
Modificarea legislației muncii a dus la necesitatea ajustării tuturor documentelor folosite de angajatori în relația cu salariații, la crearea unor noi proceduri de lucru ori de monitorizare a muncii și a unor noi fluxuri de informare, spun avocații firmei Mitel & Asociații. Despre schimbările aduse de legiuitor în domeniul relațiilor de muncă și problemele frecvente și delicate pe care avocații au fost chemați să le rezolve, într-o discuție cu Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
25 Iunie 2023
Ștefania EnacheÎn perioada scursă de la adoptarea noului cadrul legislativ din domeniul muncii, echipa Mitel & Asociații a fost implicată într-un număr însemnat de proiecte importante.
![]() |
Schimbările operate la nivelul legislației muncii din România au generat un volum crescut de activitate pentru echipele de avocați axate pe practica de Employment.Specialiștii Mitel & Asociații au primit din partea clienților un număr însemnat de solicitări care au vizat modificarea Codului Muncii prin Legea nr. 283/2022, noul model al contractului individual de muncă și ulterior noua Lege a Dialogului Social. Modificările operate de legiuitor au implicat atât adaptarea contractelor de muncă existente, cât și a regulamentelor interne aplicabile la nivelul angajatorilor.
În noul context legislativ, clienții Mitel & Asociații au apelat la sprijinul avocaților pentru o revizuire și actualizare a întregului pachet de documente pe care îl utilizează în cadrul departamentului HR. Totodată, au solicitat organizarea unor traininguri/webinarii dedicate, prin care angajații din Resurse Umane să se familiarizeze cu noile cerințe legislative și noile instituții juridice astfel introduse.
În noul context legislativ, clienții Mitel & Asociații au apelat la sprijinul avocaților pentru o revizuire și actualizare a întregului pachet de documente pe care îl utilizează în cadrul departamentului HR. Totodată, au solicitat organizarea unor traininguri/webinarii dedicate, prin care angajații din Resurse Umane să se familiarizeze cu noile cerințe legislative și noile instituții juridice astfel introduse.
S-au schimbat toate contractele individuale de muncă
Odată cu adoptarea noului cadrul legislativ, firmele au fost obligate să ia măsuri urgente astfel încât să se alinieze noilor cerințe din domeniul muncii.
Din punctul de vedere al experților Mitel & Asociații, cea mai dificilă modificare a fost cea legată de implementarea noului model al contractului individual de muncă. „Nu atât prin complexitatea problemelor de drept ridicate, cât mai ales prin volumul de muncă necesar pentru a adapta modelele pre-existente ale fiecărui angajator la noul model introdus de legiuitor și de a reflecta în mod cuprinzător, dar corect pentru ambele părți, elementele de noutate, în special în ceea ce privește beneficiile acordate salariaților. Din păcate, lacunele și erorile legislative au generat probleme de interpretare și, implicit, au îngreunat procesul de conformare cu norma legală”, comentează Mădălina Mitel, Partener Mitel & Asociații.
De altfel, trebuie menționat că modificarea legislației muncii a dus la necesitatea ajustării tuturor documentelor pe care angajatorii le folosesc în relația cu salariații, la crearea unor noi proceduri de lucru ori de monitorizare a muncii și a unor noi fluxuri de informare.
Prioritatea clienților Mitel & Asociații a fost adaptarea la noul model al contractului de muncă, urmată de actualizarea Regulamentelor Interne.
Nu în ultimul rând, firmele cu care avocații lucrează au dorit să actualizeze documentația utilizată în cadrul negocierilor colective și să clarifice elementele de noutate aduse de noua legislație adoptată la sfârșitul anului 2022.
Adaptarea programului de lucru
Schimbările aduse de legiuitor în domeniul relațiilor de muncă au generat multe probleme pentru care angajatorii au fost nevoiți să caute soluții.
Astfel, avocații Mitel & Asociații au constatat că, de la modificarea Codului Muncii și până în prezent, au fost numeroase cazuri în care clienții firmei au solicitat îndrumarea atunci când au primit solicitări din partea salariaților de a utiliza programe individualizate de lucru, atât pentru durate limitate, cât și pe perioade nedeterminate. „Cum fiecare solicitare este unică și se întemeiază pe o necesitate particulară a salariatului, am soluționat punctual și aplicat fiecare solicitare, având în vedere păstrarea echilibrului între viața profesională și cea privată, dar luând în considerare și nevoile de business ale angajatorilor”, precizează Mădălina Mitel.
De asemenea, una dintre cele mai frecvente și delicate probleme cu care clienții Mitel & Asociații s-au confruntat în practică este cea legată de prestarea muncii în regim de telemuncă și necesitatea revenirii la munca prestată de la birou. Chiar dacă au fost multe solicitări de adaptare a programului de lucru, acest fapt nu s-a transpus într-o creștere a numărului de litigii, toate solicitările de acest tip fiind soluționate amiabil, cu sprijinul echipei de avocați specializați în Dreptul muncii.
O altă temă fierbinte este cea care vizează concedierea, având în vedere că noul cadru legislativ instituie o serie de beneficii în favoarea persoanelor aflate într-o astfel de situație. „Concedierea salariaților, fie ea individuală ori colectivă, a fost și va rămâne un proces complex, în care angajatorii trebuie să țină cont de toate motivele de fapt și de drept și care trebuie să se desfășoare cu respectarea strictă a procedurii legale și pe baza unor documente justificative întocmite corect, complet și la timp. Dincolo de aspectele tehnice, economice ori operaționale, încadrarea corectă a tipului de concediere ce trebuie urmat în fiecare caz în parte este esențială, fiind intrinsec legată de motivul real al concedierii. În permanență, instanțele de judecată au solicitat angajatorilor să dovedească motivele reale ce stau la baza deciziilor de concediere și, invariabil, în toate litigiile de muncă angajatorii au prezentat, cu lux de amănunte, care au fost motivațiile pentru respectivele concedieri”, atrage atenția Cristina Dan, Counsel Mitel & Asociații.
