ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații din practica de Banking & Finance de la Stratulat Albulescu au avut ”pe masă” tranzacții de finanțare de peste 300 mil. €, anul trecut, un singur proiect fiind abandonat după ce împrumutatul a renunțat la finanțare | Cristian Vlaicu, Partner: Profilul predominant al clientului pe care îl asistă echipa noastră este unul internațional. Durata medie a unei finanțări este de patru-cinci luni, tot mai puține tranzacții prelungindu-se din cauza „rigidității” consultanților

08 Februarie 2024   |   Ștefania Enache

Printre cele mai relevante tranzacții în care avocații Stratulat Albulescu au fost implicați în anul 2023 se numără asistarea Băncii Europene de Investiții într-o finanțare cu o valoare totală de 104 milioane euro acordată unui grup de societăți cu prezență și în România, asistarea unui fond de investiții din Norvegia în ceea ce privește garanțiile constituite de o societate comercială din Romania pentru garantarea unei emisiuni de obligațiuni în valoare de peste 70 milioane euro, precum și asistarea unui fond de investiții din Europa (cu prezență și în România) într-o finanțare de aproximativ 40 milioane lire sterline acordată de o instituție financiară din Marea Britanie.

Cristian Vlaicu, Partner, Head of Banking & Finance Stratulat Albulescu & Asociatii

 
 
Avocații estimează că anul acesta finanțările se vor menține la un nivel similar cu cel înregistrat în 2023, așteptându-se ca multe tranzacții „creionate” în perioada anterioară să primească, în curând, undă verde. Analizele făcute în piață mai indică faptul că se remarcă o creștere în tranzacțiile de refinanțare a facilităților existente, precum și o accelerare a restructurării acestora în vederea eficientizării lor. De altfel, anul trecut nu s-au evidențiat modificări majore în structurarea tranzacțiilor sau cu privire la clauzele contractuale față de anul 2022. „În practică, am observat că pachetul de garanții solicitat de finanțatori se menține asemănător cu cel din anii precedenți”, punctează Cristian Vlaicu, Partner, Head of Banking & Finance Stratulat Albulescu & Asociații (SAA).


Practica de Banking & Finance din cadrul firmei Stratulat Albulescu a fost implicată anul trecut în portofolii variate de proiecte, avocații asistând clienții în mai multe tranzacții cu o valoare totală de peste 300 milioane euro. „„Umbrela” activității noastre de anul trecut a cuprins tranzacții de finanțări și refinanțări (locale și transfrontaliere), restructurări de credite, cesiuni de creanță, tranzacții cu carduri, factoring, leasing de aeronave, fintech (inclusiv tranzacții privind monede virtuale), opinii cu privire la reglementări privind serviciile de plată și emitenții de monedă electronică, reglementări privind combaterea spălării banilor, fraude bancare, reglementări privind asigurările, transferuri de portofolii de asigurări, contracte de asigurare și distribuție în asigurări, precum și tranzacții privind achiziții de participații minoritare în instituții de credit”, detaliază Cristian Vlaicu.

Partenerul Stratulat Albulescu amintește faptul că a existat un singur mandat care nu a fost finalizat, toate celelalte proiecte fiind încheiate cu succes. „Cu excepția unei finanțări a unei instituții financiare nebancare de către un fond de investiții din Uniunea Europeană, în care împrumutatul a renunțat la finanțare, toate celelalte finanțări în care am fost implicați au fost finalizate cu succes sau sunt în curs de finalizare, echipa noastră fiind implicată în mod constant atât în etapele de negocieri menite să aducă cel mai bun rezultat clienților noștri din ambele perspective, aceea de business, cât și cea juridică, precum și în procesul de redactare/pregătite și implementare al tranzacțiilor”, subliniază avocatul.

Cu privire la proiectul care nu a fost finalizat, interlocutorul BizLawyer precizează faptul că tranzacția nu a avut loc din cauza întârzierii restructurării activității împrumutatului, aceasta fiind o condiție prealabilă încheierii contractelor de împrumut și garanție. „Nu am avut nicio altă tranzacție de finanțare cu valoare mare care să fi eșuat”, nuanțează Cristian Vlaicu.

