Avocații din practica de achiziții publice de la Wolf Theiss au primit anul acesta mandate noi de la clienți străini care și-au propus să își extindă afacerea în România | Numărul proiectelor a crescut, observându-se interesul sporit al clienților de a obține asistență completă, în toate fazele procesului. Predomină proiectele integrate, care au necesitat o experiență complexă și echipe formate din avocați cu diferite specializări, din cadrul mai multor departamente ale firmei
10 Ianuarie 2024
Ștefania EnacheAvocații intervievați de BizLawyer spun că există o dorință mai mare a clienților de a participa la proceduri de achiziții publice și o deschidere mai mare a autorităților publice în a obține produse, lucrări și servicii de înaltă calitate.
Practica Wolf Theiss din zona achizițiilor publice este una bogată și diversificată, firma de avocatură având capacitatea de a asigura asistență integrată pe tot parcursul unui proiect de acest tip.Experții Wolf Theiss oferă suport de specialitate în etapa pregătirii documentației pentru participare.Totodată, acordă consultanță pentru înființarea societăților de proiect și pentru finanțările necesare derulării proiectului.De asemenea, construiesc toți pașii aferenți procedurii de atribuire, inclusiv eventualele contestații. În plus, se implică în orice aspecte legale privind încheierea și executarea contractului de achiziție.„În 2023 a predominat acest tip de proiecte integrate, care au necesitat o experiență complexă și echipe formate din avocați cu diferite specializări, din cadrul mai multor departamente ale firmei. O latură deosebită a activității noastre în legătură cu domeniul achizițiilor publice privește activitățile de training, mai precis informarea și pregătirea personalului clienților în legătură cu problemele și mai ales riscurile pe care le pot întâmpina în activitatea acestora în procedurile de achiziții și cum pot fi acestea evitate”, subliniază Ligia-Cecilia Popescu, Partener Wolf Theiss, coordonatoarea practicilor Litigii & Arbitraj și Achiziții Publice.
În aceste condiții, volumul de muncă și încasările din activitatea de asistență în achiziții publice sunt constante la nivelul firmei, interesul major fiind în diversificarea activităților și consolidarea relațiilor cu clienții existenți.
La ora actuală, în portofoliul Wolf Theiss există deja o serie de clienți a căror activitate se desfășoară cu preponderență în legătură cu achizițiile publice, iar aceștia solicită sprijin din partea avocaților cu privire la orice aspecte legale care le pot afecta activitatea.
„Anul acesta am primit și mandate noi, de la clienți străini care și-au propus să își extindă afacerea în România, în legătură cu derularea unor proiecte inovative de mediu inițiate de autorități publice locale. Totodată, am avut mandate în legătură cu proiecte derulate cu finanțare prin PNRR, unul pe care îl putem menționa este cel privind activități de modernizare a sistemelor de management integrat al deșeurilor municipale/colectare selectivă”, completează Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss.
Mandate complexe și sofisticate
Profesioniștii Wolf Theiss apreciază foarte mult proiectele care le permit să aibă o contribuție determinantă în dezvoltarea afacerii clientului. Acest lucru înseamnă că avocații sunt implicați nu numai în aspecte punctuale, ci susțin clientul cu privire la toate aspectele legale necesare ducerii fiecărui proiect până la final. „Un alt aspect de menționat poate fi complexitatea și sofisticarea domeniului în care activează clientul, aici putând fi menționată implicarea noastră în proiecte unde se pune problema aplicării unei legislații speciale și a unor condiții specifice de desfășurare a activității, cum este domeniul militar”, mai spune Andreea Zvâc.
Un alt tip de proiecte interesante, din punctul de vedere al avocaților Wolf Theiss, sunt cele privind atribuirea și derularea contractelor de concesiune, extrem de întâlnite în activitatea de gestionare a serviciilor publice locale, în special cu privire la managementul deșeurilor. „Specificul acestor contracte de concesiune, dar și modificările legislative din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 133/2022 au impus abordări deosebite ale autorităților locale, pentru a putea încheia noi contracte în perioada scurtă impusă de legislație, ori pentru a include în contractele deja existente, prevederile obligatorii conform noii legislații”, nuanțează Ligia-Cecilia Popescu.
Partenerul Wolf Theiss amintește faptul că proiectele în derulare sunt în general confidențiale. În acest context, poate prezenta doar informații generale despre acestea. Avocatul nominalizează printre mandatele în care firma este implicată asistența clienților în legătură cu încheierea și executarea unor contracte de furnizare de produse și prestare de servicii în legătură cu modernizarea sistemelor locale de colectare selectivă a deșeurilor. Totodată, echipa asigură asistența și reprezentarea clienților în legătură cu o procedură arbitrală și în alte dosare aflate pe rolul instanțelor de judecată ce au la bază încetarea nelegală a unui contract de achiziție publică pentru proiecte de infrastructură.
Pe masa de lucru a avocaților s-au aflat și se află și mandate generate de necesitatea ajustării prețurilor în contracte de achiziție publice deja în derulare. „Discuția privind ajustarea prețurilor în contractele de achiziție publică, având în vedere circumstanțele defavorabile din ultimii ani și schimbările majore ale mediului economic, a fost o constantă în discuțiile noastre cu clienții. Putem menționa și situația unor clienți care au fost nevoiți să înceteze trei contracte pentru lucrări de infrastructură, având în vedere că nivelul cheltuielilor necesare pentru finalizarea contractelor (chiar și cu ajustările prevăzute de lege) nu ar fi putut fi acoperit în mod rezonabil”, punctează Andreea Zvâc.
