ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

PNRR cuprinde reforme așteptate de întreg mediul de afaceri, inclusiv de business-ul avocațial. Despre legislația achizițiilor publice, oportunități și proiecte, de vorbă cu Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București

19 Ianuarie 2022   |   Ștefania Enache

Echipa Wolf Theiss București, axată pe practica de achiziții publice, include trei avocați specializați în această arie. Coordonarea proiectelor de achiziții publice este asigurată de Ligia Cecilia Popescu, Partener, și Andreea Zvâc, Counsel.

Andreea Zvâc, Counsel - Wolf Theiss Bucuresti

 
 
În încercarea de a simplifica procedurile de achiziții publice, Guvernul a adoptat anul trecut Ordonanța de Urgență (OUG 3/2021).Astfel, au fost operate o serie de modificări punctuale care au fost justificate, în special, prin nevoia de a avea proceduri mai rapide și de a lămuri anumite aspecte din practică. Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București, este de părere că nu se poate vorbi despre schimbări majore, care să determine o abordare semnificativ diferită a autorităților contractante sau a participanților la procedurile de atribuire. Admite, însă, că efectul unora dintre aceste modificări poate fi într-adevăr finalizarea într-un termen mai scurt a procedurilor de atribuire.


O analiză pe care avocatul o face în privința acestor modificări indică faptul că, prin noul act normativ, a fost clarificată noțiunea de subcontractant conform prevederilor art. 3 alin. 1) lit. (yy) din Legea nr. 98/2016, art. 3 alin. 1), lit. (zz) din Legea nr. 99/2016 și art. 5 alin. 1) lit. (gg) din Lege nr. 100/2016, în sensul că furnizorul de materiale, bunuri sau utilaje ce urmează a fi folosite la executarea unui contract de achiziție publică nu este considerat subcontractor și prin urmare nu trebuie să se analizeze dacă acesta îndeplinește condițiile legale prevăzute pentru subcontractori.

De asemenea, a fost eliminată din sarcina operatorului economic declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/punctele de lucru, aceasta fiind înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că nu și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, fără alte documente suplimentare. „Această modificare este benefică deoarece obținerea tuturor certificatelor fiscale putea să îngreuneze semnificativ sarcina operatorului economic declarat câștigător de a proba toate datele din DUAE și nici nu avea extrem de mare relevanță pentru executarea contractului de achiziție publică”, explică Andreea Zvâc.

 
Prin noul cadru legislativ, au fost implementate modificări al căror scop este de a reduce durata procedurii de achiziție publică. Avocatul nominalizează în acest sens: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (în cazul licitației deschise și al licitației restrânse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile); reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii; și eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea DUAE, în cazul procedurii simplificate.
În plus, au fost modificate prevederile art. 9 alin. 4) și art. 49 alin. 6) din Legea nr. 101/2016, fiind instituită obligația semnării contractului cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei CNSC sau a hotărârii judecătorești în primă instanță prin care se menține rezultatul procedurii de atribuire. Totodată, decizia în primă instanță este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii în executare a acesteia.

„Faptul că s-a clarificat că se permite semnarea contractului imediat după emiterea deciziei CNSC cu privire la contestație sau a deciziei de primă instanță, va fi de ajutor pentru autorități deoarece acestea vor putea să înceapă lucrările aferente contractului de achiziție publică”, menționează expertul intervievat de BizLawyer.

Avocatul amintește că termenul de soluționare a contestației la CNSC este de 20 zile de la data primirii dosarului achiziției publice, al achiziției sectoriale sau al concesiunii, iar deciziile sunt emise în general în cadrul acestui termen.

„În fața instanței, procedura de soluționare a contestației pe cale judiciară poate să dureze mai mult din cauza modalității specifice de administrare a probatoriului dar trebuie avut în vedere că aceste proceduri sunt totuși considerate proceduri urgente, termenele acordate trebuind să fie unele scurte, iar probele limitate la aspectele contestate. Nu considerăm că legislația poate să aducă măsuri prin care să se controleze sau să limiteze procedura din instanță în materie de apreciere a judecătorului cu privire la probatoriul ce urmează a fi administrat”, precizează specialistul Wolf Theiss București.

De altfel, posibilitatea de contestare în instanță a deciziilor luate de autoritățile contractante în legătură cu procedurile de achiziție publică nu poate să reprezinte în sine o problemă deoarece aceasta înseamnă exercitarea unor drepturi stabilite prin lege. „Totodată, nu se poate considera nici că orice contestație formulată de un operator economic reprezintă de plano o exercitare abuzivă a unor astfel de drepturi. Am fost confruntați cu numeroase situații în care deciziile autorităților contractante erau total nejustificate și se impunea contestarea acestora. Măsurile al căror scop este descurajarea în general a contestațiilor (cum sunt cele care impun plata unor sume extrem de importante pentru inițierea unei contestații) pot să aibă și efectul nedorit al menținerii valabilității unor proceduri care nu au fost desfășurate cu respectarea legii. Astfel că apare ca fiind mult mai important a se lua măsuri pentru creșterea transparenței și a rigurozității în desfășurarea procedurilor de atribuire”, punctează Andreea Zvâc.




