ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Raport PwC: Aproape trei sferturi dintre companii se așteaptă la mai multe inspecții fiscale în următorii 3-5 ani. 43% dintre controale se transformă în litigii

04 Februarie 2025   |   BizLawyer

În topul domeniilor de interes pentru inspecții din partea autorităților fiscale la nivel global, se regăsesc, în ordine, impozitul pe profit (inclusiv ajustările de prețuri de transfer), impozitele aduse în discuție de noile reglementări fiscale internaționale, precum și impozitele indirecte (inclusiv, taxele vamale) și taxele de mediu.

 
 
Aproape trei sferturi dintre companiile respondente la sondajul “Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” realizat de PwC în 35 de țări, inclusiv România, au arătat că s-au confruntat cu mai multe controale fiscale în ultimii 3-5 ani și se așteaptă ca acestea să crească în următorii trei până la cinci ani, pe fondul extinderii reglementărilor, dar și a digitalizării autorităților fiscale. Mai mult, din cele peste 2.000 de controale cu care s-au confruntat companiile participante la acest studiu, aproximativ 43% s-au transformat ulterior în litigii.

”Pe măsură ce trebuie să facă față tot mai multor provocări geopolitice și economice - în numeroase țări existând perspective extrem de dificile pentru finanțele publice -,  guvernele solicită autorităților fiscale și autorităților de reglementare să fie mai exigente în aplicarea legislației fiscale și să crească veniturile colectate la bugete. Companiile se pot aștepta, în aceste condiții, ca autoritățile fiscale să devină mai active și să adopte o poziție intransigentă față de respectarea legislației. În plus, noile reglementări fiscale, colaborarea dintre autoritățile fiscale internaționale și dezvoltarea rapidă a noilor tehnologii au toate potențialul de a amplifica situațiile potențial litigioase din domeniul fiscal, asemenea tendințe fiind extrem de relevante și pentru contribuabilii români”, a declarat Dan Dascălu, Partener și Lider al Departamentului de Litigii Fiscale din cadrul D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România.

În topul domeniilor de interes pentru inspecții din partea autorităților fiscale la nivel global, se regăsesc, în ordine, impozitul pe profit (inclusiv ajustările de prețuri de transfer), impozitele aduse în discuție de noile reglementări fiscale internaționale, precum și impozitele indirecte (inclusiv, taxele vamale) și taxele de mediu. La acest moment, în mod special, pregătirea pentru Pilonul II îngrijorează multe companii care estimează că ar putea conduce la inspecții și litigii suplimentare cu autoritățile fiscale, inclusiv din perspectiva corelației acestor reglementări cu cele din tratatele de prevenirea dublei impozitări și, respectiv, cu cele speciale aplicabile prețurilor de transfer.

 

Soluționarea litigiilor fiscale durează mai mult

Companiile implicate în litigii cu autoritățile fiscale se pot confrunta cu ani de muncă costisitoare până la rezolvarea cazurilor. În timp ce majoritatea companiilor care intră într-un litigiu fiscal îl soluționează în termen de 3 ani, raportul PwC arată că există un număr semnificativ de cazuri în care acest proces durează mult mai mult. Astfel, în funcție de problemă, litigiile fiscale legate de chestiuni de fond - cum ar fi aplicarea diferitelor reglementări  de tip anti-abuz fiscal (GAAR) sau a normelor privind prevalența fondului asupra formei - sunt cele mai susceptibile de a dura trei ani sau mai mult, 41% dintre aceste cazuri având o durată de soluționare atât de lungă. Cazurile legate de deducerile fiscale, care acoperă categorii precum cheltuielile afacerii, stimulentele pentru cercetare și dezvoltare și cheltuielile cu angajații, sunt cele care se soluționează într-un termen mai scurt, 78% dintre acestea fiind soluționate în trei ani.

”Sondajul arată că, la nivel global, agenții economici se confruntă atât cu presiunea crescândă de a avea o reacție promptă, dar riguroasă la solicitările din cadrul controalelor fiscale, cât și cu îngrijorarea că acestea se pot transforma în litigii, fapt care generează mai multă presiune pe resurse și incertitudini suplimentare legate de funcția fiscală. Deși natura controlului inițial poate varia, de la o verificare de rutină relativ banală până la primirea unui set de întrebări mai ample și complicate legate de tranzacțiile companiei, multe asemenea întrebări conduc - la fel ca în România - la investigații și inspecții suplimentare. Concluziile sondajului evidențiază astfel necesitatea ca firmele să fie bine pregătite, să implementeze și să utilizeze noile tehnologii și să se angajeze în mod proactiv în relația cu autoritățile fiscale pentru a face față unui mediu fiscal cu provocări din ce în ce mai complexe”, a spus Mihai Boian, Partener D&B David și Baias.

