ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

PNRR cuprinde reforme așteptate de întreg mediul de afaceri, inclusiv de business-ul avocațial. Despre legislația achizițiilor publice, oportunități și proiecte, de vorbă cu Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București

19 Ianuarie 2022   |   Ștefania Enache

Echipa Wolf Theiss București, axată pe practica de achiziții publice, include trei avocați specializați în această arie. Coordonarea proiectelor de achiziții publice este asigurată de Ligia Cecilia Popescu, Partener, și Andreea Zvâc, Counsel.

Andreea Zvâc, Counsel - Wolf Theiss Bucuresti

 
 
În încercarea de a simplifica procedurile de achiziții publice, Guvernul a adoptat anul trecut Ordonanța de Urgență (OUG 3/2021).Astfel, au fost operate o serie de modificări punctuale care au fost justificate, în special, prin nevoia de a avea proceduri mai rapide și de a lămuri anumite aspecte din practică. Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București, este de părere că nu se poate vorbi despre schimbări majore, care să determine o abordare semnificativ diferită a autorităților contractante sau a participanților la procedurile de atribuire. Admite, însă, că efectul unora dintre aceste modificări poate fi într-adevăr finalizarea într-un termen mai scurt a procedurilor de atribuire.


O analiză pe care avocatul o face în privința acestor modificări indică faptul că, prin noul act normativ, a fost clarificată noțiunea de subcontractant conform prevederilor art. 3 alin. 1) lit. (yy) din Legea nr. 98/2016, art. 3 alin. 1), lit. (zz) din Legea nr. 99/2016 și art. 5 alin. 1) lit. (gg) din Lege nr. 100/2016, în sensul că furnizorul de materiale, bunuri sau utilaje ce urmează a fi folosite la executarea unui contract de achiziție publică nu este considerat subcontractor și prin urmare nu trebuie să se analizeze dacă acesta îndeplinește condițiile legale prevăzute pentru subcontractori.

De asemenea, a fost eliminată din sarcina operatorului economic declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/punctele de lucru, aceasta fiind înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că nu și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, fără alte documente suplimentare. „Această modificare este benefică deoarece obținerea tuturor certificatelor fiscale putea să îngreuneze semnificativ sarcina operatorului economic declarat câștigător de a proba toate datele din DUAE și nici nu avea extrem de mare relevanță pentru executarea contractului de achiziție publică”, explică Andreea Zvâc.

 
Prin noul cadru legislativ, au fost implementate modificări al căror scop este de a reduce durata procedurii de achiziție publică. Avocatul nominalizează în acest sens: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (în cazul licitației deschise și al licitației restrânse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile); reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii; și eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea DUAE, în cazul procedurii simplificate.
În plus, au fost modificate prevederile art. 9 alin. 4) și art. 49 alin. 6) din Legea nr. 101/2016, fiind instituită obligația semnării contractului cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei CNSC sau a hotărârii judecătorești în primă instanță prin care se menține rezultatul procedurii de atribuire. Totodată, decizia în primă instanță este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii în executare a acesteia.

„Faptul că s-a clarificat că se permite semnarea contractului imediat după emiterea deciziei CNSC cu privire la contestație sau a deciziei de primă instanță, va fi de ajutor pentru autorități deoarece acestea vor putea să înceapă lucrările aferente contractului de achiziție publică”, menționează expertul intervievat de BizLawyer.

Avocatul amintește că termenul de soluționare a contestației la CNSC este de 20 zile de la data primirii dosarului achiziției publice, al achiziției sectoriale sau al concesiunii, iar deciziile sunt emise în general în cadrul acestui termen.

„În fața instanței, procedura de soluționare a contestației pe cale judiciară poate să dureze mai mult din cauza modalității specifice de administrare a probatoriului dar trebuie avut în vedere că aceste proceduri sunt totuși considerate proceduri urgente, termenele acordate trebuind să fie unele scurte, iar probele limitate la aspectele contestate. Nu considerăm că legislația poate să aducă măsuri prin care să se controleze sau să limiteze procedura din instanță în materie de apreciere a judecătorului cu privire la probatoriul ce urmează a fi administrat”, precizează specialistul Wolf Theiss București.

