ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Riscuri asociate revenirii la munca de la birou – o altǎ fațǎ a monedei

12 Iunie 2020   |   Cristian Zaharia, Manager, Forensic, EY România

Este mai important ca niciodatǎ acum pentru companiile care își reprimesc angații la birou ca, odatǎ ce stațiile de lucru ale acestora se vor conecta din nou din aceeași rețea, sub aceeași „umbrelǎ”, sǎ fie pregǎtite din punct de vedere logistic și administrativ pentru a reduce suprafața de atac și riscul de a fi ținta unor atacuri informatice.

 
 
Măsurile de relaxare resimțite aproape în întreaga Europa își au ecoul și în România, astfel încât din ce în ce mai multe companii le permit angajaților să se reîntoarcă la birou adoptând, așa cum este normal, anumite mǎsuri sporite de protecție sanitarǎ.

Un factor care poate sǎ treacă adesea neobservat este riscul la care se expun companiile din punct de vedere al atacurilor informatice. Acest risc era unul ridicat încǎ dinainte de pandemia de COVID-19, iar un raport al FBI aratǎ cǎ, la nivel global, pe întreg anul 2019 pierderile cauzate de atacuri informatice s-au ridicat la 3,5 miliarde USD, iar de la începutul anului 2020 pânǎ în prezent, aceste activitǎți ilicite au crescut cu 37% lunar.

În multe cazuri, măsurile de securitate informatică implementate funcționează atât timp cât utilizatorul se află în aria lor de protecție. Nu de puține ori se întâmplă ca o conexiune cǎtre mediul atacatorului sǎ fie detectatǎ și opritǎ de una dintre tehnologiile folosite de companii pentru a-și proteja datele: servere proxy, firewall, sistem de prevenire a intruziunilor (IPS) și lista poate continua, afișându-i utilizatorului și un eventual mesaj prin care îl anunțǎ cǎ traficul generat a fost blocat din motive de siguranțǎ.


În momentul în care angajatul se conecteazǎ din altǎ locație, de acasǎ, de exemplu, adeseori aceste mǎsuri nu mai sunt eficiente, iar riscul de a fi ținta victima unui atac informatic crește exponențial, cu atât mai mult cu cât vorbim de o perioadă mare de timp. Mai îngrijorǎtor este faptul cǎ nu toate atacurile informatice anunțǎ utilizatorul cǎ sistemul acestuia a fost compromis, astfel încât sǎ se poatǎ lua mǎsuri pentru remedierea acestei situații.

Dacǎ, în cazul unui atac de tip Ransomware, scopul este tocmai de a-l înștiința pe utilizator cǎ datele lui au fost criptate urmând sǎ plǎteascǎ o sumǎ de bani pentru a le recupera, altele au ca metode de operare instalarea unor mecanisme de persistențǎ pe stația infectatǎ, pentru a putea fi ulterior exploatatǎ în alte scopuri: participarea la o rețea de tip botnet, exfiltrarea de date, identificarea altor sisteme din rețea, mișcare lateralǎ cǎtre acestea etc. Este de la sine înțeles cǎ în cazul acestor scenarii atacatorul dorește sǎ treacǎ neobservat pentru a beneficia de cât mai mult timp de resursele sistemului exploatat, datele din acesta și nu numai.

Este mai important ca niciodatǎ acum pentru companiile care își reprimesc angații la birou ca, odatǎ ce stațiile de lucru ale acestora se vor conecta din nou din aceeași rețea, sub aceeași „umbrelǎ”, sǎ fie pregǎtite din punct de vedere logistic și administrativ pentru a reduce suprafața de atac și riscul de a fi ținta unor atacuri informatice. Implementarea unor politici și procese de rǎspuns chiar de la primele semne ale unei anomalii în traficul generat este vitalǎ dar trebuie completatǎ și cu alte mǎsuri care sǎ le dea substanțǎ și aplicabilitate: achiziționarea unor tehnologii avansate care sǎ automatizeze detecția și rǎspunsul la aceste incidente sau mǎcar actualizarea tehnologiilor de protecție deja existente sunt doar câteva dintre mǎsurile pe care ar trebui sǎ le ia în considerare companiile.

La fel de importantǎ este pregǎtirea angajaților pentru a identifica semnele unui atac informatic și pașii pe care trebuie sǎ îi urmeze pentru a-l evita. Aici trebuie avut în vedere atât o pregǎtire generalǎ a întregului personal cu privire la riscurile la care se expun în mediul online, dar mai ales a celor care sunt îndreptǎțiți sǎ rǎspundǎ și sǎ stopeze aceste atacuri, activitate pe care companiile nu puneau foarte mult accent înainte de 2020.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8281 / 9049
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mergermarket - League Tables of Legal Advisors (Q3 2024) | Piața de M&A a continuat să se redreseze în primele nouă luni și a înregistrat creșteri de 18,8% la nivel global și de 23% în Europa. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
UniCredit Bank a încheiat cu succes cea mai mare emisiune a sa pe piaţa locală de obligațiuni corporative negarantate, în valoare de 750 mil. lei. Clifford Chance Badea a asigurat consultanța juridică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...