Asistența acordată UiPath, printre proiectele de o mare complexitate ale echipei de IP de la Filip & Company. Monica Stătescu (Counsel): Ne așteptăm ca zona IT să fie extrem de activă și anul acesta. Apar din ce în ce mai multe start-up-uri în domeniul dezvoltării de software, iar firmele cu renume investesc în dezvoltarea de noi tehnologii
13 Februarie 2020
Ștefania EnachePentru echipa axată pe practica de IP, din cadrul Filip & Company, 2019 a fost un an cu multe provocări profesionale și plin de proiecte interesante.
Monica Stătescu (Counsel) - Filip & Company |
Provocările momentului pentru companii, în zona Proprietății Intelectuale, apar din gestionarea activității și utilizării internetului, dar și din social media și din adaptarea la dezvoltarea de produse și tehnologii noi, cu capabilități aparte, cum este inteligența artificial, de exemplu. Avocații axați pe Dreptul Proprietății Intelectuale trebuie să identifice soluțiile cele mai bune pentru a proteja afacerile în fața noilor tendințe. „Legislația noastră generală în domeniul proprietății intelectuale datează de peste 20 de ani și suntem provocați să o interpretăm și reinterpretăm în era internetului și a software-ului inteligent”, atrage atenția Monica Stătescu, counsel Filip & Company.
Era în care trăim este a unui nou tip de creatori de conținut, așa cum sunt bloggerii, vloggerii etc. Ei folosesc diverse platforme online pentru a-și expune creațiile și sunt la granița dintre creatori/ jurnaliști/artiști/oameni de publicitate. Activitatea acestor creatori nu își găsește întotdeauna corespondentul și reglementarea clară în legislația existentă.
„Cred că, din perspectiva IP, ne aflăm într-un moment de reflecție și expectativă. Din zona Uniunii Europene există semnale clare de interes și analiză profundă cu privire la necesitatea unor modificări și actualizări a legislației europene în lumina noilor tehnologii, prefigurate la acest moment de recomandări și principii generale cum sunt cele privind etica în dezvoltarea inteligenței artificiale emise anul trecut de către grupul de experți numit în acest sens de Comisia Europeană”, arată Monica Stătescu.
Avocatul adaugă faptul că, din perspectivă locală, se așteaptă dezvoltarea și adoptarea unei strategii a României privind inteligența artificială. „Înțelegem că se află în lucru la Guvern. De asemenea, se află în lucru la organele competente transpunerea noii directive europene privind drepturile de autor cu impact în zona de online și așteptăm cu interes propunerea legislativă în acest sens și dezbaterile publice aferente care ne așteptăm să aibă loc anul acesta”, detaliază expertul.
Un an bogat în proiecte
Pentru echipa axată pe practica de IP, din cadrul Filip & Company, 2019 a fost un an cu multe provocări profesionale și plin de proiecte interesante. Cele mai interesante proiecte în care avocații s-au implicat au fost în zona de IT, respectiv protejarea, dezvoltarea, transferul și licențierea produselor de software, dar și în zona altor drepturi de autor, respectiv dobândirea drepturilor și protejarea creațiilor literare, artistice și tehnice. „Ne așteptăm ca zona IT să fie extrem de activă și anul acesta. Apar din ce în ce mai multe start-up-uri în domeniul dezvoltării de software, iar firmele cu renume investesc în dezvoltarea de noi tehnologii pentru a se menține relevante într-o piață în continuă si rapidă dezvoltare”, declară Monica Stătescu.
Avocatul nominalizează printre proiectele de amploare și de o mare complexitate, derulate în ultima perioadă, asistența acordată UiPath, lider al industriei de Robotic Process Automation, cu privire la restructurarea drepturilor de proprietate intelectuală ale grupului și asigurarea respectării regulilor de control al exporturilor. Pentru echipa Filip & Company acesta a fost un proiect complex, cu multe provocări, dar extrem de interesant și plin de satisfacții. Proiectul a necesitat ample cunoștințe tehnice, coordonarea cu avocați din Statele Unite și interacțiunea cu autorități de stat.
„De asemenea, în 2019 am demarat și implementat două proiecte ample de protejare a drepturilor de autor, unul dintre acestea în beneficiul uneia dintre cele mai mari companii active în domeniul training-ului și consultanței în domeniile leadership, cultură de echipă și de organizație, iar celălalt pentru unul din cele mai mari grupuri românești active în industria energiei cu privire la software-ul dezvoltat de divizia sa IT”, mai spune Monica Stătescu.
De foarte multe ori, componenta de IP este foarte importantă și în segmentul tranzacțiilor de M&A, mai ales când se face vânzarea unei filiale parte dintr-un grup, în cadrul căruia, de cele mai multe ori, societatea-mamă și nu filiala este cea care deține drepturile IP.
„În asemenea situații are loc un proces complex de de-branding și re-branding și de separare din perspectiva IP a societății-mamă de filială, care în termeni juridici se traduce de multe ori într-un aranjament contractual tranzitoriu în care filiala poate folosi în mod temporar mărcile și sistemele IT ale mamei cu obligația de a se separa de ele într-un anumit termen maximal. Asemenea aranjamente se regăsesc îndeosebi la achizițiile în domeniul bancar, în care banca-fiică este de obicei complet dependentă din punct de vedere tehnic și IP de banca-mamă. În achizițiile din sistemul bancar aspectele de IT sunt extrem de importante și primesc o atenție specială nu doar din prespectivă tehnică ci și juridică, viabilitatea sistemelor IT și deținerea și folosirea lor legală fiind vitale pentru o bancă”, detaliază expertul.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Cerințele clienților
Referindu-se la clienții cu care Filip & Company colaborează, Monica Stătescu menționează faptul că, în general, este vorba despre clienți cu un anumit grad de sofisticare, care înțeleg valoarea produsului pe care l-au realizat și necesitatea protejarii lui. „Vorbim aici de multinaționale care au exercițiul și tradiția acestei preocupări la nivel de grup, dar și companii al căror produs principal are o componentă puternică de IP, de exemplu, dezvoltatori de software, companii active în domeniul artistic, arhitecți etc.”, punctează avocatul.
Cerințele acestor clienți variază. În general, ei solicită asistență cu privire la asigurarea protecției și înregistrării drepturilor de IP, asistență în redactarea și negocierea contractelor de dezvoltare, transfer sau licențiere a drepturilor de IP, precum și asistență în procese complexe de restructurare a drepturilor IP la nivel de grup.
De asemenea, există clienți care apelează la firma de avocatură atunci când sunt implicați într-o dispută pe teme de IP sau când un potențial cumpărător al business-ului dorește să fie asigurat că drepturile de proprietate intelectuală legate de business sunt valabil obținute și aparțin target-ului.
„Anul trecut cele mai frecvente solicitări ale clienților au fost cu privire la protejarea IP-ului pe care l-au dezvoltat, deci avem motive să credem că conștientizarea valorii drepturilor de IP și a riscurilor în cazul folosirii de IP fără de drept a crescut. Cred că pentru acest lucru trebuie să multumim industriei de IT care este driver-ul acestei conștientizări în rândul tuturor creatorilor de IP prin crearea de noi și noi produse și tehnologii valoroase care se cer protejate”, a conchis Monica Stătescu.
Intră pe LadyLawyer.ro și află mai multe despre activitatea, preocupările și proiectele doamnelor avocat din cele mai importante firme de pe piața locală
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1532 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...