De altfel, posibilitatea de contestare în instanță a deciziilor luate de autoritățile contractante în legătură cu procedurile de achiziție publică nu poate să reprezinte în sine o problemă deoarece aceasta înseamnă exercitarea unor drepturi stabilite prin lege. „Totodată, nu se poate considera nici că orice contestație formulată de un operator economic reprezintă de plano o exercitare abuzivă a unor astfel de drepturi. Am fost confruntați cu numeroase situații în care deciziile autorităților contractante erau total nejustificate și se impunea contestarea acestora. Măsurile al căror scop este descurajarea în general a contestațiilor (cum sunt cele care impun plata unor sume extrem de importante pentru inițierea unei contestații) pot să aibă și efectul nedorit al menținerii valabilității unor proceduri care nu au fost desfășurate cu respectarea legii. Astfel că apare ca fiind mult mai important a se lua măsuri pentru creșterea transparenței și a rigurozității în desfășurarea procedurilor de atribuire”, punctează Andreea Zvâc.




„PNRR cuprinde reforme așteptate de întreg mediul de business, inclusiv de business-ul avocațial. Credem că implementarea acestor reforme dar și investiția celor 29,2 miliarde euro (14,2 miliarde granturi și 14,9 miliarde credite) alocate României vor influența cu siguranță activitatea de consultanță și reprezentare juridică”

Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București



Consultanță juridică complexă


Echipa Wolf Theiss București, axată pe practica de achiziții publice, include trei avocați specializați în această arie. Coordonarea proiectelor de achiziții publice este asigurată de Ligia Cecilia Popescu, Partener, și Andreea Zvâc, Counsel. În plus, în gestionarea proiectelor internaționale, sunt implicați și colegii din Wolf Theiss Viena, cu o experiență importantă în gestionarea unor astfel de proiecte.

Clienții privați pe care avocații îi asistă în prezent desfășoară activitate în domeniul managementului deșeurilor, furnizării de diverse produse specializate necesare autorităților contractante sau al lucrărilor de infrastructură. De asemenea, Wolf Theiss București acordă consultanță juridică unor autorități publice, în legătură cu desfășurarea unor proiecte complexe ale acestora.

„Continuăm să asistăm clienții cu privire la implicarea acestora în procedurile de achiziție publică, cu privire la toate stadiile acestor proceduri, începând cu analiza condițiilor de participare, pregătirea documentației din ofertă dar și eventuale contestații formulate în fața CNSC. Totodată suntem implicați într-o colaborare în baza căreia analizăm diverse proceduri de achiziție publică, din punctul de vedere al legalității acestora, analiza noastră urmând a sta la baza obținerii unor finanțări de către autoritățile contractante”, precizează Andreea Zvâc.

Problemele cu care clienții se confruntă sunt diverse și specifice stadiului în care se află procedura de atribuire. Cele mai des întâlnite sunt întrebări privind diversele comunicări cu autoritatea contractantă în perioada de clarificări, anterior depunerii ofertei, sau a clarificărilor solicitate de autoritatea contractantă.

De asemenea, clienții sunt interesați de contestarea unora din actele emise de autoritățile contractante, care îi nemulțumesc, sau doresc să intervină în contestații formulate de competitori, pentru a susține anumite decizii ale autorității contractante.

„Considerăm că, în plus față de o cunoaștere foarte bună a legislației și a practicii în materia achizițiilor publice, Wolf Theiss București poate pune la dispoziția clientului o abordare de ansamblu a unor proceduri de atribuire complexe având în vedere sprijinul din partea tuturor echipelor specializate de avocați din cadrul biroului (ex. Real Estate, Concurență), dar și contextul internațional în care ne desfășuram activitatea. Putem astfel să abordăm toate elementele esențiale pentru fiecare procedură, având o perspectivă completă asupra acesteia și urmând a ne raporta și la prevederi incidente din dreptul european sau dreptul concurenței, foarte importante pentru acest domeniu”, susține Andreea Zvâc.

Printre dosarele pe care avocații le au acum pe masa de lucru se remarcă un mandat în care echipa acordă consultanță unei autorități publice în legătură cu implementarea unui proiect de mobilitate urbană care implică asistență în legătură cu mai multe arii de practică, cum ar fi achizițiile publice, real estate, corporate și drept administrativ. Asistența cu privire la achizițiile publice implică susținerea autorității publice în legătură cu inițierea procedurilor de atribuire necesare pentru implementarea proiectului, dar și reprezentarea în viitoarele contestații, dacă se va impune acest lucru. De asemenea, avocații susțin autoritatea publică cu privire la toate aspectele legale legate de obținerea finanțării pentru proiect.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 721 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...