ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ISF: Digitalizarea pune presiune şi mai mare pe nevoia de educaţie financiară în rândul consumatorilor, dar şi al brokerilor

19 Noiembrie 2021   |   Agerpres

Autoritatea de Supraveghere Financiară, prin Institutul de Studii Financiare, ajunge, prin cursurile şi proiectele de educaţie financiară, la mii de elevi şi studenţi şi la sute de profesori.

 
 
Digitalizarea pune presiune şi mai mare pe nevoia de educaţie financiară în rândul consumatorilor, dar şi în rândul brokerilor, în piaţa financiară nebancară, iar pandemia creşte nevoia de asigurări facultative în România, se spune într-un comunicat al Institutului de Studii Financiare, referitor la discuţiile din cadrul Conferinţei Internaţionale ISF2021 - ediţia a VII-a "Calitatea în serviciile financiare".
 
Autoritatea de Supraveghere Financiară, prin Institutul de Studii Financiare, ajunge, prin cursurile şi proiectele de educaţie financiară, la mii de elevi şi studenţi şi la sute de profesori.
 
"Dezideratul comun al ASF şi ISF este acela de a transmite consumatorului cum să îşi aleagă cât mai eficient produsele financiare, cum să investească cât mai bine în piaţa financiară. Acesta este şi motivul pentru care, în ultimul an, ISF a dat startul mai multor colaborări la nivelul universităţilor de prestigiu din ţară, iar demersul, care a fost un real succes, a strâns peste 1.500 de studenţi participanţi la cursuri. Tot în această perioadă, ISF a încheiat şi mai multe parteneriate cu inspectoratele şcolare, în urma cărora cadrele didactice din învăţământul preuniversitar au fost instruite cu noţiuni de educaţie financiară. În ceea ce priveşte proiectele Autorităţii, digitalizarea este una dintre preocupările pentru perioada imediat următoare. Intenţionăm ca, în cel mai scurt timp, să introducem tehnologia de tip blockchain în programele informatice pe care le vom implementa pe viitor, pentru a evita orice risc pe zona financiară şi pentru a proteja, cât mai eficient, pieţele financiare pe care le supraveghem. De asemenea, ASF a aprobat săptămâna aceasta şi o serie de recomandări către entităţile supravegheate cu privire la riscurile actuale privind mediul. Tot în acest sens, ASF va trebui să instruiască toate companiile supravegheate pentru ca investiţiile pe care le vor face în perioada următoare să fie aliniate cerinţelor dar şi restricţiilor de mediu aferente legislaţiei care se va aplica", a declarat Nicu Marcu, preşedintele ASF.
 
El a afirmat că Autoritatea a decis crearea unei secţiuni distincte, în cadrul site-ului ASF, care să pună la dispoziţia entităţilor din piaţa financiară non-bancară toate noutăţile şi recomandările în concordanţă cu politicile de mediu.
 
Nivelul de dezvoltare al unei economii este direct legat de cât de educată financiar este populaţia. Astfel, concurenţa reală, dar şi calitatea produselor financiare creşte atunci când un client alege în funcţie de calitate şi poate distinge nevoia reală între produsele de pe piaţă.
 
"Un consumator mai bine informat şi educat financiar va şti ce produs i se potriveşte mai bine sau va şti să investească în piaţa de capital. De asemenea, vânzătorul de la care cumpără produsul, trebuie să fie foarte bine pregătit. ISF a certificat, în 2020, peste 20 de mii de persoane în piaţa asigurărilor. Avem foarte multe programe facultative, atât pentru liceeni, cât şi pentru studenţi, angajaţi ai companiilor din România sau profesori de gimnaziu. Trebuie să ştim la ce nivel suntem când vorbim despre instrumentele financiare şi accesul la ele. Pentru a cunoaşte acest nivel, analizăm şi calculăm bianual indicatorul de incluziune financiară. Cu cât diversitatea instrumentelor este mai mare şi digitalizarea mai prezentă, cu atât indicatorul este mai mare. Ultima analiză arată că indicatorul de incluziune financiară în România a ajuns la 0,13 procente, este unul scăzut, suntem în a doua parte a clasamentului în UE. Pe piaţa de capital e de 0,18%, iar pe pensii private incluziunea financiară este la nivelul de 0,19%. Piaţa asigurărilor este codaşă, în schimb. Astfel, eforturile noastre se îndreaptă spre această piaţă, pentru a ridica gradul de incluziune financiară", a explicat Valentin Ionescu, preşedintele ISF.
 
