E.ON România ia în calcul dezvoltarea unei platforme online care să susțină activitățile juridice și implementarea unor soluții auxiliare de ‘New Legal-Tech’. Mihai George Popa, General Counsel: Principalele zone strategice vizate în acest an vor fi mărirea echipei în aria de recuperare a creanțelor și extinderea domeniului de specializare în aria dreptului concurenței
08 Februarie 2021
Ștefania EnacheActivitatea departamentelor pe care juristul le coordonează va continua și în 2021 în strânsă colaborare cu firmele de avocatură, în special pentru domeniile de risc important. De asemenea, se va avea în vedere dezvoltărea unor activități specifice industriei în care E.ON activează în cadrul echipelor interne de specialiști.
După un 2020 dificil din multe puncte de vedere, anul care a început se anunță unul plin de provocări pentru toate domeniile de activitate. În plan juridic, cele mai importante „examene” ce trebuie depășite țin de modificările legislative. Mihai George Popa, Director Juridic Corporate – General Counsel al grupului E.ON România, consideră că, pe lângă schimbările în plan legislativ, provocări vor interveni și ca urmare a revenirii la ritmul de lucru normal cu menținerea rezultatelor la un nivel înalt, dar și ca urmare a volumului ridicat de probleme juridice diverse, în special pentru aria activităților cu un caracter superior de reglementare.„În funcție de fiecare problematică în sine, pregătirea pentru a face față acestor provocări o abordăm din doua perspective: în primul rând prin consolidarea unor centre de excelență în cadrul departamentului pentru ariile de activitate ce generează principalele riscuri și în al doilea rând prin implementarea de soluții auxiliare din zona new legal tech”, punctează expertul.
Criza medicală reprezintă o importantă lecție pentru toată lumea. Din cauza rapidității cu care s-a propagat pandemia și a efectelor în lanț rezultate de aici, firmele au tras o serie de concluzii care le pot ajuta foarte mult în construirea modelului de business.
Expertul E.ON România este de părere că departamente precum cel juridic, compliance, risk managemnt și data privacy trebuie să fie mereu gata pentru a putea sprijini restul echipelor dintr-o companie. În acest context, adaptarea la un mod de lucru flexibilizat, familiarizarea rapidă cu luarea deciziilor în situații limită și segmentarea modului de lucru în cadrul celulelor de criză, precum și întărirea principiului de business partner rămân condiții de bază pentru orice afacere.
„Nivelul calitativ este asigurat în departamentele noastre, echipa fiind consolidată cu specialiști cu o vastă experiență dobândită de-a lungul anilor și în mod special datorită specificului obiectului de activitate extrem de specializat al companiilor în care activăm ca funcție juridică. De altfel, anul trecut echipa noastră a fost nominalizată la categoria M&A de celebrul director juridic internațional - Lexology. Pentru ariile de activitate considerate cu risc ridicat, cum ar fi spre exemplu zona concurenței sau cea referitoare la domeniul de reglementare, în perioada următoare se vor consolida anumite grupuri de lucru cu specialiști - in house counsels. Departamentul Juridic din cadrul companiei noastre fiind un departament complex ce este alcătuit din trei arii de activitate (proiecte strategice, consultanță juridică pentru businessul de distribuție și consultanță juridică pentru businessul de furnizare) cuprinde peste 30 de specialiști in-house lawyers. În acest moment componența echipei răspunde cerințelor din cadrul companiei, însă în funcție de apariția unor noi proiecte de complexitate sporită precum și de modificările legislative ce vor avea impact asupra activităților grupului de companii din România nu ar fi exclus ca nevoia de personal specializat să fie reconsiderată”, susține Mihai George Popa.
Cum se anunță 2021?
Referindu-se la ce se poate întâmpla în plan economic pe parcursul acestui an, juristul se frește să facă previziuni, mai ales în contextul celor trăite de întreaga planetă în 2020. „Sunt tentat să mă feresc de orice predicție și să mă refer mai degrabă la niște simple opinii. În acest sens, probabil că în prima parte a anului vor persista problemele economice care au afectat economia în ansamblu pe parcursul anului 2020, iar ca urmare a diminuării efectelor crizei medicale, după reluarea treptată a activităților vom asista la un ușor reviriment, însă cel mai probabil acesta va fi perceput de anul următor. Piața investițiilor are șanse pentru a se reconsolida deoarece în aceste condiții motoarele economiei vor fi repornite la capacitatea normală, iar piața forței de muncă va trebui să se adapteze noilor condiții trasate în cadrul perioadei pandemice, regulile tradiționale coexistând cu noile reguli de lucru ce vor fi cel mai probabil folosite într-un anumit procent și după încetarea măsurilor speciale din ultimul an”, precizează Mihai G. Popa.
Activitatea departamentelor pe care juristul le coordonează va continua și în 2021 în strânsă colaborare cu firmele de avocatură, în special pentru domeniile de risc important. De asemenea, se va avea în vedere dezvoltărea unor activități specifice industriei în care E.ON activează în cadrul echipelor interne de specialiști.
„Strategiile aplicate în cadrul echipelor juridice vor continua să urmeze linia stabilită în anii precedenți, însă se va pune un accent deosebit pe modificările de legislație din domeniul furnizării de energie electrică și gaze naturale, dar și pe aspectele privind programele speciale din domeniul concurenței pentru toate activitățile din domeniile de interes ale companiei”, arată expertul.
