PNRR cuprinde reforme așteptate de întreg mediul de afaceri, inclusiv de business-ul avocațial. Despre legislația achizițiilor publice, oportunități și proiecte, de vorbă cu Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București
19 Ianuarie 2022
Ștefania EnacheEchipa Wolf Theiss București, axată pe practica de achiziții publice, include trei avocați specializați în această arie. Coordonarea proiectelor de achiziții publice este asigurată de Ligia Cecilia Popescu, Partener, și Andreea Zvâc, Counsel.
Andreea Zvâc, Counsel - Wolf Theiss Bucuresti |
În încercarea de a simplifica procedurile de achiziții publice, Guvernul a adoptat anul trecut Ordonanța de Urgență (OUG 3/2021).Astfel, au fost operate o serie de modificări punctuale care au fost justificate, în special, prin nevoia de a avea proceduri mai rapide și de a lămuri anumite aspecte din practică. Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București, este de părere că nu se poate vorbi despre schimbări majore, care să determine o abordare semnificativ diferită a autorităților contractante sau a participanților la procedurile de atribuire. Admite, însă, că efectul unora dintre aceste modificări poate fi într-adevăr finalizarea într-un termen mai scurt a procedurilor de atribuire.
O analiză pe care avocatul o face în privința acestor modificări indică faptul că, prin noul act normativ, a fost clarificată noțiunea de subcontractant conform prevederilor art. 3 alin. 1) lit. (yy) din Legea nr. 98/2016, art. 3 alin. 1), lit. (zz) din Legea nr. 99/2016 și art. 5 alin. 1) lit. (gg) din Lege nr. 100/2016, în sensul că furnizorul de materiale, bunuri sau utilaje ce urmează a fi folosite la executarea unui contract de achiziție publică nu este considerat subcontractor și prin urmare nu trebuie să se analizeze dacă acesta îndeplinește condițiile legale prevăzute pentru subcontractori.
De asemenea, a fost eliminată din sarcina operatorului economic declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/punctele de lucru, aceasta fiind înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că nu și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, fără alte documente suplimentare. „Această modificare este benefică deoarece obținerea tuturor certificatelor fiscale putea să îngreuneze semnificativ sarcina operatorului economic declarat câștigător de a proba toate datele din DUAE și nici nu avea extrem de mare relevanță pentru executarea contractului de achiziție publică”, explică Andreea Zvâc.
Prin noul cadru legislativ, au fost implementate modificări al căror scop este de a reduce durata procedurii de achiziție publică. Avocatul nominalizează în acest sens: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (în cazul licitației deschise și al licitației restrânse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile); reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii; și eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea DUAE, în cazul procedurii simplificate.
În plus, au fost modificate prevederile art. 9 alin. 4) și art. 49 alin. 6) din Legea nr. 101/2016, fiind instituită obligația semnării contractului cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei CNSC sau a hotărârii judecătorești în primă instanță prin care se menține rezultatul procedurii de atribuire. Totodată, decizia în primă instanță este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii în executare a acesteia.
„Faptul că s-a clarificat că se permite semnarea contractului imediat după emiterea deciziei CNSC cu privire la contestație sau a deciziei de primă instanță, va fi de ajutor pentru autorități deoarece acestea vor putea să înceapă lucrările aferente contractului de achiziție publică”, menționează expertul intervievat de BizLawyer.
Avocatul amintește că termenul de soluționare a contestației la CNSC este de 20 zile de la data primirii dosarului achiziției publice, al achiziției sectoriale sau al concesiunii, iar deciziile sunt emise în general în cadrul acestui termen.
„În fața instanței, procedura de soluționare a contestației pe cale judiciară poate să dureze mai mult din cauza modalității specifice de administrare a probatoriului dar trebuie avut în vedere că aceste proceduri sunt totuși considerate proceduri urgente, termenele acordate trebuind să fie unele scurte, iar probele limitate la aspectele contestate. Nu considerăm că legislația poate să aducă măsuri prin care să se controleze sau să limiteze procedura din instanță în materie de apreciere a judecătorului cu privire la probatoriul ce urmează a fi administrat”, precizează specialistul Wolf Theiss București.
