ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Soarta vacanțelor și a evenimentelor planificate pe timpul stării de urgență

14 Aprilie 2020   |   Avocat Cristian Tănasă

Dacă ați cumpărat un bilet de avion cu destinația aflată în una dintre zonele afectate, iar zborurile către acea destinație au fost interzise prin lege (fie de statul român, fie de statul de destinație), atunci operatorul aerian trebuie să vă restituie suma plătită drept preț al biletului (atenție, operatorul aerian ar putea să ofere altă formă de despăgubire, sub formă de vouchere sau reduceri la alte curse, însă nu sunteți obligați să acceptați această variantă).

 
 

În contextul în care starea de urgență urmează să fie prelungită cu alte 30 de zile, regăsim tot mai des în vocabularul multor persoane noțiunile de forță majoră, fortuit și imposibilitatea de executare a obligațiilor contractuale.

Imposibilitatea fortuită de executare a unei obligații contractuale intervine atunci când, pe parcursul desfășurării firești a unui raport juridic contractual, apare o situație neobișnuită pentru părți, situație pe care nu au prevăzut-o și nu au acceptat-o la momentul încheierii contractului. Această situație poartă, de cele mai multe ori, denumirea de forță majoră sau caz fortuit.

În sfera contractuală, fortuitul poate determina imposibilitatea de executare a obligației în trei moduri:

- fie va fi vorba despre o imposibilitate materială de executare (e.g. bunul sau serviciu asupra căruia s-a contractat a dispărut fortuit, iar altul cu aceleași caracteristici nu mai poate fi procurat de niciunde);

- fie va fi vorba despre o imposibilitate legală de executare, atunci când prin lege se interzice conduita asupra căreia s-a contractat (e.g. niciun zbor nu mai poate decola spre zonele afectate);

- fie, în fine, va fi vorba despre o imposibilitate economică de executare (e.g. procurarea bunului sau serviciului asupra căruia s-a contractat ar fi într-atât de oneroasă, încât ar echivala cu o imposibilitate de executare).

Atenție, însă, căci imposibilitatea de executare a unei obligații duce la stingerea ei doar dacă nu este vorba despre bunuri de gen (e.g. bani). Atunci când partea aflată în dificultate trebuie să plătească o sumă de bani sau alte bunuri de gen, ea nu se va putea sustrage de la plată invocând imposibilitatea de executare (în această situație ar putea exista alte pârghii legale, precum invocarea impreviziunii). În schimb, dacă cealaltă parte este cea aflată în imposibilitate de executare, atunci obligația sa se va stinge, iar partea care trebuie să plătească suma de bani fie are dreptul la restituire, fie nu va mai fi obligată să o achite, întrucât contractul se desființează.

O ultimă precizare înainte să trecem la analiza unora dintre cele mai afectate contracte în perioada stării de urgență este că invocarea imposibilității de executare din pricina contextului generat de starea de urgență este posibilă doar pentru contractele încheiate anterior declarării stării de urgență (i.e. 16 martie 2020). Dacă raportul juridic s-a născut după această dată și se încadrează printre cele a căror executare este imposibil de realizat (e.g. se cumpără un bilet de avion către o zonă afectată, programat în timpul stării de urgență), imposibilitatea de executare nu ar putea fi invocată, întrucât nu mai era un factor imprevizibil la momentul contractării, însă contractul ar putea fi lovit de nulitate absolută pentru imposibilitatea inițială și permanentă a realizării prestației contractate.

În continuare, vom arăta ce se întâmplă cu unele dintre cele mai afectate contracte în perioada stării de urgență.


Evenimente planificate pe durata stării de urgență

În cazul evenimentelor planificate pe durata stării de urgență (e.g. nunți, botezuri, petreceri etc.), organizatorul evenimentului s-ar putea confrunta cu o imposibilitate fortuită de executare, întrucât s-a interzis formarea unor grupuri de persoane în număr mai mare de 8 persoane în cazul oficierii unor acte liturgice/religioase cu caracter privat (e.g. nunți, botezuri), respectiv mai mare de 3 persoane în celelalte cazuri.

În acest context, dacă data stabilită pentru desfășurarea evenimentului avea un caracter deosebit de important și clientul nu dorește amânarea sa pentru alt moment, atunci organizatorul se vede confruntat cu o imposibilitate fortuită de executare, care conduce la desființarea de plin drept a contractului. Aceasta înseamnă că, deși nu va fi ținut să plătească despăgubiri, va trebui totuși să restituie banii încasați pentru organizarea evenimentului.

Zborurile către zonele afectate

Dacă ați cumpărat un bilet de avion cu destinația aflată în una dintre zonele afectate, iar zborurile către acea destinație au fost interzise prin lege (fie de statul român, fie de statul de destinație), atunci operatorul aerian trebuie să vă restituie suma plătită drept preț al biletului (atenție, operatorul aerian ar putea să ofere altă formă de despăgubire, sub formă de vouchere sau reduceri la alte curse, însă nu sunteți obligați să acceptați această variantă). Desigur, dacă există disponibilitate, s-ar putea negocia schimbarea datei zborului, însă nu s-ar putea pretinde despăgubiri pentru anulare, întrucât a fost urmarea unui caz de forță majoră (i.e. imposibilitate de executare legală). În schimb, dacă zborul a fost anulat pentru alt motiv decât acela că a fost interzis prin lege, pasagerii ar putea fi îndreptățiți, pe lângă restituirea prețului, la o despăgubire de până la 600 de euro.

Nopți de cazare în timpul stării de urgență

În ceea ce privește nopțile de cazare rezervate la unități hoteliere, legislația nu prevede nicio restricție în acest sens, dacă s-au adoptat toate măsurile de disciplină sanitară. Astfel, dacă gazda este pregătită să asigure cazarea rezervată, însă clientul nu poate ajunge, de exemplu, din pricina interdicției de circulație, contractul se menține în continuare, iar banii trebuie plătiți (sau, cel puțin, acea taxă pentru anularea rezervării). Explicația este aceea că unitatea hotelieră și-a executat obligațiile contractuale, iar clientul nu se poate exonera de la executarea unei obligații de plată a unei sume de bani, întrucât sunt bunuri de gen. În plus, imposibilitatea în care se află clientul nu ține nici de executarea obligațiilor unității hoteliere, dar nici de executarea obligației de plată a sumei de bani.

Contractele încheiate cu agențiile de turism

În privința contractelor încheiate cu agențiile de turism, sunt aplicabile în mare măsură cele arătate anterior, întrucât acestea nu fac decât să intermedieze relația dintre client și compania aeriană, respectiv unitatea hotelieră. Astfel, dacă a intervenit o imposibilitate fortuită de a oferi serviciile de transport aerian către destinație, respectiv de a asigura serviciile de cazare, atunci contractul se desființează de plin drept, iar clientul are dreptul la restituirea sumelor de bani plătite.

Sigur că toate aceste observații sunt făcute în linii generale. Fiecare contract încheiat are particularitățile sale, numai în funcție de care se poate aprecia care sunt drepturile și obligațiile concrete ale părților.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8266 / 8797
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
SCA Bondoc si Asociații anunță cu mare tristețe trecerea în neființă a colegului și prietenului avocat Horațiu Dumitru
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A crește în primul semestru din 2024. Avans de 18% la nivel global și de 39% pe piețele emergente. CMS își menține pozițiile fruntașe în clasamente, Clifford Chance și Schoenherr se remarcă în Europa și două firme cu prezență la București rămân în top la nivel global
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...