NNDKP CELF, o nouă soluție de recunoaștere în instanță a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor de investiție în cazul abandonului proiectului | Alexandru Aparaschivei (Partener NNDKP CF), Marius Ezer (Partener) și Florentin Nanu (Avocat Senior), în prim plan
06 Noiembrie 2024
B. A.Problema de drept fiscal a fost tranșată prin argumentele specialiștilor NNDKP CELF privind aplicarea și interpretarea jurisprudenței CJUE, a dispozițiilor Codului fiscal și a Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, argumente confirmate de instanțele de judecată.
Centrul de Excelență în Litigii Fiscale al NNDKP (NNDKP CELF) a reprezentat cu succes interesele unui client pentru care a obținut menținerea în instanță în mod definitiv a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor efectuate cu investițiile necesare demarării sau continuării unor proiecte imobiliare care, în cele din urmă, nu au mai fost finalizate.
În speță, persoana impozabilă, un dezvoltator imobiliar, a avut intenția de a demara două proiecte imobiliare pe terenul aflat în proprietatea sa. Primul proiect nu a fost finalizat din pricina unui litigiu care nu a permis începerea construcției. După finalizarea procesului, dezvoltatorul a inițiat al doilea proiect, dar acesta nu a fost finalizat din cauza refuzului primăriei de a elibera autorizația în parametrii tehnici doriți de dezvoltatorul imobiliar. Ulterior, dezvoltatorul a decis formal abandonul proiectului și trecerea pe cost a investiției, cât și vânzarea terenului. Întreg procesul a durat aproximativ 13 ani.
În speță, persoana impozabilă, un dezvoltator imobiliar, a avut intenția de a demara două proiecte imobiliare pe terenul aflat în proprietatea sa. Primul proiect nu a fost finalizat din pricina unui litigiu care nu a permis începerea construcției. După finalizarea procesului, dezvoltatorul a inițiat al doilea proiect, dar acesta nu a fost finalizat din cauza refuzului primăriei de a elibera autorizația în parametrii tehnici doriți de dezvoltatorul imobiliar. Ulterior, dezvoltatorul a decis formal abandonul proiectului și trecerea pe cost a investiției, cât și vânzarea terenului. Întreg procesul a durat aproximativ 13 ani.
ANAF a ajustat TVA inițial dedusă de către societate în legătură cu proiectele imobiliare argumentând că societatea nu a prezentat dovezi obiective din care să rezulte că abandonarea investiției se datorează factorilor externi care nu depind de voința sa.
În plus, ANAF a calculat perioada de prescripție de 5 ani impusă de Codul de Procedură Fiscală prin referință la data deciziei formale de abandon a investiției și nu la data la care a intervenit exigibilitatea TVA. Mai mult, ANAF a considerat că nu se aplică nicio perioadă de ajustare pentru TVA aferentă serviciilor achiziționate pentru realizarea proiectelor imobiliare (cea de 5/20 de ani pentru bunuri de capital nu se aplică întrucât, pe de o parte, bunul de capital nu era finalizat, iar, pe de altă parte, nu există o perioadă de ajustare pentru bunurile/serviciile care nu sunt bunuri de capital). Prin urmare, ANAF a ajustat întreaga TVA dedusă în legătură cu cele două proiecte chiar și acolo unde exigibilitatea a intervenit dincolo de termenul de prescripție de 5 ani.
Problema de drept fiscal a fost tranșată prin argumentele specialiștilor NNDKP CELF privind aplicarea și interpretarea jurisprudenței CJUE, a dispozițiilor Codului fiscal și a Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, argumente confirmate de instanțele de judecată. Instanțele au fost de acord că abandonul investiției a fost din cauza unor motive obiective, independente de voința persoanei impozabile și, prin urmare, nu se impune ajustarea TVA.
În practică, întâlnim frecvent situații în care persoana impozabilă adoptă decizia de a nu finaliza proiectul de investiție din diverse motive. Dacă, în trecut, cazuistica provenea aproape exclusiv din domeniul imobiliar, în acest moment, astfel de cazuri de regăsesc și în zona de producție sau retail.
Urmând cazuistica CJUE mai veche, normele metodologice reglementează păstrarea dreptului de deducere a TVA în ceea ce privește cheltuielile angajate, chiar dacă proiectul a fost ulterior abandonat din motive obiective care nu au putut fi anticipate sau controlate și care nu depind de voința sa.
