ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză CMS: Companiile din Europa Centrală și de Est (CEE) intenționeză să-și intensifice eforturile de digitalizare, în ciuda perioadei actuale dificile

16 Noiembrie 2020   |   BizLawyer

Puțin peste jumătate (58%) dintre respondenții sondajul utilizează deja soluții AI, în timp ce o majoritate semnificativă (83%) planifică investiții legate de AI.

 
 
Companiile din Europa Centrală și de Est (CEE) ce activează în diferite industrii consideră că digitalizarea este esențială pentru a le permite să-și atingă obiectivele propuse, precum reducerea costurilor, creșterea productivității și creșterea competitivității. Într-un sondaj care explorează viitorul digital al CEE, realizat de firma de avocatură internațională CMS, aproape două treimi (65%) dintre companiile din regiune confirmă că digitalizarea este o prioritate în realizarea acestor obiective imediate.

Deși tendința spre digitalizare se manifesta și înaintea izbucnirii crizei Covid-19, pandemia a adus fără îndoială în prim plan agenda digitală a companiilor din Europa Centrală și de Est: 38% dintre respondenți au finalizat sau au inițiat noi proiecte de digitalizare, în timp ce 45% spun că pandemia a servit la accelerarea proiectelor deja aflate în desfășurare.


Majoritatea (92%) dintre respondenți consideră că pandemia va accelera schimbările digitale viitoare în afacerile lor și aproape două treimi (65%) anticipează o creștere a bugetelor IT de anul viitor, pentru a sprijini digitalizarea. Serviciile financiare și de life science sunt sectoarele cheie identificate de respondenți în care se așteaptă ca digitalizarea să fie influențată în cea mai mare măsură de consecințele pandemiei, urmate de sectoarele de producție, auto și energie. Doar 6% dintre companii și-au întârziat proiectele digitale din cauza pandemiei.

Horea Popescu, Managing Partner CMS România: „Tehnologia, inteligența artificială, implicațiile implementării 5G nu vor ocoli România și vor avea un impact major și imediat în viața de zi-cu-zi. De aceea este foarte important ca reglementările juridice naționale ale noilor dezvoltări tehnologice să fie rapid coordonate cu reglementările europene și internaționale. Raportul CMS subliniază acest trend și atrage atenția privind nevoia unei conformări atât la nivel juridic, cât și la nivel etic al companiilor aflate în această “cursă” a digitalizării. Rolul consultanței juridice specifice în tehnologia informației este esențial pentru competitivitatea companiilor, indiferent de sectorul în care acestea activează. ”

„În ciuda impactului Covid-19 la nivel global, este încurajator faptul că multe companii din Europa Centrală și de Est fie accelerează procesul de digitalizare, fie intenționează să angajeze resurse mai mari pentru a trece la digital”, spune Dóra Petrányi, CMS CEE Managing Director. „Avem deja o infrastructură digitală de înaltă calitate în multe țări din Europa Centrală și de Est, cu bandă largă de mare viteză, comerț electronic și utilizare 4G. Cu toate acestea, pentru a fi la egalitate cu alte țări dezvoltate, trebuie să devenim mai competitivi din punct de vedere digital prin implementarea de noi tehnologii precum rețelele 5G și inteligența artificială, susținute de cadrele legale și standarde de reglementare necesare. ”

Eva Talmacsi, co-Head CMS CEE TMT, adaugă: „Similar Europei de Vest, tehnologia 5G va fi un domeniu extrem de competitiv și în CEE. Mai sunt încă obstacole ce trebuie înlăturate pentru a-i debloca întregul potențial, deoarece standardizarea europeană 5G este încă incompletă. Deși există deja mai multe partajări de rețea, de exemplu în Republica Cehă, Polonia, România și Ungaria, abordările autorităților de reglementare la nivel național diferă, lucru care trebuie  rezolvat dacă ne dorim o dezvoltare mai largă a tehnologiilor 5G. Însă, pe măsură ce acest lucru se va întâmpla, va genera un impact profund asupra industriilor existente și asupra vieții noastre de zi cu zi din regiune. ”

AI, un instrument cheie al schimbării, însă nu fără îngrijorări

Ca parte a demersului lor către transformarea digitală, multe companii din CEE consideră inteligența artificială (AI) ca instrumentul cheie al schimbării, aducând soluții care ajută la obținerea îmbunătățirii productivității, a vitezei și a eficienței. Puțin peste jumătate (58%) dintre respondenții sondajul utilizează deja soluții AI, în timp ce o majoritate semnificativă (83%) planifică investiții legate de AI.

