Raport CBRE: Piața de retail din România excelează. Cifrele de vânzări și trafic depășesc nivelurile pre-pandemie
17 Octombrie 2023
R. T.• În prima jumătate a anului 2023, vânzări și trafic mai mari decât în aceeași perioadă a anului 2019 • Inflația și puterea de cumpărare redusă, principalele provocări pentru retaileri în 2023
Sursa: Pixabay |
CBRE, lider global și național în servicii și investiții imobiliare comerciale, evidențiază că, în ciuda provocărilor multiple cu care se confruntă piața de retail, sectorul înregistrează un progres considerabil. Vânzările și traficul înregistrate în prima jumătate a anului 2023 sunt mai mari decât în perioada similară din 2019, considerat cel mai bun an pentru retail în România, potrivit studiului „Turnover Retail 2023” realizat de CBRE.
"Rezultatele financiare din 2022 confirmă faptul că România și companiile din țară sunt aliniate trendului din regiunea CEE, unde vânzările totale sunt în mare parte la același nivel sau peste cel înregistrat în anul record 2019. Pentru 2023, sunt așteptate rezultate mai bune, dar acestea rămân însă sub semnul incertitudinii, ținând cont că principalul motiv de îngrijorare al retailerilor rămân inflația și reducerea puterii de cumpărare, care pot avea impact major asupra vânzărilor. Vedem însă că retailerii vizează eficientizarea proceselor și stabilizarea aprovizionării, aproape jumătate dintre respondenții la studiu, 45%, având în plan să investească în soluții software. În plus, sustenabilitatea devine încorporată în cultura organizațională și în modul de lucru al retailerilor, iar abordarea omnichannel reprezintă un punct major în strategia comercianților. Observăm, de asemenea, o schimbare în piața de retail din România, care echilibrează această predominare a formatelor tradiționale. Peste jumătate dintre retaileri vizează să deschidă noi magazine fizice în centre comerciale regionale, urmate de magazine stradale în centrul orașelor și parcuri de retail", a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
"Rezultatele financiare din 2022 confirmă faptul că România și companiile din țară sunt aliniate trendului din regiunea CEE, unde vânzările totale sunt în mare parte la același nivel sau peste cel înregistrat în anul record 2019. Pentru 2023, sunt așteptate rezultate mai bune, dar acestea rămân însă sub semnul incertitudinii, ținând cont că principalul motiv de îngrijorare al retailerilor rămân inflația și reducerea puterii de cumpărare, care pot avea impact major asupra vânzărilor. Vedem însă că retailerii vizează eficientizarea proceselor și stabilizarea aprovizionării, aproape jumătate dintre respondenții la studiu, 45%, având în plan să investească în soluții software. În plus, sustenabilitatea devine încorporată în cultura organizațională și în modul de lucru al retailerilor, iar abordarea omnichannel reprezintă un punct major în strategia comercianților. Observăm, de asemenea, o schimbare în piața de retail din România, care echilibrează această predominare a formatelor tradiționale. Peste jumătate dintre retaileri vizează să deschidă noi magazine fizice în centre comerciale regionale, urmate de magazine stradale în centrul orașelor și parcuri de retail", a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Creșterea economică și stabilitatea din 2022 au determinat o creștere anuală de 21% a cheltuielilor de consum. Din analiza anul 2022 în comparație cu datele din 2019, centrele comerciale au reușit să depășească cifra de afaceri totală din 2019 cu 16%, în timp ce parcurile de retail au înregistrat o scădere de 5%.
Ampla analiză a CBRE se bazează pe datele interne de retail ale companiei, combinate cu datele financiare disponibile ale Ministerului Finanțelor din România. Studiul aprofundează diferite aspecte ale pieței de retail din România și evidențiază tendințe și evoluții semnificative ale domeniului.
