ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații din practica de Banking & Finance de la Stratulat Albulescu au avut ”pe masă” tranzacții de finanțare de peste 300 mil. €, anul trecut, un singur proiect fiind abandonat după ce împrumutatul a renunțat la finanțare | Cristian Vlaicu, Partner: Profilul predominant al clientului pe care îl asistă echipa noastră este unul internațional. Durata medie a unei finanțări este de patru-cinci luni, tot mai puține tranzacții prelungindu-se din cauza „rigidității” consultanților

08 Februarie 2024   |   Ștefania Enache

Printre cele mai relevante tranzacții în care avocații Stratulat Albulescu au fost implicați în anul 2023 se numără asistarea Băncii Europene de Investiții într-o finanțare cu o valoare totală de 104 milioane euro acordată unui grup de societăți cu prezență și în România, asistarea unui fond de investiții din Norvegia în ceea ce privește garanțiile constituite de o societate comercială din Romania pentru garantarea unei emisiuni de obligațiuni în valoare de peste 70 milioane euro, precum și asistarea unui fond de investiții din Europa (cu prezență și în România) într-o finanțare de aproximativ 40 milioane lire sterline acordată de o instituție financiară din Marea Britanie.

Cristian Vlaicu, Partner, Head of Banking & Finance Stratulat Albulescu & Asociatii

 
 
Avocații estimează că anul acesta finanțările se vor menține la un nivel similar cu cel înregistrat în 2023, așteptându-se ca multe tranzacții „creionate” în perioada anterioară să primească, în curând, undă verde. Analizele făcute în piață mai indică faptul că se remarcă o creștere în tranzacțiile de refinanțare a facilităților existente, precum și o accelerare a restructurării acestora în vederea eficientizării lor. De altfel, anul trecut nu s-au evidențiat modificări majore în structurarea tranzacțiilor sau cu privire la clauzele contractuale față de anul 2022. „În practică, am observat că pachetul de garanții solicitat de finanțatori se menține asemănător cu cel din anii precedenți”, punctează Cristian Vlaicu, Partner, Head of Banking & Finance Stratulat Albulescu & Asociații (SAA).


Practica de Banking & Finance din cadrul firmei Stratulat Albulescu a fost implicată anul trecut în portofolii variate de proiecte, avocații asistând clienții în mai multe tranzacții cu o valoare totală de peste 300 milioane euro. „„Umbrela” activității noastre de anul trecut a cuprins tranzacții de finanțări și refinanțări (locale și transfrontaliere), restructurări de credite, cesiuni de creanță, tranzacții cu carduri, factoring, leasing de aeronave, fintech (inclusiv tranzacții privind monede virtuale), opinii cu privire la reglementări privind serviciile de plată și emitenții de monedă electronică, reglementări privind combaterea spălării banilor, fraude bancare, reglementări privind asigurările, transferuri de portofolii de asigurări, contracte de asigurare și distribuție în asigurări, precum și tranzacții privind achiziții de participații minoritare în instituții de credit”, detaliază Cristian Vlaicu.

Partenerul Stratulat Albulescu amintește faptul că a existat un singur mandat care nu a fost finalizat, toate celelalte proiecte fiind încheiate cu succes. „Cu excepția unei finanțări a unei instituții financiare nebancare de către un fond de investiții din Uniunea Europeană, în care împrumutatul a renunțat la finanțare, toate celelalte finanțări în care am fost implicați au fost finalizate cu succes sau sunt în curs de finalizare, echipa noastră fiind implicată în mod constant atât în etapele de negocieri menite să aducă cel mai bun rezultat clienților noștri din ambele perspective, aceea de business, cât și cea juridică, precum și în procesul de redactare/pregătite și implementare al tranzacțiilor”, subliniază avocatul.

Cu privire la proiectul care nu a fost finalizat, interlocutorul BizLawyer precizează faptul că tranzacția nu a avut loc din cauza întârzierii restructurării activității împrumutatului, aceasta fiind o condiție prealabilă încheierii contractelor de împrumut și garanție. „Nu am avut nicio altă tranzacție de finanțare cu valoare mare care să fi eșuat”, nuanțează Cristian Vlaicu.

Printre cele mai relevante tranzacții în care avocații Stratulat Albulescu au fost implicați în anul 2023 se numără asistarea Băncii Europene de Investiții într-o finanțare cu o valoare totală de 104 milioane euro acordată unui grup de societăți cu prezență și în România, asistarea unui fond de investiții din Norvegia în ceea ce privește garanțiile constituite de o societate comercială din Romania pentru garantarea unei emisiuni de obligațiuni în valoare de peste 70 milioane euro, precum și asistarea unui fond de investiții din Europa (cu prezență și în România) într-o finanțare de aproximativ 40 milioane lire sterline acordată de o instituție financiară din Marea Britanie. „Aproximativ 40% din totalul tranzacțiilor au fost refinanțări”, mai spune avocatul.




