
Concedierile din domeniul IT - Incident izolat sau o nouă tendință în domeniul resurselor umane?
08 Ianuarie 2023
Andrada Popescu (asociat senior) - NoerrÎn 2022, boom-ul internetului a dispărut, iar viața offline începe să se intensifice din nou.
![]() |
Andrada Popescu (asociat senior) - Noerr |
În ultima vreme, industria IT pare să fi suferit o lovitură majoră, din ce în ce mai multe companii hotărând să concedieze sute sau chiar mii de angajați și/sau să implementeze o înghețare a recrutărilor până anul viitor. Când vedem că FAANG (Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Alphabet) anunță concedieri masive, nu are rost să ne întrebăm dacă acest lucru va afecta întreaga industrie IT. Cu toate acestea, rămâne întrebarea dacă acest lucru va declanșa un efect de domino pe piață sau dacă acesta este începutul unei tendințe noi de resurse umane și cum ar trebui să abordeze companiile această situație.
De ce se întâmplă?
De-a lungul anilor, pe măsură ce totul în viața noastră a devenit mai digitalizat, companiile de IT au prosperat ca o sursă sigură de locuri de muncă bine plătite. Apoi, pandemia a lovit, iar oamenii au început să lucreze „remote”, să facă cumpărături de acasă sau să vizioneze filme și serial prin platformele de streaming - pe scurt, viața online a devenit mai mult o necesitate decât o dorință. Acest lucru a declanșat o nevoie și mai mare de servicii IT. Companiile de IT au simțit cu siguranță presiunea de a asigura atât calitatea, cât și cantitatea într-un timp scurt, oferind de la infrastructură bazată pe cloud până la servicii de găzduire web. Astfel, pe măsură ce veniturile companiilor IT au crescut semnificativ, a crescut și nevoia de forță de muncă.
De ce se întâmplă?
De-a lungul anilor, pe măsură ce totul în viața noastră a devenit mai digitalizat, companiile de IT au prosperat ca o sursă sigură de locuri de muncă bine plătite. Apoi, pandemia a lovit, iar oamenii au început să lucreze „remote”, să facă cumpărături de acasă sau să vizioneze filme și serial prin platformele de streaming - pe scurt, viața online a devenit mai mult o necesitate decât o dorință. Acest lucru a declanșat o nevoie și mai mare de servicii IT. Companiile de IT au simțit cu siguranță presiunea de a asigura atât calitatea, cât și cantitatea într-un timp scurt, oferind de la infrastructură bazată pe cloud până la servicii de găzduire web. Astfel, pe măsură ce veniturile companiilor IT au crescut semnificativ, a crescut și nevoia de forță de muncă.
Companiile de IT au început să facă angajări, estimând că online-ul va continua să crească cel puțin în același ritm. Piața IT a devenit și mai competitivă, creând un război pentru talente. Companiile de IT au trebuit să ofere pachete de remunerare excelente pentru a atrage noi angajați. Angajații Microsoft, de exemplu, au plecat pentru a se alătura Facebook pe un salariu dublu față de cel anterior.
Cu toate acestea, în 2022, boom-ul internetului a dispărut, iar viața offline începe să se intensifice din nou. Din ce în ce mai mulți angajați se întorc la birou, iar oamenii cheltuiesc mai mulți bani pe servicii decât pe bunuri, astfel încât companiile de IT înregistrează o scădere a veniturilor, salariile angajaților lor devenind brusc prea scumpe. Presiunea de reducere a costurilor și inflația în creștere, împreună cu o piață în declin și creșterea ratelor dobânzilor, au forțat companiile IT să concedieze un număr mare de angajați sau să înghețe recrutările în 2022.
Impactul asupra companiilor non-tehnologice
Deoarece companiile IT sunt cele care stabilesc ritmul pentru viitor, aceste reduceri de personal pot, de asemenea, să creeze un precedent alarmant și să aibă un efect în lanț în multe industrii.
