ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum s-au pregătit avocații Mușat & Asociații pentru această criză și ce proiecte continuă | Răzvan Stoicescu (Deputy Managing Partner): Planul de măsuri pregătit ca răspuns la apariția pandemiei a avut în vedere proiecțiile mai multor indicatori din activitatea avocaților firmei. Monia Dobrescu (Partener): Activitatea noastră nu este și nu estimez că va fi dramatic afectată de criza economică declanșată de pandemie

05 Mai 2020   |   Maria Teodoru

Cea mai importantă decizie de management luată în această perioada a fost, fără îndoială, planul de măsuri pregătit ca răspuns la apariția pandemiei.

Răzvan Stoicescu, Deputy Managing Partner si Monia Dobrescu, Partener - Musat & Asociatii

 
 
Firma Mușat & Asociații continuă să-și asiste clienții în perioada stării de urgență, avocații fiind implicați în câteva finanțări ce se vor finaliza în perioada următoare și în mai multe proiecte de tip fuziuni și achiziții, demarate în baza unor decizii luate înainte de începutul pandemiei, care au continuat conform planului anunțat initial.Casa de avocați are în portofoliu și clienți care își continuă activitatea de expansiune, dezvoltatori care au în plan să achiziționeze terenuri și să construiască, clienți care și-au prelungit contractele de închiriere pentru a-și putea continua neîntrerupt business-ul. Departamentul de Dreptul muncii a avut și are o activitate cu o încărcătură constantă, atât din perspectiva activității de consultanță, cât și din perspectiva activității de litigii.Mandatele privind proiecte complexe de transfer de business, reorganizarea activității unor companii importante din sectoare precum oil&gas, IT sau transporturi, ori implementarea unor soluții și politici dedicate de beneficii și bonusare sunt doar câteva exemple din paleta lucrărilor incredințate echipei de dreptul muncii în primul trimestru al anului și care continuă și în prezent.

În această perioadă, munca avocaților continuă pe aproape toate planurile: dreptul muncii, imobiliare, corporate, finanțări, etc. Evident, sunt și proiecte care au fost deocamdată puse on-hold, ca o decizie firească a modului în care clienții respectivi au ales să își desfășoare activitatea în circumstanțele actuale.Litigiile sunt cele mai afectate acum, dar este de așteptat ca situația să se schimbe de îndată ce va înceta starea de urgență, au precizat pentru BizLawyer reprezentanții firmei Mușat & Asociații.
. . 

BizLawyer a încercat să ia pulsul firmelor de avocați în aceasta perioadă de restrângere a activităților economice și limitare a interacțiunii cu clienții. Vă prezentăm, în cele ce urmează, modul în care lucrează avocații Mușat & Asociații în noile condiții, proiectele care au continuat și lecțiile învățate de avocați în această criză, într-o discuție cu  Răzvan Stoicescu, Deputy Managing Partner și Monia Dobrescu, Partener.


”Traversăm fără îndoială o perioadă extrem de dificilă, care, separat de gravitatea situației medicale ce pune în pericol sănătatea și însăși existența oamenilor, are efecte asupra tuturor componentelor vieții noastre, așa cum o cunoșteam înainte. Chiar și faptul că am ieșit din rutina noastră cotidiană, în care lucram într-un birou frumos amenajat, aveam posibilitatea de a interacționa față în față cu clienții și cu colegii noștri, ne-a afectat. Ne-am trezit dintr-o dată izolați de ceilalți, în situația de a deveni experți în telemuncă și mediul de lucru s-a mutat în spațiul nostru privat. Lucrurile sunt agravate și de evoluția acestei pandemii, cu atât de multe variabile necunoscute, care nu permit vizibilitatea asupra a ceea ce va urma și care creează o stare de incertitudine generală”, a explicat Monia Dobrescu, Partener Mușat & Asociații, efectul resimțit de avocați după declanșarea acestei crize atipice care a lovit mediul de afaceri.