 

Reducerea poverii litigiilor fiscale cu ajutorul inteligenței artificiale

Multe companii văd în inteligența artificială (AI) un instrument potențial de gestionare a volumului tot mai mare de solicitări și litigii fiscale, deși adoptarea acesteia se confruntă în continuare cu provocări. Nouă din zece companii speră că inteligența artificială ar putea avea un impact asupra activității lor de soluționare a litigiilor fiscale. Astfel, 44% dintre respondenți doresc ca AI să joace un rol important în îmbunătățirea vitezei și calității implicării lor în domeniul litigiilor fiscale. De asemenea, alți 49% consideră că AI poate juca un rol în alte domenii de activitate, de exemplu, în analiza seturilor mari de date. Multe companii se află într-un stadiu relativ incipient al implementării noilor tehnologii în funcțiile lor fiscale, însă interesul lor este în creștere.

 

”Dincolo de unele particularități legate de obiectul controalelor fiscale sau gradul de digitalizare destul de incipient, ar fi de remarcat că trendurile mai sus evidențiate se regăsesc cu prisosință și în interacțiunile companiilor din România cu autoritățile locale, fapt care denotă amploarea globală a provocărilor cu care se confruntă mediul de afaceri, dar și autoritățile fiscale, în încercarea de a identifica, pe de o parte, instrumentele pentru asigurarea unui grad înalt de conformare fiscale și, pe de altă parte, cheia eficientizării comunicării cu organele fiscale pentru reducerea controalelor fiscale inutile și evitarea abuzurilor”, a conchis Dan Dascălu. 

Sondajul ”Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” a fost realizat de PwC în rândul a 825 de companii din 35 de țări la nivel global, inclusiv din România.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 637 / 19036
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr a asistat Hellman & Friedman în legătură cu investiția sa, alături de CVC, în Mehiläinen. Mădălina Neagu (partner) a coordonat echipa care a oferit consultanță juridică în România și Serbia
Exim Banca Românească participă la un credit sindicalizat de 110 mil. € atras de Moov Leasing. Filip & Company a asistat juridic băncile
Women Lawyers | Adela Nuță, Managing Associate BACIU PARTNERS, spune că un loc este modelat de oamenii care îl compun, la fel cum oamenii sunt influențați de spiritul locului. „Iar atunci când această dinamică este construită pe curaj, agilitate și dorința de a atinge excelența, profesia devine mai mult decât o carieră, devine o modalitate de a înțelege, influența și transforma realitatea din jur”
Leroy și Asociații a asistat ENGIE Romania în achiziția unui proiect eolian în județul Constanța. Ce avocați au fost în prima linie
Filip & Company a asistat Amstar Management în vânzarea hotelurilor Duke Romană și Duke Armenească din București. Ioana Roman (partener) a coordonat echipa
Cum lucrează avocații firmei Țuca Zbârcea & Asociații în proiectele de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și cum îi pot ajuta pe clienții care solicită asistență | Șansele unui proiect depind de caracteristicile sale intrinseci, de îndeplinirea criteriilor de eligibilitate și de corectitudinea cu care sunt colectate documentele necesare depunerii dosarului. De vorbă cu Raluca Vasilache (Partener) și Andreea Oprișan (Partener) despre pașii care trebuie urmați și aspectele sensibile de care companiile trebuie să țină cont
RTPR, avocații băncilor în finanțarea sindicalizată de 3,1 miliarde lei acordată Electrica. Cosmin Tilea (Partner) și Andreea Nedeloiu (Counsel) au coordonat echipa
Women Lawyers | De vorbă cu Angela Porumb (Partener Mușat & Asociații), avocat o carieră de peste 20 de ani în avocatura de business, care a ales această firmă din dorința clară de a evolua: ”Pasul spre Mușat & Asociații a fost definitoriu pentru maturizarea și împlinirea mea ca avocat. Am avut în acest fel avantajul de a intra în dosare complexe, cu rezonanță juridică, cauze ce, dincolo de pregătirea teoretică, au implicat creativitate maximă și obligatoriu efort de echipă”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Gabriela Neagu, Managing Associate la Băncilă, Diaconu și Asociații, avocatul care a construit de la zero practica de Banking & Finance a firmei: „Să ai șansa nu doar să faci parte dintr-o echipă, ci să o modelezi și să o dezvolți, este un proces care îți aduce atât satisfacție, cât și o responsabilitate reală”
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...