ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Numărul mandatelor în sectorul de achiziții publice a crescut considerabil, anul acesta, pentru echipa Băncilă, Diaconu & Asociații | Împreună cu colegii din EY, avocații oferă soluții integrate autorităților publice pentru dezvoltarea unor proiecte complexe, de reformă, dar asistă și mulți operatori privați importanți în participarea la achiziții publice sau implementarea proiectelor. Portofoliu bogat de clienți, cu investitori instituționali, autorități publice și entități contractante, precum și jucători strategici din sectorul privat

17 Decembrie 2023   |   Ștefania Enache

În prezent, Băncilă, Diaconu și Asociații are un număr de șase avocați specializați în achiziții publice, aceștia fiind coordonați de Andra Iftemie și Andrei Ștefanovici.

 
 
Anul 2023 a adus o dezvoltare semnificativă pentru practica de Achiziții publice din cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL, firmă de avocatură asociată EY. Creșterea s-a datorat numărului important de proiecte de reformă instituțională finanțate din PNRR.„Alături de colegii noștri din EY, oferim soluții integrate autorităților publice din România pentru dezvoltarea unor proiecte complexe, de reformă, în domeniul achizițiilor publice. Pe de altă parte, echipa noastră oferă consultanță și operatorilor privați, care fie doresc să participe la proceduri de atribuire, fie să beneficieze de finanțări nerambursabile”, menționează Andrei Ștefanovici, Partner Băncilă, Diaconu și Asociații.


Avantajul colaborării pe care avocații Băncilă, Diaconu și Asociații o au cu colegii din EY reprezintă un atu important în implementarea unor proiecte complexe, așa cum sunt cele generate de PNRR. Astfel de mandate implică necesitatea expertizei din arii diverse de practică, iar datorită acestei afilieri, Băncilă, Diaconu și Asociații are posibilitatea de a le oferi clienților săi proiecte „la cheie”. „Birocrația specifică proiectelor finanțate din fonduri nerambursabile și regulile de cheltuire ale acestor fonduri creează necesitatea unei asistențe constante de la depunerea cererii de finanțare până la finalizarea implementării proiectului”, punctează Andrei Ștefanovici.

PNRR a influențat pozitiv practica de achiziții publice

În acest context, la nivelul firmei de avocatură se constată o creștere considerabilă atât în volumul de muncă, cât și în numărul de proiecte. „Comparativ cu anul precedent, numărul mandatelor în sectorul de achiziții publice a crescut considerabil, acest lucru având un impact pozitiv asupra veniturilor societății”, subliniază Andra Iftemie, Managing Associate Băncilă, Diaconu și Asociații.

Avocatul amintește că, anul acesta, mandatele au fost obținute din mai multe surse, cele mai importante fiind: participarea la licitații publice, obținerea de noi mandate împreună cu colegii din EY Romania și asistarea clienților existenți.

„Reformele și investițiile asumate de România în cadrul PNRR au generat oportunități de creștere pentru practica de achiziții publice, portofoliul nostru cuprinzând, de altfel, o serie de proiecte de anvergură de reformă instituțională finanțate prin PNRR. Menționăm în acest sens, consultanța acordată de firma noastră de avocatură Agenției Naționale a Funcționarilor Publici pentru îndeplinirea jalonului 419 din PNRR privind Cadrele de competență operaționale în administrația publică centrală. Totodată avem așteptări mari în perioada următoare în ceea ce privește numărul mandatelor, acest lucru fiind dat și de experiența noastră în proiectele în care am acordat consultanță juridică atât beneficiarilor privați de fonduri nerambursabile, cât și furnizorilor de ajutor de stat care acordă sprijin financiar din fonduri nerambursabile”, completează interlocutoarea BizLawyer.

Echipa de achiziții publice din cadrul Băncilă, Diaconu și Asociații a fost implicată într-o serie de proiecte de anvergură în acest an. Avocații apreciază că, în cazul acestor mandate complexitatea derivă, printre altele, din caracterul de noutate al unor proiecte implementate pentru prima dată la nivel național și din eforturile depuse pentru a găsi soluții care să concilieze cerințele clientului cu procesele complexe necesare în cadrul implementării.

Numărul dosarelor relevante lucrate de specialiștii Băncilă, Diaconu și Asociații este unul important, dar se evidențiază asistența juridică acordată Agenției Naționale pentru Achiziții Publice pentru înființarea a patru noi unități centralizate de achiziții publice la nivelul unităților administrative Bihor, Brașov, Cluj și Sectorul 6 al Municipiului București. Acest proiect reprezintă o extindere a unui proiect anterior deja implementat în cadrul căruia au fost stabilite alte trei unități de achiziții centralizate. Aceste unități își desfășoară în prezent activitatea și beneficiază de sprijinul oferit de echipa firmei de avocatură.

