Activitate în creștere pe aspecte de conformitate în practica de Capital Markets a biroului Schoenherr din București. Clienții cu ponderea cea mai mare în această arie sunt emitenții, intermediarii și administratorii de fonduri de investiții | Narcisa Oprea (Partener): Nu există perioadă în care să nu avem discuții cu unul sau mai mulți clienți care iau în calcul oportunitatea listării. Cel mai relevant factor care îi determină uneori pe antreprenori să amâne perspectiva listării rezidă în diferența de percepție cu privire la valoarea business-ului existentă între acționarul majoritar și investitorii calificați cu care se inițiază un dialog preliminar
28 Septembrie 2023 Ștefania Enache
Activitate în creștere pe aspecte de conformitate în practica de Capital Markets a biroului Schoenherr din București. Clienții cu ponderea cea mai mare în această arie sunt emitenții, intermediarii și administratorii de fonduri de investiții | Narcisa Oprea (Partener): Nu există perioadă în care să nu avem discuții cu unul sau mai mulți clienți care iau în calcul oportunitatea listării. Cel mai relevant factor care îi determină uneori pe antreprenori să amâne perspectiva listării rezidă în diferența de percepție cu privire la valoarea business-ului existentă între acționarul majoritar și investitorii calificați cu care se inițiază un dialog preliminar
| |
|
Narcisa Oprea, Partener Schoenherr si Asociatii SCA si coordonatoarea practicii de Capital Markets a firmei |
Avocații Schoenherr și Asociații SCA sunt de părere că piața de capital trebuie să se dezvolte natural, iar astfel își poate dovedi eficiența și utilitatea. Narcisa Oprea apreciază că fiecare dintre actorii pieței are propriul rol și contribuie la dezvoltarea acesteia. „Desigur că proiecte de succes, precum listarea recentă a Hidroelectrica, reprezintă un factor de accelerare a dezvoltării și ar trebui să determine Statul Român să continue cu listarea companiilor pe care le controlează și care respectă cerințele pentru listare. În ceea ce privește legislația pieței de capital, deși de-a lungul timpului s-au înregistrat progrese în materia procesării evenimentelor corporative, există în continuare norme care pot fi îmbunătățite astfel încât procedurile să se deruleze rapid și simplu în beneficiul tuturor părților implicate”, comentează avocatul.
Proiecte, clienți, mod de lucru, provocări
Echipa dedicată practicii de Capital Markets este permanent în priză, volumul de muncă al avocaților axați pe această practică fiind mereu unul crescut. De-a lungul timpului, Schoenherr a acordat asistență în toate tipurile de tranzacții care implică piețele de capital.
În ultimul an și jumătate, experții firmei au fost fost implicați într-o serie de proiecte prin care se urmărea lansarea de IPO-uri, precum și în oferte de tip plasament privat accelerat (ABB). „Avem o bază consistentă de clienți care sunt emitenți listați, pe care îi asistăm pe probleme juridice curente (cerințe de conformare și raportare, majorări de capital social), și acest tip de servicii are o pondere semnificativă în portofoliu nostru de proiecte”, explică Partenerul Schoenherr.
Analizând proiectele în care avocații firmei au lucrat, Narcisa Oprea arată că provocările cele mai mari derivă din standardele de raportare. „Pe de o parte, asistăm la o creștere a așteptărilor investitorilor în ceea ce privește calitatea raportărilor, iar, pe de altă parte, la noi cerințe de raportare care au trebuit sau vor trebui respectate de emitenți, cum ar fi cele aferente situațiilor financiare sau ESG”, detaliază interlocutoarea BizLawyer.
Avocatul mai spune că, dacă sunt excluși factorii care sunt în afara controlului celor implicați într-o listare, ingredientele succesului unei listări sunt calitatea propunerii de investiții și abilitatea de comunicare cu investitorii. „Desigur că avantajele listării pe o piață locală există și sunt tangibile (respectiv costuri mai reduse ale procesului, faptul că investitorii locali devin mai ușor familiari cu modelul de business al emitentului), însă există circumstanțe care pot determina un emitent să ia în calcul listarea și pe o altă piață. Condițiile care trebuie îndeplinite depind de piața pe care se intenționează listarea”, precizează Partenerul Schoenherr.
