![ZRP](/banners/zrvp_bigad03.gif)
Avertizorii în interes public din perspectiva ESG: De ce este importantă pentru companii implementarea unor proceduri interne de raportare?
27 Iulie 2023
Daniel Vinerean, Avocat Senior Coordonator, D&B David și Baias și Ecaterina Boca, ESG Manager, PwC RomâniaPe lângă nevoia de respectare a unor obligații legale exprese, implementarea unei proceduri de protejare a avertizorilor în interes public are rolul de a asigura un mediu de lucru transparent și etic, de a proteja angajații care semnalează încălcări ale legii sau încălcări ale politicilor organizației și de a preveni și chiar de a reduce riscul de expunere la amenzi, litigii și efecte reputaționale negative.
![]() |
Protecția celor care semnalează încălcări ale legii într-un context profesional a devenit, începând cu luna decembrie 2022, o obligație legală reglementată prin Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public (Legea) care transpune la nivel național Directiva Europeană 1937/2019. Deși importanța acestui act normativ în contextul asigurării securității relațiilor sociale este evidentă, impactul este cu atât mai semnificativ din perspectiva sustenabilității (politici de mediu, sociale și de guvernanță - ESG).
Fără îndoială, implementarea unei proceduri interne care să cuprindă modalitatea de gestionare și soluționare a raportărilor avertizorilor în interes public este inclus în factorul de guvernanță al ESG. Cu toate acestea, din motive legate de caracteristicile faptelor din diferitele domenii de activitate care pot fi denunțate, raportarea lor poate avea un impact semnificativ atât asupra aspectelor de mediu, cât și asupra celor sociale.
Fără îndoială, implementarea unei proceduri interne care să cuprindă modalitatea de gestionare și soluționare a raportărilor avertizorilor în interes public este inclus în factorul de guvernanță al ESG. Cu toate acestea, din motive legate de caracteristicile faptelor din diferitele domenii de activitate care pot fi denunțate, raportarea lor poate avea un impact semnificativ atât asupra aspectelor de mediu, cât și asupra celor sociale.
Legea intenționează să asigure protecția avertizorilor în interes public, conferindu-le sentimentul de siguranță necesar pentru a semnala, fără teama de repercusiuni, situații care reprezintă încălcări ale legii și care altfel ar rămâne neobservate.
Prin urmare, Legea creează premisele unei contribuții semnificative la reducerea corupției, a fraudelor și a altor practici nelegale. În plus, poate încuraja încrederea în instituțiile statului și în capacitatea organelor statului de a gestiona încălcările legii și a aplica sancțiuni adecvate.
Mergând mai departe, implementarea unei proceduri care să asigure protecția avertizorilor în interes public ca parte a factorului de guvernanță din cadrul ESG poate fi privită din două perspective.
Pe de o parte, ar putea fi considerată drept o măsură reactivă menită să asigure transparența și responsabilitatea angajaților și colaboratorilor. Instituirea unor canale interne de raportare eficiente creează un mediu de lucru sigur și de încredere. Totodată, ar putea limita efectele negative pe care entitatea le-ar putea resimți în urma unor încălcări ale legii în activitatea obișnuită. Pe termen lung, beneficiile se reflectă în crearea unei culturi organizaționale orientate spre protejarea valorilor morale și etice, ceea ce reprezintă și un factor important de transparență și responsabilitate.
Pe de altă parte, implementarea unei proceduri care să asigure protecția avertizorilor în interes public poate avea un rol preventiv, fapt ce poate conduce la reducerea riscurilor de integritate asociate încălcărilor legii. Începând cu pregătirea angajaților și colaboratorilor pentru astfel de cazuri și continuând cu instruirea necesară pentru a recunoaște și raporta faptele nelegale, o astfel de procedură poate avea ca efect reducerea timpurie a riscurilor de comportament imoral sau ilegal.
Având în vedere faptul că Legea impune obligația conceperii și implementării, în anumite condiții, a unor canale interne de raportare a faptelor nelegale, dar și a unei proceduri care să reglementeze modalitatea de gestionare a raportărilor primite, impactul din perspectiva sustenabilității vine din nevoia de asigurare a unui climat care să încurajeze respectarea normelor legale și etice, dar și o bună conduită în cadrul entității. Susținerea transparenței și responsabilității întărește mediul social și de lucru prin protejarea angajaților, dar și prin promovarea unei culturi organizaționale transparente, lipsită de hărțuire sau discriminare. Astfel de beneficii contribuie la alinierea strategiei organizaționale la valorile și factorii ESG.
Concluzii
Pe lângă nevoia de respectare a unor obligații legale exprese, implementarea unei proceduri de protejare a avertizorilor în interes public are rolul de a asigura un mediu de lucru transparent și etic, de a proteja angajații care semnalează încălcări ale legii sau încălcări ale politicilor organizației și de a preveni și chiar de a reduce riscul de expunere la amenzi, litigii și efecte reputaționale negative.
În plus, o astfel de procedură poate contribui la îmbunătățirea culturii organizaționale prin promovarea valorilor acesteia, precum integritatea, responsabilitatea și transparența. Mai mult decât atât, instituirea unui canal intern de raportare, reglementat printr-o procedură care să permită și raportarea anonimă, poate ajuta la identificarea rapidă a faptelor nelegale, astfel încât să poată fi evitate efectele negative ulterioare, efecte care sunt de cele mai multe ori și costisitoare.
Așadar, implementarea unei proceduri care să asigure protecția avertizorilor în interes public poate susține conformarea atât cu reglementările legale, dar și cu politicile interne, și poate contribui la îmbunătățirea reputației organizației și la creșterea încrederii angajaților, colaboratorilor și clienților în valorile și serviciile acesteia, elemente esențiale în contextul ESG.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1659 / 9208 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
![](/banners/musatad01.gif)
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Wolf Theiss a asistat fondatorii Embryos Fertility Clinic cu privire la vânzarea pachetului majoritar de părţi sociale către Integral Capital Group, alături de care a stat RTPR | Ce avocați au fost în cele două echipe
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cei mai buni avocaţi în domeniul mărcilor, remarcați de WTR 1000, ediția 2025 | Baciu Partners, Răzvan Dincă & Asociaţii și Ratza & Ratza sunt lideri pe segmentele analizate, o bună expunere pentru TZA, Mușat, Schoenherr, ZRVP și NNDKP. Cum arată elita profesioniștilor din domeniu și ce spun clienții despre aceștia
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Filip & Company asistă eMAG şi HeyBlu în achiziția a 100% din acțiunile Orange Money IFN SA. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...