ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Riscuri asociate revenirii la munca de la birou – o altǎ fațǎ a monedei

12 Iunie 2020   |   Cristian Zaharia, Manager, Forensic, EY România

Este mai important ca niciodatǎ acum pentru companiile care își reprimesc angații la birou ca, odatǎ ce stațiile de lucru ale acestora se vor conecta din nou din aceeași rețea, sub aceeași „umbrelǎ”, sǎ fie pregǎtite din punct de vedere logistic și administrativ pentru a reduce suprafața de atac și riscul de a fi ținta unor atacuri informatice.

 
 
Măsurile de relaxare resimțite aproape în întreaga Europa își au ecoul și în România, astfel încât din ce în ce mai multe companii le permit angajaților să se reîntoarcă la birou adoptând, așa cum este normal, anumite mǎsuri sporite de protecție sanitarǎ.

Un factor care poate sǎ treacă adesea neobservat este riscul la care se expun companiile din punct de vedere al atacurilor informatice. Acest risc era unul ridicat încǎ dinainte de pandemia de COVID-19, iar un raport al FBI aratǎ cǎ, la nivel global, pe întreg anul 2019 pierderile cauzate de atacuri informatice s-au ridicat la 3,5 miliarde USD, iar de la începutul anului 2020 pânǎ în prezent, aceste activitǎți ilicite au crescut cu 37% lunar.

În multe cazuri, măsurile de securitate informatică implementate funcționează atât timp cât utilizatorul se află în aria lor de protecție. Nu de puține ori se întâmplă ca o conexiune cǎtre mediul atacatorului sǎ fie detectatǎ și opritǎ de una dintre tehnologiile folosite de companii pentru a-și proteja datele: servere proxy, firewall, sistem de prevenire a intruziunilor (IPS) și lista poate continua, afișându-i utilizatorului și un eventual mesaj prin care îl anunțǎ cǎ traficul generat a fost blocat din motive de siguranțǎ.


În momentul în care angajatul se conecteazǎ din altǎ locație, de acasǎ, de exemplu, adeseori aceste mǎsuri nu mai sunt eficiente, iar riscul de a fi ținta victima unui atac informatic crește exponențial, cu atât mai mult cu cât vorbim de o perioadă mare de timp. Mai îngrijorǎtor este faptul cǎ nu toate atacurile informatice anunțǎ utilizatorul cǎ sistemul acestuia a fost compromis, astfel încât sǎ se poatǎ lua mǎsuri pentru remedierea acestei situații.

Dacǎ, în cazul unui atac de tip Ransomware, scopul este tocmai de a-l înștiința pe utilizator cǎ datele lui au fost criptate urmând sǎ plǎteascǎ o sumǎ de bani pentru a le recupera, altele au ca metode de operare instalarea unor mecanisme de persistențǎ pe stația infectatǎ, pentru a putea fi ulterior exploatatǎ în alte scopuri: participarea la o rețea de tip botnet, exfiltrarea de date, identificarea altor sisteme din rețea, mișcare lateralǎ cǎtre acestea etc. Este de la sine înțeles cǎ în cazul acestor scenarii atacatorul dorește sǎ treacǎ neobservat pentru a beneficia de cât mai mult timp de resursele sistemului exploatat, datele din acesta și nu numai.

Este mai important ca niciodatǎ acum pentru companiile care își reprimesc angații la birou ca, odatǎ ce stațiile de lucru ale acestora se vor conecta din nou din aceeași rețea, sub aceeași „umbrelǎ”, sǎ fie pregǎtite din punct de vedere logistic și administrativ pentru a reduce suprafața de atac și riscul de a fi ținta unor atacuri informatice. Implementarea unor politici și procese de rǎspuns chiar de la primele semne ale unei anomalii în traficul generat este vitalǎ dar trebuie completatǎ și cu alte mǎsuri care sǎ le dea substanțǎ și aplicabilitate: achiziționarea unor tehnologii avansate care sǎ automatizeze detecția și rǎspunsul la aceste incidente sau mǎcar actualizarea tehnologiilor de protecție deja existente sunt doar câteva dintre mǎsurile pe care ar trebui sǎ le ia în considerare companiile.

La fel de importantǎ este pregǎtirea angajaților pentru a identifica semnele unui atac informatic și pașii pe care trebuie sǎ îi urmeze pentru a-l evita. Aici trebuie avut în vedere atât o pregǎtire generalǎ a întregului personal cu privire la riscurile la care se expun în mediul online, dar mai ales a celor care sunt îndreptǎțiți sǎ rǎspundǎ și sǎ stopeze aceste atacuri, activitate pe care companiile nu puneau foarte mult accent înainte de 2020.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8029 / 8797
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
SCA Bondoc si Asociații anunță cu mare tristețe trecerea în neființă a colegului și prietenului avocat Horațiu Dumitru
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A crește în primul semestru din 2024. Avans de 18% la nivel global și de 39% pe piețele emergente. CMS își menține pozițiile fruntașe în clasamente, Clifford Chance și Schoenherr se remarcă în Europa și două firme cu prezență la București rămân în top la nivel global
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...