Evoluții privind mecanismul CfD în România
16 Aprilie 2024
Monica Iancu (Partner) și Ionel Macovei (Senior Associate) - Bondoc & AsociațiiHG 318/2024 urmărește stabilirea cadrului general care reglementează implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență (“CfD”) pentru producerea de energie electrică prin tehnologii cu emisii reduse de carbon.
HG 318/2024 urmărește stabilirea cadrului general care reglementează implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență (“CfD”) pentru producerea de energie electrică prin tehnologii cu emisii reduse de carbon.
În continuare, am prezentat o selecție a câtorva aspecte importante reglementate prin HG 318/2024:
1. Cadrul general privind mecanismul de sprijin CfD. Scheme de ajutor de stat versus ajutor de stat de tip ad-hoc.
În baza mecanismului de sprijin CfD, se acordă ajutor de exploatare pentru operarea unor capacități de producție energie electrică cu emisii reduse de carbon.
Acordarea acestui tip de ajutor se realizează (i) în baza unor scheme de ajutor de stat sau (ii) în baza unui ajutor de stat ad-hoc (pentru proiectele de producere de energie electrică pentru care, datorită specificului tehnologiei, nu se poate aplica un proces de selecție competitivă). În acest sens, Ministerul Energiei va elabora scheme de ajutor de stat CfD sau va acorda ajutor de stat CfD ad-hoc pentru tehnologiile eligibile de producție (i.e., resurse eoliene onshore, resurse eoliene offshore, resurse solare fotovoltaice, resurse hidro, resurse nucleare, hidrogen, stocarea energiei).
Apare că ajutorul de stat ad-hoc va fi acordat pentru proiecte de producere de energie electrică pentru care, datorită specificului tehnologiei, nu se poate aplica un proces de selecție competitivă.
Orice schemă CfD sau ajutor de stat CfD ad-hoc și orice contract CfD aferent se supun autorizării și face obiectul deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene („CE”) iar orice drepturi și obligații rezultate din semnarea unui contract CfD se amână a fi exercitate sau prestate până la obținerea deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea CE, în urma notificării schemei CfD sau, după caz, a ajutorului de stat CfD ad-hoc. În cazul în care a fost obținută decizia de autorizare a ajutorului de stat din partea CE, schema și contractul CfD rămân în permanență supuse deciziei CE privind ajutorul de stat și se suspendă automat în cazul în care și în măsura în care aceasta decizie este suspendată sau revocată.
Criteriile efective de eligibilitate pentru o schemă CfD vor fi aprobate prin ordin al Ministrului Energiei care va include de asemenea termene, bugete, obiective de capacitate și procedura de licitație.
2. Roluri și responsabilități
În ceea ce privește rolurile / responsabilitățile părților interesate implicate în mecanismul CfD, procesul de licitație CfD va fi gestionat de Transelectrica (ca operator al schemei CfD), în timp ce operatorul pieței de energie electrică și de gaze naturale din România ("OPCOM") va acționa în calitate de contraparte CfD. În plus, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei ("ANRE") va fi responsabilă de emiterea legislației secundare relevante, în timp ce Ministerul Energiei va avea responsabilitatea generală asupra cadrului de reglementare, precum și obligația de a se asigura că fondul de lichiditate CfD dispune în orice moment de fonduri suficiente pentru a permite contrapărții CfD să își îndeplinească integral obligațiile de plată față de beneficiarul CfD.
Ajutorul de operare în baza mecanismului CfD este acordat prin intermediul plăților pentru diferență pentru energia electrică (care face obiectul contractului CfD) produsă, măsurată și livrată în sistemul electroenergetic național (“SEN”), de către contrapartea CfD (OPCOM) către beneficiarul CfD, în situația în care prețul de referință este mai mic decât prețul de exercitare licitat sau de către beneficiarul CfD către contrapartea CfD, în situațiile în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare.
3. Prețul de exercitare
În cazul schemei CfD, prețul de exercitare pentru un contract CfD este determinat prin licitație CfD, iar în cazul unui ajutor de stat CfD ad-hoc, prețul de exercitare pentru un contract CfD ad-hoc este determinat prin negociere.
Prețul de exercitare pentru un contract CfD atribuit prin intermediul unei licitații CfD nu poate depăși prețul maxim de exercitare specificat în ordinul de inițiere a unei licitații CfD.
Cu toate acestea, beneficiarul CfD nu primește plata pentru diferența CfD pentru cantitatea de energie electrică livrată în SEN în toate perioadele în care prețul per interval de decontare din respectiva piața angro, sau, după caz, media prețurilor de pe piețele angro relevante, utilizată pentru determinarea prețului de referința corespunzător producției livrate, este negativ.
Implementarea și punerea în aplicare a unei scheme CfD pentru una sau mai multe tehnologii eligibile de producere de energie va fi aprobată prin ordin al Ministrului Energiei, iar în cadrul schemei vor fi prevăzute condițiile de eligibilitate, termenele, bugetele, obiectivele de capacitate și procedura de licitație în funcție de caracteristicile specifice ale fiecărei tehnologii eligibile de producție în cauză.
Finanțarea mecanismului de sprijin CfD va fi asigurată prin mecanismul de colectare a contribuției CfD aplicat tuturor consumatorilor finali (care se va colecta de către furnizorii de energie electrică activi pe piața cu amănuntul de energie electrică din Romania și se virează în fondul de lichiditate CfD) și/sau prin fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene (e.g., Fondul pentru Modernizare).
ANRE va aproba valoarea contribuției CfD până cel târziu la data de 20 decembrie pentru anul următor și până cel târziu la data de 20 iunie pentru semestrul următor al anului în curs.