Printre cele mai relevante tranzacții în care avocații Stratulat Albulescu au fost implicați în anul 2023 se numără asistarea Băncii Europene de Investiții într-o finanțare cu o valoare totală de 104 milioane euro acordată unui grup de societăți cu prezență și în România, asistarea unui fond de investiții din Norvegia în ceea ce privește garanțiile constituite de o societate comercială din Romania pentru garantarea unei emisiuni de obligațiuni în valoare de peste 70 milioane euro, precum și asistarea unui fond de investiții din Europa (cu prezență și în România) într-o finanțare de aproximativ 40 milioane lire sterline acordată de o instituție financiară din Marea Britanie. „Aproximativ 40% din totalul tranzacțiilor au fost refinanțări”, mai spune avocatul.




Un proiect este finalizat cu succes în patru- cinci luni

Durata medie a unei tranzacții de finanțare depinde de o multitudine de factori, cum ar fi: complexitatea structurii tranzacției, numărul de părți implicate și experiența lor în tranzacții similare. „În general, durata medie a unei finanțări (incluzând structurarea tranzacției, agreerea condițiilor esențiale pentru finanțare, redactarea și negocierea documentelor tranzacției și finalizarea perfectării garanțiilor și a celorlalte condiții suspensive) este de patru-cinci luni. Suntem de părere că succesul unei tranzacții de finanțare depinde de experiența celor implicați (în special a consultanților financiari și a avocaților, dar și a reprezentanților creditorilor și împrumutaților) în tranzacții similare”, menționează Cristian Vlaicu.

Partenerul SAA  este de părere că se remarcă faptul că avocații implicați în finanțări au devenit mult mai orientați spre înțelegerea comercială a tranzacțiilor și o profundă cunoaștere a activității clientului, fiind din ce în ce mai puține tranzacții care se prelungesc mult din cauza „rigidității” consultanților. „Cu siguranță, așadar, accentul în orice tranzacție de finanțare este pus pe rolul activ al avocatului de a găsi cele mai bune opțiuni juridice pentru a reflecta înțelegerea comercială și economică a părților implicate. Probleme juridice apar în special când, în etapa de structurare a tranzacției, nu sunt implicați avocații și, drept urmare, în timpul redactării și negocierii contractelor reiese necesitatea de a modifica structura avută în vedere de părți în negocierea inițială a termenilor comerciali. Pentru acest motiv considerăm că este necesară asistența juridică încă din faza incipientă a negocierii și structurării tranzacției, pentru a preîntâmpina sau cel puțin minimiza situațiile care pot prelungi finalizarea tranzacției”, completează interlocutorul BizLawyer.

Aparteneță la rețele de firme independente de avocatură

Echipa de experți a firmei acoperă o plajă destul de largă de servicii financiare, astfel că orice avocat care dorește să se alăture Stratulat Albulescu trebuie să fie capabil să se implice în proiecte de finanțări, care presupun un grad ridicat de implicare, aplecare spre cunoașterea profundă a business-ului clientului și abilitatea și creativitatea de a găsi cele mai potrivite metode de negociere și resorturi legale spre maximizarea oportunităților clienților. Totodată, trebuie să dețină pregătirea necesară pentru emiterea de opinii juridice cu privire la o multitudine de aspecte de drept bancar, al asigurărilor și piețelor de capital.

„Firma noastră face parte din mai multe rețele de firme independente de avocatură din întreaga lume (TerraLex, EELA, IBA etc). În anul 2019 SAA a devenit membru activ şi reprezentant exclusiv pentru România al TerraLex, una dintre cele mai mari reţele internaţionale ale caselor de avocatură independente, rețeaua fiind alcatuită în momentul de față din 155 de firme din 125 de țări (numărând peste 20.000 de avocați). Totodată, toți avocații SAA sunt membrii IBA (International Bar Association), participând în mod regulat la toate conferințele și evenimentele de interes pentru ei, organizate de către rețea. Profilul predominant al clientului pe care echipa noastră îl asistă este, așadar, unul internațional. Aceasta nu exclude asistarea unor clienți locali, atât companii românești, cât și filiale ale unor multinaționale”, arată Cristian Vlaicu.

În momentul de față, departamentul de Banking & Finance este alcătuit din trei avocați: un Partner; Head of Banking & Finance; un Managing Associate și un  Associate. De asemenea, firma în plin proces de recrutare a celui de-al patrulea membru al echipei.

