ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Consultare publică pentru revizuirea normelor privind ajutoarele de stat pentru transportul terestru şi multimodal (CE)

18 Iunie 2024   |   AGERPRES

Părţile interesate pot răspunde la consultarea publică până pe 20 septembrie 2024.

 
 
Comisia Europeană a lansat marţi o consultare publică prin care invită toate părţile interesate să trimită observaţii şi sugestii cu privire propunerile sale de revizuire a normelor privind transportul terestru şi multimodal, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.

Este vorba despre propunerea sa de orientări care să înlocuiască Liniile directoare comunitare privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor feroviare (denumite în continuare "Liniile directoare pentru sectorul feroviar"), pe de o parte, şi despre propunerea de nou regulament de exceptare pe categorii în sectorul transporturilor (Transport Block-Exemption Regulation - "TBER"), pe de altă parte.

Părţile interesate pot răspunde la consultarea publică până pe 20 septembrie 2024.


Normele prevăzute în TBER vor fi complementare celor din noile Orientări privind transportul terestru şi multimodal (denumite în continuare "Orientările privind TTM"), care vor înlocui Liniile directoare pentru sectorul feroviar. În Orientările privind TTM, Comisia stabileşte condiţiile în care va evalua acele măsuri de sprijin public pentru transport terestru durabil care au fost notificate şi nu fac obiectul exceptării pe categorii. Împreună, cele două seturi de norme vor constitui un cadru de reglementare actualizat şi cuprinzător pentru acordarea de ajutoare de stat pentru transportul terestru durabil.

Liniile directoare pentru sectorul feroviar stabileau condiţiile în care ajutoarele acordate întreprinderilor feroviare pot fi considerate compatibile cu piaţa internă şi cu normele privind ajutoarele de stat, în temeiul articolului 93 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ("TFUE").

Modificările au ca obiectiv să lărgească sfera de aplicare a orientărilor, pentru a acoperi toate modurile de transport terestru care sunt mai puţin poluante decât transportul exclusiv rutier (exemplu transportul feroviar, transportul pe căile navigabile interioare şi transportul multimodal durabil) şi să consolideze şi să raţionalizeze practica decizională a Comisiei în raport cu Liniile directoare pentru sectorul feroviar şi cu articolul 93 din TFUE. Aceasta ar presupune, de exemplu, introducerea unor noi categorii de ajutoare pentru funcţionare şi investiţii, cum ar fi ajutoarele pentru construirea de instalaţii multimodale, ajutoarele pentru realizarea de noi conexiuni comerciale şi ajutoarele care constituie rambursare pentru îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public în legătură cu serviciile de transport public de marfă, se menţionează în comunicat.

De asemenea, modificările au ca scop introducerea unor garanţii pentru a sprijini intrarea noilor operatori pe piaţa transportului terestru durabil şi dezvoltarea acestora, de exemplu prin facilitarea accesului lor la finanţare pentru achiziţionarea de material rulant şi de nave de navigaţie interioară, şi norme mai flexibile pentru ajutoarele care contribuie în mod direct la tranziţia verde şi la tranziţia digitală, inclusiv pentru ajutoarele destinate reducerii costurilor externe ale transporturilor şi promovării interoperabilităţii (de exemplu, exploatarea mai uşoară şi mai sigură a tuturor sistemelor feroviare naţionale). Scopul final este de a stimula trecerea de la transportul exclusiv rutier la moduri mai durabile de transport.

Potrivit sursei citate, noul TBER va declara anumite categorii de ajutoare de stat compatibile cu piaţa internă şi va scuti aceste categorii de obligaţia de a fi notificate în prealabil Comisiei şi de a primi aprobarea acesteia - dacă îndeplinesc anumite condiţii. Aceste categorii de ajutoare pentru moduri de transport mai durabile includ anumite tipuri de ajutoare în favoarea transportului feroviar, a transportului pe căile navigabile interioare şi a transportului multimodal, în special ajutoarele care sprijină coordonarea transporturilor, care au un potenţial limitat de denaturare a concurenţei.

Această exceptare va fi o simplificare majoră, care va permite statelor membre să acorde rapid ajutoare atunci când sunt îndeplinite condiţiile care limitează denaturarea concurenţei pe piaţa unică. Drept rezultat, un procent ridicat de măsuri de ajutor de stat care trebuie notificate în prezent vor putea fi aplicate în viitor de către statele membre fără a fi necesară aprobarea prealabilă a Comisiei. Modificarea se încadrează în eforturile Comisiei de a se concentra asupra obţinerii de rezultate mai bune şi mai rapide, reducând în acelaşi timp sarcinile administrative nejustificate.

Adoptarea orientărilor revizuite şi a noului TBER este planificată pentru sfârşitul anului 2025.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 197 / 5386
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
BizLawyer celebrează începutul primăverii împreună cu doamnele din departamentele juridice
RTPR asistă AROBS la achiziția SVT Electronics. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Toșa (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Soluție de referință a avocaților Țuca Zbârcea & Asociații | Plafonarea prețului energiei electrice și gazelor naturale: Instanța decide că prevederile legale trebuie interpretate în favoarea consumatorilor
Decizie de referință a ICCJ în ceea ce privește revocarea ilegală de către Ministerul Finanțelor Publice a ajutorului de stat acordat unui operator economic | Echipa Mușat & Asociații care a obținut soluția, coordonată de Angela Porumb (Partner)
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
Managing IP EMEA Awards 2025 | Muşat & Asociaţii, Baciu Partners, Milcev Burbea și Răzvan Dincă & Asociaţii, printre firmele aflate pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România” în fiecare dintre cele trei domenii analizate. Cum arată clasamentele întocmite de piața locală de ghidul juridic internațional specializat în IP
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Bondoc și Asociații SCA obține un nou succes în materia achizițiilor publice ce aduce clarificări importante în domeniu
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...