GDPR, după primii 3 ani | Clienții KPMG Legal – Toncescu și Asociații și-au recalibrat proiectele din acest domeniu, în ultimii doi ani, trecând de la consultanță în conformarea inițială cu GDPR, la proiecte sofisticate, punctuale. Digitalizare proceselor de contractare, printre cele mai provocatoare mandate ale echipei coordonate de partenerul Cristiana Fernbach
28 Septembrie 2021
Ștefania EnacheÎn proiectele de conformare inițială cu cerințele GDPR, complexitatea și provocările au fost generate în principal de dimensiunea companiilor și de volumul mare de documente, respectiv de date cu caracter personal prelucrate.
Odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, piața s-a confruntat cu o inflație de păreri divergente legate de aplicarea GDPR. În acel moment nu existau practici cristalizate cu privire la multe dintre aspectele noi introduse de GDPR, astfel că fiecare practician, în lipsa unor îndrumări clare, era obligat să își dea frâu liber creativității. Experții KPMG Legal subliniază faptul că tipul acesta de creativitate de început a dus la abordări divergente, dar și la diverse anomalii de tipul solicitării consimțământului pentru toate tipurile de prelucrări de date cu caracter personal. Cu timpul, practica a devenit mai unitară, iar specialiștilor le-a fost mult mai ușor să explice faptul că implementarea de măsuri tehnice și organizatorice adecvate nu înseamnă obținerea acordului persoanelor vizate pentru toate prelucrările de date.
„Sigur că întotdeauna există loc de îmbunătățire și GDPR nu face excepție aici, în special în ce privește prelucrările de date realizate în domeniul online, în special prelucrările efectuate pe scară largă, precum și în ce privește monitorizarea video”, punctează Cristiana Fernbach, Partener al KPMG Legal – Toncescu și Asociații.
Perioada de început a GDPR, finalul anului 2017 și anul 2018, a fost dificilă, existând un număr extrem de mare de proiecte în lucru. Volumul important de muncă a depășit capacitatea uzuală a firmelor de avocatură, iar acestea au fost nevoite să identifice și să aloce resurse suplimentare într-o perioadă scurtă de timp.
„Aceste proiecte au fost în general proiecte de conformare inițială cu prevederile GDPR și unele dintre ele s-au extins și în anul 2019, în special proiectele complexe care au presupus elaborarea unei documentații complexe în faza de implementare. Ulterior, începând cu anul 2020, am observat la clienții noștri o recalibrare a proiectelor din acest domeniu, acestea transformându-se din proiecte de consultanță în ce privește conformarea inițială cu GDPR în proiecte sofisticate, punctuale, din care cele mai provocatoare au fost cele legate de implementarea unor soluții tehnologice noi care presupunea prelucrarea datelor cu caracter personal”, explică Flavius Florea, Senior Managing Associate, KPMG Legal - Toncescu și Asociații.
Avocatul menționează că profesioniștii KPMG Legal au asistat, de exemplu, anumiți clienți în proiecte complexe, care au vizat fie implementarea unor soluții de detectare a pietonilor din incinta unui locații industriale în scopul prevenirii accidentelor, fie implementarea unor soluții digitale de contractare în domenii foarte reglementate, cum ar fi domeniul bancar.
Flavius Florea amintește faptul că, în proiectele de conformare inițială cu cerințele GDPR, complexitatea și provocările au fost generate în principal de dimensiunea companiilor și de volumul mare de documente, respectiv de date cu caracter personal prelucrate. „Dintre proiectele duse la bun sfârșit de echipa noastră, menționăm asistarea unei companii petroliere de top din România în ce privește evaluarea conformității GDPR și implementarea măsurilor pentru sporirea gradului de conformitate, precum și asistarea unuia dintre cei mai mari jucători din industria cărnii într-un proiect similar”, mai spune specialistul.
Pandemia a forțat digitalizarea, iar proiectele sunt din ce în ce mai complexe
Criza sanitară și măsurile apărute în context pandemic au forțat digitalizarea atât a companiilor private, cât și a instituțiilor publice, iar lucrurile s-au întâmplat într-un timp record. „Dacă înainte de contextul pandemic, realitatea era foarte apropiată de anecdota care ne spunea că declarațiile online se depun la etajul 2, la doar câteva luni după ce pandemia a debutat am constatat că atât companiile private, cât și instituțiile publice pot să funcționeze, cu adaptări minore, și în mediul online. Nu credem că regula a fost sacrificarea datelor personale în favoarea digitalizării. Din experiențele noastre, clienții au acordat atenția necesară și protecție datelor cu caracter personal în proiectele lor de digitalizare și au înțeles în general importanța acestui domeniu. Sigur că e posibil să fi existat și unele excepții, pentru că procesul a fost unul foarte accelerat, însă în practica noastră nu ne-am lovit de ele”, precizează Cristiana Fernbach (foto).