În acest context, era firesc ca și prestarea serviciilor juridice să fie afectată, în unele arii de practică mai mult decât în altele. În consecință, în funcție de  componența portofoliului de clienți și de specializare, avocații pot avea mai mult sau mai puțin de suferit în această perioadă, spune partenerul Mușat & Asociații. ”În ceea ce ne privește, Mușat & Asociații este o societate cu o echipă numeroasă, care acoperă majoritatea ariilor de practică și acesta este unul dintre motivele pentru care activitatea noastră nu este și nu estimez că va fi dramatic afectată de criza economică declanșată de pandemia COVID-19”, a subliniat Monia Dobrescu.

Cea mai importantă decizie de management. Gânduri pentru clienți și avocații firmei

Cea mai importantă decizie de management luată în această perioada a fost, fără îndoială, planul de măsuri pregătit ca răspuns la apariția pandemiei. Rezultat al unui proces complex de analiză și consultări, bazat pe mai multe scenarii, de la cel mai blând la cel mai pesimist, acest plan a avut în vedere proiecțiile mai multor indicatori din activitatea avocaților firmei. ”Așa am decis modul în care ne vom asista clienții în această perioadă, dacă și cum vom lucra de acasă, ce facem cu forța de muncă, cum o protejăm, contribuțiile asociaților la societate etc”, a adăugat Răzvan Stoicescu, Deputy Managing Partner Mușat & Asociații.

El spune că echipa Mușat & Asociații a trecut în acești 30 de ani de activitate prin multe, inclusiv prin stări de urgență și crize economice locale sau globale. ”Criza actuală a venit mai degrabă ca o confirmare a unei concluzii pe care noi am tras-o anterior: „în măsura posibilului, fii întotdeauna pregătit”. Pentru cei care sunt mai tineri, cel mai probabil că aceasta este cea mai importantă lecție a acestei pandemii: o criză nu vine niciodată anunțată și ar fi bine să te găsească pregătit”, a completat Răzvan Stoicescu.

Cât privește efectele, spun avocații Mușat & Asociații, până în prezent se conturează că deciziile luate până acum au fost cele corecte. De altfel, măsuri similare au fost adoptate ulterior în piața nu doar local, ci și pe plan internațional. ”Greul însă abia acum urmează. Pentru toți, lunile aprilie și mai sunt de fapt cele în care efectele pandemiei vor fi simțite cel mai intens. În ceea ce ne privește, suntem însă pregătiți pe deplin sub toate aspectele și chiar dacă va fi greu, privim totuși cu calm înainte”, a nuanțat avocatul.


Ce ar trebui să știe clienții

În cele mai simple cuvinte, primul gând către clienți este să conteze pe noi. Sub toate formele. Să conteze pe priceperea și inventivitatea noastră, pe maturitatea noastră și, nu în ultimul rând, pe reziliența noastră. Anul acesta noi, Mușat & Asociații, trebuia să sărbătorim 30 de ani de activitate. Se pare că viața ne-a oferit mai degrabă un test în loc de o fastuoasă petrecere. Suntem însă mai mult ca oricând pregătiți și pe deplin determinați să trecem acest test cu brio.

Un alt gând către clienți este să nu uite că și noi, ca și ei, înfruntăm aceleași dificultăți. Or, nimeni nu te înțelege mai bine decât cineva care trăiește și se confruntă cu aceleași dificultăți ca și tine. Această criză este ceva neobișnuit pentru noi toți. Nimeni nu pare să știe care este calea cea mai bună către recuperare. Noi, în 30 de ani de activitate, am trecut prin conflicte de stradă, revolte, crize mondiale, situații de urgență, prăbușiri de sisteme politice, epidemii și multe altele. Întotdeauna am răzbit însă rămânând profesioniști, deschiși, umani și empatici în relația cu clienții noștri. Suntem convinși că și acum o astfel de atitudine ne va ajuta pe toți, clienți și colaboratori deopotrivă, să trecem mai repede, cu bine, peste această perioadă.

