ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Nicio faptă bună nu rămâne uitată – sponsorizările care pot fi oferite pe final de an de către companiile din România

24 Decembrie 2024   |   Miruna Enache, Partener, International Tax and Transactions Services & CESA Tax Markets Leader și Cristina Clujescu, Senior Manager, International Tax and Transactions Services - EY România

Legea sponsorizării și Codul fiscal permit sponsorizări și prevăd facilități fiscale, în anumite condiții * Cheltuiala cu sponsorizarea oferită nu este deductibilă fiscal, dar poate reprezenta un credit fiscal, prin care se poate reduce impozitul pe profit / impozitul minim pe cifra de afaceri de plată * Trebuie îndeplinite anumite condiții pentru a beneficia de această facilitate

 
 
Sponsorizarea cauzelor nobile, pe care le susțin asociațiile și fundațiile (organizații non-profit), reprezintă o bună oportunitate pentru contribuabilii români plătitori de impozit pe profit și impozit minim pe cifra de afaceri, atât din perspectiva responsabilității sociale corporative, cât și din punct de vedere fiscal. În loc să vireze întreaga sumă a impozitului pe profit către stat, companiile pot alege să devină parteneri activi ai comunității, finanțând direct inițiative în domeniul culturii, artelor, medicinei, științei etc.

Acum, când ne apropiem de final de an și vin sărbătorile de iarnă, este un moment cu atât mai potrivit pentru ca toți contribuabilii, mai ales cei care au închiderea anului fiscal la 31 decembrie, să-și facă „bilanțul” și să vadă ce sume ar mai putea fi direcționate ca sponsorizare. Această practică este reglementată de Codul fiscal și Legea sponsorizării și aduce multiple beneficii pentru sponsor.

Legea sponsorizării și Codul fiscal permit societăților comerciale plătitoare de impozit pe profit să ofere sponsorizări entităților fără scop lucrativ/autorităților publice/ persoanelor fizice pentru activitățile desfășurate în anumite domenii (spre exemplu, cultură, educație, umanitar, social) și să beneficieze de facilități fiscale, în anumite condiții prevăzute de lege.

Pentru plătitorii de impozit pe profit, cheltuiala cu sponsorizarea oferită nu este o cheltuială deductibilă fiscal, dar poate reprezenta un credit fiscal, adică poate reduce impozitul pe profit de plată (inclusiv impozitul minim pe cifra de afaceri introdus prin Legea 296/2023) cu suma integrală a sponsorizării oferite. Codul fiscal prevede următoarele limite (minimul dintre):

       20% din impozitul pe profit datorat

       0,75% din cifra de afaceri. 

Sumele aferente sponsorizărilor efectuale către persoane juridice fără scop lucrativ, inclusiv unități de cult, se scad din impozitul pe profit în limitele prevăzute de Codul fiscal, doar dacă beneficiarul sponsorizării este inclus, la data încheierii contractului de sponsorizare, în Registrul entităților/unităților de cult pentru care se acordă deduceri fiscale (Registru gestionat de către ANAF).

Astfel, facilitatea fiscală acordată prin mecanismul de credit fiscal permite practic sponsorului să plătească efectiv suma respectivă către o organizație fără scop lucrativ și nu în contul impozitului pe profit. Pentru a fi inclus în calculul impozitului pe anul respectiv, contractul de sponsorizare trebuie încheiat înainte de sfârșitul anului calendaristic, iar plata trebuie efectuată până la finele anului.

Contribuabilii care efectuează sponsorizări au obligația de a depune declarația informativă privind beneficiarii sponsorizărilor (Formularul 107), aferentă anului în care au înregistrat cheltuielile respective.

Stimulentul nu va fi acordat însă în anumite cazuri, ca de exemplu:

       Sponsorizarea unei persoane juridice fără scop lucrativ de către o altă persoană juridică care conduce sau controlează direct persoana juridică pe care o sponsorizează;

       Sponsorul sau beneficiarul efectuează reclamă sau publicitate comercială, anterioară, concomitentă sau ulterioară în favoarea acestora sau a altor persoane;

       Sponsorizare reciprocă între persoane fizice sau juridice;

       Sponsorizare efectuată de către rude sau rude prin alianță de până la gradul al patrulea inclusiv;

       Sponsorizarea nu este făcută în baza unui contract de sponsorizare care prevede obiectul, valoarea, durata, precum și drepturile și obligațiile părților implicate.

Dacă totuși nu se poate face în timp util sponsorizarea și valoarea maximă care putea fi utilizată ca credit pentru sponsorizări nu a fost utilizată integral, contribuabilii pot dispune redirecţionarea impozitului pe profit în limita valorii astfel calculate, pentru efectuarea de sponsorizări, până la termenele de depunere a declaraţiei anuale de impozit pe profit, prin depunerea unui/unor formular/formulare de redirecţionare (Formularul 177). În cazul contribuabililor membri ai unui grup fiscal, redirecţionarea poate fi dispusă numai de către persoana juridică responsabilă. Obligaţia plăţii sumei redirecţionate din impozitul pe profit revine organului fiscal competent.

De notat ar fi că, în situația redirecționării, nu ar mai fi un potențial impact pe anumiți indicatori financiari pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit care urmăresc acești indicatori. În cazul sponsorizării directe, este considerată nedeductibilă cheltuiala cu sponsorizarea, iar creditul fiscal este din impozitul pe profit datorat, în timp ce în cazul redirecționării, nu se va mai vedea cheltuiala nedeductibilă și creditul fiscal aferent.

Pentru multe companii, această măsură reprezintă o combinație între responsabilitatea socială corporativă și o gestionare inteligentă a obligațiilor fiscale. În loc să vireze întreaga sumă a impozitului pe profit / impozitului minim pe cifra de afaceri către stat, companiile pot alege să devină parteneri activi ai comunității, finanțând direct inițiative cu impact. Într-o perioadă în care solidaritatea și sprijinul social sunt mai importante ca oricând, decizia de a redirecționa o parte din impozitul pe profit sau din cifra de afaceri nu este doar o oportunitate fiscală, ci și un gest esențial pentru un viitor mai bun.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1204 / 10296
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
    Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
    Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
    Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
    Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
    MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
    Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
    Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
    Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
    NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
    Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
    NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...