Așa cum s-a semnalat în discuțiile pe marginea proiectului legislativ, răspunderea contrapărții CfD pentru lipsa de lichiditatea a fondului CfD rămâne neabordată.
4. Obligații ale beneficiarului CfD
Conform HG 318/2024, beneficiarul CfD are, printre altele, următoarele obligații:
(i) de a demonstra operatorului schemei CfD, prin documente justificative, că capacitatea propusă pentru proiect constă într-o capacitate de producție de energie electrică complet nouă.
(ii) de a raporta, în fiecare trimestru, către contrapartea CfD, stadiul planificării, autorizării, licențierii, construirii și punerii în funcțiune a proiectului, precum și alte informații care trebuie raportate contrapărții CfD în temeiul contractului CfD și de a furniza oricare alte informații suplimentare solicitate de Ministerul Energiei și de contrapartea CfD.
(iii) de a plăti anual contrapărții CfD suma corespunzătoare profitului excedentar obținut din contractele bilaterale stabilite prin decizie ANRE în cazurile prevăzute de HG 318/2024.
5. Dispoziții privind prima schemă de ajutor de stat sub formă de CfD
Prima schemă de ajutor de stat sub formă de CfD vizează producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore și solară fotovoltaică („Prima Schemă CfD”).
Cu privire la Prima Schemă CfD, licitațiile CfD vor avea loc începând cu data intrării în vigoare a HG 318/2024 și în anul 2025 pe baza unei scheme CfD pentru care fondul de lichiditate CfD va fi alimentat cu sumele asigurate de Ministerul Energiei din Fondul pentru Modernizare și care vor fi transferate în fondul de lichiditate CfD, sub rezerva aprobării ajutorului de stat de către CE și a finanțării schemei CfD din Fondul pentru Modernizare de către Comitetul pentru Investiții.
Beneficiarul CfD are obligația să livreze în SEN și să vândă numai pe piețele organizate toate cantitățile de energie electrică (livrate de capacitatea de producere) care fac obiectul unui contract CfD, cu excepția cantităților de energie electrică utilizate pentru consumul propriu tehnologic al serviciilor interne alimentate de la bornele generatoarelor beneficiarului CfD.
În cazul în care un beneficiar CfD vinde producția de energie, în totalitate sau în parte, prin contracte bilaterale încheiate pe o piață organizata de energie electrică, pentru determinarea profitului excedentar obținut din aceste contracte care trebuie returnat contrapărții CfD, se va aplica următorul mecanism de repartizare a profitului:
i. în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt-ora dintr-un contract bilateral este mai mare decât prețul de referință, dar mai mic decât prețul de exercitare, beneficiarul CfD returnează fondului de lichiditate CfD 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculat ca produs între cantitățile de energie electrică vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de referință.
ii. în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt-oră dintr-un contract bilateral, depășește atât prețul de exercitare cât și prețul de referință, iar prețul de exercitare este mai mare decât prețul de referință, beneficiarul CfD va returna fondului de lichiditate CfD:
a) 100% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie electrică vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul de exercitare și prețul de referință.
b) 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de exercitare
iii. în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt ora dintr-un contract bilateral depășește atât prețul de exercitare, cât și prețul de referință, iar prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, beneficiarul CfD returnează fondului de lichiditate CfD 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de referință.
Orice venituri obținute de beneficiarul CfD în cadrul contractelor bilaterale care nu trebuie returnate contrapărții CfD în conformitate cu cele de mai sus nu constituie un profit excedentar obținut din contracte bilaterale și vor rămâne la beneficiarul CfD.
În ceea ce privește garanțiile de origine pentru energia electrică astfel produsă, acestea vor fi emise în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1232/2011 pentru aprobarea Regulamentului de emitere și urmărire a garanțiilor de origine pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie și ale art. 19 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile.
6. Legislație secundară necesar a fi elaborată în continuare
În plus, de notat este și faptul că în anexa la HG 318/2024 este inclus Contractul CfD aferent schemei CfD pentru tehnologiile eoliene onshore și solare fotovoltaice.
În continuare, ANRE ar trebui să elaboreze și să aprobe/emită legislația secundară relevantă, ca de exemplu:
· în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a HG 318/2024, metodologia privind mecanismul de stabilire a contribuției CfD pentru colectarea veniturilor necesare pentru contrapartea CfD și pentru operatorul schemei CfD.
· în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a HG 318/2024: (i) metodologia privind calculul profitului excedentar obținut din contracte bilaterale, (ii) metodologia pentru calcularea prețului de referință, și (iii) metodologia privind mecanismul de stabilire a contribuției CfD pentru colectarea sumelor necesare pentru a acoperi orice deficit CfD sau alte sume necesare pentru finanțarea schemelor CfD și a ajutoarelor de stat CfD ad-hoc.
Având în vedere termenele, legislația de mai sus va fi emisă posibil în paralel cu procedura de licitație pentru Prima Schemă CfD.
***
Dacă sunt necesare clarificări în legătură cu cele de mai sus, vă rugăm să nu ezitați să contactați persoanele dumneavoastră de contact din cadrul Bondoc și Asociații sau să ne scrieți la office@bondoc-asociatii.ro.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 432 / 9044 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Clifford Chance Badea a asistat PPC Group la finalizarea achiziției portofoliului de energie regenerabilă Macquarie din România
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
GDPR | Avocații specializați în practica de Data Protection de la Reff & Asociații - Deloitte Legal spun că preocuparea pentru conformare excedează domeniul protecției datelor. Silvia Axinescu, Senior Managing Associate: ”Abordăm fiecare proiect într-o manieră holistică și recunoaștem că protecția datelor, deși foarte importantă, este doar o piesă a puzzle-ului”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...