„Scopul final al acestor unități centralizate este îmbunătățirea nivelului actual de transparență în derularea procedurilor de achiziții publice și eficientizarea gestionării banului public. Activitățile desfășurate includ asistență privind înființarea unităților centralizate, operaționalizarea acestora, precum și desfășurarea a două proceduri de achiziție publică prin mijloace electronice. Acest mandat reprezintă continuarea unui proiect implementat cu succes  prin care s-au înființat trei unități centralizate de achiziții în județele Sibiu, Harghita și Timișoara. Acest proiect face, de asemenea, parte din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)”, explică Andrei Ștefanovici.

Rolul Băncilă, Diaconu și Asociații în acest proiect include asistență în identificarea autorităților interesate de înființarea unităților de achiziții centralizate, sprijin în procesul de înființare a acestora prin elaborarea actelor normative și a procedurilor necesare, facilitarea operaționalizării unităților centralizate de achiziție, oferirea de asistență în organizarea achizițiilor verzi, sprijin în desfășurarea procedurilor de achiziții publice organizate de către aceste unități, inclusiv revizuirea acordurilor-cadru, și furnizarea de asistență ad-hoc pe parcursul implementării proiectului.

Un alt mandat relevant a vizat consultanța juridică acordată Băncii Europene de Investiții în elaborarea de ghiduri și scheme de ajutor de stat în multiple sectoare de activitate.

De asemenea, trebuie nominalizată asistența juridică în revizuirea și elaborarea unor contracte de achiziții publice de lucrări, servicii și bunuri în scopul implementării investițiilor finanțate din fonduri europene pentru un jucător strategic din sectorul energetic al pieței românești.

Proiectele nominalizate au fost coordonate de Andrei Ștefanovici și Andra Iftemie, iar printre avocații implicați îi regăsim pe: Viorel Olteanu (Senior Associate), Iulian Creanga (Senior Associate), Anca Gentimir (Senior Associate) și Mihai Neiconi (Junior Associate).

„În prezent, derulăm multiple proiecte cu impact la nivel național (e.g. creșterea eficienței energetice prin implementarea unor investiții finanțate prin fonduri europene), dar asistăm și operatori privați importanți în participarea la achiziții publice sau implementarea proiectelor legate de achiziții publice. Portofoliul nostru este alcătuit atât din investitori instituționali (e.g. Banca Europeana de Investiții), autorități publice și entități contractante, cât și din jucători strategici din sectorul privat”, precizează Andra Iftemie.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Provocări majore pentru avocați

Zona achizițiilor publice se confruntă în mod contant cu o serie de provocări. Andrei Ștefanovici arată faptul că problemele întâmpinate nu sunt cu mult diferite față de cele din anii anteriori, dar devin stringente din cauza termenelor scurte impuse în procedurile de achiziție publică. „Accesul la informații declarate confidențiale de către ofertanții din procedură, dar și emiterea documentelor constatatoare negative pentru neîndeplinirea obligațiilor contractuale rămân unele dintre cele mai întâlnite probleme în practică”, nuanțează avocatul.

Și cadrul legislativ actual în domeniul achizițiilor publice și schimbările survenite reprezintă o provocare constantă în activitatea clienților firmei de avocatură. „Cu toate acestea, observăm o accelerare în desfășurarea procedurilor de achiziții publice în comparație cu anii precedenți, iar autoritățile și entitățile publice sunt mai încrezătoare să încheie contractele de achiziții publice înainte de utilizarea tuturor căilor de atac. Deși încheierea contractelor înainte de consumarea căilor de atac poate genera incertitudini, reușește să faciliteze respectarea termenelor în faza de implementare a contractelor, aspect relevant mai ales în cadrul proiectelor finanțate prin PNRR”, consideră Andra Iftemie.

Analizând activitatea derulată până acum, cei doi avocați au constatat că, în 2023, solicitările referitoare la necesitatea ajustării prețurilor în contracte de achiziție publice au fost mai des întâlnite în comparație cu anii anteriori. „Totodată, este de remarcat faptul că natura acestui gen de mandat este influențată, în principal, de condițiile economice ale pieței care a trecut prin evenimente majore în ultimii trei ani (e.g. Pandemia COVID-19, război etc.)”, adaugă interlocutorii BizLawyer.

Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații activează, în principal, în zona consultanței, încă de la primele faze de implementare ale proiectelor, iar colaborarea cu colegii din departamentul Government & Public Sector din cadrul EY Romania permite avocaților să asigure un nivel de calitate ridicat și evitarea oricăror sincope care ar putea să apară. Cu toate acestea, comparativ cu anii anteriori, numărul mandatelor referitoare la contestații a crescut.

