ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Patru din cinci companii plănuiesc să își reducă cheltuielile cu departamentul juridic în următorii doi ani | Dragoș Radu, Partener coordonator, Radu și Asociații: Diminuarea costurilor, atragerea și păstrarea personalului, probleme actuale și pentru departamentele juridice ale companiilor locale

08 Iulie 2019   |   BizLawyer

• La nivel global, organizațiile intenționează să își diminueze costurile cu departamentul juridic, în medie, cu 11% • 59% dintre respondenți au menționat probleme în atragerea și păstrarea personalului juridic necesar realizării activităților curente • 74% dintre respondenți au externalizat deja sau intenționează să-și externalizeze activitățile juridice

Dragos Radu, Partener coordonator al Radu si Asociatii SPRL

 
 
82% dintre companiile de la nivel global plănuiesc să își diminueze costurile cu departamentul juridic în următorii doi ani, iar 42% dintre respondenți intenționează să reducă aceste costuri cu peste 10%, potrivit raportului EY Reimagining the Legal Function Report 2019.

Raportul, care cumulează răspunsurile a peste 1.000 de juriști cu funcții de conducere din 25 de jurisdicții, constată că, în medie, companiile intenționează să își diminueze costurile cu departamentul juridic cu 11%, în prezent, cheltuielile juridice însumând, în medie, 172 milioane de USD cu serviciile juridice interne și 169 milioane de USD cu serviciile juridice externe.


La nivel de regiuni, cea mai mare reducere a cheltuielilor se anticipează că se va înregistra în America de Nord, cu 13%, iar în Europa și Asia-Pacific se preconizează reducerile cele mai mici, în medie, cu 9%.

Provocări legate de abilități și inovație

Studiul evidențiază dificultățile pe care le întâmpină companiile în atragerea și valorificarea personalului specializat. Aproape trei din cinci companii (59%) au identificat dificultăți în atragerea și păstrarea angajaților cu abilități adaptate noilor cerințe ale departamentului juridic. Și valorificarea personalului este o problemă. Departamentele juridice consumă timp și eforturi considerabile pentru activități de rutină, 67% dintre respondenți alocă 20% din timp activităților de rutină în domeniul conformității și sarcinilor „cu valoare redusă”. 

De asemenea, concluziile studiului arată că departamentele juridice riscă să rămână în urmă în ceea ce privește inovația. 64% dintre respondenți consideră că departamentul juridic nu a beneficiat  de inovații la fel de mult ca alte departamente, cum ar fi resursele umane, IT-ul și departamentul financiar. Respondenții au indicat „presiunea constantă a activităților obișnuite” drept cel mai mare obstacol în calea inovației în următoarele 12 luni, într-o proporție de 36%, urmate de „constrângerile bugetare”, cu 32%, și „lipsa competențelor manageriale sau a interesului managementului”, într-un procent de 28%.

Necesitatea de a reevalua modelele operaționale

Privind spre viitor, printre tendințele cheie identificate se numără creșterea externalizării serviciilor: 74% dintre organizații fie externalizează deja, fie au în vedere să-și externalizeze funcții precum gestionarea contractelor, arhivarea documentelor, due diligence, dreptul muncii și managementul documentelor și al entităților.

Și modelele de achiziții se transformă, avându-se tot mai mult în vedere contractarea de prestatori alternativi de servicii juridice în vederea creșterii valorii adăugate. Deși tendința poate fi observată în rândul companiilor de toate dimensiunile, aceasta predomină la nivelul departamentelor juridice mai mici. 60% dintre companiile cu mai puțin de 1.000 de angajați analizează posibilitatea de a apela la prestatorii alternativi de servicii juridice și la externalizarea proceselor juridice, marcând o creștere de 17% față de anul anterior.

Găsirea echilibrului potrivit între cunoștințele tehnice de specialitate, alocarea volumului de muncă și utilizarea eficientă a tehnologiei va rămâne provocarea fundamentală a acestui proces critic de transformare.

Piața din România

“Studiul EY a avut în vedere, în principal, departamentele juridice ale unor companii de mari dimensiuni din întreaga lume, prezente în sectoare de activitate variate, precum servicii financiare, medicale, telecomunicații, media, transport, bunuri de larg consum, sector public. Astfel, dată fiind complexitatea acestui studiu, concluziile sale nu pot fi ignorate nici în România, chiar dacă aici piața serviciilor juridice și mediul de afaceri, în general, nu sunt încă la același nivel de dezvoltare. Prin comparație, unele companii participante au departamente juridice și de peste 1.000 de juriști în timp ce pe piața locală o societate cu un departament juridic mare are în jur de 50 de avocați.

Și în România, diminuarea costurilor precum și atragerea și păstrarea personalului sunt probleme la fel de actuale pentru departamentele juridice ale companiilor locale. Ca o particularitate, inflația legislativă crește și mai mult volumul de muncă al acestor departamente. Găsirea unui echilibru între soluționarea problemelor juridice prin intermediul unui departament juridic dimensionat corect în raport cu nevoile societății și externalizarea acelor servicii, care prin volum și complexitate depășesc capabilitățile interne, este esențial pentru eficientizarea costurilor alocate serviciilor juridice ”, a declarat Dragoș Radu, Partener coordonator al Radu și Asociații SPRL.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 18994 / 19758
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...