ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Propunere de Regulament la nivel european: Termene de plată mai scurte în mediul de business

03 Decembrie 2023   |   Ana-Maria BACIU, Managing Partner si Alina PARASCHIV, Associate - SIMION & BACIU

Conform formei publicate, noile prevederi vor deveni aplicabile în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Regulamentului, tranzacțiile comerciale efectuate după data de aplicare a Regulamentului urmând a fi supuse prevederilor acestuia, chiar și în cazul în care contractul de bază a fost încheiat anterior acestei date.

 
 
Întârzierea efectuării plaților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat în februarie 2011 Directiva 2011/7/UE privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante.


Cu toate acestea, în prezent, în UE, în medie, una din două facturi emise în tranzacțiile comerciale este plătită cu întârziere (sau deloc), în timp ce unul din patru falimente se datorează facturilor care nu sunt plătite la timp. 

Mai mult, volumul schimburilor între entități din țările membre UE a făcut necesară revenirea asupra prevederilor existente, cu scopul de a crește relevanța acestora în actualul context economic și de a le alinia cu realitatea care guvernează tranzacțiile relevante pentru aceste reglementări. De exemplu, a fost identificată nevoia de scurtare a termenelor de plată
[SB1], de la 60 de zile (cu posibilitate de prelungire) în prezent în raporturile dintre profesioniști, la 30 de zile (fără posibilitatea ca părțile să agreeze un termen de plată mai lung) în perspectivă, facilitându-se astfel închiderea mult mai rapidă a buclei financiar-contabile. Astfel, a apărut Propunerea de Regulament al Parlamentului European si al Consiliului privind combaterea întârzierii efectuării plaților in tranzacțiile comerciale (“Propunerea de Regulament”), act publicat de Comisia Europeană în data de 12 septembrie 2023, și menit să asigure un update bine-meritat Directivei, pe care o va și abroga.

Este important de subliniat că efectele acestei propuneri legislative se doresc a fi substanțiale și vor avea un impact major și asupra activității entităților din România, prin amendamentele/modificărilor care vor fi  aduse Legii nr.72/2013. La nivel european, retailerii au avertizat deja că schimbările preconizate în ceea ce privește cadrul legislativ vor conduce la o creștere a prețurilor.

Cum modifică noul regulament termenele legale de plată?

În prezent, Directiva prevede un termen de plată de 30 de zile atât în tranzacțiile între întreprinderi, cât și în tranzacțiile între întreprinderi și autoritățile publice. Cu toate acestea, termenul poate fi extins la 60 de zile sau chiar mai mult "dacă nu este vădit inechitabil pentru creditor".

În transpunerea acestor prevederi, Legea nr. 72/2013 reglementează termenul de plată de 30 de zile, ca regulă, în relațiile dintre autoritățile publice și întreprinderi, în timp ce termenul de plată între profesioniști este stabilit la maxim 60 de zile, legea permițând însă că, în mod excepțional, părțile pot agrea un termen de plată mai mare, sub rezerva ca această clauză să nu fie abuzivă (respectiv să nu fie mod vădit inechitabil, în raport cu creditorul).

În acest context, Propunerea de Regulament are în vedere simplificarea dispozițiile actuale, introducând un singur termen de plată aplicabil în mod unitar la nivelul UE: maxim 30 de zile calendaristice de la data primirii facturii sau a unei solicitări echivalente de plata pentru toate tranzacțiile comerciale, atât pentru  tranzacțiile între întreprinderi (profesioniști), cât și pentru tranzacțiile dintre autoritățile publice și întreprinderi.

Propunerea nu afectează termenele de plată mai scurte prevăzute în legislația națională, pentru a asigura securitate juridică.

Ce alte noutăți aduce Propunerea de Regulament?

O serie de reguli care vizează îmbunătățirea cadrului legislativ privind combaterea întârzierii efectuării plăților în tranzacțiile comerciale vor fi aduse de noul act legislativ, exemple includ:

·         Limitarea termenului în care se poate face recepția sau verificarea produselor: acesta nu poate depăşi 30 de zile calendaristice de la data livrării bunurilor sau prestării serviciilor. În acest caz, termenul de plată nu poate depăși 30 de zile de la finalizarea recepției sau a verificării produselor.

·         Dobânda pentru plata întârziată:  debitorul unei obligații de plată este obligat la plata de penalități de întârziere, aceasta datorându-se automat de către debitor creditorului, fără a fi necesară îndeplinirea altor formalități.

De asemenea, se prevede faptul că creditorul nu va avea posibilitatea de a renunța la dreptul de a obține aceste penalități.

·         Compensație pentru costurile de recuperare a creanțelor: creditorii au dreptul la compensații pentru costurile suferite în legătură cu recuperarea sumelor datorate, debitorii datorând în mod automat suma fixă de 50 de euro per tranzacție. O astfel de prevedere există în Directivă și în Legea nr. 72/2013, însă cuantumul actual este de 40 de euro.

La fel ca în cazul dobânzilor pentru plata întârziată, creditorul nu va avea posibilitatea de a renunța la acest drept.

·         Nulitatea anumitor clauze: Vor fi nule clauzele care

(i)                  stabilesc un termen de plată mai mic de 30 de zile,

(ii)                exclud sau limitează dreptul creditorului de a obține dobânda pentru plata întârziată, precum si compensația pentru costurile de întârziere,

(iii)               extind termenul  de 30 de zile pentru recepția sau verificarea produselor sau

(iv)               întârzie sau împiedică intenționat momentul trimiterii facturii.

·         Procedura speciala de recuperare a creanțelor: creditorii trebuie sa poată obține un titlu executoriu, inclusiv printr-o procedură urgentă și indiferent de valoarea creanței, în termen de maxim 90 de zile calendaristice de la depunerea cererii de acțiunii sau a cererii la instanță sau la o altă autoritate competentă, cu condiția ca suma datorată să nu fie contestată.

În prezent, Legea nr. 72/2013 prevede faptul că dacă debitorul întârzie în efectuarea plății, creditorul poate obține un titlu executoriu prin procedura ordonanței de plată. Noutatea adusă de Propunerea de Regulament este reprezentată de termenul de 90 de zile calendaristice în care trebuie emis titlul executoriu.

Când vor începe să se aplice noile reguli?

Conform formei publicate, noile prevederi vor deveni aplicabile în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Regulamentului, tranzacțiile comerciale efectuate după data de aplicare a Regulamentului urmând a fi supuse prevederilor acestuia, chiar și în cazul în care contractul de bază a fost încheiat anterior acestei date.

Forma actuală a regulamentului poate suferi modificări înainte de a deveni efectiv aplicabilă. Este însă o certitudine că elementele de derulare și de urmările a fluxurilor de plăți în tranzacții comerciale vor suferi ajustări substanțiale necesar a fi implementate de toate părțile implicate.

Textul integral al propunerii legislative poate fi consultat aici, iar stadiul său poate fi verificat aici.



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 658 / 8797
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    SCA Bondoc si Asociații anunță cu mare tristețe trecerea în neființă a colegului și prietenului avocat Horațiu Dumitru
    CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
    Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
    Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
    Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A crește în primul semestru din 2024. Avans de 18% la nivel global și de 39% pe piețele emergente. CMS își menține pozițiile fruntașe în clasamente, Clifford Chance și Schoenherr se remarcă în Europa și două firme cu prezență la București rămân în top la nivel global
    Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
    Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
    RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
    RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
    Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
    Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...