ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ministrul Finanţelor: Planul de reducere a cheltuielilor publice are două componente majore, performanţă şi disciplină financiară

02 August 2023   |   Agerpres

Potrivit ministrului, un prim palier este cel care priveşte autorităţile şi sectorul public, respectiv autorităţile publice centrale (ministere, instituţii deconcentrate) şi autorităţile publice locale (consilii judeţene şi consilii locale).

 
 
Planul de reducere a cheltuielilor publice are două componente majore, respectiv una legată de performanţă şi a doua de disciplina financiară în utilizarea banilor publici, iar măsurile sunt gândite pe patru paliere, a declarat, miercuri, ministrul Finanţelor, Marcel Boloş.
 
"Primul pas îl face statul, pentru ceea ce înseamnă partea de reduceri de cheltuieli publice şi pentru ceea ce înseamnă utilizarea eficientă a banilor publici. Este un plan de reducere a cheltuielilor publice care are două componente majore. Prima componentă este cea legată de performanţă şi cea de-a doua componentă în planul de reducere a cheltuielilor publice este disciplina financiară în utilizarea banilor publici. Aceste principii au fost agreate la nivel de Coaliţie şi în baza lor s-a elaborat planul de măsuri. Noi, Ministerul Finanţelor, avem rolul de integrator al deciziilor care se iau la nivelul Coaliţiei. (...) De asemenea, sunt gândite măsurile pe patru paliere", a explicat Boloş la finalul întâlnirii cu premierul Marcel Ciolacu.
 
Potrivit ministrului, un prim palier este cel care priveşte autorităţile şi sectorul public, respectiv autorităţile publice centrale (ministere, instituţii deconcentrate) şi autorităţile publice locale (consilii judeţene şi consilii locale).
 
Al doilea palier, "foarte important pentru noi", care ani de zile nu a avut o disciplină financiară adecvată, este cel al companiilor de stat şi companiilor de subordonare locală.
 
"Avem 171 de companii de stat cu o cifră de afaceri de 72 de miliarde de lei şi mai avem 1.179 de companii de subordonare locală care au împreună o cifră de afaceri de 17 miliarde de lei. Totalul personalului angajat în cele două tipuri de companii pe care le-am menţionat este de 250.000 de salariaţi, care au costuri cheltuieli de personal de 14 miliarde de lei. Acesta este contextul de la care am plecat pentru stabilirea celui de-al doilea palier de măsuri care privesc companiile de stat şi companiile de subordonare locală", a precizat ministrul Finanţelor.
 
Al treilea palier sunt instituţiile publice autonome, agenţiile şi autorităţile care se găsesc sub controlul Parlamentului.
 
"Sunt de notorietate salariile care sunt în acele instituţii care se spune că sunt autofinanţate. Nu este aşa. Sunt bunuri şi active publice ale României pe care le utilizează şi pentru care trebuie să aibă aceleaşi reguli de disciplină care sunt în sectorul public. Dacă noi avem o reducere de posturi vacante, avem o limitare a funcţiilor de conducere, avem o limitare a sporurilor, care nu pot fi, în prima etapă, mai mari decât salariul de bază, aceeaşi disciplină în oglindă trebuie respectată şi la nivelul acestor instituţii autonome din subordinea Parlamentului", a subliniat Marcel Boloş.
 
Al patrulea palier de măsuri este legat de consolidarea capacităţii instituţionale a Ministerului Finanţelor Publice, fiind avute în vedere două direcţii şi anume întărirea capacităţii instituţionale pentru controlul costurilor la ordonatorii de credite şi la companiile de subordonare locală, companiile de stat şi instituţiile publice autonome, şi cea a indicatorilor de performanţă.
 
"Suntem în posesia informaţiilor care ţin de factura electronică din sistemul business-to-government şi de acolo putem afla costurile de achiziţie pentru cheltuielile materiale şi servicii la tot ceea ce înseamnă sectorul public şi orice deviere de la media costurilor pe procedurile de achiziţie publică o vom monitoriza-o încât să detectăm din timp risipa de bani publici care se produce în sectorul public şi în felul acesta să folosim mult mai eficient banii publici. Avem a doua direcţie, cea a indicatorilor de performanţă. O să mă întrebaţi care sunt aceşti indicatori de performanţă şi ce presupune acest lucru. Într-o primă etapă vom avea pilotare pentru sistemul de educaţie, sănătate, asistenţă şi protecţie socială şi vom urmări inclusiv autorităţile publice locale şi vom urmări indicatorii de performanţă la nivelul acestor entităţi din sectorul public", a precizat ministrul Finanţelor.
 
El a dat ca exemplu de indicatori de performanţă în cazul autorităţilor publice locale, cheltuielile de personal şi gradul de colectare a veniturilor.
 
"În acest fel, încercăm să asigurăm o utilizare chibzuită, cum am precizat, a banilor în sectorul public şi să ducem finanţările publice spre zona de performanţă, care a lipsit în România o perioadă îndelungată de timp. Spuneam că avem pilotare pentru patru tipuri categorii de coordonator de credite. În prima etapă, de la 1 ianuarie, se va întâmpla acest lucru şi toate aceste deviaţii care indică risipă de bani în sectorul public vor fi controlate şi dacă se detectează risipa aceasta de banii publici, se sesizează de îndată autorităţile competente de control pentru ca să luăm măsuri în consecinţă", a punctat Boloş.
 
Ministrul a subliniat că "măsurile sunt destul de dure", dar necesare pentru ca România să-şi poată continua investiţiile pe care le are din fonduri europene, să-şi poată continua angajamentele pe care le are faţă de instituţiile financiare internaţionale.
 
"S-a vehiculat că sunt măsuri împotriva electoratului de dreapta, electoratului de stânga. Exclus. Sunt măsuri pentru România, sunt măsuri pentru români şi pentru ca să putem trece cu bine de acest moment de răscruce, în care volumul de investiţii de 75 de miliarde de euro să poată să fie dus la bun sfârşit cu proiectele de investiţii care sunt mult mai importante decât ţopăială aceasta care există acum în sectorul bugetar", a mai spus ministrul Finanţelor. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2525 / 10097
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Practica de Banking & Finance de la Bondoc & Asociații rămâne calibrată pe proiecte de mare anvergură, execuție la standarde internaționale și expunere transfrontalieră constantă | De vorbă cu partenerele Simona Petrișor și Diana Ispas despre tendințe, tipuri de finanțări, structuri inovatoare și provocările anului din acest sector. Portofoliul de proiecte îmbină ”verdele”, infrastructura și consolidarea bancară, repere clare ale unui an încărcat
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...