ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Dreptul părții păgubite într-un accident rutier la o mașină de înlocuire

18 Decembrie 2020   |   Dan Toma, coordonator Autonom Road Assistance

Autoturismul de schimb furnizat părții păgubite trebuie să fie din aceeași clasă cu autoturismul implicat în accident.

Dan Toma, coordonator Autonom Road Assistance

 
 
În 2016 au fost aduse o serie de modificări legii RCA, reglementate prin norma ASF nr.20/2017, unele dintre acestea oferind noi drepturi și beneficii șoferilor. Una dintre cele mai utile facilități prevăzute este dreptul părții păgubite implicate într-un accident rutier să primească, fără niciun cost, mașină de înlocuire pe perioada în care vehiculul avariat se află în service. Cu toate că legea a fost modificată în urmă cu patru ani, conform estimărilor furnizorului de servicii de mobilitate Autonom, mai puțin de 1% dintre șoferii români știu că au acest drept și beneficiază de pe urma lui.

Deși legea e în vigoare de circa patru ani, majoritatea șoferilor implicați în accidente rutiere fără vina lor, care știu că au dreptul să beneficieze de o mașină de schimb depind în continuare de flota minimală a service-urilor auto. Este important de știut că păgubitul unui accident auto are dreptul să închirieze o mașină de schimb similară cu cea avariată, chiar dacă nu găsește la service, costurile fiind suportate de polița de asigurare a părții vinovate.


Cine și în ce condiții poate primi mașină de înlocuire?

Partea păgubită într-un accident auto, a cărei mașină e reținută în service pentru reparații, are dreptul la un autoturism de înlocuire indiferent de polița de asigurare deținută: RCA sau Casco. Pentru a beneficia de decontarea mobilității este necesar ca polița RCA a autoturismului implicat în producerea accidentului să fie valabilă și să fie emisă de o societate de Asigurări reglementată în România sau Uniunea Europeană. Pentru deținătorii de poliță Casco sau RCA cu decontare directă, utilizatorii pot deschide dosarele de daună în relație directă cu propriul asigurator (regres). Acest lucru nu restricționează partea păgubită în accesarea serviciului de mobilitate.

Care e procedura?

Pentru a obține mașina de înlocuire decontată de asigurator, partea păgubită într-un accident rutier trebuie să deschidă dosarul de daună la asiguratorul șoferului vinovat sau la asiguratorul propriu, după caz, și să obțină documentele justificative: nota de constatare (de la asigurator) și devizul de reparație (de la service). Asiguratorul este obligat să deschidă dosarul de daună în maximum trei zile de la avizare, în baza constatării amiabile completate de ambele părți sau a documentelor emise de Poliție. Pe baza devizului de reparație emis de unitatea reparatoare se calculează numărul de zile, adică cât timp va putea păgubitul beneficia de mașina de înlocuire – pentru fiecare patru ore de reparații se acorda  o zi de folosință.
După ce șoferul obține aceste documente iar mașina avariată intră în service pentru reparații, acesta poate intra în posesia mașinii.

Pentru ce perioadă?

Asiguratorul acoperă doar numărul de zile calculate conform devizului. Din momentul în care vehiculul avariat a intrat în service, pentru fiecare patru ore de manoperă, partea păgubită este îndreptățită la o zi de închiriere. De exemplu, dacă o reparație durează 20 de ore, persoana respectivă va primi o mașină de înlocuire pentru cinci zile. Nu este luată în calcul întârzierea generată de livrarea pieselor sau din cauza altor factori externi ce nu țin de asigurator.

Nu există limită de kilometri pe teritoriul României și de asemenea, nu este nevoie de niciun depozit la preluarea mașinii. Persoana care preia autoturismul devine răspunzătoare, prin contract, în limita garanției aferente.

Ce tip de mașină se poate obține?

Autoturismul de schimb furnizat părții păgubite trebuie să fie din aceeași clasă cu autoturismul implicat în accident. În situația în care nu este disponibilă o mașină de înlocuire din aceeași clasă, atunci Autonom va furniza un model dintr-o clasă superioară, fără costuri suplimentare.

De unde se poate obține mașina de înlocuire?

Mașina de înlocuire poate fi obținută de la o companie de închirieri auto, în funcție de politica fiecărei companii. Autonom, spre exemplu, își asumă și responsabilitatea decontării sumelor aferente pentru serviciile de mobilitate, indiferent de asigurător, astfel încât fiecare șofer să poată prelua mașina de înlocuire fără costuri suplimentare.

Documente necesare pentru obținerea mașinii de schimb

Partea păgubită într-un accident rutier poate solicita o mașină de înlocuire pe toată perioada în care vehiculul implicat în accident se află în service. Toate procedurile ce țin de documentație și plăți dintre furnizorul de mobilitate și asigurator sunt gestionate fără implicarea clientului.
 
Documente necesare pentru preluarea unei mașini de înlocuire sunt:
-    Copie după nota de constare
-    Copie după devizul de reparație
-    Copie după certificatul de înmatriculare
-    Copie după cartea de identitate și permisul de conducere
-    Semnarea unui contract de închiriere auto și a unei cereri de despăgubire

În plus, Autonom furnizează servicii suplimentare clienților săi, precum:
•    servicii de asistență rutieră la nivel național;
•    serviciu gratuit de livrare și preluare a autoturismului de înlocuire de la adresa indicată de client

Șoferul păgubit poate beneficia de asistență în accesarea serviciului?

Da, Autonom oferă acest tip de consiliere, dar și asistență rutieră în caz de accident, non-stop, la numărul 021.9111 și pe site-ul autoinlocuire.ro, respectiv asistentarutiera.ro.

Ce se întâmplă dacă între timp se face o reconstatare?

În cazul în care în urma reconstatării se modifică numărul de ore de manoperă, se va face recalcularea numărului de zile de care poate beneficia partea păgubită și, după caz, se va prelungi perioada închirierii.

Există și alte situații în care pot solicita mașină de înlocuire decontată de asiguratorul RCA al vinovatului?  

Autoturismul de înlocuire se poate solicita și în cazurile în care:
•    Asiguratorul întârzie deschiderea dosarului de daună mai mult de trei zile de la data avizării daunei;
•    Autoturismul este declarat daună totală;
•    Pentru orice întârziere nejustificată generată de asigurator în gestionarea dosarului de daună

Se poate deconta costul de tractare de către asiguratorul vinovatului?

Da, costul aferent tractării autoturismului implicat în accident se poate deconta de la asiguratorul RCA al șoferului care a provocat accidentul.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 2546 / 5212
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
    Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
    CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
    Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
    Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
    Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
    Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
    RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
    RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
    Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
    Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...