintre respondenţi şi ca fiind preocuparea numărul unu de către două treimi dintre consumatori. Ca urmare, consumatorii îşi direcţionează cheltuielile către bunuri esenţiale şi către retaileri precum discounterii, hipermarketurile şi supermarketurile. Comparativ cu alte ţări din Europa, doar britanicii sunt mai îngrijoraţi decât românii de creşterea preţurilor, inflaţia fiind cel mai important motiv de îngrijorare pentru 69% dintre britanici. Mai puţin îngrijoraţi de creşterea preţurilor sunt italienii (52%), spaniolii (53%), francezii şi germanii (57%), notează realizatorii studiului.

În rândul românilor, cei mai îngrijoraţi de efectele inflaţiei sunt aceia cu venituri mari şi Baby Boomers (persoanele născute între 1946 şi 1964), aceştia devenind mult mai conştienţi de impactul total asupra bugetului personal şi al familiei, dorind astfel să se protejeze de neprevăzut şi să menţină un stil de viaţă sustenabil. Generaţia Millenials (persoane născute între 1981 şi 1996) este în principal îngrijorată de siguranţa locului de muncă, iar Generaţia Z (persoane născute între 1997 şi 2012, peste 18 ani) de schimbările climatice.

"Consumatorii români iau măsuri pentru a-şi proteja veniturile în faţa incertitudinii crescânde, prioritizând achiziţiile esenţiale şi alegând produse mai ieftine sau cu atenţie mai mare faţă de raportul calitate-preţ. Companiile care îşi fac timp să înţeleagă modul în care se comportă consumatorii vor putea să îi sprijine adecvat", a afirmat Alexandru Filip, managing partner McKinsey&Company România.

Dacă inflaţia este preocuparea principală, celelalte două îngrijorări majore ale românilor sunt invazia Ucrainei şi accesibilitatea serviciilor medicale.

Cele mai îngrijorate persoane de atacurile din Ucraina sunt cele cu venituri mari şi românii din generaţia Baby Boom, iar accesul la servicii medicale este un motiv de îngrijorare pentru persoanele cu venituri mici şi generaţia Baby Boom.

Siguranţa locului de muncă este un factor semnificativ de stres pentru Millennials, iar schimbările climatice reprezintă o problemă importantă de îngrijorare pentru Generaţia Z şi pentru persoanele cu venituri ridicate.

În pus, se arată în studiul McKinsey&Company, 30% dintre consumatori au schimbat recent magazinul de la care îşi făceau în mod frecvent cumpărăturile, iar majoritatea respondenţilor se aşteaptă ca preţurile produselor de bază să crească pe tot parcursul anului viitor.

Consumatorii cumpără mai puţin din magazinele de proximitate şi din cele specializate (cu preţuri mai mari), preferând supermarketurile, hipermarketurile şi magazinele de tip discounter ca urmare a tendinţei de a renunţa la confort în favoarea preţului.

Magazinele de tip discount au cei mai fideli consumatori (doar 28% dintre clienţi au făcut mai puţine cumpărături), dar nu sunt încă destul de răspândite geografic - 28% dintre consumatori nu au cumpărat niciodată de la un discounter.

Cele mai afectate de noile comportamente de cumpărare par a fi magazinele alimentare specializate, 41% dintre clienţi cumpărând mai puţin din cadrul acestora în ultimele 4-6 săptămâni, conform studiului citat.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5161 / 17244
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A crește în primul semestru din 2024. Avans de 18% la nivel global și de 39% pe piețele emergente. CMS își menține pozițiile fruntașe în clasamente, Clifford Chance și Schoenherr se remarcă în Europa și două firme cu prezență la București rămân în top la nivel global
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
Cariere în Drept | Povestea Andreei Ungureanu, absolventă a Facultății de Drept din Iași, care a ales magistratura, după un program de master în Științe Penale, dorindu-și să activeze ca procuror. ”Deși pentru început se poate dovedi dificil și frustrant, este esențial pentru un tânăr la început de drum să dobândească lecția răbdării și o modestie a pașilor mici, făcuți cu tenacitate, către un ideal ce urmează a fi șlefuit”, spune tânăra, azi auditor de justiție în cadrul INM
Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
România a depus o cerere de anulare a hotărârii Tribunalului ICSID prin care a fost obligată să plătească 42,2 mil. € plus dobânzi și cheltuieli unor companii dezvoltatoare de centrale fotovoltaice | Biroul din Paris al unei firme americane și avocații MPR Partners din București reprezintă România în acestă fază a arbitrajului, reclamanții merg cu King & Spalding (Houston și Paris)
CMS obține o hotărâre importantă pentru producătorii de energie electrică și gaze naturale din România. Horia Drăghici, Partener: Această soluție a instanței poate facilita procesul de negociere, în favoarea proprietarilor de proiecte energetice
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandra Pădurariu, Head of legal affairs and compliance | Samsung Electronics: “Viitorul este guvernat de adaptarea la schimbare și de pregătirea continuă în domeniul noilor tehnologii și al provocărilor generate de acestea. Sunt bucuroasă să pot contribui cu experiența mea ca și mentor la formarea și ghidarea unor tineri implicați în rezolvarea problemelor sociale prin utilizarea tehnologiei”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...