Avocatul mai spune că noutatea pe care o aduce Legea 283/2022 este un drept al salariatului de a solicita informații suplimentare privind motivele concedierii încă din faza pre-conflictuală. „Pare că legiuitorul a dorit să reducă numărul de conflicte de muncă aflate pe masa judecătorilor, introducând o obligație de transparență pentru angajator. Astfel, salariatul va fi complet și corect informat cu privire la motivele concedierii sale, ceea ce ar putea duce la evitarea unui viitor conflict de muncă. Este posibil ca exercitarea acestui drept să fie chiar benefică angajatorilor, însă, cu siguranță, ea impune o rigoare suplimentară în pregătirea documentelor de fundamentare aferente unei concedieri”, explică specialistul Mitel & Asociații.
Opiniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.
Provocarea anului 2023 este negocierea contractelor colective de muncă
În perioada scursă de la adoptarea noului cadrul legislativ din domeniul muncii, echipa Mitel & Asociații a fost implicată într-un număr însemnat de proiecte importante.
Cel mai complex dintre ele a presupus revizuirea și alinierea simultană a prevederilor din contractele de muncă și Regulamentele Interne a cinci companii dintr-un grup de firme ce activează pe teritoriul României, precum și organizarea trainingului pentru personalul din cadrul departamentului HR, astfel încât noile modificări să fie înțelese, implementate și aplicate în mod corect.
În plus, în această perioadă, avocații Mitel & Asociații din departamentul Employment au în derulare o multitudine de proiecte de Dreptul muncii, extrem de variate, cum ar fi consilierea acordată angajatorilor pe durata negocierilor colective, revizuirea și actualizarea Regulamentelor Interne și redactarea procedurilor interne pentru avertizorii de integritate. De asemenea, analizează condițiile în care businessurile pot fi relocate transfrontalier și implicațiile asupra relațiilor de muncă, în contextul războiului din Ucraina.
„Cred că cea mai mare provocare a anului 2023 va fi negocierea colectivă a contractelor de muncă atât la nivelul unităților, cât și la niveluri superioare. Cadrul legal nou introdus la sfârșitul anului 2022 prin Legea Dialogului Social a fost modificat în cursul lunii mai 2023, ca urmare a multiplelor probleme și erori aduse de reglementarea inițială. Fiind vorba de o nouă reglementare și o nouă optică a relațiilor sociale, practica instanțelor va fi cea care va tranșa elementele rămase încă neclarificate ori necorelate. Este esențial, în acest context, ca angajatorii să lucreze îndeaproape cu specialiștii din Dreptul muncii, pentru a naviga mai ușor în noul cadru legislativ și pentru a reduce riscurile unui conflict colectiv de muncă”, punctează Mădălina Mitel.
Experții casei de avocatură sunt de părere că situația economică și politică în continuă schimbare, instabilitatea legislativă și posibile implicații geo-politice ar putea duce, în viitor, la reorganizări sau relocări ale activitații unor clienți. Totuși, în acest moment nu sunt semnale din partea clienților Mitel & Asociații cu privire la astfel de schimbări.
Echipa de Employment este coordonată de Mădălina Mitel, Partener, care lucrează alături de Cristina Dan, Counsel și Maria Pauliuc, Associate. Este o echipă dinamică, motivată, cu o experiență solidă, în care se pune accent pe creativitate și inovatie, colaborare și comunicare.
Practica de Dreptul muncii presupune, în multe cazuri, o abordare inter-disciplinară, motiv pentru care echipa de Employment colaborează și cu alte departamente ale firmei, cum ar fi Data Protection și Litigii. Avocații se mândresc cu numeroasele soluții favorabile clienților Mitel & Asociații, obținute în litigii de Dreptul muncii, iar aici trebuie menționată contribuția constantă adusă de Magda Dima, Partener coordonator al departamentului Litigii și Alina Ostroveanu, Managing Associate.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 479 / 1912 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company asistă Adrem în vânzarea a 20% din acțiuni către ROCA Investments. Monica Stătescu (partener): ”Această tranzacție este un exemplu de colaborare strategică între antreprenori români”
Kinstellar și-a relocat birourile în Globalworth Tower, pe fondul extinderii echipei. Cushman & Wakefield Echinox a asistat firma de avocați în acest proiect și în vânzarea fostului sediu din centrul Capitalei
Cum văd anul 2025 avocații considerați Leading Lawyers de ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Gabriela Cacerea, Partener NNDKP și unul dintre coordonatorii practicii de M&A: ”Cuvântul cheie pentru a descrie piața fuziunilor și achizițiilor din 2024 în România este ‘reziliență’. Sperăm să își mențină traiectoria moderat ascendentă, în 2025, dar începutul de an nu pare să aducă o certitudine din această perspectivă; suntem în prezența unor circumstanțe de potențială încetinire în următoarele luni”
Chambers Global 2025 | RTPR rămâne singura firmă de avocați listată pe prima poziție în ambele arii de practică analizate: Corporate ̸ M&A și Banking & Finance. Filip & Company și Schoenherr sunt în prima bandă în Corporate ̸ M&A. Firmele care au cei mai mulți avocați evidențiați sunt RTPR (9), Filip & Company (7), CMS (5) și Clifford Chance Badea (5)
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...