
PwC: Fluctuaţia de personal a scăzut la o rată de 17,2% în 2020
16 Februarie 2021
AgerpresDin procentul de 17,2%, cea mai mare parte, respectiv 13,2%, au fost încetări voluntare. Cea mai mare fluctuaţie de personal a fost înregistrată în sectorul de retail şi FMCG, de 25,1%, iar cea mai mică în servicii financiare, de 8%.
Fluctuaţia de personal în companiile din România a scăzut semnificativ anul trecut, la o rată medie de 17,2%, de la 23,1% în 2019, pe fondul incertitudinilor generate de pandemia Covid-19 la nivelul întregii economii, reiese din raportul HR Barometru realizat de PwC România şi dat marţi publicităţii.
Din procentul de 17,2%, cea mai mare parte, respectiv 13,2%, au fost încetări voluntare. Cea mai mare fluctuaţie de personal a fost înregistrată în sectorul de retail şi FMCG, de 25,1%, iar cea mai mică în servicii financiare, de 8%.
"Pe fondul incertitudinii create de pandemie, piaţa forţei de muncă a cunoscut un uşor îngheţ anul trecut. Angajaţii au preferat stabilitatea şi siguranţa, iar angajatorii au recrutat mai puţin decât în anii anteriori sau chiar deloc. După o perioadă de expectativă, pe măsură ce munca de la distanţă s-a dovedit funcţională în multe sectoare, companiile au început să regândească relaţiile de muncă, având în prim plan flexibilitatea şi mobilitatea. Angajatorii au înţeles că schimbările din ultimul an nu sunt conjuncturale şi că trebuie să îşi adapteze modelele de business acestor tendinţe. Ne aflăm, deci, în pragul unui proces de transformare care va avea loc pe termen lung, iar faptul că multe companii au inclus în bugetele pentru 2021 creşteri salariale arată că, atât angajatorii, cât şi angajaţii, se obişnuiesc treptat cu noua normalitate", a declarat Ionuţ Simion, country managing partner, PwC România.
Potrivit raportului, bugetul salarial al companiilor respondente va creşte în medie cu 3,8% în acest an, comparativ cu 2020 când procentul a fost de 5,6%.
De asemenea, barometrul mai semnalează că telemunca s-a transformat anul trecut din beneficiu în necesitate şi este de aşteptat să continue pentru mulţi angajaţi şi pe termen lung. Astfel, 43% dintre companiile respondente la HR Barometru au arătat că vor aplica telemunca pe termen lung, 52% încă analizează această perspectivă şi doar 5% nu iau în calcul permanentizarea telemuncii sau declară că aceasta nu este relevantă pentru activitatea lor.
În ceea ce priveşte modelul aplicat, 44% au arătat că vor alterna munca la birou cu telemunca, conform opţiunii angajaţilor, 40% vor combina venirea la birou şi telemunca pe baza unei planificări, 16% vor adopta telemunca permanentă pentru anumiţi angajaţi, conform opţiunii acestora, iar 2% telemunca permanentă obligatorie pentru anumiţi angajaţi.
"După experienţa ultimului an, în care şi-a dovedit eficienţa, era de aşteptat ca munca de la distanţă să fie aplicată de multe organizaţii pe termen lung. Această direcţie este datorată, pe de o parte, perspectivei incerte legate de evoluţia pandemiei, care nu va dispărea prea curând, iar pe de altă parte de beneficiile care s-au conturat atât pentru angajaţi (protecţie, flexibilitate, autonomie), cât şi pentru angajatori (reduceri de costuri). Provocarea mai departe este de a găsi acea modalitate de permanentiza telemunca pentru a maximiza avantajele pe care le poate aduce, dar şi pentru a diminua efectele secundare asupra anumitor procese de business, a căror eficacitate este limitată în mediul virtual, sau asupra stării de bine a angajaţilor, serios afectată în această perioadă", a afirmat Oana Munteanu, director People & Organisation PwC România.
Aceasta a subliniat că tehnologia va permite politici foarte versatile şi personalizate, dar este nevoie şi de o regândire în ansamblu a mai multor politici de resurse umane, în special a strategiilor de compensaţii şi beneficii.
Anul trecut, companiile şi-au redus bugetul pentru învăţare şi dezvoltare în medie cu 7% comparativ cu 2019, cea mai mare scădere fiind în retail şi FMCG, de 27,5%. Pentru 2021, însă, sectorul retail/FMCG estimează o creştere cu peste 23% a fondurilor alocate pentru învăţare şi dezvoltare, iar la nivelul pieţei este estimată o majorare de 27,5% comparativ cu 2020.
Studiul HR Barometru a fost derulat de PwC în perioada 27 ianuarie - 1 februarie 2021, pe baza informaţiilor furnizate de 56 de companii participante din IT&C, BPO Produse industriale, Energie (utilităţi /produse petroliere), Farmaceutic /Medical, Servicii financiare şi FMCG/Retail.
Aproape o treime (32%) dintre companiile respondente au între 101 - 500 angajaţi, 23% sub 100 angajaţi, 18% între 1.001 - 3.000 angajaţi, 18% peste 3.000 angajaţi şi 9% între 501 - 1.000 angajaţi.
PwC este o reţea de firme prezentă în 155 de ţări cu mai mult de 284.000 de profesionişti ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 15910 / 20170 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...