Mesaj pentru avocații firmei: Relațiile dintre noi sunt mai mult decât simple interacțiuni

Primul gând către avocații noștri este să aibă grijă de ei, de familiile lor și de colegii lor. Să fie aproape unii de alții. Să se susțină și să se sprijine. Cu o vorbă bună, cu un gest, cu un gând. Să nu uite că relațiile dintre noi sunt mai mult decât simple interacțiuni. În aceste vremuri, suntem mai vulnerabili, mai sensibili, mai scoși din ritm. Orice plus afectiv este important și poate avea un impact pozitiv neașteptat.
 
Un al doilea gând care se îndreaptă către ei este să fie alerți. Cu ochii în patru. Să-și păstreze agerimea și reflexele de avocat de performanță. Sa le cultive cu aceeași grijă și atenție. Nu trebuie să fii expert pentru a realiza că această pandemie cere autodisciplină și adaptare. Nici cel mai bun avocat nu poate rămâne așa fără antrenament și efort conștient în cultivarea aptitudinilor sale în această perioadă.

Răzvan Stoicescu, Deputy Managing Partner Mușat & Asociații


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică


Proiectele continuă

În această perioadă de contracție economică, era de așteptat ca mulți clienți să adopte o atitudine mai prudentă, însă au fost și clienți care au luat decizia de a merge mai departe cu proiectele deja începute sau chiar s-au angajat în proiecte noi.

”Lucrăm în prezent în câteva finanțări, una dintre ele este cu BERD-ul și a fost dată publicității de către departamentul nostru de marketing chiar înainte de instituirea stării de urgență, cealaltă privește un proiect mai vechi cu o bancă din Asia, unde avem o colaborare de foarte lungă durată. Ambele se vor finaliza în următoarea perioadă de timp”, a arătat Monia Dobrescu

Un proiect de tip M&A care a continuat în această perioadă a fost și preluarea de către Wellbore Integrity Solutions & Rhône Capital a business-ului de tubulatori și activități auxiliare la sondă al Schlumberger. Tranzacția urmează a se închide în curând și în România și se derulează deja de mai bine de un an.
 
Cum era și firesc, după declanșarea pandemiei avocații Mușat & Asociații au observat o creștere a solicitării clienților cu privire la aspecte de dreptul muncii. În ultimele 6 săptămâni, în contextul pandemiei, pe lângă mandatele obișnuite, au apărut diverse solicitări de asistență juridică legate de implementarea celor mai eficiente soluții de flexibilizare a activității prin intermediul tehnologiei.  De asemenea, li s-a cerut ajutorul pentru a fi găsite și aplicate soluții integrate de menținere a costurilor cu resursele umane pe termen scurt și mediu sau, în unele cazuri, de reducere a acestora. În contextul unor restricții fără precedent în perioada postdecembristă, echipele Mușat & Asociații au primit solicitări în această perioadă în vederea implementării unor soluții și politici dedicate, de reducere a programului de lucru sau de includere a salariaților în șomaj tehnic.

De asemenea, în zona de real estate au apărut solicitări noi, derivate din chiar consecințele instituirii stării de urgență: închiderea centrelor comerciale, care a dus la o situație relativ tensionată între proprietarii de malluri și chiriașii lor, transpusă, în mod firesc, în renegocierea contractelor pentru a ajusta drepturile și obligațiile contractuale. Avocații sunt de părere că o renegociere a contractelor va fi o consecință firească și pentru alte tipuri de tranzacții imobiliare (vânzări/cumpărări de terenuri sau imobile, asocieri în vederea dezvoltării unui proiect), acolo unde părțile aveau la momentul declanșării pandemiei doar o înțelegere preliminară asupra termenilor și condițiilor în care urma să se finalizeze tranzacția.  

