ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Raport PwC: Aproape trei sferturi dintre companii se așteaptă la mai multe inspecții fiscale în următorii 3-5 ani. 43% dintre controale se transformă în litigii

04 Februarie 2025   |   BizLawyer

În topul domeniilor de interes pentru inspecții din partea autorităților fiscale la nivel global, se regăsesc, în ordine, impozitul pe profit (inclusiv ajustările de prețuri de transfer), impozitele aduse în discuție de noile reglementări fiscale internaționale, precum și impozitele indirecte (inclusiv, taxele vamale) și taxele de mediu.

 
 
Aproape trei sferturi dintre companiile respondente la sondajul “Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” realizat de PwC în 35 de țări, inclusiv România, au arătat că s-au confruntat cu mai multe controale fiscale în ultimii 3-5 ani și se așteaptă ca acestea să crească în următorii trei până la cinci ani, pe fondul extinderii reglementărilor, dar și a digitalizării autorităților fiscale. Mai mult, din cele peste 2.000 de controale cu care s-au confruntat companiile participante la acest studiu, aproximativ 43% s-au transformat ulterior în litigii.

”Pe măsură ce trebuie să facă față tot mai multor provocări geopolitice și economice - în numeroase țări existând perspective extrem de dificile pentru finanțele publice -,  guvernele solicită autorităților fiscale și autorităților de reglementare să fie mai exigente în aplicarea legislației fiscale și să crească veniturile colectate la bugete. Companiile se pot aștepta, în aceste condiții, ca autoritățile fiscale să devină mai active și să adopte o poziție intransigentă față de respectarea legislației. În plus, noile reglementări fiscale, colaborarea dintre autoritățile fiscale internaționale și dezvoltarea rapidă a noilor tehnologii au toate potențialul de a amplifica situațiile potențial litigioase din domeniul fiscal, asemenea tendințe fiind extrem de relevante și pentru contribuabilii români”, a declarat Dan Dascălu, Partener și Lider al Departamentului de Litigii Fiscale din cadrul D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România.

În topul domeniilor de interes pentru inspecții din partea autorităților fiscale la nivel global, se regăsesc, în ordine, impozitul pe profit (inclusiv ajustările de prețuri de transfer), impozitele aduse în discuție de noile reglementări fiscale internaționale, precum și impozitele indirecte (inclusiv, taxele vamale) și taxele de mediu. La acest moment, în mod special, pregătirea pentru Pilonul II îngrijorează multe companii care estimează că ar putea conduce la inspecții și litigii suplimentare cu autoritățile fiscale, inclusiv din perspectiva corelației acestor reglementări cu cele din tratatele de prevenirea dublei impozitări și, respectiv, cu cele speciale aplicabile prețurilor de transfer.

 

Soluționarea litigiilor fiscale durează mai mult

Companiile implicate în litigii cu autoritățile fiscale se pot confrunta cu ani de muncă costisitoare până la rezolvarea cazurilor. În timp ce majoritatea companiilor care intră într-un litigiu fiscal îl soluționează în termen de 3 ani, raportul PwC arată că există un număr semnificativ de cazuri în care acest proces durează mult mai mult. Astfel, în funcție de problemă, litigiile fiscale legate de chestiuni de fond - cum ar fi aplicarea diferitelor reglementări  de tip anti-abuz fiscal (GAAR) sau a normelor privind prevalența fondului asupra formei - sunt cele mai susceptibile de a dura trei ani sau mai mult, 41% dintre aceste cazuri având o durată de soluționare atât de lungă. Cazurile legate de deducerile fiscale, care acoperă categorii precum cheltuielile afacerii, stimulentele pentru cercetare și dezvoltare și cheltuielile cu angajații, sunt cele care se soluționează într-un termen mai scurt, 78% dintre acestea fiind soluționate în trei ani.

”Sondajul arată că, la nivel global, agenții economici se confruntă atât cu presiunea crescândă de a avea o reacție promptă, dar riguroasă la solicitările din cadrul controalelor fiscale, cât și cu îngrijorarea că acestea se pot transforma în litigii, fapt care generează mai multă presiune pe resurse și incertitudini suplimentare legate de funcția fiscală. Deși natura controlului inițial poate varia, de la o verificare de rutină relativ banală până la primirea unui set de întrebări mai ample și complicate legate de tranzacțiile companiei, multe asemenea întrebări conduc - la fel ca în România - la investigații și inspecții suplimentare. Concluziile sondajului evidențiază astfel necesitatea ca firmele să fie bine pregătite, să implementeze și să utilizeze noile tehnologii și să se angajeze în mod proactiv în relația cu autoritățile fiscale pentru a face față unui mediu fiscal cu provocări din ce în ce mai complexe”, a spus Mihai Boian, Partener D&B David și Baias.

 

Reducerea poverii litigiilor fiscale cu ajutorul inteligenței artificiale

Multe companii văd în inteligența artificială (AI) un instrument potențial de gestionare a volumului tot mai mare de solicitări și litigii fiscale, deși adoptarea acesteia se confruntă în continuare cu provocări. Nouă din zece companii speră că inteligența artificială ar putea avea un impact asupra activității lor de soluționare a litigiilor fiscale. Astfel, 44% dintre respondenți doresc ca AI să joace un rol important în îmbunătățirea vitezei și calității implicării lor în domeniul litigiilor fiscale. De asemenea, alți 49% consideră că AI poate juca un rol în alte domenii de activitate, de exemplu, în analiza seturilor mari de date. Multe companii se află într-un stadiu relativ incipient al implementării noilor tehnologii în funcțiile lor fiscale, însă interesul lor este în creștere.

 

”Dincolo de unele particularități legate de obiectul controalelor fiscale sau gradul de digitalizare destul de incipient, ar fi de remarcat că trendurile mai sus evidențiate se regăsesc cu prisosință și în interacțiunile companiilor din România cu autoritățile locale, fapt care denotă amploarea globală a provocărilor cu care se confruntă mediul de afaceri, dar și autoritățile fiscale, în încercarea de a identifica, pe de o parte, instrumentele pentru asigurarea unui grad înalt de conformare fiscale și, pe de altă parte, cheia eficientizării comunicării cu organele fiscale pentru reducerea controalelor fiscale inutile și evitarea abuzurilor”, a conchis Dan Dascălu. 

Sondajul ”Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” a fost realizat de PwC în rândul a 825 de companii din 35 de țări la nivel global, inclusiv din România.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1132 / 19531
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Liana Ștefana Bonca, 85 de puncte, printre primii intrați în anul 2022: “Facultatea vine cu provocări însemnate, iar examenele te testează în moduri neașteptate, cerând mai mult decât ai crezut vreodată că poți oferi. Totuși, în mijlocul acestui tumult și a nesiguranței cu care încă mă confrunt, am credința profundă că munca și pasiunea pot transforma chiar și cele mai grele obstacole în realizări”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci în legătură cu prima emisiune de obligațiuni verzi a Electrica, în valoare de 500 de milioane de euro. Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Țuca Zbârcea & Asociații salvează Asociația Municipală de Fotbal București de la dizolvare | Dosarul, preluat abia după pronunțarea hotărârii definitive de dizolvare. Dan Cristea (Partener): “Admiterea unei căi extraordinare de atac este un eveniment”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...