
Employment | Tendințe și provocări, analizate de avocații Wolf Theiss: Piaţa e orientată spre prevenţie, spre conservare, companiile se străduiesc să îşi conserve şi motiveze resursele umane cheie, să reducă unele costuri şi aşteaptă să vadă cum vor evolua lucrurile. Deşi există interes pentru restructurări şi reorganizări, în acelaşi timp pare că business-urile sunt interesate de retenţia şi motivarea personalului
03 Octombrie 2022
Ștefania EnacheAvocații văd o multiplicare a mandatelor referitoare la restructurări şi concedieri și sunt implicați în două procese complexe de concediere colectivă, o serie de transferuri de business şi câteva proiecte de îmbunătăţire a nivelului de conformitate, anterior derulării unor procese de atragere de investitori. Cel mai mare impact asupra companiilor româneşti, așteptat să rezulte din implementarea Directivei Whistleblowing.
![]() |
Adelina Iftime-Blăgean - Counsel, Co-Head al practicii Employment în cadrul biroului din Bucuresti al Wolf Theiss si Andreea Stan - Senior Associate |
Adelina Iftime-Blăgean – Counsel, Co-Head al practicii Employment în cadrul biroului din București al Wolf Theiss, subliniază faptul că, la acest moment, printre subiectele de maxim interes pentru companii în sfera relaţiilor de muncă se numără aspecte cum ar fi pregătirea pentru implementarea Directivei Whistleblowing, organizarea unui mediu sănătos şi echilibrat de lucru (evitarea situaţiilor de burnout, incluziunea salariaţilor în cultura organizaţională / implicarea angajaţilor - employee engagement, diversitate), dar şi gestionarea fenomenului inflaţiei şi pregătirea pentru o eventuală criză. „Prin prisma experienței noastre directe, definim piaţa per ansamblu ca fiind una orientată spre prevenţie, spre conservare (bear market) în care companiile se străduiesc să îşi conserve şi motiveze resursele umane cheie, să reducă acele costuri care nu sunt neapărat necesare sau care nu aduc suficientă profitabilitate şi aşteaptă să vadă cum vor evolua lucrurile”, punctează avocatul.
Cu toate acestea, jucătorii din economie trebuie să rămână optimiști având în vedere că se observă faptul că piaţa de M&A (Mergers & Acquisitions – Fuziuni & Achiziţii) este în continuare efervescentă. Echipa Wolf Theiss are în derulare un număr impresionant de tranzacţii în care reprezintă atât vânzători, cât şi cumpărători. „Este foarte posibil ca dorinţa din spatele acestor tranzacţii să fie tocmai plasarea optimă a fondurilor în scopul limitării efectelor negative ale inflaţiei şi unor posibile crize (energetică, politică etc.)”, apreciază Adelina Iftime-Blăgean.
Expertul Wolf Theiss a constatat că, din perspectiva gestionării personalului, atenţia companiilor este îndreptată către organizarea unui mediu sănătos şi echilibrat de lucru din varii perspective (evitarea burnout-ului, incluziunea salariaţilor în cultura organizaţională / implicarea angajaţilor /gestionarea tendinţei de quiet quitting, diversitate), dar şi către restructurări care să ajute dezideratul de a avea echipa cea mai potrivită posibil, atât din perspectivă de volum (număr de salariaţi) cât şi din perspectivă calitativă (eficienţă, calitate, profesionalism, implicarea angajaţilor).
„Cum lumea este în alertă pentru evitarea unei crize economice de anvergură, companiile încep să se uite la modalităţi de eficientizare a modelului de business. Ceea ce este interesant este că, deşi există interes pentru restructurări şi reorganizări, în acelaşi timp pare că business-urile sunt interesate de retenţia şi motivarea personalului. Deşi paradoxal, uneori este mai bine să concediezi pe cineva caracterizat drept disruptiv, pentru a asigura motivarea atât a persoanei în cauză, cât şi a colegilor”, adaugă avocatul.
