Un ordin al Ministerului Finanţelor va reduce posibilitatea de interpretări abuzive ale legislaţiei de către ANAF
27 Ianuarie 2025
AgerpresCamera Consultanţilor Fiscali va colabora cu departamentul de legislaţie fiscală, procedurală şi contabilă din Ministerul Finanţelor pentru a exista o interpretare unitară a legislaţiei şi mai ales pentru cunoaşterea interpretării şi aplicării corecte de către ambele părţi implicate - ANAF şi contribuabili.
Un ordin al Ministerului Finanţelor schimbă modul în care instituţia se implică în mod direct pentru înţelegerea şi aplicarea de către structurile teritoriale ANAF şi de către contribuabili a legislaţiei fiscale, conform unui comunicat de presă al Camerei Consultanţilor Fiscali.
"Ordinul Ministerului Finanţelor 6649/2024 a fost publicat pe 20 decembrie 2024 în Monitorul oficial, fiind un răspuns la cererea Camerei Consultanţilor Fiscali prin Uniunea Profesiilor Liberale din România. Acesta schimbă modul în care Ministerul Finanţelor se implică în mod direct pentru înţelegerea şi aplicarea de către structurile teritoriale ANAF şi de către contribuabili a legislaţiei fiscale, atunci când aceasta este neclară ori generează disfuncţionalităţi", se spune în comunicat.
"Ordinul Ministerului Finanţelor 6649/2024 a fost publicat pe 20 decembrie 2024 în Monitorul oficial, fiind un răspuns la cererea Camerei Consultanţilor Fiscali prin Uniunea Profesiilor Liberale din România. Acesta schimbă modul în care Ministerul Finanţelor se implică în mod direct pentru înţelegerea şi aplicarea de către structurile teritoriale ANAF şi de către contribuabili a legislaţiei fiscale, atunci când aceasta este neclară ori generează disfuncţionalităţi", se spune în comunicat.
Concret, Camera Consultanţilor Fiscali va colabora cu departamentul de legislaţie fiscală, procedurală şi contabilă din Ministerul Finanţelor pentru a exista o interpretare unitară a legislaţiei şi mai ales pentru cunoaşterea interpretării şi aplicării corecte de către ambele părţi implicate - ANAF şi contribuabili.
"Cu alte cuvinte, în 2025, prin ordinul ministrului Finanţelor recent publicat, s-au creat premisele ca organismele profesionale reglementate de stat în interes public, împreună cu proprii lor membri, să devină o adevărată interfaţă între autorităţile fiscale şi contribuabili, iar acesta reprezintă un prim pas important spre o administraţie fiscală modernă, transparentă şi mult mai eficientă", declară Doru Dudaş, fost vicepreşedinte ANAF şi director general în Ministerul Finanţelor, actual director executiv al CCF, citat în comunicat.
Un efect pozitiv al acestei colaborări transparente este faptul că şi la nivelul organelor teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se va reduce semnificativ posibilitatea de a face interpretări diferite ale legislaţiei, ceea ce va ajuta mediul de afaceri.
Unele amnistii fiscale, cum au fost cele privind diurnele transportatorilor şi tichetele cadou, au apărut ca efect al legislaţiei neclare.
Concret, când apar probleme reale de interpretare sau aplicare neunitară a legii, semnalate şi prezentate de consultanţi, acestea vor fi analizate şi fundamentate de CCF, iar soluţiile şi propunerile de clarificare elaborate vor fi transmise la Ministerul Finanţelor sau la aparatul central ANAF, în funcţie de problematică, subliniază sursa citată.
Solicitarea, precum şi răspunsul primit, vor fi publicate pe site-ul (www.ccfiscali.ro), în termen de maximum 30 de zile de la primirea răspunsului. De asemenea, soluţiile respective vor fi explicate şi diseminate cu membrii în cadrul cursurilor de pregătire profesională pe care le organizează CCF.
Organizaţia menţionează că, pe fondul unei asistenţe fiscale directe a contribuabililor care suferea de multă vreme de o ineficienţă cronică, prin Ordinul 1233/2021 a fost produsă o ruptură aproape totală, pe de o parte între minister şi structurile de asistenţă ale ANAF şi, implicit, între minister şi contribuabili, iar pe de altă parte între minister şi organismele profesionale.
"Practic, în 2021 s-a realizat un transfer masiv al sarcinilor de îndrumare de la Ministerul Finanţelor spre structurile de asistenţă a contribuabililor din teritoriu sau spre structurile de specialitate din ANAF central, într-un moment în care aceste structuri teritoriale sau centrale erau, din păcate, la un nivel redus al capacităţii lor funcţionale, fiind extrem de rarefiate numeric şi, mai grav, potrivit vechiului ordin, organismele profesionale au fost considerate şi ele doar ca un simplu contribuabil", afirmă Doru Dudaş.
Drept consecinţă, solicitările şi propunerile acestora de clarificare a unor aspecte legislative interpretabile, de aplicabilitate generală, au fost transmise spre soluţionare la unităţile fiscale teritoriale ale ANAF, care însă nu le puteau nici ele soluţiona tocmai pentru că problemele de interpretare semnalate erau de aplicabilitate generală, fără a fi identificat un anumit contribuabil, iar un asemenea răspuns nu mai era de competenţa asistenţei ANAF şi, practic, se intra într-un veritabil cerc vicios în detrimentul contribuabililor. explică sursa citată.
Noul Ordin (6649/2024) a eliminat aceasta restricţie privind raporturile Ministerului cu organismele profesionale, reconsiderându-le, practic, ca pe un partener profesional şi instituţional care va colabora cu departamentul de legislaţie fiscală, procedurală şi contabilă din Ministerul Finanţelor pentru a asigura o interpretare şi aplicare unitară a legislaţiei.
Camera Consultanţilor Fiscali este o organizaţie profesională de utilitate publică, persoană juridică fară scop lucrativ, cu patrimoniu şi buget propriu. Este constituită din consultanţi fiscali, consultanţi fiscali asistenţi care au dobândit această calitate, precum şi societăţile de consultanţă fiscală, autorizate de Cameră, în condiţiile prevăzute de O.G. nr. 71/2001, privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 15 / 18354 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
Deloitte România a asistat IMO Property Investments București, parte a Grupului Eurobank, în vânzarea a 100% din acțiunile sale către Grupul APS
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...