De altfel, posibilitatea de contestare în instanță a deciziilor luate de autoritățile contractante în legătură cu procedurile de achiziție publică nu poate să reprezinte în sine o problemă deoarece aceasta înseamnă exercitarea unor drepturi stabilite prin lege. „Totodată, nu se poate considera nici că orice contestație formulată de un operator economic reprezintă de plano o exercitare abuzivă a unor astfel de drepturi. Am fost confruntați cu numeroase situații în care deciziile autorităților contractante erau total nejustificate și se impunea contestarea acestora. Măsurile al căror scop este descurajarea în general a contestațiilor (cum sunt cele care impun plata unor sume extrem de importante pentru inițierea unei contestații) pot să aibă și efectul nedorit al menținerii valabilității unor proceduri care nu au fost desfășurate cu respectarea legii. Astfel că apare ca fiind mult mai important a se lua măsuri pentru creșterea transparenței și a rigurozității în desfășurarea procedurilor de atribuire”, punctează Andreea Zvâc.
„PNRR cuprinde reforme așteptate de întreg mediul de business, inclusiv de business-ul avocațial. Credem că implementarea acestor reforme dar și investiția celor 29,2 miliarde euro (14,2 miliarde granturi și 14,9 miliarde credite) alocate României vor influența cu siguranță activitatea de consultanță și reprezentare juridică”
Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București
Consultanță juridică complexă
Echipa Wolf Theiss București, axată pe practica de achiziții publice, include trei avocați specializați în această arie. Coordonarea proiectelor de achiziții publice este asigurată de Ligia Cecilia Popescu, Partener, și Andreea Zvâc, Counsel. În plus, în gestionarea proiectelor internaționale, sunt implicați și colegii din Wolf Theiss Viena, cu o experiență importantă în gestionarea unor astfel de proiecte.
Clienții privați pe care avocații îi asistă în prezent desfășoară activitate în domeniul managementului deșeurilor, furnizării de diverse produse specializate necesare autorităților contractante sau al lucrărilor de infrastructură. De asemenea, Wolf Theiss București acordă consultanță juridică unor autorități publice, în legătură cu desfășurarea unor proiecte complexe ale acestora.
„Continuăm să asistăm clienții cu privire la implicarea acestora în procedurile de achiziție publică, cu privire la toate stadiile acestor proceduri, începând cu analiza condițiilor de participare, pregătirea documentației din ofertă dar și eventuale contestații formulate în fața CNSC. Totodată suntem implicați într-o colaborare în baza căreia analizăm diverse proceduri de achiziție publică, din punctul de vedere al legalității acestora, analiza noastră urmând a sta la baza obținerii unor finanțări de către autoritățile contractante”, precizează Andreea Zvâc.
Problemele cu care clienții se confruntă sunt diverse și specifice stadiului în care se află procedura de atribuire. Cele mai des întâlnite sunt întrebări privind diversele comunicări cu autoritatea contractantă în perioada de clarificări, anterior depunerii ofertei, sau a clarificărilor solicitate de autoritatea contractantă.
De asemenea, clienții sunt interesați de contestarea unora din actele emise de autoritățile contractante, care îi nemulțumesc, sau doresc să intervină în contestații formulate de competitori, pentru a susține anumite decizii ale autorității contractante.
„Considerăm că, în plus față de o cunoaștere foarte bună a legislației și a practicii în materia achizițiilor publice, Wolf Theiss București poate pune la dispoziția clientului o abordare de ansamblu a unor proceduri de atribuire complexe având în vedere sprijinul din partea tuturor echipelor specializate de avocați din cadrul biroului (ex. Real Estate, Concurență), dar și contextul internațional în care ne desfășuram activitatea. Putem astfel să abordăm toate elementele esențiale pentru fiecare procedură, având o perspectivă completă asupra acesteia și urmând a ne raporta și la prevederi incidente din dreptul european sau dreptul concurenței, foarte importante pentru acest domeniu”, susține Andreea Zvâc.
Printre dosarele pe care avocații le au acum pe masa de lucru se remarcă un mandat în care echipa acordă consultanță unei autorități publice în legătură cu implementarea unui proiect de mobilitate urbană care implică asistență în legătură cu mai multe arii de practică, cum ar fi achizițiile publice, real estate, corporate și drept administrativ. Asistența cu privire la achizițiile publice implică susținerea autorității publice în legătură cu inițierea procedurilor de atribuire necesare pentru implementarea proiectului, dar și reprezentarea în viitoarele contestații, dacă se va impune acest lucru. De asemenea, avocații susțin autoritatea publică cu privire la toate aspectele legale legate de obținerea finanțării pentru proiect.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 936 / 1892 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Avocații Teis și Asociații întorc rezultatul anulării unei proceduri de achiziție publică în etapa reevaluării ofertelor
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...