Oferind exemple de proiecte pe care practica pe care o coordonează le-a avut în lucru, Narcisa Oprea amintește că cel mai recent IPO finalizat cu succes este cel al Aquila (cu o valoare de 74 milioane euro).
De asemenea, avocații au fost implicați în proiecte extrem de interesante cu componentă transfrontalieră. În această categorie se remarcă un proiect privind implementarea unui program de alocare de acțiuni către personal și management, care a acoperit multiple jurisdicții și, implicit, a presupus găsirea unor soluții comune și eficiente pentru alocarea de acțiuni emise de compania mamă listată pe mai multe piețe europene către angajați ai filialelor acesteia.
Profesioniștii Schoenherr au asistat o companie care nu are sediul în România, dar ia în calcul o listare duală pentru analiza comparativă a reglementărilor depozitarilor centrali din cele două jurisdicții pentru a determina eventualele modificări legislative necesare pentru a asigura interconectarea depozitarilor.
„Nu există perioadă în care să nu avem discuții cu unul sau mai mulți clienți care iau în calcul oportunitatea listării. De cele mai multe ori, o listare este precedată și de o reorganizare corporativă care poate dura foarte mult. Deopotrivă pregătirea situațiilor financiare IFRS auditate, dacă în perioada de trei ani anterioară listării au avut loc reorganizări corporative, este un plan care necesită o perioadă de timp semnificativă. Însă, probabil cel mai relevant factor care îi determină uneori pe antreprenori să amâne pe perioade lungi perspectiva listării rezidă în diferența de percepție cu privire la valoarea business-ului existentă între acționarul majoritar și investitorii calificați cu care se inițiază un dialog preliminar”, punctează avocatul.
În plus, avocații asistă clienți și în litigii legate de piața de capital. Astfel, echipa de Capital Markets lucrează în echipe multidisciplinare împreună cu avocații firmei specializați în litigii și reprezintă în instanță fie emitenți în cadrul proceselor prin care se contestă adunările generale ale acționarilor, fie entități autorizate de ASF în cadrul proceselor prin care contestă sancțiunile aplicate de ASF.
„Categoriile de clienți cu ponderea cea mai mare în portofoliul echipei de Capital Markets sunt emitenții, intermediarii, administratorii de fonduri de investiții. Avem o serie de emitenți printre clienții noștri pentru care asigurăm asistență pe toate aspectele specifice societăților listate (obligații de transparență, respectare cerințe privind abuzul de piață, organizare adunări generale, stock option plans și evenimente corporative). În ceea ce privește intermediarii și administratorii de fonduri, aceștia apelează la serviciile noastre îndeosebi pe aspecte are țin de conformitate, revizuire proceduri interne sau documentație contractuală”, subliniază Narcisa Oprea.
În acest moment, firma vine în întâmpinarea clienților cu o echipă de Capital Markets formată din patru avocați cu o vastă experiență: Narcisa Oprea (Partner), Veronica Das Alexeev (Senior attorney at law), Cristina Tudoraș (Senior attorney at law) și Silviu Lazăr (Attorney at law).
Narcisa Oprea are peste 23 de ani de experiență în domeniul pieței de capital, incluzând poziții de partener coordonator al echipelor specializate în cadrul unor firme de avocatură active pe piața locală, precum și rolul de director al departamentului juridic al Bursei de Valori București. A fost implicată în redactarea reglementărilor în domeniul pieței de capital și susține activ necesitatea alinierii cu standardele internaționale a cadrului legislativ în acest domeniu. Narcisa Oprea este invitată frecvent ca lector în evenimente specializate și este trainer autorizat pentru brokeri și consultanți în domeniul investițiilor.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 645 / 2126 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS
.jpg)





