
GDPR, după primii 3 ani | Ce au constat, ‘în teren’, avocații D&B David și Baias: Tot ce ține de tehnologie, dar și prelucrarea de date prin intermediul unor platforme, au avut aspecte cu un grad de complexitate mai ridicat. Pe viitor este de așteptat ca ANSPDCP să urmeze modelul de lucru al autorităților de supraveghere care au aplicat amenzi mai multe, dar mai ales mai mari
24 Septembrie 2021
Ștefania EnacheEchipa de avocați din România lucrează pentru companii care își desfășoară activitatea în mai multe state din Europa, context care de multe ori a presupus colaborarea cu celelalte societăți de avocatură din cadrul PwC.
![]() |
Sorin David (stanga), Managing Partner al D&B David si Baias si Daniel Vinerean, Senior Associate |
În urmă cu trei ani intrau în vigoare prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.Noile reguli GDPR au produs schimbări masive, obligând mediul economic să ia măsuri pentru a respecta legislația din domeniu.Firmele de avocatură au avut mult de lucru, confruntându-se, în toată această perioadă, cu o serie de situații diverse. „În acești trei ani de când se aplică Regulamentul, ne-am confruntat cu situații complexe în materia protecției datelor care de cele mai multe ori nu și-au găsit răspuns direct în dispozițiile acestuia. Încă sunt numeroase aspecte care ar trebui clarificate, dar față de perioada 2017-2018, s-a creat totuși o jurisprudență la nivelul CJUE, avem numeroase decizii ale autorităților de supraveghere din celelalte state membre și nu în ultimul rând, ghidurile emise de Comitetul European pentru Protecția Datelor”, a declarat pentru BizLawyer Sorin David, Managing Partner al D&B David şi Baias. . .
În acest moment nu se poate afirma că Regulamentul este perfect, mai ales că particularitățile anumitor industrii, împreună cu evoluția tehnologiei au arătat că, de foarte multe ori, aplicarea în practică a dispozițiilor sale se face cu dificultate. Sorin David subliniază faptul că avocații așteaptă cu nerăbdare ghidurile pe care Comitetul European pentru Protecția Datelor și-a propus să le emită în 2021-2022, mai ales cele cu privire la interesul legitim și remunerarea persoanelor vizate în schimbul datelor cu caracter personal.
Mereu intervin aspecte noi
Odată cu intrarea în vigoare a regulilor privind protecția datelor cu caracter personal, experții în GDPR au primit, în perioada 2017-2018, multe solicitări de asigurare a conformității. A fost perioada în care Regulamentul ridica multe semne de întrebare sub aspectul implicațiilor practice, iar din partea autorităților de supraveghere sau instanțelor nu exista încă răspuns.
„Ca și aspecte cu un grad de complexitate mai ridicat și implicit, mai complicat de rezolvat, menționăm tot ce ține de tehnologie, precum zona de telecomunicații, IT, cloud, dar și prelucrarea de date prin intermediul unor platforme, de multe ori gestionate de diferite entități. În ceea ce privește volumul de muncă, acesta continuă să fie la un nivel ridicat, dar se remarcă o schimbare a profilului proiectelor. Dacă în 2017 și 2018 am fost implicați în numeroase proiecte de implementare a cerințelor Regulamentului, începând cu 2019 multe entități și-au dorit o analiză a modului în care au implementat aceste cerințe, dar și o analiză a eficienței măsurilor implementate. Pe lângă aceste proiecte, suntem implicați constant în rapoarte de due diligence în contextul tranzacțiilor, partea de protecția datelor devenind o componentă extrem de importantă în evaluarea oportunității unei tranzacții”, explică Daniel Vinerean, Senior Associate D&B David și Baias.
În primul rând, dificultățile în activitatea de conformare s-au tradus în volumul mare de aspecte pe care avocații le-au abordat în cazul anumitor clienți. „Fără a nominaliza sectoarele în care ne-am confruntat cu această situație, subliniem că de cele mai multe ori sunt câteva chestiuni care implică ceva mai mult efort atât din partea noastră, dar și din partea clienților, cum ar fi identificarea activităților concrete de prelucrare în vederea pregătirii evidențelor de prelucrare, actualizarea procedurilor interne, atât cele specifice domeniului protecției datelor, cât și cele operaționale, dar și pregătirea de evaluări ale impactului asupra protecției datelor cu caracter personal și analiza interesului legitim în cazul anumitor activități de prelucrare”, arată Sorin David.