Concedierile din sectorul IT ar putea afecta industriile care depind de tehnologia IT și pe angajații acestora - și să fim sinceri, totul în jurul nostru este IT: de la comerțul cu amănuntul la construcții, toate industriile au o componentă IT pe care se bazează. Iar în situația actuală, se poate spune cu siguranță că întreaga gamă de servicii și abonamente pe care le oferă companiile IT resimt durerea.
Această situație ar putea provoca un efect de domino pe piață. În cazul în care companiile nu mai pot furniza servicii la același nivel și folosind aceeași infrastructură IT, investitorii vor fi mai precauți în ceea ce privește investițiile în companii. În plus, întreaga afacere ar putea fi afectată, ceea ce ar putea duce la mai multe concedieri sau la o înghețare a recrutărilor.
Cu toate acestea, concedierile pot avea și un aspect pozitiv. Înghețarea recrutărilor ar putea crea o oportunitate pentru companii de a moderniza procesul de angajare și de a elabora și implementa politici de resurse umane mai adecvate și mai atractive. Aceasta este o problemă și mai mare în industria IT, unde procesul de angajare nu a ținut cont de criteriile de gen, de exemplu.
Ce pot face companiile?
În opinia noastră, există câteva lucruri pe care companiile trebuie să le rețină în acest val de concedieri din domeniul IT:
1. Companiile care se bazează pe IT ar putea profita de această ocazie pentru a lua în considerare posibilitatea de a își internaliza serviciile IT. În acest caz, companiile ar trebui să fie atente la pachetul pe care intenționează să îl ofere candidaților. Pe de o parte, candidații vor fi probabil nevoiți să accepte oferte financiare mai puțin atractive decât cele pe care le găseau până acum în inima sectorului IT; cu toate acestea, este mai puțin probabil ca aceste persoane să aibă încredere deplină în capacitatea unui angajator de a le păstra în vremuri grele - astfel încât companiile vor trebui să le convingă că sunt o soluție bună pentru viitor.
2. Iar acest lucru ar putea însemna un interes mai mare pentru resurse umane și o concentrare asupra:
► investiției în departamentul de resurse umane. De exemplu, o mai bună pregătire a angajaților din departamentul de resurse umane ar putea asigura practici de recrutare mai bune, astfel încât angajații din acest departament să fie capabili să caute și să angajeze cei mai buni candidați pentru nevoile companiei. De asemenea, având în vedere că departamentele de resurse umane au un rol important în determinarea ratei plecărilor din companie, este important ca angajații din HR să fie instruiți pentru a observa care sunt cauzele unei rate de plecări ridicate sau scăzute și pentru a propune soluții.
► elaborării sau modificării politicilor de resurse umane. De la diversitate, egalitate și incluziune până la politici de beneficii, candidații încep să fie mai interesați de faptul că o companie a implementat astfel de politici de resurse umane și de modul în care acestea sunt implementate în cadrul companiei. Astfel, politici de resurse umane mai bune înseamnă oportunități mai bune pentru o companie de a recruta candidați mai potriviți.
► elaborării sau modificării politicilor de resurse umane. De la diversitate, egalitate și incluziune până la politici de beneficii, candidații încep să fie mai interesați de faptul că o companie a implementat astfel de politici de resurse umane și de modul în care acestea sunt implementate în cadrul companiei. Astfel, politici de resurse umane mai bune înseamnă oportunități mai bune pentru o companie de a recruta candidați mai potriviți.
3. În cazul în care compania se află de partea cealaltă a poveștii și, prin urmare, ar putea lua în considerare concedieri, este important de reținut că legislația românească este foarte strictă în ceea ce privește concedierea angajaților. Astfel, trebuie adoptată o abordare foarte atentă, în primul rând pentru a stabili dacă societatea ar trebui să efectueze concedieri individuale sau colective și, în al doilea rând, pentru a respecta procedura legală relevantă.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3258 / 9960 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
„The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...