”Sunt în portofoliul nostru clienți care își continuă activitatea de expansiune, dezvoltatori care au în plan să achiziționeze terenuri și să construiască, clienți care și-au prelungit contractele de închiriere pentru a-și putea continua neîntrerupt business-ul. Am negociat în această perioadă chiar și o modificare a spațiului închiriat, în vederea extinderii activității unuia dintre clienții noștri”, a arătat Monia Dobrescu.

Indiferent de situație, deciziile de management sunt esențiale în viața oricărei societăți și, în consecință, avocații Mușat & Asociații au continuat să lucreze și în dosarele care privesc probleme corporate. 
”De asemenea, suntem implicați într-o serie de proiecte de tip fuziuni și achiziții, în baza unor decizii care au fost luate, ce-i drept, înainte de începutul pandemiei, dar care până în prezent au continuat să se desfășoare conform planului anunțat inițial”, a mai spus Partenerul Mușat & Asociații.  

Pe de altă parte, încă de la începutul anului departamentul de Dreptul muncii a avut și are o activitate cu o încărcătură constantă, atât din perspectiva activității de consultanță, cât și din perspectiva activității de litigii. ”Mandatele privind proiecte complexe de transfer de business, reorganizarea activității unor companii importante din sectoare precum oil&gas, IT sau transporturi sau implementarea unor soluții și politici dedicate de beneficii și bonusare sunt doar câteva exemple din paleta largă a lucrărilor încredințate echipei de Dreptul muncii în primul trimestru al anului și care continuă și în prezent”, a explicat Monia Dobrescu.

Un avocat bun reușeste să se reînventeze atunci când circumstanțele o cer

Într-o economie prosperă, oportunitățile de business sunt, de regulă, multe și diversificate. Acest lucru duce atât la dezvoltarea ariilor de practică existente, cât și la apariția unor noi arii de practică, în funcție de nevoile pieței. Era firesc ca într-o perioadă dificilă, cum este cazul de față, în care omenirea luptă cu o pandemie, avocații să se confrunte cu reversul medaliei, iar mediul de afaceri să fie afectat. ”Cu toate acestea, chiar dacă în unele arii de practică cererea de consultanță se restrânge, istoria ne-a arătat că un avocat bun reușește să se reinventeze atunci când circumstanțele o cer. Sigur că este de preferat ca avocatul să fie specializat, dar adevărul este că, indiferent de situație, un avocat bun ar trebui să „atingă” cât mai multe arii de practică, pentru a nu pierde din vedere aspecte ce pot fi esențiale în sfatul pe care îl oferă clientului”, a arătat Monia Dobrescu
     
Avocatul spune că timpul scurt care a trecut de la declanșarea pandemiei și dinamicitatea și imprevizibilitatea situației nu permit încă o analiză corectă de impact.  Dar munca avocaților Mușat & Asociații continuă pe aproape toate planurile: dreptul muncii, imobiliare, corporate, finantari, etc. Sigur, sunt și proiecte care au fost puse on-hold deocamdată, ca o decizie firească a modului în care clienții respectivi au ales să ăși desfășoare activitatea în circumstanțele actuale. Cum era și firesc, litigiile sunt cele mai afectate acum, dar este de așteptat ca situația să se schimbe de îndată ce va înceta starea de urgență. 

Odată cu reintrarea în normal, poate chiar din această vară, după momentul încetării stării de urgență și începerea activității, cea mai predictibilă creștere pare să fie în zona de litigii. ”Măcar fiindcă instanțele nu au lucrat în această perioadă, iar practica a cunoscut o veritabilp suspendare. Cu privire la celelalte arii de practicp, creșterile vor apărea, dar încet și în timp. Deși este de dorit, este dificil de crezut că de îndată ce starea de urgență va înceta ne vom confrunta cu un boom tranzacțional”, a conchis Răzvan Stoicescu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1442 / 1881
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...