La rândul său, Daniel Vinerean amintește faptul că un subiect subiect sensibil, nu din perspectiva dificultății, ci mai degrabă din perspectiva impactului, a fost marketingul direct. „Deși regulile nu sunt noi, existând încă din 2004 în Legea nr. 506 din 17 noiembrie 2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, acestea au fost de cele mai multe ori ignorate. În majoritatea cazurilor, activitatea de vânzări depinde de marketing, iar din 2018 entitățile au realizat că trebuie să își regândească strategia pentru a ajunge în continuare la clienți, dar mai ales la potențiali clienți, fără a risca sancțiuni din partea ANSPDCP. Așadar, cu privire la acest aspect, mandatele pe care le-am primit au implicat asistență în implementarea unor noi metode de obținere a consimțământului persoanelor vizate, pregătirea documentației aferente, revizuirea procedurilor interne pentru a reflecta modificările operaționale, dar și instruirea angajaților cu privire la aspectele specifice care îi privesc în activitatea lor curentă”, detaliază avocatul.
![]() Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Proiectele implică un volum mare de muncă
Proiectele care vizează aplicarea prevederilor privind protecția datelor cu caracter personal implică un volum mare de muncă din partea avocaților. „De când Regulamentul a intervenit în viața noastră profesională, am fost alături de numeroși clienți pe care i-am asistat atât în implementarea cerințelor acestuia, dar și în mod continuu, cu privire la aspecte punctuale cu care se confruntă în ceea ce privește prelucrarea de date cu caracter personal. Proiectele majore au implicat un volum mare de muncă, întins pe perioade chiar de 3-6 luni, urmate apoi, de asistență punctuală. Toate proiectele mari, iar aici menționăm sectorul de telecomunicații, tehnologie, asigurări, automotive, au urmat aceleași etape de implementare, respectiv prezentarea noțiunilor cheie cu care lucrează domeniul protecției datelor către personalul relevant din acele departamente care prelucrează date cu caracter personal, discuții cu aceste persoane în vederea identificării concrete nu doar a activităților de prelucrare, dar și a eventualelor lacune sau neconformități, pregătirea unui plan de acțiune, iar în cele mai multe cazuri și asistență în implementarea efectivă a cerințelor Regulamentului activităților concrete”, punctează Sorin David.
Din poziția de societate de avocatură corespondentă PwC în România, D&B David și Baias este implicată în mod curent în proiecte care depășesc granițele țării. Echipa de avocați din România lucrează pentru companii care își desfășoară activitatea în mai multe state din Europa, context care de multe ori a presupus colaborarea cu celelalte societăți de avocatură din cadrul PwC.
„Printre cele mai frecvente aspecte cu privire la care am lucrat cu colegii noștri din afara României menționăm prelucrarea datelor cu caracter personal ale angajaților și prelucrarea în contextul marketingului direct”, menționează Daniel Vinerean.
Până acum, firma de avocatură s-a ocupat de proiecte care au vizat sectoare diverse, de la cele clasice în care se prelucrează un volum ridicat de date cu caracter personal, cum sunt sectorul de telecomunicații sau financiar, până la sectorul auto, industria materialelor de construcții, cash&carry, turism, farmaceutic, IT.
Echipa de protecția datelor din cadrul D&B David și Baias este o echipă sudată, care beneficiază și de ajutorul unei echipe specializate pe aspecte de cyber security din cadrul PwC Audit Romania, alături de care avocații au fost implicați în numeroase proiecte. Această formulă de lucru, în echipă multidisciplinară, le-a permis experților să aibăun volum constant de muncă, astfel că protecția datelor a devenit o arie importantă, de sine stătătoare, în cadrul activității prestate de D&B Davis și Baias.