"Pentru a crea o analiză valoroasă, am studiat 449 de SPV ale companiilor românești, împărțite pe domeniul de activitate în sectoare și subsectoare, precum și 92 de unități de retail cu o suprafață închiriabilă totală reprezentând peste jumătate (63%) din stocul de retail modern la nivelul țării. Rezultatele financiare indică o creștere clară a businessurilor, cu un impact așteptat în perioada următoare", a declarat Daniela Gavril, Head of Research, CBRE România.
• Retailerii, rezultate financiare pe un trend ascendent
Centrele comerciale și parcurile de retail din întreaga țară și-au dovedit reziliența în fața de reglementărilor restrictive impuse din motive de sănătate și siguranță și au început procesul de redresare, înregistrând creșteri anuale constante în ultimii doi ani.
Potrivit studiului de piață „Turnover Retail 2023", piața de retail a încheiat anul 2022 cu o creștere anuală a cifrei de afaceri cumulate, depășind pragul de 1 miliard de euro și înregistrând o creștere de 5% față de valoarea totală înregistrată în 2019 - un an de referință pentru piața de retail în ceea ce privește vânzările, numărul de vizitatori, noile spații și ultimul an înainte de criza sanitară. Comparând valoarea totală a cifrei de afaceri înregistrată în 2022 cu cea din 2021, la nivel național, centrele comerciale au înregistrat o creștere anuală de 18%, iar parcurile comerciale de 2%. Analizând 2022 în comparație cu datele din 2019, centrele comerciale au reușit să depășască nivelul din 2019 cu 16%, în timp ce parcurile comerciale înregistrează o scădere de 5%.
"Continuăm să traversăm un context post-pandemic, dar tendințele devin tot mai clare: centrele noastre comerciale și parcurile de retail nu sunt doar rezistente, ci și pregătite pentru o revenire impresionantă. Dealtfel, sectoarele Fashion, Food & Beverages și Leisure au fost în prima linie, cu creșteri anuale impresionante de 33%, 26% și, respectiv, 23%. Aceste cifre indică nu numai o redresare, ci mai ales o revenire a încrederii și a apetitului consumatorilor. Perspectivele de viitor prefigurează un sector dinamic, cu rate de creștere cuprinse între 28% și un impresionant 50% în comparație cu nivelurile de dinaintea pandemiei. Evoluția sectorului nostru de retail este una bazată pe adaptare, tenacitate și, în cele din urmă, pe un potențial promițător", a adăugat Daniela Gavril.
Aplicând aceeași analiză, dar în comparație cu anul 2019, studiul relevă și mai bine performanțele sectorului de retail care revine la nivelurile pre-pandemice, cu segmente precum Fashion, Food, Retail de Specialitate, Food & Beverage și Serviciile care au încheiat anul 2022 cu creșteri ale cifrei de afaceri cuprinse între 50% și 28%. Apetitul consumatorilor pentru cumpărături a revenit după lockdown, când aceste segmente au fost cel mai mult afectate, dar acum revenirea lor se reflectă în rezultatele financiare din 2022.
• Investitorii continuă să adauge stoc modern pe piața de retail din România
Până la sfârșitul anului 2022, stocul modern de spații de retail a depășit pragul de 4 mil. mp, după livrări anuale constante. În prima jumătate a anului curent, stocul de retail din România a ajuns la aproximativ 4,15 mil. mp suprafață închiriabilă de centre comerciale moderne și parcuri de retail răspândite în întreaga țară. Volumul total al spațiilor comerciale moderne a crescut cu 22.000 mp în primele trei luni ale anului, după o investiție de 9 milioane de euro în două parcuri comerciale. Alte spații de retail mici și medii au fost adăugate, astfel încât în prima jumătate a anului 2023, suprafața totală a crescut la 69.300 mp. La nivelul țării, ponderea parcurilor de retail în stocul de spații moderne de retail crește constant, ajungând la sfârșitul primei jumătăți a anului 2023 la 39%.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 3183 / 18203 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...