În ceea ce îi privește pe angajați, preocupările semnificative ale acestora se îndreaptă către cultura organizaţională, flexibilitate şi crearea unui mediu sănătos de lucru. „Observăm şi noi (direct, în calitate de participanţi activi în piaţa muncii, înţeleasă în sens larg, dar şi ca profesionişti în dreptul muncii) că schimbarea de tempo în desfăşurarea muncii (respectiv rapiditatea cerută în prestarea activităţii, presiunile de timp în general, în principal datorate digitalizării), în combinaţie cu creşterea numărului de activităţi / atribuţii şi cu dificultatea de a separa viaţa profesională de cea personală (din nou, în primul rând prin prisma digitalizării) pot crea contexte deosebit de periculoase. Generaţiile mai vechi consideră că acum 25-30 de ani oamenii munceau mai mult, însă răspunsul generaţiilor mai tinere este că volumul de muncă prestat într-o săptămână din urmă cu 25-30 de ani este aşteptat acum să se efectueze într-o zi (de principiu, ca efect al digitalizării şi, ironic, al evoluţiei sociale)”, nuanțează specialistul.
Adelina Iftime-Blăgean mai amintește faptul că, așa cum anticipa încă din 2019, atunci când firma de avocatură a organizat „Burnout – Control Buttons" – singurul eveniment de această natură creat în România, respectiv unul care a combinat cunoştinţele juridice cu cele de cultură organizaţională, la care au participat, alături de Wolf Theiss, Mihai Bran, co-fondatorul platformei de wellbeing Atlas, Daniel Milicescu, fondatorul Eurofin, şi Mihai Băjan, de la Profiles International - fenomenul de burnout a luat amploare, fiind prezent pe buzele tuturor.
„La acest moment, evaluările organizaţionale referitoare la burnout sunt luate mult mai în serios, fiind legate de fenomenele de quiet quitting / (ne)implicarea angajaţilor (employee (dis)engagement) şi epoca marilor demisii (big resignation era). Evident, o organizaţie cu angajaţi în burnout, pe lângă neperformanţă evidentă, va atrage cheltuieli semnificative de recrutare şi instruire. Pe de altă parte, tot acest fenomen atrage nevoia specializării suplimentare a angajaţilor, luând în calcul nevoia acestora de a lucra mai eficient, acoperind mai puţine arii de practică. Toate acestea presupun în oglindă eforturi de modificare a culturii organizaționale şi de reorganizare ale companiilor”, argumentează avocatul.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
În piață se observă o conștientizare mai mare a importanţei domeniului dreptului muncii
Datorită faptului că este un brand de renume, Wolf Theiss are șansa de a colabora cu foarte multe firme de avocatură internaţionale. Prezenţa în cele 13 ţări este un criteriu important, dar nu cel decisiv, echipa din București având multe mandate unde firmele internaţionale de avocatură lucrează direct cu birourile locale de mulţi ani, în proiecte punctuale.
Din această postură, echipa implicată în practica Employment poate avea o viziune largă a fenomenelor care au loc în zona resurselor umane.
„Din nefericire, anul acesta am observat o accelerare a mandatelor referitoare la relocări de activitate ca urmare a războiului din Ucraina. Aici am lucrat cu echipe de risk management, dar şi cu experţi în imigrări pentru relocarea angajaţilor. În prezent, observăm o multiplicare a mandatelor referitoare la restructurări şi concedieri, două dintre ele chiar implicând concedieri colective. Unele proiecte de restructurări sunt declanşate de proiecte de M&A, spre exemplu transferuri de activitate/ linii de business, care la un moment dat conduc la suprapuneri de posturi şi exces de personal, altele sunt declanşate de schimbări de viziune asupra structurii şi evoluţiei business-ului, de implementarea unor strategii de eficientizare sau pur şi simplu de nevoi de reducere a costurilor”, menționează Andreea Stan – Senior Associate, Employment, Wolf Theiss București.
La rândul său, Adelina Iftime-Blăgean precizează faptul că, în piaţă se observă o conştientizare mai mare a importanţei domeniului dreptului muncii, iar părţile alocă resurse mai mari de timp, energie şi financiare în gestionarea relaţiei cu managerii, pe parcursului întregului ciclu de viaţă al relatiei de colaborare.
