Soarta vacanțelor și a evenimentelor planificate pe timpul stării de urgență
14 Aprilie 2020
Avocat Cristian TănasăDacă ați cumpărat un bilet de avion cu destinația aflată în una dintre zonele afectate, iar zborurile către acea destinație au fost interzise prin lege (fie de statul român, fie de statul de destinație), atunci operatorul aerian trebuie să vă restituie suma plătită drept preț al biletului (atenție, operatorul aerian ar putea să ofere altă formă de despăgubire, sub formă de vouchere sau reduceri la alte curse, însă nu sunteți obligați să acceptați această variantă).
În contextul în care starea de urgență urmează să fie prelungită cu alte 30 de zile, regăsim tot mai des în vocabularul multor persoane noțiunile de forță majoră, fortuit și imposibilitatea de executare a obligațiilor contractuale.
Imposibilitatea fortuită de executare a unei obligații contractuale intervine atunci când, pe parcursul desfășurării firești a unui raport juridic contractual, apare o situație neobișnuită pentru părți, situație pe care nu au prevăzut-o și nu au acceptat-o la momentul încheierii contractului. Această situație poartă, de cele mai multe ori, denumirea de forță majoră sau caz fortuit.
În sfera contractuală, fortuitul poate determina imposibilitatea de executare a obligației în trei moduri:
- fie va fi vorba despre o imposibilitate materială de executare (e.g. bunul sau serviciu asupra căruia s-a contractat a dispărut fortuit, iar altul cu aceleași caracteristici nu mai poate fi procurat de niciunde);
- fie va fi vorba despre o imposibilitate legală de executare, atunci când prin lege se interzice conduita asupra căreia s-a contractat (e.g. niciun zbor nu mai poate decola spre zonele afectate);
- fie, în fine, va fi vorba despre o imposibilitate economică de executare (e.g. procurarea bunului sau serviciului asupra căruia s-a contractat ar fi într-atât de oneroasă, încât ar echivala cu o imposibilitate de executare).
Atenție, însă, căci imposibilitatea de executare a unei obligații duce la stingerea ei doar dacă nu este vorba despre bunuri de gen (e.g. bani). Atunci când partea aflată în dificultate trebuie să plătească o sumă de bani sau alte bunuri de gen, ea nu se va putea sustrage de la plată invocând imposibilitatea de executare (în această situație ar putea exista alte pârghii legale, precum invocarea impreviziunii). În schimb, dacă cealaltă parte este cea aflată în imposibilitate de executare, atunci obligația sa se va stinge, iar partea care trebuie să plătească suma de bani fie are dreptul la restituire, fie nu va mai fi obligată să o achite, întrucât contractul se desființează.
O ultimă precizare înainte să trecem la analiza unora dintre cele mai afectate contracte în perioada stării de urgență este că invocarea imposibilității de executare din pricina contextului generat de starea de urgență este posibilă doar pentru contractele încheiate anterior declarării stării de urgență (i.e. 16 martie 2020). Dacă raportul juridic s-a născut după această dată și se încadrează printre cele a căror executare este imposibil de realizat (e.g. se cumpără un bilet de avion către o zonă afectată, programat în timpul stării de urgență), imposibilitatea de executare nu ar putea fi invocată, întrucât nu mai era un factor imprevizibil la momentul contractării, însă contractul ar putea fi lovit de nulitate absolută pentru imposibilitatea inițială și permanentă a realizării prestației contractate.
În continuare, vom arăta ce se întâmplă cu unele dintre cele mai afectate contracte în perioada stării de urgență.
Evenimente planificate pe durata stării de urgență
În cazul evenimentelor planificate pe durata stării de urgență (e.g. nunți, botezuri, petreceri etc.), organizatorul evenimentului s-ar putea confrunta cu o imposibilitate fortuită de executare, întrucât s-a interzis formarea unor grupuri de persoane în număr mai mare de 8 persoane în cazul oficierii unor acte liturgice/religioase cu caracter privat (e.g. nunți, botezuri), respectiv mai mare de 3 persoane în celelalte cazuri.
În acest context, dacă data stabilită pentru desfășurarea evenimentului avea un caracter deosebit de important și clientul nu dorește amânarea sa pentru alt moment, atunci organizatorul se vede confruntat cu o imposibilitate fortuită de executare, care conduce la desființarea de plin drept a contractului. Aceasta înseamnă că, deși nu va fi ținut să plătească despăgubiri, va trebui totuși să restituie banii încasați pentru organizarea evenimentului.
Zborurile către zonele afectate
Dacă ați cumpărat un bilet de avion cu destinația aflată în una dintre zonele afectate, iar zborurile către acea destinație au fost interzise prin lege (fie de statul român, fie de statul de destinație), atunci operatorul aerian trebuie să vă restituie suma plătită drept preț al biletului (atenție, operatorul aerian ar putea să ofere altă formă de despăgubire, sub formă de vouchere sau reduceri la alte curse, însă nu sunteți obligați să acceptați această variantă). Desigur, dacă există disponibilitate, s-ar putea negocia schimbarea datei zborului, însă nu s-ar putea pretinde despăgubiri pentru anulare, întrucât a fost urmarea unui caz de forță majoră (i.e. imposibilitate de executare legală). În schimb, dacă zborul a fost anulat pentru alt motiv decât acela că a fost interzis prin lege, pasagerii ar putea fi îndreptățiți, pe lângă restituirea prețului, la o despăgubire de până la 600 de euro.
Nopți de cazare în timpul stării de urgență
În ceea ce privește nopțile de cazare rezervate la unități hoteliere, legislația nu prevede nicio restricție în acest sens, dacă s-au adoptat toate măsurile de disciplină sanitară. Astfel, dacă gazda este pregătită să asigure cazarea rezervată, însă clientul nu poate ajunge, de exemplu, din pricina interdicției de circulație, contractul se menține în continuare, iar banii trebuie plătiți (sau, cel puțin, acea taxă pentru anularea rezervării). Explicația este aceea că unitatea hotelieră și-a executat obligațiile contractuale, iar clientul nu se poate exonera de la executarea unei obligații de plată a unei sume de bani, întrucât sunt bunuri de gen. În plus, imposibilitatea în care se află clientul nu ține nici de executarea obligațiilor unității hoteliere, dar nici de executarea obligației de plată a sumei de bani.
Contractele încheiate cu agențiile de turism
În privința contractelor încheiate cu agențiile de turism, sunt aplicabile în mare măsură cele arătate anterior, întrucât acestea nu fac decât să intermedieze relația dintre client și compania aeriană, respectiv unitatea hotelieră. Astfel, dacă a intervenit o imposibilitate fortuită de a oferi serviciile de transport aerian către destinație, respectiv de a asigura serviciile de cazare, atunci contractul se desființează de plin drept, iar clientul are dreptul la restituirea sumelor de bani plătite.
Sigur că toate aceste observații sunt făcute în linii generale. Fiecare contract încheiat are particularitățile sale, numai în funcție de care se poate aprecia care sunt drepturile și obligațiile concrete ale părților.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 8566 / 9097 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...