Asumarea documentată a deciziilor financiare trebuie să ajungă ceva obişnuit în societatea noastră, este de părere Marian Siminică, directorul executiv al ISF.
 
"Dacă investeşti o sumă de bani în acţiuni, aceasta are un potenţial ridicat de câştig, dar câştigul nu este garantat. Opţiunea pentru o anumită alternativă investiţională este personală, însă trebuie să fie bine documentată, bazată pe informaţii. Nu cred că se pune problema de lipsă a informaţiei, la acest moment există o avalanşă de informaţii. Pentru a filtra informaţia, pentru a o înţelege şi a o prelucra e nevoie de educaţie financiară. Studiile relevă o legătură directă între nivelul de educaţie financiară şi bunăstarea unui popor. La nivelul ISF, derulăm numeroase proiecte de educaţie financiară - proiectul SmartFin fiind cel mai mare dintre ele. Este un proiect prin care specialişti din pieţele financiare nebancare ţin prelegeri în faţa studenţilor pe teme ce privesc modul de funcţionare a acestor pieţe, prezentarea caracteristicilor diferitelor produse şi servicii financiare, oportunităţi de carieră etc. Pe baza feed-back-ului primit de la studenţi avem în pregătire un nou proiect, Academia de Asigurări, în parteneriat cu UNSAR, pe care dorim să îl lansăm la începutul anului viitor, în cadrul căruia care vom selecta o grupă de 25 de studenţi. Proiectul are două componente - training şi competiţie de proiecte. Investiţia în proiecte de educaţie financiară e o investiţie în viitor", a explicat Siminică.
 
Finanţarea şi apetitul de risc sunt privite limitat şi trebuie extinse, explică Horia Braun Erdei, directorul general al Erste Asset Management.
 
"Când vorbim de finanţarea companiilor nu stăm foarte bine, procentul de capital de risc utilizat în finanţarea companiei e mult sub media din UE. Companiile din România au nevoie de finanţare antreprenorială, iar populaţia din România economiseşte destul de puţin. Concentrându-ne pe zona aceasta de risc, e foarte important să înţelegem că în societatea românească a discuta despre risc e tabu, creează anxietăţi şi reminiscenţe din perioada comunismului. Trebuie să avem o cultură generală mai vastă în ceea ce priveşte riscul. Educaţia financiară are un rol important. Pe lângă aceste acţiuni care trebuie să fie permanente, trebuie să începem să punem mai multe cărămizi pentru dezvoltarea pieţei de capital, să vorbim mai mult despre asumarea riscului financiar, să le înţeleagă. Aici e foarte importantă şi educaţia prin acţiune. Nu trebuie să economisim deloc timp în a explica oamenilor la ce riscuri se expun când vor să investească. Cred că e nevoie să vorbim mai mult de relaţia dintre risc şi randament potenţial. Noi, ca furnizor de servicii trebuie să oferim transparentă maximă", a explicat Horia Braun Erdei.
 
Consumatorul trebuie să fie în centrul strategiei de digitalizare a companiilor de asigurări, este de părere Gerke Witteveen, CFO NN Asigurări de Viaţă.
 
