
Gaming - Powered by CMS | Scurtă analiză a principiului jocului responsabil în legislația europeană
08 Mai 2023
Cristina Popescu (Partner) și Sorin Predescu (Associate) - CMS RomaniaMăsurile implementate pentru a proteja persoanele vulnerabile diferă semnificativ de la jurisdicție la jurisdicție, iar acest articol examinează, la nivel european, cele mai noi trenduri de reglementare în această materie.
![]() |
Cristina Popescu (Partner) si Sorin Predescu (Associate), avocati CMS Romania |
Măsurile implementate pentru a proteja persoanele vulnerabile diferă semnificativ de la jurisdicție la jurisdicție, iar acest articol examinează, la nivel european, cele mai noi trenduri de reglementare în această materie.
Unele măsuri includ interziceri și limitări asupra jocurilor de noroc, având un efect direct pentru protejarea persoanelor vulnerabile, altele vizează, de exemplu, blocarea publicității sau a altor asemenea stimuli, urmărind un efect de reducere a expunerii persoanelor vulnerabile la factori care ar putea încuraja comportamente nesănătoase legate de jocurile de noroc.
Marea Britanie
În Marea Britanie, discuțiile se învârt în jurul noului White Paper, care este considerat a aduce cea mai mare schimbare în reglementarea industriei jocurilor de noroc din regat din ultimele două decenii.
Pe tema schimbărilor cu impact asupra principiului de joc responsabil, au fost antamate mai multe aspecte relevante, între care ar trebui menționate verificările obligatorii de accesibilitate, noile reguli pentru pariurile și promoțiile gratuite (“free bets”), precum și regulile mai stricte pentru publicitate și sponsorizare (sursa).
Belgia
Belgia a luat măsuri stricte în sensul protejării persoanelor vulnerabile și asigurării jocului responsabil. Începând cu 1 iulie 2023, publicitatea pentru jocuri de noroc va fi interzisă în Belgia atât la TV, cât și la radio, în cinematografe, reviste, ziare, în spațiile publice, pe site-uri web și pe rețelele sociale.
Mai mult, guvernul a anunțat că, de la 1 ianuarie 2025, va exista o nouă interdicție asupra publicității pe stadioane, iar de la 1 ianuarie 2028, operatorii de jocuri de noroc nu vor mai putea sponsoriza cluburi sportive profesioniste, cum ar fi echipele de fotbal.
Ca parte a noilor reguli, cheltuielile cu sponsorizarea nu vor mai fi deductibile fiscal pentru operatorii de jocuri de noroc (sursa).
Olanda
În mod similar, în Olanda se va impune o interdicție a reclamelor pentru jocuri de noroc, care va intra în vigoare la 1 iulie 2023.
De menționat este că interdicția vizează reclamele nedirecționate (“untargered ads”) pentru jocuri de noroc, în timp ce publicitatea pe internet va continua să fie permisă, dar în condiții mai stricte, sens în care publicitatea va trebui direcționată exclusiv către consumatorii de peste 24 de ani (sursa).
Spania
Guvernul spaniol a aprobat un nou decret pentru protejarea jocului de noroc responsabil, care are ca scop îmbunătățirea protecției consumatorilor și reducerea riscului jocurilor de noroc problematice în peninsula Iberică.
Noile măsuri includ definirea profilurilor de risc, bazat pe tiparul cheltuielilor consumatorilor, precum și cerințe suplimentare pentru ca operatorii să trimită mesaje de avertizare și să furnizeze rezumate lunare ale activității de joc.
De asemenea, operatorilor spanioli li se va interzice să trimită promoții jucătorilor care participă intensiv la jocuri de noroc, adică cei care au acumulat o pierdere netă de 600 de euro în trei săptămâni consecutive, acestor jucători urmând a le fi interzis accesul la programele VIP ale operatorilor (sursa).
Cipru
Guvernul Ciprului explorează posibilitatea de a interzice jocurile de noroc pentru cetățenii cu venituri mici, în contextul în care sectorul jocurilor de noroc din Cipru a înregistrat o creștere cu 22% a veniturilor în anul 2022. Interdicția propusă i-ar viza atât pe cei care primesc beneficii sociale, cât și pe cei cu venituri sub un anumit prag.
Mișcarea face parte dintr-un efort mai larg de a reduce riscul jocurilor de noroc problematice în Cipru și de a se asigura că industria funcționează într-o manieră responsabilă și durabilă (sursa).
------------------------------------------------------------------------------------------
Citește și
Corporate & Commercial - Powered by CMS | Impactul factorilor ESG asupra proiectelor de fuziuni și achiziții (M&A)
Corporate & Commercial - Powered by CMS | Regulamentul F-Gas și impactul amendamentelor recent votate de Comisia de Mediu a Parlamentului European
------------------------------------------------------------------------------------------
România
În martie, Senatul României a adoptat un proiect de lege care înăsprește și la noi regulile care guvernează publicitatea pentru jocurile de noroc, stabilind reguli mai stricte pentru protejarea minorilor, tinerilor și persoanelor din alte categorii vulnerabile.
Inițial, proiectul de lege impunea o interdicție generală a tuturor formelor de publicitate pentru jocurile de noroc în orice mediu (panouri publicitare, online, televiziune etc.), oarecum similar cu cele impuse în Belgia sau Olanda, însă după dezbateri, senatorii au eliminat această prevedere pe motiv că o astfel de interdicție generală ar avea un impact negativ asupra veniturilor bugetare provenite din colectarea impozitelor și taxelor de la operatorii de jocuri de noroc și de la terți care furnizează servicii industriei.
În prezent, în forma adoptată de Senat, proiectul de lege conține următoarele restricții:
► publicitatea exterioară pentru jocuri de noroc (e.g. panouri publicitare) nu poate depăși 30 de metri pătrați și nu poate promova premii constând în bani sau bunuri materiale;
► interzicerea publicității pentru jocuri de noroc la televizor între orele 23:00 și 6:00;
► în intervalul permis (06:00 – 23:00), publicitatea pentru jocuri de noroc este permisă numai în timpul transmiterii în direct a evenimentelor sportive (și numai atunci când există o înlocuire de jucător sau o schimbare a scorului), cu condiția ca inserția să fie însoțită de mesajul „Joacă responsabil”, iar durata unei asemenea inserții individuale nu poate depăși zece secunde și, în total, maximum două minute în timpul evenimentului sportiv relevant;
► personalitățile publice, culturale, științifice sau sportive sau alte persoane – care datorită celebrității/reputației lor pot încuraja participarea la jocuri de noroc – nu au voie să promoveze sau să facă publicitate jocurilor de noroc.
În concluzie, reglementarea principiului jocului responsabil în Europa este extrem de diversă și reflectă faptul că statele își asumă în mod diferit responsabilitatea de a își proteja cetățenii de efectele negative ale jocurilor de noroc.
Dacă unele țări impun restricții stricte cu privire la publicitatea jocurilor de noroc și limitează accesul la acestea, altele au adoptat măsuri mai flexibile, dar în general, abordarea adoptată indică o înțelegere crescută a necesității de a promova jocul responsabil și de a proteja persoanele vulnerabile peste tot în Europa.
Din punctul nostru de vedere, este important ca reglementările din România să continue să fie îmbunătățite, în lumina trendului european și a schimbărilor în comportamentul consumatorilor, pentru că doar printr-o abordare responsabilă, coerentă și bine coordonată se va reuși protejarea cetățenilor de efectele negative ale jocurilor de noroc, consolidându-se, totodată, o industrie a jocurilor de noroc durabilă și prosperă.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 527 / 1910 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...