Transformarea industriei asigurărilor prin soluții integrate
17 Martie 2025 Camelia Iantuc (senior associate), Sandra Danciu (associate) - Filip & Company
Asigurările integrate trebuie să opereze în limitele cadrului de reglementare care guvernează sectorul asigurărilor. La nivelul Uniunii Europene, IDD reprezintă o reglementare esențială care modelează implementarea acestor tipuri de asigurări și stabilește standardele pentru distribuția produselor de asigurare.
| |
1. Ascensiunea asigurărilor integrate
În mod tradițional, polițele de asigurare sunt distribuite prin brokeri, agenți sau prin vânzări directe. Asigurările integrate schimbă însă acest model prin integrarea acoperirii direct la punctul de vânzare, eliminând astfel barierele tradiționale, precum birocrația și necesitatea unor decizii de cumpărare separate. În loc să fie nevoiți să caute în mod activ o asigurare, consumatorii o regăsesc „natural” – atunci când rezervă un zbor, închiriază o mașină sau cumpără un dispozitiv electronic cu asigurare integrată.
Această integrare fluidă nu doar că îmbunătățește experiența clienților, ci și extinde aria de răspândire a asigurărilor, care ajung astfel la persoane care nu ar fi luat în calcul încheierea unor polițe separate. Cu toate acestea, adoptarea rapidă a asigurărilor integrate poate ridica probleme privind conformitatea cu reglementările în materie de asigurări și protecția consumatorilor, ceea ce face esențială găsirea unui echilibru între inovare și control.
2. Aspecte de reglementare
Asigurările integrate trebuie să opereze în limitele cadrului de reglementare care guvernează sectorul asigurărilor. La nivelul Uniunii Europene, IDD reprezintă o reglementare esențială care modelează implementarea acestor tipuri de asigurări și stabilește standardele pentru distribuția produselor de asigurare:
2.1. Asigurarea transparenței și a distribuției echitabile
IDD se aplică tuturor entităților implicate în distribuția de asigurări, inclusiv actorilor netradiționali care intră pe piața asigurărilor integrate. Directiva impune transparența, tratamentul echitabil al clienților și informarea adecvată cu privire la produsele de asigurare.
Așadar, provocarea constă în găsirea echilibrului corect între asigurarea transparenței și menținerea unei experiențe fluide și prietenoase pentru utilizatori. Ofertele de asigurări integrate trebuie să respecte cerințele stabilite de IDD privind informațiile precontractuale, evaluarea caracterului adecvat al produsului și politicile privind conflictele de interese, îmbunătățind în același timp experiența consumatorului. Astfel, este esențial ca informațiile să fie prezentate în mod clar și concis, garantând informarea corectă a clienților, fără a compromite simplitatea experienței integrate.
2.2. Autorizarea
IDD introduce cerințe de competență profesională pentru cei care distribuie produse de asigurare. Companiile care nu desfășoară activități de asigurare și care integrează asigurări în serviciile lor trebuie fie să obțină o licență de intermediar, fie să colaboreze cu asigurători autorizați pentru a asigura respectarea normelor în materie, iar acest lucru poate genera provocări operaționale, în special pentru platformele digitale care sunt obișnuite cu medii de reglementare mai flexibile.
2.2.1. O perspectivă practică: calea către o platformă digitală
Pentru a ilustra complexitatea reglementărilor în materie de asigurări integrate, să analizăm cazul unei noi platforme digitale care dorește să integreze polițele de asigurare în oferta sa de bază. Dacă această platformă intenționează să se angajeze în activități precum consultanța privind contractele de asigurare, asistența în gestionarea polițelor sau furnizarea de informații legate de asigurări adaptate preferințelor clienților, va trebui să se adapteze cadrului strict de reglementare din domeniul distribuției de asigurări. Potrivit legislației din România, care transpune prevederile IDD, distribuția de asigurări este permisă numai prin intermediari autorizați, care se împart în trei categorii principale:
a) intermediari principali – include companiile de brokeraj autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, precum și băncile și companiile de investiții care pot funcționa ca distribuitori de asigurări;
b) intermediari secundari –include agenții și asistenții, care distribuie asigurări sub responsabilitatea și răspunderea unui intermediar principal sau a unei companii de asigurări; și
c) intermediari de asigurări auxiliare – entitățile din această categorie sunt scutite de înregistrare sau autorizare (pe baza așa-numitei „excepții privind contractele complementare” sau „connected contracts exemption”), deoarece activitatea lor de distribuție se limitează la asigurări complementare unui bun sau serviciu și care îndeplinesc anumite praguri de primă reduse.
Astfel, pentru o companie fintech care intenționează să integreze componenta de asigurări, abordarea în materie de reglementare va depinde de obiectivele sale strategice și de flexibilitatea dorită. Pentru a oferi o gamă largă de produse de asigurare, compania va trebui să parcurgă un proces de autorizare, care poate dura între șase și nouă luni. Pe de altă parte, calea mai simplă a distribuției de asigurări fără autorizație limitează capacitatea companiei de a selecta numărul de brokeri și asigurători cu care se poate asocia, precum și polițele pe care le poate distribui.
3. Dezvăluirea potențialului de creștere prin asigurări integrate
Reglementările UE oferă o cale rapidă prin care companiile care nu desfășoară activități în domeniul asigurărilor pot include în ofertă asigurări integrate, fără a fi constrânse să treacă prin întreg procesul de autorizare. În temeiul excepției privind contractele complementare, entitățile care vând asigurări complementare cu risc scăzut (cum ar fi protecția împotriva anulării zborurilor pentru agențiile de turism sau asigurarea dispozitivelor pentru comercianții cu amănuntul de produse electronice) pot funcționa fără înregistrare sau cerințe complexe de reglementare, oferind în același timp un produs robust, ce respectă pe deplin normele legale. Această abordare nu numai că sporește încrederea și loialitatea clienților, dar creează, de asemenea, noi fluxuri de venituri, cu cheltuieli de reglementare minime, făcând din asigurările integrate un instrument puternic pentru dezvoltare.
4. Depășirea granițelor
Sistemul de pașaportare al UE permite companiilor să își lanseze produsele de asigurări integrate într-o singură țară și să se extindă pe toate piețele europene fără licențe suplimentare. Această scurtătură legislativă simplifică dezvoltarea transfrontalieră, permițând companiilor să se extindă mai rapid, să reducă costurile legate de asigurarea conformității cu legile aplicabile și să standardizeze ofertele de asigurări.
Prin abordarea strategică a asigurării integrate, entitățile își pot îmbunătăți ofertele, pot câștiga încrederea clienților și pot debloca noi surse de venit. Cheia succesului constă în selectarea partenerilor potriviți, asigurarea conformității și valorificarea tehnologiei pentru a crea o experiență simplă și eficientă. Cu o planificare atentă, provocările reglementative pot fi transformate în oportunități, iar companiile care adoptă astfel de modele se pot poziționa ca lideri într-un sector în expansiune rapidă.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 953 / 10261 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