„Atât echipele de HR, cât şi managerii, devin din ce în ce mai profesionişti şi bine pregătiţi, inclusiv prin raportare la maniera de gestionare a relaţiei lor contractuale. Schimbările de management pot fi într-adevăr dificile, iar dificultatea negocierilor fluctuează în raport de motivul „desparţirii”, de nivelul de profesionalism şi experienţă al managerului, de nivelul de „semnificaţie” al postului în structura organizaţiei şi implicit de raportul contractual care stă la baza relaţiei de colaborare. Având în vedere experienţa noastră anterioară ca avocaţi în zona de Corporate/ M&A, noi gestionăm şi managerii contractaţi pe baza unor contracte de management şi, în general, recomandăm oricând este posibil opţiunea unui raport civil de colaborare. Managerii profesionişti şi experimentaţi înțeleg nevoia managementului superior şi a acţionarilor de ajustare cu maximă flexibilitate a structurii echipei de management şi, prin urmare, îmbrăţişează, de asemenea, această abordare.Tradiţional, noi reprezentăm companiile în astfel de contexte”, detaliază avocatul.
Pe masa de lucru a profesioniștilor Wolf Theiss București regăsim mereu proiecte interesante, care îi provoacă să identifice soluţii out of the box pentru a obţine rezultatul dorit de clienţii firmei.
„La capitolul proiecte mari sau de lungă durată, avem în derulare două procese complexe de concediere colectivă, o serie de transferuri de business şi câteva proiecte de îmbunătăţire a nivelului de conformitate anterior derulării unor procese de atragere de investitori. Cu titlu de constanţă, gestionăm periodic procese de contractare şi încetare a colaborării cu persoane din management, situaţii de contractare transnaţională a unor persoane fizice, implementări de politici de telemuncă şi flexibilitate, procese de due diligence în context tranzacţional, sau furnizăm asistenţă în raporturile societăţilor cu sindicatele din unitate”, arată Andreea Stan.
Citește și:



---------------------------------------------------------------------------------
Provocările momentului
Cele două interlocutoare BizLawyer sunt de părere că, în acest moment, sunt mai multe provocări în ceea ce privește Dreptul Muncii. Din perspectiva modificărilor legislative, se așteaptă ca cel mai mare impact asupra companiilor româneşti să rezulte din implementarea Directivei Whistleblowing. „Aceasta are ca scop încurajarea persoanelor fizice (avertizori) să identifice şi să raporteze ameninţări sau prejudicii aduse interesului public. În acelaşi timp, introduce obligaţii semnificative în sarcina companiilor, printre altele cu privire la implementarea canalelor de raportare, dar şi în legătură cu protecţia efectivă a avertizorilor. Directiva are numeroase conotaţii în sfera dreptului muncii, în considerarea calităţii de salariat (de cele mai multe ori) a avertizorului şi a persoanei vizate de raportare. Vor trebui evaluate aspecte cum ar fi eventuala protecţie a avertizorilor care se autodenunţă, respectiv care au fost participanţi la săvârşirea unor încălcări, raportul şi interconectarea dintre procesele interne de conformitate şi cele disciplinare, rolul reprezentanţilor salariaţilor / sindicatului în procedurile aferente, cum anume împărţim sarcina probei între avertizor, persoana vizată şi angajator etc.”, explică Andreea Stan.
De asemenea, alte modificări legislative sunt aşteptate odată cu implementarea Directivei 2019/1152 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind transparenţa şi previzibilitatea condiţiilor de muncă în Uniunea Europeană şi a Directivei (UE) 2019/1158 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată a părinţilor şi îngrijitorilor.
O altă propunere mult așteptată s-a concretizat în proiectul de act normativ cu privire la "partajarea" salariatului între companii afiliate, respectiv contractul de muncă ce implică mai mulţi angajatori.
„Separat de provocările generate de modificările legislative, credem că provocările principale ale managementului companiilor vor fi în direcţia menţinerii nivelului corespunzător de satisfacţie, inclusiv financiară, a salariaţilor (reducerea efectelor inflaţiei), inclusiv criza forţei de muncă în unele industrii şi zone geografice. Din perspectiva de management al resurselor umane, principala provocare este, de asemenea, satisfacţia salariaţilor, prin crearea mecanismelor şi canalelor care să asigure un nivel corespunzător de implicare a angajaţilor (flexibilitate, mediu de lucru prietenos, evitarea situaţiilor de burnout, gestionarea corespunzătoare a managerilor toxici etc.)”, completează avocatul.