„PNRR cuprinde reforme așteptate de întreg mediul de business, inclusiv de business-ul avocațial. Credem că implementarea acestor reforme dar și investiția celor 29,2 miliarde euro (14,2 miliarde granturi și 14,9 miliarde credite) alocate României vor influența cu siguranță activitatea de consultanță și reprezentare juridică”

Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București



Consultanță juridică complexă


Echipa Wolf Theiss București, axată pe practica de achiziții publice, include trei avocați specializați în această arie. Coordonarea proiectelor de achiziții publice este asigurată de Ligia Cecilia Popescu, Partener, și Andreea Zvâc, Counsel. În plus, în gestionarea proiectelor internaționale, sunt implicați și colegii din Wolf Theiss Viena, cu o experiență importantă în gestionarea unor astfel de proiecte.

Clienții privați pe care avocații îi asistă în prezent desfășoară activitate în domeniul managementului deșeurilor, furnizării de diverse produse specializate necesare autorităților contractante sau al lucrărilor de infrastructură. De asemenea, Wolf Theiss București acordă consultanță juridică unor autorități publice, în legătură cu desfășurarea unor proiecte complexe ale acestora.

„Continuăm să asistăm clienții cu privire la implicarea acestora în procedurile de achiziție publică, cu privire la toate stadiile acestor proceduri, începând cu analiza condițiilor de participare, pregătirea documentației din ofertă dar și eventuale contestații formulate în fața CNSC. Totodată suntem implicați într-o colaborare în baza căreia analizăm diverse proceduri de achiziție publică, din punctul de vedere al legalității acestora, analiza noastră urmând a sta la baza obținerii unor finanțări de către autoritățile contractante”, precizează Andreea Zvâc.

Problemele cu care clienții se confruntă sunt diverse și specifice stadiului în care se află procedura de atribuire. Cele mai des întâlnite sunt întrebări privind diversele comunicări cu autoritatea contractantă în perioada de clarificări, anterior depunerii ofertei, sau a clarificărilor solicitate de autoritatea contractantă.

De asemenea, clienții sunt interesați de contestarea unora din actele emise de autoritățile contractante, care îi nemulțumesc, sau doresc să intervină în contestații formulate de competitori, pentru a susține anumite decizii ale autorității contractante.

„Considerăm că, în plus față de o cunoaștere foarte bună a legislației și a practicii în materia achizițiilor publice, Wolf Theiss București poate pune la dispoziția clientului o abordare de ansamblu a unor proceduri de atribuire complexe având în vedere sprijinul din partea tuturor echipelor specializate de avocați din cadrul biroului (ex. Real Estate, Concurență), dar și contextul internațional în care ne desfășuram activitatea. Putem astfel să abordăm toate elementele esențiale pentru fiecare procedură, având o perspectivă completă asupra acesteia și urmând a ne raporta și la prevederi incidente din dreptul european sau dreptul concurenței, foarte importante pentru acest domeniu”, susține Andreea Zvâc.

Printre dosarele pe care avocații le au acum pe masa de lucru se remarcă un mandat în care echipa acordă consultanță unei autorități publice în legătură cu implementarea unui proiect de mobilitate urbană care implică asistență în legătură cu mai multe arii de practică, cum ar fi achizițiile publice, real estate, corporate și drept administrativ. Asistența cu privire la achizițiile publice implică susținerea autorității publice în legătură cu inițierea procedurilor de atribuire necesare pentru implementarea proiectului, dar și reprezentarea în viitoarele contestații, dacă se va impune acest lucru. De asemenea, avocații susțin autoritatea publică cu privire la toate aspectele legale legate de obținerea finanțării pentru proiect.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 809 / 1765
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A crește în primul semestru din 2024. Avans de 18% la nivel global și de 39% pe piețele emergente. CMS își menține pozițiile fruntașe în clasamente, Clifford Chance și Schoenherr se remarcă în Europa și două firme cu prezență la București rămân în top la nivel global
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
Cariere în Drept | Povestea Andreei Ungureanu, absolventă a Facultății de Drept din Iași, care a ales magistratura, după un program de master în Științe Penale, dorindu-și să activeze ca procuror. ”Deși pentru început se poate dovedi dificil și frustrant, este esențial pentru un tânăr la început de drum să dobândească lecția răbdării și o modestie a pașilor mici, făcuți cu tenacitate, către un ideal ce urmează a fi șlefuit”, spune tânăra, azi auditor de justiție în cadrul INM
Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...