În plus, litigiile în materia achizițiilor publice (contestații și dispute privind executarea contractelor de achiziție publică) reprezintă un procent important al activității firmei de avocatură. „Asistăm clienți nu numai în fața instanțelor judecătorești din România, dar și în fața tribunalelor arbitrale, în legătură cu dispute privind daune rezultate din executarea contractelor de achiziție publică, încetare incorectă a contractelor sau executarea abuzivă a garanțiilor contractuale”, precizează interlocutoarea BizLawyer.
Mulți dintre clienții care apelează la serviciile Wolf Theiss pentru a solicita asistență în legătură cu proceduri de achiziție publică sau încheierea și derularea contractelor de achiziție publică, sunt producători de bunuri complexe și inovative. Aceste companii activează deja pe piața din România sau doresc să o acceseze în această modalitate.
„Activitatea noastră este extrem de diversificată și nu ne concentrăm doar pe anumite arii de practică, încercând să răspundem nevoilor clienților în mod complet și integrat. Observăm însă că există o dorință mai mare a clienților de a participa la proceduri de achiziții publice și o deschidere mai mare a autorităților publice în a obține produse, lucrări și servicii de înaltă calitate. În general, asistăm clienții încă de la începutul procedurii de achiziție, pentru a ne asigura că toate aspectele legale sunt luate în considerare și, dacă e necesar, ridicate în termen către autoritate”, completează Ligia-Cecilia Popescu.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Un cadru legislativ relativ stabil
Avocații Wolf Theiss apreciază faptul că pachetul legislativ adoptat în 2016 pentru reglementarea domeniului achizițiilor publice s-a dovedit un cadru relativ stabil, chiar dacă a fost pe parcurs nevoie de modificări punctuale, menite să asigure o funcționalitate mai bună a procedurilor sau să elimine anumite blocaje observate în practică. „Reglementarea și reflectarea ei în practică conduce uneori la proceduri extrem de birocratice unde se pune extrem de mare accent pe formalități, documentație sau riscuri potențiale de sancționare de către organele de control”, argumentează Ligia-Cecilia Popescu.
La rândul său, Andreea Zvâc atrage atenția asupra faptului că practica în achiziții publice evidențiază și alte situații unde, deși legislația este extinsă ca dimensiuni, reglementarea este ori prea rigidă, neputându-se asigura o interpretare flexibilă și care să asigure implementarea unor proiecte importante, ori sunt identificate suprapuneri de norme care nu fac decât să îngreuneze și să prelungească procesul.
„Un foarte bun exemplu în acest sens, întâlnit recent în practica noastră, privește variile modificări și interpretări date prevederilor din Secțiunea a 2-a a Capitolului VI din Legea nr. 101/2016, cu referire specifică la litigiile care rezultă din executarea, anularea, nulitatea, rezoluțiunea, rezilierea sau denunțarea unilaterală a contractelor. În acest caz, din cauza modificărilor legislative necoordonate, s-a ajuns ca secțiile civile și de contencios administrativ ale instanțelor să își decline cauzele reciproc, situația neputând să fie rezolvată decât pe calea soluționării unor conflicte negative de competență. În acest an, prin Legea nr. 75/2023 s-a luat în final decizia legislativă de a clarifica acest aspect și de a atribui secțiilor de contencios administrativ și fiscal competența exclusivă de soluționare a tuturor litigiilor născute din contractele de achiziții publice, urmând ca toate litigiile să fie soluționate de complete specializate și sperăm ca această abordare legislativă să rezolve aceste dezbateri”, detaliază avocatul.
Numărul proiectelor de achiziții publice este în creștere
În cadrul Wolf Theiss, practica este coordonată de Ligia Popescu (Partener) și este formată din Andreea Zvâc (Counsel) și Sorin Dumitru (Senior Associate).
Echipa este puternic implicată în proiectele de pe piața din România care vizează achizițiile publice. „În plus față de o cunoaștere foarte bună a legislației și a practicii în materia achizițiilor publice, Wolf Theiss București poate pune la dispoziția clientului o abordare de ansamblu a unor proceduri de atribuire complexe având în vedere sprijinul din partea tuturor echipelor specializate de avocați din cadrul biroului (ex. Real Estate, Concurență,) dar și contextul internațional în care ne desfășurăm activitatea”, comentează Ligia-Cecilia Popescu.
Reprezentanții firmei de avocatură au constatat că numărul mandatelor de achiziții publice a crescut în acest an. De asemenea, se observă interesul sporit al clienților de a obține asistență completă și integrată, în toate fazele procesului.
„Aici putem menționa proiecte în care am început prin înființarea unei subsidiare locale a clientului străin și am continuat cu asistență la încheierea contractelor pentru sediu și cu viitorii angajați, în procedura de atribuire și la încheierea contractelor cu autoritatea publică, iar acum susținem clientul în legătură cu orice probleme ar putea apărea pe parcursul executării contractului”, explică Andreea Zvâc.
Având în vedere perspectivele serioase de extindere a proiectelor publice, echipa Wolf Theiss își dorește să se implice alături de clienți în orice este de interes pentru aceștia. „Suntem interesați în mod deosebit în proiectele de mediu și de infrastructură, pe care le vedem ca o prioritare pentru perioada următoare”, conchide Ligia-Cecilia Popescu.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 283 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...