Cristian Vlaicu este avocat asociat (partner) și coordonator al practicii de Drept Bancar și Finanțări, precum și al sectorului de servicii financiare din cadrul firmei. Cu o experiență de peste 20 de ani în sectorul serviciilor financiare, Cristian asistă atât instituții financiare, cât și societăți comerciale care urmăresc contractarea de împrumuturi de la instituții financiare, în ultimii ani fiind implicat în consilierea instituțiilor financiare locale și internaționale cu privire la o serie de tranzacții în regiunea Europei Centrale și de Est. Cristian este apreciat pentru implicarea sa și coordonarea mai multor tipuri de tranzacții precum finanțări structurate și complexe, locale și transfrontaliere, vânzarea de portofolii de credite neperformante, aspecte legate de legislația bancară și a serviciilor de plată.

În plus, Cristian are cunoștințe și experiență în domeniul asigurărilor, acordând consultanță participanților din industria asigurărilor în legătură atât cu aspectele de reglementare, cât și contractuale.

Alina Buculei este Managing Associate în cadrul echipei SAA de Drept Bancar si Financiar. Cu o experiență de peste 11 ani în domeniul consultantei juridice, Alina are o abordare creativă și orientată către atingerea celor mai bune rezultate pentru client, aria sa de expertiză acoperind dreptul bancar și financiar, cu predilecție fiind implicată în finanțări complexe, naționale și transfrontaliere.

De asemenea, Alina are experiență în domeniul dreptului comercial, al fuziunilor și achizițiilor, precum și al protecției datelor cu caracter personal și al dreptului muncii, de-a lungul timpului, oferind consultanță juridică clienților din diferite industrii în proiecte complexe în aceste arii. Alina a oferit consultanță juridică clienților în proiecte de due diligence, tranzacții de înstrăinare a pachetelor de acțiuni/business-ului societăților, fuziuni, divizări, reorganizări, strategii de exit, redactarea și negocierea acordurilor asociaților, precum și în aspecte ce țin de activitatea de zi cu zi a clienților.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 295 / 1923
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Solida Capital face prima tranzacție în România și anunță extinderea strategică pe piața din Europa Centrală și de Est | Cumpărătorul a fost asistat de Kinstellar, CMS a acordat consultanță vânzătorului pe aspecte fiscale și financiare, iar PNSA a fost alături de banca finanțatoare. Ce alți consultanți au fost implicați
LegiTeam: WH Simion & Partners is looking for an Associate ̸ Senior Associate
Rising Star | Alexandra Iancu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai promoției 2022, a ales echipa ZRVP. ”Odată intrat în profesie, media de la facultate nu mai contează atât de mult, pentru că „examenele” din practică au alte criterii de reușită și este important să demonstrezi că te vei putea încadra în aceste criterii”
Schoenherr anunță câștigătorii concursului de eseuri „law, sweet law‟
Cum îi sprijină avocații GNP Guia Naghi și Partenerii pe clienții care solicită asistență în proiecte de obținere și implementare a ajutoarelor de stat și ce anume fac pentru a le spori șansele de succes | Manuela Guia (Managing Partner): „Considerăm că ar fi benefic să se acorde o atenție sporită industriilor cu potențial ridicat de creștere, cum ar fi tehnologiile verzi și digitalizarea. De asemenea, ar fi utilă o simplificare a procesului administrativ, pentru a facilita accesul mai rapid la finanțare și a reduce incertitudinea pentru investitori”
Lista scurtă a finaliștilor “Chambers Europe Awards - 2025” | Cinci firme din România luptă pentru trofeu: CMS, NNDKP și ȚZA, prezențe constante la gala premiilor, Mușat & Asociații intră în competiție propulsată de activitatea intensă din ultimul an, iar Filip & Company este nominalizată pentru a patra oară consecutiv
GNP Guia Naghi și Partenerii îl promovează pe Tudor NACEV ca Partener coordonator al practicii Regulatory Pharma și Achiziții Publice. El a asistat clienți importanți în proiecte de anvergură
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Rising Stars | Bianca Bănățeanu, șef de promoție al seriei I a generației anului 2024 a decis să se îndrepte spre magistratură: ”Am ales să susțin probele de admitere la INM, după ce am oscilat de câteva ori între avocatură și magistratură. Sunt conștientă de responsabilitatea pe care o implică profesia de judecător, însă satisfacția pe care o simți atunci când știi că ai contribuit la înlăturarea unei situații de inechitate, la soluționarea unor probleme cu care oamenii se confruntă zi cu zi, mi se pare de neegalat”
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...