Un proiect este finalizat cu succes în patru- cinci luni

Durata medie a unei tranzacții de finanțare depinde de o multitudine de factori, cum ar fi: complexitatea structurii tranzacției, numărul de părți implicate și experiența lor în tranzacții similare. „În general, durata medie a unei finanțări (incluzând structurarea tranzacției, agreerea condițiilor esențiale pentru finanțare, redactarea și negocierea documentelor tranzacției și finalizarea perfectării garanțiilor și a celorlalte condiții suspensive) este de patru-cinci luni. Suntem de părere că succesul unei tranzacții de finanțare depinde de experiența celor implicați (în special a consultanților financiari și a avocaților, dar și a reprezentanților creditorilor și împrumutaților) în tranzacții similare”, menționează Cristian Vlaicu.

Partenerul SAA  este de părere că se remarcă faptul că avocații implicați în finanțări au devenit mult mai orientați spre înțelegerea comercială a tranzacțiilor și o profundă cunoaștere a activității clientului, fiind din ce în ce mai puține tranzacții care se prelungesc mult din cauza „rigidității” consultanților. „Cu siguranță, așadar, accentul în orice tranzacție de finanțare este pus pe rolul activ al avocatului de a găsi cele mai bune opțiuni juridice pentru a reflecta înțelegerea comercială și economică a părților implicate. Probleme juridice apar în special când, în etapa de structurare a tranzacției, nu sunt implicați avocații și, drept urmare, în timpul redactării și negocierii contractelor reiese necesitatea de a modifica structura avută în vedere de părți în negocierea inițială a termenilor comerciali. Pentru acest motiv considerăm că este necesară asistența juridică încă din faza incipientă a negocierii și structurării tranzacției, pentru a preîntâmpina sau cel puțin minimiza situațiile care pot prelungi finalizarea tranzacției”, completează interlocutorul BizLawyer.

Aparteneță la rețele de firme independente de avocatură

Echipa de experți a firmei acoperă o plajă destul de largă de servicii financiare, astfel că orice avocat care dorește să se alăture Stratulat Albulescu trebuie să fie capabil să se implice în proiecte de finanțări, care presupun un grad ridicat de implicare, aplecare spre cunoașterea profundă a business-ului clientului și abilitatea și creativitatea de a găsi cele mai potrivite metode de negociere și resorturi legale spre maximizarea oportunităților clienților. Totodată, trebuie să dețină pregătirea necesară pentru emiterea de opinii juridice cu privire la o multitudine de aspecte de drept bancar, al asigurărilor și piețelor de capital.

„Firma noastră face parte din mai multe rețele de firme independente de avocatură din întreaga lume (TerraLex, EELA, IBA etc). În anul 2019 SAA a devenit membru activ şi reprezentant exclusiv pentru România al TerraLex, una dintre cele mai mari reţele internaţionale ale caselor de avocatură independente, rețeaua fiind alcatuită în momentul de față din 155 de firme din 125 de țări (numărând peste 20.000 de avocați). Totodată, toți avocații SAA sunt membrii IBA (International Bar Association), participând în mod regulat la toate conferințele și evenimentele de interes pentru ei, organizate de către rețea. Profilul predominant al clientului pe care echipa noastră îl asistă este, așadar, unul internațional. Aceasta nu exclude asistarea unor clienți locali, atât companii românești, cât și filiale ale unor multinaționale”, arată Cristian Vlaicu.

În momentul de față, departamentul de Banking & Finance este alcătuit din trei avocați: un Partner; Head of Banking & Finance; un Managing Associate și un  Associate. De asemenea, firma în plin proces de recrutare a celui de-al patrulea membru al echipei.

Cristian Vlaicu este avocat asociat (partner) și coordonator al practicii de Drept Bancar și Finanțări, precum și al sectorului de servicii financiare din cadrul firmei. Cu o experiență de peste 20 de ani în sectorul serviciilor financiare, Cristian asistă atât instituții financiare, cât și societăți comerciale care urmăresc contractarea de împrumuturi de la instituții financiare, în ultimii ani fiind implicat în consilierea instituțiilor financiare locale și internaționale cu privire la o serie de tranzacții în regiunea Europei Centrale și de Est. Cristian este apreciat pentru implicarea sa și coordonarea mai multor tipuri de tranzacții precum finanțări structurate și complexe, locale și transfrontaliere, vânzarea de portofolii de credite neperformante, aspecte legate de legislația bancară și a serviciilor de plată.

În plus, Cristian are cunoștințe și experiență în domeniul asigurărilor, acordând consultanță participanților din industria asigurărilor în legătură atât cu aspectele de reglementare, cât și contractuale.

Alina Buculei este Managing Associate în cadrul echipei SAA de Drept Bancar si Financiar. Cu o experiență de peste 11 ani în domeniul consultantei juridice, Alina are o abordare creativă și orientată către atingerea celor mai bune rezultate pentru client, aria sa de expertiză acoperind dreptul bancar și financiar, cu predilecție fiind implicată în finanțări complexe, naționale și transfrontaliere.

De asemenea, Alina are experiență în domeniul dreptului comercial, al fuziunilor și achizițiilor, precum și al protecției datelor cu caracter personal și al dreptului muncii, de-a lungul timpului, oferind consultanță juridică clienților din diferite industrii în proiecte complexe în aceste arii. Alina a oferit consultanță juridică clienților în proiecte de due diligence, tranzacții de înstrăinare a pachetelor de acțiuni/business-ului societăților, fuziuni, divizări, reorganizări, strategii de exit, redactarea și negocierea acordurilor asociaților, precum și în aspecte ce țin de activitatea de zi cu zi a clienților.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 251 / 1879
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...