ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Propunere de Regulament la nivel european: Termene de plată mai scurte în mediul de business

03 Decembrie 2023   |   Ana-Maria BACIU, Managing Partner si Alina PARASCHIV, Associate - SIMION & BACIU

Conform formei publicate, noile prevederi vor deveni aplicabile în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Regulamentului, tranzacțiile comerciale efectuate după data de aplicare a Regulamentului urmând a fi supuse prevederilor acestuia, chiar și în cazul în care contractul de bază a fost încheiat anterior acestei date.

 
 
Întârzierea efectuării plaților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat în februarie 2011 Directiva 2011/7/UE privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante.


Cu toate acestea, în prezent, în UE, în medie, una din două facturi emise în tranzacțiile comerciale este plătită cu întârziere (sau deloc), în timp ce unul din patru falimente se datorează facturilor care nu sunt plătite la timp. 

Mai mult, volumul schimburilor între entități din țările membre UE a făcut necesară revenirea asupra prevederilor existente, cu scopul de a crește relevanța acestora în actualul context economic și de a le alinia cu realitatea care guvernează tranzacțiile relevante pentru aceste reglementări. De exemplu, a fost identificată nevoia de scurtare a termenelor de plată
[SB1], de la 60 de zile (cu posibilitate de prelungire) în prezent în raporturile dintre profesioniști, la 30 de zile (fără posibilitatea ca părțile să agreeze un termen de plată mai lung) în perspectivă, facilitându-se astfel închiderea mult mai rapidă a buclei financiar-contabile. Astfel, a apărut Propunerea de Regulament al Parlamentului European si al Consiliului privind combaterea întârzierii efectuării plaților in tranzacțiile comerciale (“Propunerea de Regulament”), act publicat de Comisia Europeană în data de 12 septembrie 2023, și menit să asigure un update bine-meritat Directivei, pe care o va și abroga.

Este important de subliniat că efectele acestei propuneri legislative se doresc a fi substanțiale și vor avea un impact major și asupra activității entităților din România, prin amendamentele/modificărilor care vor fi  aduse Legii nr.72/2013. La nivel european, retailerii au avertizat deja că schimbările preconizate în ceea ce privește cadrul legislativ vor conduce la o creștere a prețurilor.

Cum modifică noul regulament termenele legale de plată?

În prezent, Directiva prevede un termen de plată de 30 de zile atât în tranzacțiile între întreprinderi, cât și în tranzacțiile între întreprinderi și autoritățile publice. Cu toate acestea, termenul poate fi extins la 60 de zile sau chiar mai mult "dacă nu este vădit inechitabil pentru creditor".

În transpunerea acestor prevederi, Legea nr. 72/2013 reglementează termenul de plată de 30 de zile, ca regulă, în relațiile dintre autoritățile publice și întreprinderi, în timp ce termenul de plată între profesioniști este stabilit la maxim 60 de zile, legea permițând însă că, în mod excepțional, părțile pot agrea un termen de plată mai mare, sub rezerva ca această clauză să nu fie abuzivă (respectiv să nu fie mod vădit inechitabil, în raport cu creditorul).

În acest context, Propunerea de Regulament are în vedere simplificarea dispozițiile actuale, introducând un singur termen de plată aplicabil în mod unitar la nivelul UE: maxim 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a unei solicitări echivalente de plata pentru toate tranzacțiile comerciale, atât pentru  tranzacțiile între întreprinderi (profesioniști), cât și pentru tranzacțiile dintre autoritățile publice și întreprinderi.

Propunerea nu afectează termenele de plată mai scurte prevăzute în legislația națională, pentru a asigura securitate juridică.

Ce alte noutăți aduce Propunerea de Regulament?

O serie de reguli care vizează îmbunătățirea cadrului legislativ privind combaterea întârzierii efectuării plăților în tranzacțiile comerciale vor fi aduse de noul act legislativ, exemple includ:

·         Limitarea termenului în care se poate face recepția sau verificarea produselor: acesta nu poate depăşi 30 de zile calendaristice de la data livrării bunurilor sau prestării serviciilor. În acest caz, termenul de plată nu poate depăși 30 de zile de la finalizarea recepției sau a verificării produselor.

·         Dobânda pentru plata întârziată:  debitorul unei obligații de plată este obligat la plata de penalități de întârziere, aceasta datorându-se automat de către debitor creditorului, fără a fi necesară îndeplinirea altor formalități.

De asemenea, se prevede faptul că creditorul nu va avea posibilitatea de a renunța la dreptul de a obține aceste penalități.

·         Compensație pentru costurile de recuperare a creanțelor: creditorii au dreptul la compensații pentru costurile suferite în legătură cu recuperarea sumelor datorate, debitorii datorând în mod automat suma fixă de 50 de euro per tranzacție. O astfel de prevedere există în Directivă și în Legea nr. 72/2013, însă cuantumul actual este de 40 de euro.

La fel ca în cazul dobânzilor pentru plata întârziată, creditorul nu va avea posibilitatea de a renunța la acest drept.

·         Nulitatea anumitor clauze: Vor fi nule clauzele care

(i)                  stabilesc un termen de plată mai mic de 30 de zile,

(ii)                exclud sau limitează dreptul creditorului de a obține dobânda pentru plata întârziată, precum si compensația pentru costurile de întârziere,

(iii)               extind termenul  de 30 de zile pentru recepția sau verificarea produselor sau

(iv)               întârzie sau împiedică intenționat momentul trimiterii facturii.

·         Procedura speciala de recuperare a creanțelor: creditorii trebuie sa poată obține un titlu executoriu, inclusiv printr-o procedură urgentă și indiferent de valoarea creanței, în termen de maxim 90 de zile calendaristice de la depunerea cererii de acțiunii sau a cererii la instanță sau la o altă autoritate competentă, cu condiția ca suma datorată să nu fie contestată.

În prezent, Legea nr. 72/2013 prevede faptul că dacă debitorul întârzie în efectuarea plății, creditorul poate obține un titlu executoriu prin procedura ordonanței de plată. Noutatea adusă de Propunerea de Regulament este reprezentată de termenul de 90 de zile calendaristice în care trebuie emis titlul executoriu.

Când vor începe să se aplice noile reguli?

Conform formei publicate, noile prevederi vor deveni aplicabile în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Regulamentului, tranzacțiile comerciale efectuate după data de aplicare a Regulamentului urmând a fi supuse prevederilor acestuia, chiar și în cazul în care contractul de bază a fost încheiat anterior acestei date.

Forma actuală a regulamentului poate suferi modificări înainte de a deveni efectiv aplicabilă. Este însă o certitudine că elementele de derulare și de urmările a fluxurilor de plăți în tranzacții comerciale vor suferi ajustări substanțiale necesar a fi implementate de toate părțile implicate.

Textul integral al propunerii legislative poate fi consultat aici, iar stadiul său poate fi verificat aici.



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 953 / 9092
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
    Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
    Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
    Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
    Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
    Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
    Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
    Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
    Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
    INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
    Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...