ANAF a început oficial testarea și analiza datelor din SAF-T: Ce trebuie să știe contribuabilii
25 August 2024
Anca Macovei (Director) și Izabela Stoicescu (Senior Manager) - PwC RomâniaPentru a valida corectitudinea datelor, pe lângă testele de consistență publicate de ANAF în martie 2023, contribuabilii au acum la dispoziție o listă extinsă de teste care sunt aplicate asupra datelor din Registrul Jurnal cuprinse în secțiunea 3 a fișierului SAF-T.
ANAF a început oficial testarea și analiza datelor din fișierul Standard de Control Fiscal (SAF-T), oferind contribuabililor un prim feedback asupra calității datelor raportate.
Astfel, s-a trecut la o nouă etapă în implementarea SAF-T, care înseamnă verificarea corectitudinii datelor raportate, și nu doar îndeplinirea obligației de raportare. Aceste acțiuni erau așteptate de mediul de afaceri abia în 2025, când ultimul val de contribuabili (mici contribuabili și contribuabili nerezidenți) ar trebui să înceapă raportarea SAF-T. Peste 15.000 de notificări au fost transmise recent de ANAF cu privire la nedepunere sau probleme în datele raportate prin SAF-T. În multe cazuri, contribuabilii au fost informați că trebuie să corecteze erorile din declarația pentru luna iunie 2024 până la sfârșitul lunii septembrie.
Astfel, s-a trecut la o nouă etapă în implementarea SAF-T, care înseamnă verificarea corectitudinii datelor raportate, și nu doar îndeplinirea obligației de raportare. Aceste acțiuni erau așteptate de mediul de afaceri abia în 2025, când ultimul val de contribuabili (mici contribuabili și contribuabili nerezidenți) ar trebui să înceapă raportarea SAF-T. Peste 15.000 de notificări au fost transmise recent de ANAF cu privire la nedepunere sau probleme în datele raportate prin SAF-T. În multe cazuri, contribuabilii au fost informați că trebuie să corecteze erorile din declarația pentru luna iunie 2024 până la sfârșitul lunii septembrie.
Reacția mai rapidă din partea autorităților decât se anticipa, chiar dacă parțială sau punctuală, este binevenită dat fiind că oferă detalii suplimentare companiilor care își îmbunătățesc constant datele raportate sau care sunt în curs de finalizare a implementării SAF-T.
Pentru a valida corectitudinea datelor, pe lângă testele de consistență publicate de ANAF în martie 2023, contribuabilii au acum la dispoziție o listă extinsă de teste care sunt aplicate asupra datelor din Registrul Jurnal cuprinse în secțiunea 3 a fișierului SAF-T.
De exemplu, companiile ar trebui să mai aibă în vedere și următoarele aspecte tehnice:
● Codul de taxă (Tax Code) 000000 nu poate fi utilizat atunci când Tax Type este 300 și Tax Amount este diferit de 0.
● Tax Amount nu poate fi diferit de 0, atunci când Tax Type este 000 și Tax Code este 000000.
● Tax Amount trebuie să fie 0 pentru liniile aferente conturilor de TVA (4426, 4427, 4428).
● Tax Amount trebuie să fie 0 pentru codurile de taxă (Tax Code) pentru operațiuni scutite sau neimpozabile
● Tax Amount nu poate fi 0 pentru codurile de taxă (Tax Code) aferente operațiunilor în taxare inversă
În acest moment, nu au apărut informații noi despre testele care vor fi aplicate asupra datelor raportate în secțiunile privind facturile emise, facturile primite sau plățile. Desigur, ar fi utilă publicarea anticipată a acestor teste calitative, înainte de a trimite notificări către contribuabili pentru corectarea datelor. Având în vedere volumul și complexitatea datelor din fișierul SAF-T, modificările asupra implementărilor deja finalizate nu sunt ușor de realizat.
În același timp, contribuabilii ar trebui să adopte o rutină corectă pentru depunerea fișierului SAF-T, care include verificarea fișierului XML înainte sau imediat după transmiterea către ANAF, pentru a permite corectarea rapidă și a asigura conformitatea cu cele mai importante teste calitative. Contribuabilii trebuie să se asigure că datele pe care le raportează în aceste declarații sunt corecte și complete și dacă apar diferențe să le documenteze în mod corespunzător. În acest sens, există softuri care pot verifica automat declarația după ce aceasta a fost exportată și validată și care pot fi folosite în rutina de lucru lunară a departamentului financiar contabil.
Totodată, cei care încă nu au depus fișierul SAF-T sau au efectuat depuneri incomplete ar trebui să prioritizeze acest proiect în următoarele luni, pentru a evita amenzile prevăzute de lege și creșterea riscului fiscal.
Merită amintit că datele incluse în aceste raportări vor fi utilizate și în cadrul inspecțiilor fiscale, în cadrul analizelor de risc și în cadrul proiectului în curs de desfășurare e-TVA. Ca urmare a raportării SAF-T, autoritățile fiscale au cunoștință de toate informațiile cu privire la contabilitatea societății și pot analiza mult mai ușor riscul fiscal pe care un contribuabil îl prezintă. De aceea, asigurarea calității ridicate a datelor raportate în SAF-T va deveni o cerință de bază din ce în ce mai importantă pentru o conduită fiscală corectă.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 285 / 9118 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Filip & Company a asistat grupul Qemetica în vânzarea activelor aferente producției de sodă calcinată și silicați de sodiu din România. Partenerii Alexandru Bîrsan și Eliza Baias au coordonat echipele
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...