Prețurile de transfer pentru companii afiliate: Legislație, diferențe și implicații în România față de alte țări din Europa
18 Iulie 2023
BizLawyerPentru a se alinia cu reglementările interne și internaționale privind prețurile de transfer, dar și pentru a se asigura un flux cât mai ușor între părțile afiliate, este necesar să existe o politică solidă și coerentă a prețurilor de transfer.
Companiile care efectuează tranzacții cu alte societăți din același grup sau afiliate la alte business-uri se confruntă deseori cu obstacole financiare, fiscale și legale care pot influența activitățile de zi cu zi ale afacerii. Prin urmare, pentru a se alinia cu reglementările interne și internaționale privind prețurile de transfer, dar și pentru a se asigura un flux cât mai ușor între părțile afiliate, este necesar să existe o politică solidă și coerentă a prețurilor de transfer.
„În ultimii ani, numărul inspecțiilor fiscale privind prețurile de transfer a crescut foarte rapid, de aceea companiile ar trebui să se concentreze pe acest domeniu și, în special, pe pregătirea corespunzătoare a documentației și a dosarului privind prețurile de transfer. În opinia mea, cel mai eficient mod de a contracara o abordare intruzivă a autorităților fiscale în zona prețurilor de transfer este documentarea mecanismului de prețuri de transfer înainte de derularea tranzacției, așa numita analiză ex-ante care arată pe de o parte buna credință a contribuabilului de a se alinia la principiul valorii de piață - aspect ce poate fi utilizat în dezbaterea ulterioară cu autoritățile fiscale, dar care și reprezintă un instrument util pentru a evita deviațiile majore de la intervalul de piață care l-ar expune pe contribuabil semnificativ”, a declarat Elena Sighinaș, Tax Director Accace România.
Acordurile de preț în avans sunt emise de către autoritățile fiscale din fiecare stat și pot acoperi atât tranzacții între companiile afiliate din aceeași țară, cât și între business-uri afiliate din state diferite.
În România, acordurile de preț în avans (APA) se pot face pe termen nedeterminat în anumite condiții
În România, durata inițială maximă a unui acord de preț în avans între părțile afiliate este de 5 ani. Iar dacă toate condițiile legale rămân neschimbate, acordul poate fi prelungit în cazul contractelor pe termen lung pe o perioadă nedeterminată.
În Cehia, durata inițială maximă a unui acord de preț în avans este de 3 ani, cu posibilitatea de prelungire dacă normele legale rămân neschimbate.
Ungaria, Slovacia și Polonia au o durată inițială maximă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire pe 10 ani în Polonia și Slovacia și de 8 ani în Ungaria, dacă toate condițiile legale rămân neschimbate.
Cehia, cea mai mică taxă pentru emiterea acordurilor de preț în avans
Potrivit specialiștilor Accace România, acordurile de prețuri în avans pot fi de mai multe tipuri în funcție de numărul de autorități fiscale implicate în obținerea acestora, astfel: unilaterale – unde doar autoritățile fiscale din România aprobă modalitățile în care urmează sa fie stabilite prețurile de transfer, bilaterale – atât autoritățile fiscale din România, cât și cele dintr-o altă țară aprobă modalitățile în care urmează să fie stabilite prețurile de transfer, respectiv multilaterale – atât autoritățile fiscale din România, cât și autoritățile fiscale din mai multe țări aprobă modalitățile în care urmează să fie stabilite prețurile de transfer ce vor fi utilizate în cadrul unei tranzacții intra-grup.
Astfel, în România, pentru marile companii și alte business-uri cu o valoare consolidată a tranzacțiilor mai mare de 4 milioane euro, se aplică costuri diferite pentru acordurile de preț în avans: 20.000 euro pentru cele inițiale, respectiv 15.000 euro pentru modificarea acestora. În cazul celorlalte categorii de contribuabili și pentru valoarea consolidată a tranzacțiilor mai mică de 4.000.000 euro, se aplică o taxă de 10.000 euro pentru acordul inițial, iar pentru modificarea acestuia 6.000 de euro.
Cehia beneficiază de acordul de preț în avans unilateral și include o taxă de aproximativ 420 euro pentru o tranzacție. În schimb, în Ungaria, taxele de depunere variază. Astfel că acordul de preț în avans unilateral poate ajunge la aproximativ 13.000 de euro, iar cel bilateral și multilateral la aproximativ 21.000 euro. Totodată, în caz de prelungire sau modificare, taxa este de 50% din valoarea taxei plătite inițial. În situația în care cererea este respinsă sau retrasă, autoritatea fiscală returnează 85% din taxa plătită deja.
Diferit față de restul țărilor, în Polonia, taxa este de 1% din valoarea tranzacției. Cu toate acestea, în funcție de tipul tranzacției și de entitatea implicată, există limite minime și maxime. În cazul unui acord unilateral pentru entități rezidente, suma minimă de plată este de 1.100 euro, iar suma maximă este de 10.900 euro. Pentru o entitate străină, taxa minimă este de 4.400 euro, iar taxa maximă este de aproximativ 21.700 euro. În cazul unui acord bilateral sau multilateral, taxa minimă este de 10.900 euro, iar cea maximă este de 43.500 euro. Iar în ceea ce privește taxele de reînnoire, acestea reprezintă jumătate din valoarea sumei plătite inițial.
În cazul Slovaciei, taxa este de 10.000 euro pentru acordul unilateral, iar pentru cel bilateral sau multilateral este de 30.000 euro. Jumătate din taxa respectivă se va atribui companiei cu o capacitate fiscală de plată și credit mai mare.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 3994 / 18269 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Filip & Company a asistat grupul Qemetica în vânzarea activelor aferente producției de sodă calcinată și silicați de sodiu din România. Partenerii Alexandru Bîrsan și Eliza Baias au coordonat echipele
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...