"Tot mai multe decizii şi păreri sunt formate din mediul digital. Utilizarea telefoanelor mobile şi folosirea tehnologiei digitale sunt în continuă creştere. Industria asigurărilor în România trebuie să crească, să se dezvolte. Digitalizarea trebuie să ajute la creşterea accesului populaţiei la astfel de servicii. Nu trebuie, în schimb, să aduci tehnologie de dragul tehnologiei. Trebuie să te gândeşti la consumator, care trebuie să definească întreg procesul. Tehnologia schimbă cum facem lucrurile, dar nu trebuie să uităm că cel care defineşte procesul de digitalizare este consumatorul şi nevoile acestuia. Populaţia pe glob creşte foarte încet iar în România este în scădere. Statisticile arată un avans fulminant al folosirii telefonului- la nivel global 5,2 miliarde de persoane din puţin peste 7 miliarde au telefon mobil. În România, o persoană are şi două telefoane mobile. Totodată, mai mult de jumătate din populaţie are conectare la Internet. Când ne uităm la nivel global, timpul pe care oamenii îl petrec pe telefon este cu peste 78% mai mare faţă de timpul petrecut la televizor.Cred că trebuie să ţinem cont de asta şi să dezvoltăm strategia de digitalizare în această direcţie", a explicat oficialul NN Asigurări de Viaţă.
 
Pregătirea profesională a vânzătorilor de asigurări este esenţială pentru creşterea gradului de educaţie financiară, este de părere Adrian Marin, preşedintele UNSAR.
 
"Creşterea nivelului de pregătire profesională a vânzătorilor de asigurări e foarte importantă, Iar rolul ISF în acest sens este primordial. Chiar dacă impactul retragerii autorizării de funcţionare a companiei City Insurance a fost mare, am certitudinea că piaţa se va regla. Ştim că zona RCA e încărcată de emoţie din punct de vedere emoţional, dar indicatorii oficiali arată că rata daunei e de 100%, la care se adaugă şi alte taxe şi cheltuieli. În total, ajungem la o rată tehnică de peste 140%. Ne referim la toate tipurile de asigurări. În acest cadru, alături de ASF şi ISF, ne intensificăm eforturile de informare. În cadrul UNSAR, ne dorim să creştem nivelul de înţelegere a rolului şi utilitatea RCA. Ceea ce înseamnă evoluţiile tarifare sunt în apanajul fiecărei companii. Apelăm în premieră la o serie de animaţii care vor fi promovate în cât mai multe medii, pentru a informa consumatorul", a susţinut acesta.
 
Institutul de Studii Financiare (ISF), fondat de Autoritatea de Supraveghere Financiară, este un centru de excelenţă în domeniul studierii pieţelor de profil şi derulării programelor de educaţie financiare pentru asigurarea competenţelor, aptitudinilor şi cunoştinţelor personalului instituţiilor financiare şi a personalului ASF şi pentru creşterea nivelului de educaţie financiară al consumatorilor de servicii şi produse financiare non-bancare. Pe termen lung, ISF îşi propune alinierea activităţii la cerinţele europene, trecerea de la acumularea de cunoştinţe la acumularea şi evaluarea de competenţe, furnizarea de programe de formare profesională pentru domeniul financiar nebancar adaptate noilor procese organizaţionale, determinate de cerinţele legislative, de dinamica pieţei şi a cadrului european, contribuind la maturizarea pieţei financiare nebancare din România, la crearea capacităţii acesteia de a face faţă concurenţei induse de globalizare sau efectelor crizelor economice. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5243 / 9431
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
“ICC Arbitration Breakfast in Romania” – eveniment privind arbitrajul ICC, 14 mai 2025, București
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
NNDKP a asistat MedLife cu privire la majorarea limitei unui credit sindicalizat cu 50 milioane EUR. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Schoenherr a asistat Verbund cu privire la achiziția unui proiect eolian de 272 MW de la Monsson. Echipa a fost coordonată de Monica Cojocaru (partner)
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari (București)
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv dreptul muncii | Consultanță
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...