
Gaming - Powered by CMS | Scurtă analiză a principiului jocului responsabil în legislația europeană
08 Mai 2023
Cristina Popescu (Partner) și Sorin Predescu (Associate) - CMS RomaniaMăsurile implementate pentru a proteja persoanele vulnerabile diferă semnificativ de la jurisdicție la jurisdicție, iar acest articol examinează, la nivel european, cele mai noi trenduri de reglementare în această materie.
![]() |
Cristina Popescu (Partner) si Sorin Predescu (Associate), avocati CMS Romania |
Măsurile implementate pentru a proteja persoanele vulnerabile diferă semnificativ de la jurisdicție la jurisdicție, iar acest articol examinează, la nivel european, cele mai noi trenduri de reglementare în această materie.
Unele măsuri includ interziceri și limitări asupra jocurilor de noroc, având un efect direct pentru protejarea persoanelor vulnerabile, altele vizează, de exemplu, blocarea publicității sau a altor asemenea stimuli, urmărind un efect de reducere a expunerii persoanelor vulnerabile la factori care ar putea încuraja comportamente nesănătoase legate de jocurile de noroc.
Marea Britanie
În Marea Britanie, discuțiile se învârt în jurul noului White Paper, care este considerat a aduce cea mai mare schimbare în reglementarea industriei jocurilor de noroc din regat din ultimele două decenii.
Pe tema schimbărilor cu impact asupra principiului de joc responsabil, au fost antamate mai multe aspecte relevante, între care ar trebui menționate verificările obligatorii de accesibilitate, noile reguli pentru pariurile și promoțiile gratuite (“free bets”), precum și regulile mai stricte pentru publicitate și sponsorizare (sursa).
Belgia
Belgia a luat măsuri stricte în sensul protejării persoanelor vulnerabile și asigurării jocului responsabil. Începând cu 1 iulie 2023, publicitatea pentru jocuri de noroc va fi interzisă în Belgia atât la TV, cât și la radio, în cinematografe, reviste, ziare, în spațiile publice, pe site-uri web și pe rețelele sociale.
Mai mult, guvernul a anunțat că, de la 1 ianuarie 2025, va exista o nouă interdicție asupra publicității pe stadioane, iar de la 1 ianuarie 2028, operatorii de jocuri de noroc nu vor mai putea sponsoriza cluburi sportive profesioniste, cum ar fi echipele de fotbal.
Ca parte a noilor reguli, cheltuielile cu sponsorizarea nu vor mai fi deductibile fiscal pentru operatorii de jocuri de noroc (sursa).
Olanda
În mod similar, în Olanda se va impune o interdicție a reclamelor pentru jocuri de noroc, care va intra în vigoare la 1 iulie 2023.
De menționat este că interdicția vizează reclamele nedirecționate (“untargered ads”) pentru jocuri de noroc, în timp ce publicitatea pe internet va continua să fie permisă, dar în condiții mai stricte, sens în care publicitatea va trebui direcționată exclusiv către consumatorii de peste 24 de ani (sursa).
Spania
Guvernul spaniol a aprobat un nou decret pentru protejarea jocului de noroc responsabil, care are ca scop îmbunătățirea protecției consumatorilor și reducerea riscului jocurilor de noroc problematice în peninsula Iberică.
Noile măsuri includ definirea profilurilor de risc, bazat pe tiparul cheltuielilor consumatorilor, precum și cerințe suplimentare pentru ca operatorii să trimită mesaje de avertizare și să furnizeze rezumate lunare ale activității de joc.
De asemenea, operatorilor spanioli li se va interzice să trimită promoții jucătorilor care participă intensiv la jocuri de noroc, adică cei care au acumulat o pierdere netă de 600 de euro în trei săptămâni consecutive, acestor jucători urmând a le fi interzis accesul la programele VIP ale operatorilor (sursa).
Cipru
Guvernul Ciprului explorează posibilitatea de a interzice jocurile de noroc pentru cetățenii cu venituri mici, în contextul în care sectorul jocurilor de noroc din Cipru a înregistrat o creștere cu 22% a veniturilor în anul 2022. Interdicția propusă i-ar viza atât pe cei care primesc beneficii sociale, cât și pe cei cu venituri sub un anumit prag.
Mișcarea face parte dintr-un efort mai larg de a reduce riscul jocurilor de noroc problematice în Cipru și de a se asigura că industria funcționează într-o manieră responsabilă și durabilă (sursa).
------------------------------------------------------------------------------------------
Citește și
Corporate & Commercial - Powered by CMS | Impactul factorilor ESG asupra proiectelor de fuziuni și achiziții (M&A)
Corporate & Commercial - Powered by CMS | Regulamentul F-Gas și impactul amendamentelor recent votate de Comisia de Mediu a Parlamentului European
------------------------------------------------------------------------------------------
România
În martie, Senatul României a adoptat un proiect de lege care înăsprește și la noi regulile care guvernează publicitatea pentru jocurile de noroc, stabilind reguli mai stricte pentru protejarea minorilor, tinerilor și persoanelor din alte categorii vulnerabile.
Inițial, proiectul de lege impunea o interdicție generală a tuturor formelor de publicitate pentru jocurile de noroc în orice mediu (panouri publicitare, online, televiziune etc.), oarecum similar cu cele impuse în Belgia sau Olanda, însă după dezbateri, senatorii au eliminat această prevedere pe motiv că o astfel de interdicție generală ar avea un impact negativ asupra veniturilor bugetare provenite din colectarea impozitelor și taxelor de la operatorii de jocuri de noroc și de la terți care furnizează servicii industriei.
În prezent, în forma adoptată de Senat, proiectul de lege conține următoarele restricții:
► publicitatea exterioară pentru jocuri de noroc (e.g. panouri publicitare) nu poate depăși 30 de metri pătrați și nu poate promova premii constând în bani sau bunuri materiale;
► interzicerea publicității pentru jocuri de noroc la televizor între orele 23:00 și 6:00;
► în intervalul permis (06:00 – 23:00), publicitatea pentru jocuri de noroc este permisă numai în timpul transmiterii în direct a evenimentelor sportive (și numai atunci când există o înlocuire de jucător sau o schimbare a scorului), cu condiția ca inserția să fie însoțită de mesajul „Joacă responsabil”, iar durata unei asemenea inserții individuale nu poate depăși zece secunde și, în total, maximum două minute în timpul evenimentului sportiv relevant;
► personalitățile publice, culturale, științifice sau sportive sau alte persoane – care datorită celebrității/reputației lor pot încuraja participarea la jocuri de noroc – nu au voie să promoveze sau să facă publicitate jocurilor de noroc.
În concluzie, reglementarea principiului jocului responsabil în Europa este extrem de diversă și reflectă faptul că statele își asumă în mod diferit responsabilitatea de a își proteja cetățenii de efectele negative ale jocurilor de noroc.
Dacă unele țări impun restricții stricte cu privire la publicitatea jocurilor de noroc și limitează accesul la acestea, altele au adoptat măsuri mai flexibile, dar în general, abordarea adoptată indică o înțelegere crescută a necesității de a promova jocul responsabil și de a proteja persoanele vulnerabile peste tot în Europa.
Din punctul nostru de vedere, este important ca reglementările din România să continue să fie îmbunătățite, în lumina trendului european și a schimbărilor în comportamentul consumatorilor, pentru că doar printr-o abordare responsabilă, coerentă și bine coordonată se va reuși protejarea cetățenilor de efectele negative ale jocurilor de noroc, consolidându-se, totodată, o industrie a jocurilor de noroc durabilă și prosperă.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 722 / 2105 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...