Echipa de protecție a datelor este coordonată de Daniel Vinerean, senior associate, iar din aceasta fac parte Cătălina Nacev (Ilie), senior associate, Oana Drăcea, associate și Cosmina Sima, associate.
Regulamentul nu oferă soluții pentru toate situațiile posibile
În forma sa adoptată la nivel comunitar, Regulamentul nu oferă soluții tuturor situațiilor. În schimb, impune cerințe considerate de cele mai multe ori și mai ales de cei care trebuie să le implementeze drept exagerate. „Aici intervenim noi, iar rolul nostru este de a veni cu răspunsuri practice la problemele clienților noștri, de a traduce pentru ei acele reguli întinse pe multe pagini, după ce în prealabil am studiat și mai multe pagini din ghiduri sau decizii ale autorităților sau din jurisprudența instanțelor de judecată, dar mai ales după ce am soluționat probleme similare ale altor clienți. Rolul nostru este de ghida respectarea regulilor în contextul nevoii de asigurare a continuității modului de lucru eficient din punct de vedere economic”, precizează Daniel Vinerean.
Principalul motiv pentru care firmele se îndreaptă către avocați îl constituie teama de evetuale sancțiuni. În același timp, la nivelul celor mai mulți dintre clienții D&B David și Baias s-a creat deja o cultură a necesității asigurării protecției datelor, astfel că luarea unor decizii inclusiv pe baza regulilor din acest domeniu a devenit o obișnuință.
„Cu privire la ceea ce ne rezervă viitorul, credem că ANSPDCP își va consolida prezența în considerarea rolului său, va urma același model de lucru ca și autoritățile de supraveghere care au aplicat amenzi mai multe, dar mai ales mai mari, astfel că e important ca toți cei chemați să respecte Regulamentul să își aducă aminte, daca mai era necesar, că protecția datelor este o muncă continuă”, subliniază avocatul.
„Dacă ar fi să ne uităm și la ceea ce se întâmplă în alte state membre UE, nu pare că autoritățile de supraveghere s-au mobilizat în acest sens. Cu excepția Italiei, unde Autoritatea de Protecție a Datelor, împreună cu Autoritatea de Concurență și cea de Comunicații au deschis în 2017 o investigație comună cu privire la Big Data, finalizată în 2020, nu am observat alte inițiative de analiză a unor sectoare. Totuși, având în vedere că ANSPDCP este destul de activă cu privire la aplicarea amenzilor, nu excludem posibilitatea ca aceasta să deschidă și o investigație asupra unui sector anume”, completează Sorin David.
În ceea ce privește pandemia, avocații susțin că a intervenit într-un moment în care toată lumea era conștientă de existența Regulamentului, iar acest lucru s-a văzut și în activitatea clienților D&B David și Baias. Aceștia le-au cerut specialiștilor ajutorul în implementarea tuturor măsurilor necesare în acest context, de la telemuncă, la asigurarea măsurilor adecvate pentru protejarea siguranței angajaților, atât din punct de vedere al sănătății, dar și al asigurării protecției vieții private. „Nu putem spune că au fost necesare compromisuri, dar apărut situații noi care a fost necesar a fi evaluate din perspectiva regulilor în materia protecției datelor. Astfel, pe lângă proiectele obișnuite, s-au adăugat redactarea sau actualizarea notelor de informare în contextul pandemiei, dar și opinii cu privire la aspecte specifice, precum desfășurarea activității de telemuncă, testarea Covid-19, vaccinarea. Clienții s-au văzut nevoiți sa reacționeze, iar noi am fost pregătiți să intervenim cu promptitudine”, mai spune Daniel Vinerean.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1119 / 1980 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr a asistat Dentas Kağıt Sanayi cu privire la vânzarea fabricii sale din România către Hartmann Packaging | Mădălina Neagu (partener), coordonatoarea echipei: ”Sectorul producției din România continuă să atragă atenția investitorilor strategici”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Ordonanța de plată și arbitrajul (Powered by ZRVP)
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
“ICC Arbitration Breakfast in Romania” – eveniment privind arbitrajul ICC, 14 mai 2025, București
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...