
Cele mai recente amenzi aplicate de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor: Trei lecții de învățat
06 Aprilie 2020
Daniel Vinerean, Senior Associate. D&B David și BaiasÎn trei din cele cinci cazuri investigate, autoritatea de supraveghere a constatat că a fost încălcat principiul exactității datelor cu caracter personal, care au fost prelucrate, în plus, și în lipsa unor măsuri tehnice și organizatorice adecvate.
![]() |
Daniel Vinerean, Senior Associate. D&B David si Baias |
Potrivit comunicărilor ANSPDCP, trei au fost situațiile care au dus la sancțiuni:
- Încălcarea principiul exactității datelor
În trei din cele cinci cazuri investigate, autoritatea de supraveghere a constatat că a fost încălcat principiul exactității datelor cu caracter personal, care au fost prelucrate, în plus, și în lipsa unor măsuri tehnice și organizatorice adecvate.
Astfel, potrivit informațiilor publice prezentate la terminarea investigației, în cazul unui operator de telefonie mobilă, autoritatea a constatat într-o primă investigație că răspunsul operatorului a fost transmis către un alt destinatar decât cel care a formulat o reclamație, iar, într-o altă situație, un solicitant de servicii a primit prin intermediul poștei electronice un contract de servicii, ce cuprindea datele altei persoane.
Aceeași încălcare a fost constatată și în cazul unui furnizor de utilități care a transmis unui client, prin poșta electronică, datele cu caracter personal aparținând altui client.
Ce e de făcut?
Nerespectarea principiului exactității datelor, așa cum este enunțat de Regulamentul General privind Protecția Datelor (Regulamentul), are ca efect prelucrarea în mod greșit a datelor de către operator. Prin urmare, verificarea corectitudinii datelor prelucrate este foarte importantă și trebuie realizată cu diligență sporită. În cazurile descrise anterior, este foarte posibil să fie vorba de o eroare umană apărută în contextul unui volum mare de date prelucrate. Cu toate acestea, răspunderea aparține operatorului și este imposibil de evitat.
Așa cum a reținut și ANSPDCP, este necesară implementarea unor măsuri tehnice și organizatorice adecvate. Este greu de crezut că operatorii sancționați nu au făcut pași semnificativi în această direcție, dar aceste eforturi trebuie dublate de instruiri și testări regulate menite să ofere, în timp real, răspunsuri cu privire la eficiența procedurilor interne, a modului de lucru efectiv cu datele, dar și a măsurilor tehnice adoptate pentru a asigura integritatea și confidențialitatea datelor cu caracter personal.
Nu în ultimul rând, mai trebuie precizat că nerespectarea principiului exactității datelor, de fapt prelucrarea greșită a unor date, poate constitui un incident de securitate pe care operatorii trebuie să îl raporteze la ANSPDCP. Lipsa unei astfel de notificări este de natura a atrage aplicarea de amenzi, așa cum s-a întâmplat în cazul operatorului de telefonie mobilă menționat mai sus.
Așadar, eficiența măsurilor tehnice și organizatorice adecvate trebuie să vizeze și capacitatea operatorului de a detecta astfel de incidente și de a lua măsurile necesare pentru a limita consecințele asupra persoanelor vizate. Doar în acest fel poate fi prevenită o situație accidentală sau ilegală care ar putea conduce la divulgarea neautorizată sau accesul neautorizat la datele cu caracter personal prelucrate.
De altfel, majoritatea amenzilor aplicate de ANSPDCP sunt însoțite de măsuri corective menite să asigure respectarea standardelor impuse de Regulament.
2. Nerespectarea dreptul de opoziție la prelucrare
O altă amendă aplicată de autoritatea de supraveghere a vizat nerespectarea dreptului de a se opune prelucrării exercitat de clientul unui magazin online. Astfel, deși clientul în cauză a solicitat dezabonarea de la comunicările comerciale, iar operatorul a confirmat dezabonarea, a primit în continuare astfel de comunicări.
Fără a aprecia cu privire la temeinicia celor reținute de ANSPDCP, situația de fapt este larg întâlnită în mediul online și reprezintă o sursă constantă de nemulțumire din partea persoanelor vizate.
De cele mai multe ori problema rezultă din modul în care bazele de date prelucrate în mod curent sunt interconectate și aduse la zi. Simpla manifestare a dreptului de opoziție în cazul comunicărilor comerciale ar trebui să conducă la scoaterea imediată a persoanei solicitante din listele active de marketing. Acest lucru poate fi greu de realizat în cazul în care operatorul nu prelucrează baze de date integrate, ținute la zi și bine organizate sub aspectul drepturilor de acces.
Ce e de făcut?
Pentru a preîntâmpina astfel de situații operatorii ar trebui țină mereu la zi bazele de date (cum ar fi adresele de poștă electronică), asigurându-se că opozițiile la prelucrare sunt imediat și ireversibil implementate. În acest sens, o procedură internă care să prevadă acțiuni, termene și roluri clare în rândul angajaților, dublată de măsuri tehnice concretizate prin sisteme informatice care să permită interconectarea și interoperabilitatea bazelor de date, reprezintă posibile soluții.
3. Nefurnizarea de informații la solicitarea ANSPDCP
Ultima amendă analizată nu ne oferă detalii cu privire la situația de fapt, dar relevă o conduită destul de des întâlnită în rândul operatorilor, respectiv nefurnizarea de informații la solicitarea ANSPDCP cu ocazia realizării unor investigații.
Trebuie precizat că procedura de efectuare a investigațiilor acordă autorității dreptul de a solicita informații cu privire la activitățile de prelucrare investigate și impun operatorilor de obligația de răspunde acestor solicitări. Nerespectarea acestei obligații conduce la aplicarea de amenzi, practica autorității fiind bogată în acest sens.
Ce e de făcut?
Orice solicitare a autorității de supraveghere trebuie să primească un răspuns din partea operatorului investigat, și asta nu doar pentru a evita aplicarea unei amenzi în caz de necomunicare a informațiilor solicitate, ci și pentru a-și asigura în mod eficient dreptul la apărare.
Concluzionând, dacă analizăm spețele de mai sus, constatăm că, deși au trecut aproape 2 ani de la data aplicării Regulamentului, implementarea regulilor europene și naționale în materia protecției datelor cu caracter personal necesită în continuare resurse umane, financiare și de timp din partea operatorilor, asigurarea conformității fiind un proces continuu și mereu adaptabil realității activităților de prelucrare. Cu alte cuvinte, asigurarea conformității trebuie să reprezinte o preocupare majoră și constantă în activitatea obișnuită indiferent de domeniul de activitate.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9258 / 9764 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Clifford Chance a asistat Electrica în emisiunea istorică de obligațiuni verzi lansată pe piețele externe, în valoare de 500 milioane Euro. Avocați din București și Londra, în echipa de proiect, coordonată de partenerii Mădălina Rachieru-Postolache și Kate Vyvyan
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în emisiunea de obligațiuni în valoare de 4,7 miliarde de euro | Monica Stătescu (partener): ”Cererea puternică și condițiile de finanțare semnificativ îmbunătățite arată că România este percepută tot mai mult ca un emitent stabil și credibil”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Liana Ștefana Bonca, 85 de puncte, printre primii intrați în anul 2022: “Facultatea vine cu provocări însemnate, iar examenele te testează în moduri neașteptate, cerând mai mult decât ai crezut vreodată că poți oferi. Totuși, în mijlocul acestui tumult și a nesiguranței cu care încă mă confrunt, am credința profundă că munca și pasiunea pot transforma chiar și cele mai grele obstacole în realizări”
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...