Încrederea în întregul potențial al AI pentru companii nu vine însă fără îngrijorări. O proporție semnificativă (86%) este îngrijorată de posibile probleme privind răspunderea juridică, în timp ce 60% sunt preocupați sau foarte preocupați de riscurile de securitate. În prezent, doar 4% dintre respondenți consideră că AI este supra-reglementată, în timp ce peste jumătate (60%) ar dori să fie puse în aplicare mai multe îndrumări și reglementări privind AI.

Tomasz Koryzma, CMS Partner, Head of IP în CEE, spune: „AI deschide oportunități de transformare în toate domeniile activității umane, dar în același timp prezintă riscuri unice pentru companii, guverne și societate în ansamblu.”

Datele și etica merg mână în mână

Sondajul a confirmat că nu există nicio îndoială că “data is king” pentru o gamă variată de companii din CEE. Patru cincimi (80%) dintre companii consideră că datele sunt extrem de importante, trei sferturi fie investind în prezent în analiza datelor (62%), fie planificând să investească în viitorul apropiat (12%). Aceste companii menționează departamentele de marketing și vânzări și cercetare și dezvoltare drept principalii utilizatori ai analizei de date.

Doar 1% dintre respondenți afirmă că nu consideră etica parte integrantă în modul în care își desfășoară activitatea. Protejarea datelor, luarea în considerare a costului uman și luarea deciziilor cu privire la valorile mărcii sunt probleme etice pe care aproape toți respondenții (98%)  sunt de acord că fac parte din orientările și politicile lor corporative actuale.

„Etica nu mai este un simplu exercițiu de „bifat”, ci un proces conștient, bazat pe valori, care implică o analiză temeinică. Ar trebui să existe un echilibru corect în comportamentul corporativ între respectarea legii și a fi etic, deoarece aceste lucruri nu se suprapun întotdeauna. Prin urmare, ghidurile de etică ale companiilor ar trebui revizuite pentru a aborda provocările digitale actuale, inclusiv conștientizarea consecințelor utilizării anumitor date de către tehnologia respectivă. Consilierii juridici (GCs) sau responsabilii cu protecția datelor (Chief Privacy Officers) ar trebui să se aștepte ca etica să devină o parte importantă a vieții lor de zi cu zi ”, spune Olga Belyakova, Co-Head CEE TMT al CMS.

Uniformizarea etică este parțial o consecință a Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) care, de când a intrat în vigoare în Uniunea Europeană în mai 2018, a contribuit la transformarea peisajului cultural și juridic în ceea ce privește modul în care companiile stochează, gestionează și folosește datele clienților.

Clive Gringras, coordonatorul TMT la CMS, adaugă: „Ce ar trebui să facă GC? Din ce în ce mai mulți membri ai echipei juridice vor trebui să ia în considerare cu adevărat tehnologia, fie pentru că unele companii vor ajunge să concureze prin intermediul tehnologiei, fie pentru că acestea vor face tranzacții în domeniul tehnologiei. Prin urmare, echipele interne trebuie să recruteze și să se recalifice, tehnologia fiind o abilitate de bază, nu o linie secundară sau o specialitate. Toată lumea din echipa juridică trebuie să înțeleagă tehnologia.”

Despre sondaj și raportul CMS CEE Digital Horizons  

Desfășurat în lunile iulie și august 2020, sondajul realizat de CMS s-a axat pe o serie de subiecte legate de activitățile și prioritățile de digitalizare, care împreună formează agenda digitală strategică a companiilor. De asemenea, a inclus întrebări legate de planurile de investiții ale societăților, precum și aspecte de reglementare și risc. Sondajul a analizat opiniile a aproape 100 de companii ale căror operațiuni cuprind 18 țări din regiunea CEE: Albania, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Kosovo, Letonia, Lituania, Macedonia, Muntenegru, Polonia, România, Serbia, Slovacia, Slovenia și Ucraina.

Analizând opiniile profesioniștilor ce activează în afaceri / management, IT /securitate IT și legal/compliance IT, studiul a inclus o gamă largă de sectoare: aviație, produse de consum, energie, servicii financiare, hoteluri și agrement, sănătate și științe medicale, producție, private equity, servicii profesionale, imobiliare și TMT.

Mai multe informații și rezultatele  sondajului pot fi găsite în CMS’s Digital Horizons Report - A series of reports exploring CEE’s digital future.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1274 / 1879
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...