Juristul amintește faptul că întreaga complexitate a activităților din cadrul grupului de companii E.ON din Romania atrage de la sine necesitatea colaborării cu firme de avocatură de calibru pentru oferirea alături de departamentele juridice interne a celor mai bune soluții de ordin legal. „Proiectele în care am avut în 2020 o astfel de colaborare au fost derulate în zona litigiilor de drept civil complexe, a aspectelor dreptului concurenței și a consultanței din zona de reglementare. Avem sprijinul mai multor firme de avocatură, ai căror specialiști se bucură de recunoaștere la cel mai înalt nivel, atât în țară cât și la nivel internațional și cu această ocazie doresc să le mulțumesc încă o dată pentru profesionalismul exemplar și pentru sprijinul extrem de valoros pe care ni l-au oferit și în anul 2020, de altfel, un an deosebit de dificil”, subliniază specialistul.
Principalul criteriu pentru alegerea societăților de avocatură colaboratoare se referă la nivelul de specializare al acestora în domeniile strategice de activitate ale companiei E.ON, suplimentar fiind necesară deschiderea către înțelegerea specificului activităților comerciale și strategiei grupului de societăți. Și în cadrul acestui an se va continua în același mod de lucru, bineînțeles cu atenția necesară către piața avocaturii de business în funcție de necesitățile suplimentare care pot apărea pe parcursul anului.
Mihai G. Popa anticipează că, în perioada următoare, aspectele referitoare la legislația specifică domeniului distribuției și furnizării de energie și gaze naturale în zona regulatory vor solicita cel mai mult departamentul juridic. În mod similar derularea unor proiecte specifice, precum cele de simplificare a structurii anumitor activități în cadrul grupului de companii din România, dar și proiectele de cooperare cu departamentul juridic și compliance de la nivelul Grupului E.ON, în special în zona de drept al Uniunii Europene, reguli aplicabile activităților distributiei și furnizării din domeniul energiei, sunt proiecte ce vor contribui, de asemenea, la mărirea volumului de activitate al departamentului juridic.
„În activitatea unor departamente de acest tip, deciziile strategice sunt prezente în mod frecvent din perspectiva magnitudinii businessului care trebuie analizat și pentru care de cele mai multe ori sunt oferite soluții în timp real, dar și din punct de vedere al complexității grupului de companii implicate în aceste procese. Principalele zone strategice vizate în acest an vor fi mărirea echipei în aria de recuperare a creanțelor, precum și extinderea domeniului de specializare în aria dreptului concurenței”, mai spune reprezentantul E.ON România.
Pentru a susține activitatea aceasta complexă, compania ia în calcul dezvoltarea unei platforme juridice online care să aibă un rol complex și să fie de natură a susține activitățile juridice și de compliance ale departamentelor specializate. De asemenea, platforma este destinată celorlalte departamente din cadrul grupului, care o pou utilize și își pot simplifica munca.
„O altă soluție Legal Tech pe are o vizăm constă într-o aplicație de tip Legal chatbot prin care să obținem simplificarea comunicării cu colegii din cadrul celorlalate departamente ale companiei și oferirea de informații utile într-un segment de timp mult mai scurt, în mod special pentru actvitățile curente”, menționează juristul.
Momente importante în 2020 Privind retrospectiv la anul 2020, profesionistul E.ON România este de părere că principalele momente cu impact pentru activitatea companiei au fost reprezentate în primul rând de criza medicală ce a dus la transformarea într-un timp extrem de scurt a fluxurilor de activitate ale departamentelor, dar și la găsirea unor soluții adaptate noilor condiții pentru menținerea calității și eficienței serviciilor oferite. Adiacent, modificarea legislației primare din domeniul energiei a reprezentat un aspect critic în tot contextul deja menționat. Proiectele cheie vizate au fost în zona simplificării structurii grupului de companii din România, unde au fost realizate mai multe operațiuni în zona Corporate M&A, un proiect mai amplu a fost pornit pentru constituirea unui centru de specializare pentru identificarea și gestionarea riscurilor specifice domeniului concurenței și, de asemenea, un alt proiect a presupus cooperarea în cadrul asociațiilor profesionale din domeniul energiei pentru clarificarea actelor normative aplicabile. Toate aceste acțiuni au fost coordonate prin intermediul Departamentului Juridic și s-a colaborat cu mai multe firme de avocatură. |
Licențiat în Drept și Economie, nominalizat de Legal 500 în GC Powerlist: Central and Eastern Europe
Mihai George Popa este licențiat în Drept și în Economie. A ales cele două specializări deoarece a considerat că pentru o mai bună înțelegere a activității juridice în cadrul domeniului afacerilor, noțiunile economice pot oferi un cadru coerent în sensul de acționa ca un business partner eficient.
A absolvit cursuri postuniversitare de Drept Internațional la Facultatea de Drept a Universității din București și Master de Dreptul afacerilor în program de co-tutelă organizat de Facultatea de Drept a Universității Paris 1 Pantheon Sorbona împreună cu Universitatea din București.
De asemenea pentru facilitarea înțelegerii aplicării noilor tehnologii și abordării interdisciplinare dintre domeniul dreptului și cel economic, în noiembrie 2018 a absolvit un curs de specializare pentru Managementul inovării în noile tehnologii, organizat de Universitatea din Oxford în cadrul programelor Departamentului pentru Educație Continuă. În prezent este implicat într-un program de cercetare în cadrul Facultății de Drept, Universitatea din București.
Și-a început cariera acum mai bine de 20 de ani și a activat inițial ca legal counsel în domeniul resurselor naturale și al materialelor de construcții și ulterior ca director juridic și compliance în domeniul farmaceutic și dispozitivelor medicale, iar de aproximativ trei ani își desfășoară activitatea în funcția actuală în domeniul energiei.
Citește și
► In-House Legal - Cei mai puternici General Counsels din corporațiile locale, listați de Legal 500. Cine sunt cei 19 români din GC Powerlist: Central and Eastern Europe 2019
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 58 / 80 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...