„Mandatele de asistență și consultanță generală sunt legate, de regulă, de organizarea procedurilor de achiziție publică, dar constatăm o creștere a mandatelor acordate cu privire la participarea la proceduri de achiziție publică sau derulare și modificare a contractelor deja încheiate (predominante fiind mandatele pentru achiziții sectoriale în domeniul energetic)”, completează Andrei Ștefanovici.



O practică puternică, ce se detașează pe piața de profil


În prezent, Băncilă, Diaconu și Asociații are un număr de șase avocați specializați în achiziții publice, aceștia fiind coordonați de Andra Iftemie și Andrei Ștefanovici.

Firma de avocatură se detașează pe piața de profil datorită complexității serviciilor pe care le pune la dispoziția clienților. Băncilă, Diaconu și Asociații are o imagine de ansamblu completă asupra pieței achizițiilor publice datorită mandatelor pe care le are cu diferite autorități publice și societăți private importante din România. „Având în vedere diversitatea portofoliului de clienți, echipa noastră deține experiența necesară pentru a răspunde nevoilor atât a autorităților publice, cât și a operatorilor economici”, este de părere Andrei Ștefanovici.

În plus, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL este membră a societăților din grupul Ernst & Young Global Ltd și face parte din rețeaua globală EY Law având astfel oportunitatea de a lucra îndeaproape atât cu echipa de Government & Public Sector din cadrul EY Romania, cât și cu subcontractorii EY Romania pentru a putea oferi soluții la cheie în majoritatea solicitărilor primite din partea clienților.

„Având în vedere cererea constantă a instituțiilor și autorităților publice pentru servicii juridice, împreună cu interesul sporit al sectorului privat, ne vom concentra pe furnizarea de asistență beneficiarilor din mediul privat care accesează fonduri nerambursabile. Vom acorda atenție sporită clienților din sectorul energetic care doresc să implementeze proiecte de dezvoltare ( eg. înființarea de centrale electrice fotovoltaice pe acoperișurile halelor de producție, depozitelor logistice, parcurilor industriale etc.)”, încheie Andra Iftemie.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 255 / 1849
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Victorie importantă, ce consolidează principiul libertății activității politice | Popescu & Asociații obține achitarea definitivă pentru membrii PNL Timiș, Cosmin Șandru și Nicolae Bitea. Echipa, coordonată de Adrian CHIRVASE (Partner) și Mirel RĂDESCU (Senior Counsel)
INTERVIU | Din vorbă în vorbă cu Violeta Saranciuc, promovată anul acesta pe poziția de Partener la ZRVP, despre care ghidurile juridice internaționale spun că este „ un avocat strălucit” și „o stea în ascensiune în arbitraj”: ”M-am format într-un mediu în care s-a pus accent pe rigoarea și logica juridică. Ștacheta a fost întotdeauna foarte sus, atât în privința standardului de calitate, cât și în privința performanței, iar aceste deprinderi au devenit parte din ADN-ul meu profesional”
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank Group și filiala sa Alpha Bank România S.A. la finalizarea vânzării către Unicredit S.p.A. a 90,1% din acțiunile Alpha Bank România SA | Echipa, coordonată de Daniel Badea (Managing Partner) și Loredana Ralea (Counsel)
Cariere în Drept | De vorbă cu Ramona Andreea Stoica, printre primii absolvenți ai generației care și-a finalizat studiile în 2023, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dreptul este un domeniu frumos, pe care trebuie uneori să ‘îl simți’, însă nu este pentru toți. Cred că media a fost doar o reflectare a efortului depus, iar efortul a fost cel care m-a ajutat și mi-a creat premisele evoluției profesionale ulterioare”
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Avocații WH Simion & Partners se așteaptă ca practica de protecție a datelor cu caracter personal să devină și mai relevantă, având în vedere că, în următorii ani, reglementările ar putea să evolueze pentru a acoperi noi domenii, cum ar fi inteligența artificială, internetul lucrurilor (IoT) și blockchain-ul. Despre proiectele „flagship” ale echipei, într-o discuție cu Cosmina Simion (Managing Partner) și Petrus Partene (Senior Associate)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
Comitetul ad-hoc format din trei arbitri care va analiza cererea de anulare depusă de Gabriel Resources în arbitrajul ICSID pentru Roșia Montană a fost constituit. Reclamanții au acuzat doi arbitri ai Tribunalului care a dat câștig României în luna martie că au avut relații ascunse cu partea română
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Dr. Cosmin Vasile devinde membru al “Europe Task Force” creat de Institute for Transnational Arbitration
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj ICC Paris | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate cu cel mult 6 firme, într-un interval de 4 ani. Pentru de a primi cât mai multe propuneri, complete și corecte, termenul de transmitere a ofertelor a fost prelungit
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...