PwC Talks: Care sunt domeniile vizate de controalele ITM în 2025? Ce trebuie să știe companiile
10 Ianuarie 2025
Oana Munteanu (Director), Alexandra Gașpar (Senior Manager) - PwC România și Sonia Bălănescu (Avocat senior coordonator) - D&B David și BaiasInspecția muncii are o agendă complexă, cu accent pe respectarea legislației și pe îmbunătățirea condițiilor de muncă.
Respectarea legislației și îmbunătățirea condițiilor de muncă, identificarea muncii nedeclarate sau subdeclarate, verificarea respectării prevederilor privind încadrarea în muncă a străinilor pe teritoriul României, siguranța și sănătatea în muncă (SSM), obligativitatea inițierii negocierii colective, egalitatea de șanse și tratament se vor afla pe agenda Inspecției Muncii și vor face obiectul controalelor în 2025.
Inspecția muncii are o agendă complexă, cu accent pe respectarea legislației și pe îmbunătățirea condițiilor de muncă. Vorbim de continuarea unor campanii mai vechi care vizează identificarea muncii nedeclarate sau subdeclarate în sectoare precum construcții, case de noroc și pariuri, hoteluri, restaurante. De fapt, sunt domenii vulnerabile și de obicei sunt controale împreună cu ANAF.
Inspecția muncii are o agendă complexă, cu accent pe respectarea legislației și pe îmbunătățirea condițiilor de muncă. Vorbim de continuarea unor campanii mai vechi care vizează identificarea muncii nedeclarate sau subdeclarate în sectoare precum construcții, case de noroc și pariuri, hoteluri, restaurante. De fapt, sunt domenii vulnerabile și de obicei sunt controale împreună cu ANAF.
Este un focus major și pe zona de SSM (siguranța și sănătatea în muncă). ITM argumentează că, deși în ultimii ani, avem tot mai mulți furnizori externi în zona asta, rata accidentelor de muncă este în continuare la un nivel ridicat și impune o atenție sporită. Elementul de noutate este zona întreprinderilor mici care au resurse limitate și unde riscurile nu sunt cunoscute sau nu sunt evaluate corect, iar protecția salariaților și securitatea lor nu sunt întotdeauna tratate cu aceeași prioritate de către angajatori.
Un alt domeniu vizat de controale este reprezentat de obligativitatea inițierii negocierii colective. Obligația nu constă în încheierea efectivă a contractului colectiv de muncă, ci aceea de a iniția, de a invita practic partenerul social, fie reprezentanții angajaților, fie sindicatul, la negociere. În ipoteza în care la nivelul companiei nu există reprezentanți sau sindicat, acest aspect nu anulează obligația angajatorului de a iniția negocierea colectivă. El trebuie să transmită o invitație către angajați, prin care îi informează cu privire la existența acestei obligații de negociere și, respectiv, cu privire la posibilitatea de a-și alege reprezentanți sau de a se organiza într-un sindicat, tocmai pentru a putea participa la procesul de negociere. În ipoteza unui control, ITM-ul verifică dacă angajatorul a informat angajații cu privire la această posibilitate. Nu există un termen legal, însă, în practică am observat că o dată pe an e suficient. Amenda este între 15.000 și 20.000 de lei, nu e foarte mare, dar pentru întreprinderile mici s-ar putea să conteze. Se pune tot mai mult accent pe acest subiect al dialogului social real cu salariații și cam toată legislația care va urma în zona dreptului muncii va integra acest cadru. Am observat că și angajații au început să fie tot mai interesați în a-și cunoaște mai bine drepturile.
Și egalitatea de șanse și tratament este un element pe care inspectorii îl vor avea în vedere în activitatea de control. Contextul legislativ din România, chiar dacă avem multe acte normative, multe prevederi, nu este unul suficient de matur. De aceea este foarte important ca în regulamentul intern să existe prevederi care interzic discriminarea, care instituie respectarea principiului privind egalitatea de șanse și tratament între femei și bărbați. La fel, mai este o obligație să fie reglementate sancțiuni disciplinare specifice pentru abaterile disciplinare care constau în încălcarea prevederilor acestora referitoare la egalitatea de șanse. Mai multe declarații pe aceste subiecte pot fi urmărite aici.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1 / 9104 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...