În acest context au intervenit schimbări importante și în privința proiectelor pe care experții GDPR le au în lucru. Cătălina Fînaru - Pîrvu, Senior Associate, KPMG Legal – Toncescu și Asociații, spune că, în general, se observă o complexitate mai ridicată a proiectelor din industria financiar-bancară, acolo unde domeniul este unul extrem de reglementat, iar digitalizarea trebuie realizată în conformitate cu toate reglementările aplicabile domeniului. „Cele mai provocatoare proiecte au fost cele de digitalizare a procesului de contractare al clienților noștri, în special când vorbim de contractarea cu persoane fizice și în special când vorbim despre domenii foarte reglementate cum este cel financiar-bancar la care ne refeream mai devreme”, arată avocatul.
Mai mult, experții KPMG Legal consideră că lucrurile vor evolua, având în vedere că se așteaptă la apariția unor investigații tematice, sectoriale. Astfel de investigații sunt așteptate totuși pe termen mediu, nu pe termen scurt. Avocații sunt de părere că există premisele ca resursele pe care ANSPDCP le are la îndemână să crească treptat, așa încât investigațiile sectoriale vor fi cu siguranță următorul pas logic în dezvoltarea activității ANSPDCP.
Proiecte, aspecte sensibile, echipă dedicată
KPMG Legal are o echipă dedicată care gestionează proiectele de protecția datelor cu caracter personal, tehnologie și proprietate intelectuală. Cristiana Fernbach este de părere că cele trei domenii sunt complementare și că, având cele trei tipuri de competențe în aceeași echipă, firma poate oferi servicii de calitate clienților.
„Pe de altă parte, este posibil ca piața din România să nu fi ajuns la nivelul de maturitate care să permită în acest moment separarea acestor competențe și formarea în cadrul unor firme de avocatură a unor echipe mari care să se ocupe strict de protecția datelor cu caracter personal – totuși, credem că pe termen mediu și lung vom vedea o reașezare din acest punct de vedere”, mai spune Partenerul KPMG Legal - Toncescu și Asociații.
În cadrul proiectelor în care se implică, experții din București colaborează frecvent cu societățile din grupul KPMG Legal. De asemenea, avocații români au asistat clienți ai firmei în proiecte care țin de implementarea GDPR la nivel de grup.
„Cele mai importante proiecte din punct de vedere al volumului de muncă, dar și al complexității au fost cele legate de conformarea inițială cu cerințele GDPR. În acest sens, putem menționa asistarea unei companii petroliere de top , asistarea unuia dintre cei mai mari jucători din industria cărnii, pe care deja le-am menționat mai devreme, dar și asistarea unui important producător și retailer de mobilier, precum și al unui jucător important din industria farmaceutică în ce privește evaluarea inițială a conformității cu GDPR și implementarea măsurilor pentru sporirea gradului de conformitate. Ulterior conformării inițiale, proiectele majore au fost cele cu componentă de digitalizare a serviciilor care au implicat și prelucrarea datelor cu caracter personal”, precizează Flavius Florea (foto).
La rândul său, Cătălina Fînaru – Pîrvu (foto) subliniază faptul că cele mai sensibile aspecte sensibile au fost generate în general de gradul mic de conștientizare a importanței conformării cu GDPR în rândul clienților, în special în perioada anterioară intrării în vigoare a GDPR. „Acest grad redus de conștientizare a avut drept consecință o alocare defectuoasă a resurselor financiare și umane în proiectele de conformare cu GDPR. Am încercat să contracarăm aceste aspecte prin susținerea de training-uri și alte activități de informare prin care să creștem gradul de conștientizare și să le explicăm clienților și potențialilor clienți importanța acordării unei atenții deosebite protecției datelor cu caracter personal în contextul normativ actual”, detaliază avocatul.
Activitatea departamentului de protecția datelor cu caracter personal, tehnologie și proprietate intelectuală este coordonată de Cristiana Fernbach, un profesionist cu aproximativ 20 de ani de experiență, care a activat ca avocat în Germania și România, având în portofoliu clienți de talie internațională, participând în tranzacții importante pentru industria IT și telecom din regiune și oferind asistență juridică în proiecte de conformare în materie de protecția datelor, protecția imaginii, a portofoliului de proprietate intelectuală, de dezvoltare și licențiere de software, de implementare a platformelor e-commerce.
De altfel, Cristiana Fernbach a coordonat recent unele dintre cele mai importante mandate de implementare GDPR din România, acordând asistență unor clienți importanți din industria financiar-bancară şi farmaceutică.
Echipa de bază este completată Flavius Florea, Senior Managing Associate, avocat cu aproximativ zece ani de experiență, care acordă consultanță în sectoarele tehnologie, media, telecom atât start-up-urilor locale, cât și companiilor internaționale, și de Cătălina Pîrvu, Senior Associate, avocat specializat în domeniul protecției datelor cu caracter personal și al tehnologiei.
În ceea ce privește portofoliul de clienți, în general, acesta include jucători din diverse domenii de activitate: firme din industria petrolieră, sectorul alimentar, industria IT și industria farmaceutică. Dimensiunea companiilor variază de la start-up-uri entuziaste până la companii cu o reputație bine determinată pe piață care sunt lideri în domeniile lor.
Intră pe LadyLawyer.ro și află mai multe despre activitatea, preocupările și proiectele doamnelor avocat din cele mai importante firme de pe piața locală
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1003 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...