Avocații Radu și Asociații SPRL, în colaborare cu EY România, obțin o nouă decizie importantă pronunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene privind dreptul nerezidenților de a obține rambursarea TVA
09 Iulie 2020
A.D.Chep Equipment Pooling NV a fost asistat în procedurile în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de către echipa de avocați a Radu și Asociații SPRL condusă de Emanuel Băncilă, împreună cu departamentul de taxe indirecte al EY România, condus de Jean-Marc Cambien. Din echipa implicată în acest proiect au mai făcut parte Corina Mureșan și Călin Stan, avocați specializați în litigii fiscale, precum și Cristina Galin, consultant fiscal specializat în probleme de TVA.
Emanuel Băncilă (stanga), Partener, Coordonatorul practicii de controverse fiscale - Radu si Asociatii SPRL si Jean-Marc Cambien, coordonatorul departamentului de taxe indirecte al EY România |
Chep Equipment Pooling NV a fost asistat în procedurile în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de către echipa de avocați a Radu și Asociații SPRL condusă de Emanuel Băncilă, împreună cu departamentul de taxe indirecte al EY România, condus de Jean-Marc Cambien. Soluția instanței europene a fost dată în cauza C-242/19.
Pe scurt, societatea nerezidentă Chep Equipment Pooling NV desfășoară o activitate de închiriere paleți în Europa, iar în acest scop, cumpără paleți din diferite state membre, inclusiv România, pe care îi închiriază ulterior altor entități din grupul CHEP din UE. Aceste entități, la rândul lor, îi subînchiriază clienților din statul membru respectiv.
În România, această societate nerezidentă închiriază către Chep România atât paleți care au fost anterior achiziționați de la producători din România, cât și paleți transportați în acest scop din alte state membre. În vederea recuperării TVA aferentă paleților, achitată către furnizorii români, societatea a formulat o cerere de rambursare a TVA în temeiul Directivei de TVA 2008/9 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adăugată, prevăzută în Directiva 2006/112/CE, către persoane impozabile stabilite în alt stat membru decât statul membru de rambursare (în continuare, Directiva 2008/9).
Organele fiscale au respins societății dreptul la rambursarea TVA pe motiv că societatea nerezidentă avea obligația înregistrării în scopuri de TVA în România, obligație generată, în opinia organelor fiscale, de transportul de paleți din alte state membre către România. Organele fiscale și-au întemeiat decizia de respingere a rambursării pe dispozițiile art. 147² alin. (1), lit. a) din Legea 571/2003 privind Vechiul Cod Fiscal, ce condiționează recuperarea TVA-ului de către persoanele nestabilite în România, de interdicția de a fi înregistrat sau de a avea obligația de a se înregistra în scopuri de TVA în România.
În vederea clarificării măsurii în care soluția adoptată de către organele fiscale încalcă dispozițiile dreptului european, la solicitarea avocaților Radu și Asociații SPRL, Tribunalul București a considerat oportună sesizarea CJUE.
Prin decizia dată, CJUE a invalidat opinia organelor fiscale și a constatat următoarele: „contrar poziției susținute de guvernul român, un stat membru nu poate exclude de la dreptul la rambursarea TVA-ului o persoană impozabilă stabilită în alt stat membru pentru simplul motiv că această persoană impozabilă este sau ar trebui să fie înregistrată în scopuri de TVA în primul stat membru.”
CJUE a arătat că o astfel de condiționare este contrară Directivei 2008/9 precum și principiilor fundamentale europene în materie de TVA. În ceea ce privește legalitatea interpretării organelor fiscale cu privire la existența sau nu a obligației de înregistrare în scopuri de TVA în România a societății, CJUE a lăsat la latitudinea instanței naționale să analizeze acest aspect pe baza unei aprecieri globale a tuturor împrejurărilor din litigiul principal.
Această decizie are un impact major asupra tuturor persoanelor impozabile nestabilite în România, care au solicitat rambursarea TVA în temeiul Directivei 2008/9 și cărora li s-a refuzat dreptul la rambursarea TVA pe motiv ca aceasta este înregistrată în scopuri de TVA în România sau are obligația înregistrării în scopuri de TVA în România.
În plus, întrucât CJUE a confirmat faptul că însăși prevederea legală națională ce impune această condiție este contrară Directivei 2008/9, această decizie prezintă importanță pentru statul român, având în vedere că această prevedere este încă în vigoare în legislația națională, fiind preluată și în Legea 227/2015 privind noul Cod Fiscal la art. 302 alineatul 1) litera a). Astfel, în situația în care statul român nu corectează transpunerea Directivei 2008/9 în legislația națională, în conformitate cu interpretarea CJUE dată în cauza C-242/19, riscă declanșarea procedurii de infringement împotriva sa.
”În concluzie, având în vedere efectul cauzei C-242/19 asupra legislației naționale sperăm că această decizie va opri comportamentul nelegal din partea organelor fiscale de a condiționa rambursarea TVA pe baza unor motive nelegale și va contribui la crearea unei legislații naționale conforme cu legislația europeană incidentă”, au arătat avocații implicați în acest proiect.
Din echipa implicată în acest proiect au mai făcut parte Corina Mureșan și Călin Stan, avocați specializați în litigii fiscale, precum și Cristina Galin, consultant fiscal specializat în probleme de TVA.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1387 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...