În fața acestor provocări permanente, Wolf Theiss București se prezintă cu o echipă de Dreptul Muncii recunoscută atât pe plan local, cât și internațional.
Departamentul include patru avocaţi dedicaţi exclusiv acestei practici, sub coordonarea funcţională a Partenerului Ileana Glodeanu.
Echipa este coordonată de Counsel Adelina Iftime-Blăgean, avocat cu aproape 20 de ani de experienţă în domeniul dreptului muncii şi una dintre cele mai vechi membre ale echipei Wolf Theiss din România.
Avocatul Senior Andreea Stan este „mâna dreaptă” a Adelinei, de asemenea, dedicată 100% practicii de Dreptul muncii, cu focus pe activitatea de consultanţă, în timp ce avocatul Senior Costin Şalaru, recent promovat, este dedicat, în principal, practicii litigioase de dreptul muncii. Ioana Iacob este un avocat „middle” cu o experienţă de aproape cinci ani, fiind cea mai nouă membră a echipei, dedicată şi ea complet acestei practici.
Alături de Costin, Counsel Andreea Zvâc şi echipa ei ajută oricând este nevoie cu strategia dosarelor de instanţă sau atunci când volumul de muncă aferent dosarelor o impune.
În completare, departamentul lucrează cu o echipă de avocaţi juniori care deservesc în comun practicile de Corporate / M&A şi cea de Dreptul muncii. Şi, desigur, colaborează în funcţie de proiecte cu colegii specializaţi în protecţia datelor cu caracter personal, litigii generale, concurenţă etc. Spre exemplu, lucrează în prezent la un proiect care implică practici de denigrare a unui concurent şi deturnare de salariaţi, clienţi şi colaboratori, proiect a cărui derulare ar fi imposibilă fără o echipă multidisciplinară.
„În primul rând, credem că suntem norocoşi să colaborăm cu echipe foarte specializate în dreptul muncii, şi aici includem atât firmele de avocatură străine care ne subcontractează, cât şi departamentele foarte bine pregătite de HR şi Legal ale clienţilor noştri. Credem că ceea ce ne diferenţiază foarte mult este structura clienţilor care atrage după sine mandate foarte sofisticate. Clienţii noştri sunt din categoria celor foarte atenţi şi diligenti, cu o foarte bună înţelegere a fenomenului de conformitate şi care se străduiesc mereu să analizeze în detaliu cerinţele legislative, opţiunile existente, plusurile şi minusurile, înainte de a lua cea mai bună decizie pentru ei. Mulţi clienţi optează pentru o abordare de tipul smart-risk, în detrimentul unei conformităţi 100% cu prevederile juridice ale legislaţiei româneşti, uneori greoaie şi necoordonată. Noi credem în abordarea de business, preferăm sfaturile scurte (de tipul bullet points, tabele) în detrimentul explicaţiilor lungi, academice, încercăm să avem o bună înţelegere a nevoilor operaţionale şi de business ale clientului, raportat şi la industria din care face parte. Suntem preocupaţi de brand-ul de angajator al clienţilor noştri şi ne consultăm cu echipe de PR şi Change Management atunci când este cazul. De asemenea, aşa cum indicam mai sus, toţi membrii echipei noastre de dreptul muncii au cunoştinte de drept corporativ şi au lucrat şi în context tranzacţional sau de restructurare internaţionale, ceea ce ne diferenţiază sensibil de alţi colegi, atunci când tranzacţiile de M&A au un focus puternic pe capitalul uman”, declară Adelina Iftime-Blăgean.
Avocatul punctează faptul că scopul practicii de la București este acela de a avea o colaborare foarte bună cu toţi omologii săi din celelalte firme de avocatură pentru a crea o reţea profesională competentă, pentru a fi în măsură să influențeze calitatea procesului legislativ şi pentru a face schimb de experienţe, cu scopul final al dezvoltării per ansamblu a acestui domeniu profesional. „Prin urmare, nu încurajăm ideea unei competiţii, ci mai degrabă aspiram la colaborare”, concluzionează expertul Wolf Theiss.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 798 / 2001 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...