Practica ne arată că ANAF aplică deseori acest concept în mod restrictiv, ajungând să conteste unele decizii de business, element în afara sferei lor de competență. În alte cazuri, ANAF impune ajustarea nu neapărat urmând motivul abandonului, ci luând în calcul se întâmplă ulterior (dacă societatea mai efectuează alte activități economice sau nu). Iar aici dificultatea provine din faptul că anumite bunuri/servicii sunt particulare unui anumit proiect, putând fi cu greu valorificate ulterior în alt mod.
Jurisprudența CJUE mai recentă, dar și cea națională în materie sunt bogate, dar inconsecvente, ele depind de circumstanțe și mai puțin de principii, dar și de probarea motivelor și a intențiilor viitoare ale societăților.
Instanțele de judecată au admis concluziile NNDKP CELF potrivit cărora, față de analiza legislativă și jurisprudențială întreprinsă, o persoană impozabilă își păstrează deducerea (nu trebuie să ajusteze) TVA atunci când abandonează un proiect din motive obiective independente de voința sa și vinde în regim de taxare elementele care pot fi valorificate.
Rămâne deschisă problema perioadei de ajustare a deducerii TVA pentru investiții în curs, care nu sunt finalizate în bunuri de capital.
Echipa NNDKP care a acordat asistență și reprezentare în această speță i-a inclus pe Alexandru Aparaschivei, Partener NNDKP Consultanță Fiscală, Marius Ezer, Partener, Practica de Soluționare a Disputelor și Florentin Nanu, Avocat Senior, Practica de Soluționare a Disputelor.
NNDKP CELF oferă servicii integrate de consultanță juridică și fiscală încă din stadiul incipient al unei dispute fiscale până la faza de litigiu în fața instanțelor române, oferind o abordare unitară pe tot parcursul unei dispute fiscale.
Despre NNDKP
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen este promotor al avocaturii de afaceri în România de peste 30 de ani, fiind recunoscută ca un pionier al pieței de profil locale. NNDKP oferă servicii de avocatură și consultanță fiscală complete companiilor active în diverse sectoare ale industriei.
Firma reprezintă România în unele dintre cele mai importante asociații profesionale la nivel internațional – Lex Mundi, World Services Group, International Attorneys Club – şi este membru fondator al SEE Legal și Three Seas Legal Alliance. NNDKP este clasată în mod constant pe primele poziții în toate ariile de practică de către Chambers & Partners, Legal 500 şi IFLR1000.
NNDKP este de șase ori câștigătoarea premiului „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe, care i-a fost acordat în anii 2022, 2021, 2017, 2013, 2012 și 2009.
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen este promotor al avocaturii de afaceri în România de peste 30 de ani, fiind recunoscută ca un pionier al pieței de profil locale. NNDKP oferă servicii de avocatură și consultanță fiscală complete companiilor active în diverse sectoare ale industriei.
Firma reprezintă România în unele dintre cele mai importante asociații profesionale la nivel internațional – Lex Mundi, World Services Group, International Attorneys Club – şi este membru fondator al SEE Legal și Three Seas Legal Alliance. NNDKP este clasată în mod constant pe primele poziții în toate ariile de practică de către Chambers & Partners, Legal 500 şi IFLR1000.
NNDKP este de șase ori câștigătoarea premiului „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe, care i-a fost acordat în anii 2022, 2021, 2017, 2013, 2012 și 2009.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 44 / 1890 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Câți avocați au firmele de top în evidențele Baroului București la începutul anului 2025 | Ce firme au înregistrat creșteri semnificative de ”headcount” și câte și-au micșorat efectivele. Schimbări importante în Top 10: NNDKP are cei mai mulți avocați, Reff & Asociații urcă pe locul 4, după Filip & Company, iar DLA Piper iese din ”pluton”
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a noua ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose” | Cine sunt câștigătorii
Refinitiv Legal Advisers - Full Year 2024 | La nivel global, piața fuziunilor și achizițiilor a crescut cu 10% anul trecut, iar pe continentul European avansul a fost de 22%. CMS, în Top 10 consultanți juridici care au asistat cele mai multe tranzacții de M&A la nivel global, Clifford Chance se remarcă pe ”bătrânul continent”, iar Schoenher în Estul Europei, regiune în care Filip & Company a intrat în Top 25
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...