PNRR cuprinde reforme așteptate de întreg mediul de afaceri, inclusiv de business-ul avocațial. Despre legislația achizițiilor publice, oportunități și proiecte, de vorbă cu Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București
19 Ianuarie 2022
Ștefania EnacheEchipa Wolf Theiss București, axată pe practica de achiziții publice, include trei avocați specializați în această arie. Coordonarea proiectelor de achiziții publice este asigurată de Ligia Cecilia Popescu, Partener, și Andreea Zvâc, Counsel.
Andreea Zvâc, Counsel - Wolf Theiss Bucuresti |
În încercarea de a simplifica procedurile de achiziții publice, Guvernul a adoptat anul trecut Ordonanța de Urgență (OUG 3/2021).Astfel, au fost operate o serie de modificări punctuale care au fost justificate, în special, prin nevoia de a avea proceduri mai rapide și de a lămuri anumite aspecte din practică. Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București, este de părere că nu se poate vorbi despre schimbări majore, care să determine o abordare semnificativ diferită a autorităților contractante sau a participanților la procedurile de atribuire. Admite, însă, că efectul unora dintre aceste modificări poate fi într-adevăr finalizarea într-un termen mai scurt a procedurilor de atribuire.
O analiză pe care avocatul o face în privința acestor modificări indică faptul că, prin noul act normativ, a fost clarificată noțiunea de subcontractant conform prevederilor art. 3 alin. 1) lit. (yy) din Legea nr. 98/2016, art. 3 alin. 1), lit. (zz) din Legea nr. 99/2016 și art. 5 alin. 1) lit. (gg) din Lege nr. 100/2016, în sensul că furnizorul de materiale, bunuri sau utilaje ce urmează a fi folosite la executarea unui contract de achiziție publică nu este considerat subcontractor și prin urmare nu trebuie să se analizeze dacă acesta îndeplinește condițiile legale prevăzute pentru subcontractori.
De asemenea, a fost eliminată din sarcina operatorului economic declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/punctele de lucru, aceasta fiind înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că nu și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, fără alte documente suplimentare. „Această modificare este benefică deoarece obținerea tuturor certificatelor fiscale putea să îngreuneze semnificativ sarcina operatorului economic declarat câștigător de a proba toate datele din DUAE și nici nu avea extrem de mare relevanță pentru executarea contractului de achiziție publică”, explică Andreea Zvâc.
Prin noul cadru legislativ, au fost implementate modificări al căror scop este de a reduce durata procedurii de achiziție publică. Avocatul nominalizează în acest sens: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (în cazul licitației deschise și al licitației restrânse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile); reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii; și eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea DUAE, în cazul procedurii simplificate.
În plus, au fost modificate prevederile art. 9 alin. 4) și art. 49 alin. 6) din Legea nr. 101/2016, fiind instituită obligația semnării contractului cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei CNSC sau a hotărârii judecătorești în primă instanță prin care se menține rezultatul procedurii de atribuire. Totodată, decizia în primă instanță este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii în executare a acesteia.
„Faptul că s-a clarificat că se permite semnarea contractului imediat după emiterea deciziei CNSC cu privire la contestație sau a deciziei de primă instanță, va fi de ajutor pentru autorități deoarece acestea vor putea să înceapă lucrările aferente contractului de achiziție publică”, menționează expertul intervievat de BizLawyer.
Avocatul amintește că termenul de soluționare a contestației la CNSC este de 20 zile de la data primirii dosarului achiziției publice, al achiziției sectoriale sau al concesiunii, iar deciziile sunt emise în general în cadrul acestui termen.
„În fața instanței, procedura de soluționare a contestației pe cale judiciară poate să dureze mai mult din cauza modalității specifice de administrare a probatoriului dar trebuie avut în vedere că aceste proceduri sunt totuși considerate proceduri urgente, termenele acordate trebuind să fie unele scurte, iar probele limitate la aspectele contestate. Nu considerăm că legislația poate să aducă măsuri prin care să se controleze sau să limiteze procedura din instanță în materie de apreciere a judecătorului cu privire la probatoriul ce urmează a fi administrat”, precizează specialistul Wolf Theiss București.
De altfel, posibilitatea de contestare în instanță a deciziilor luate de autoritățile contractante în legătură cu procedurile de achiziție publică nu poate să reprezinte în sine o problemă deoarece aceasta înseamnă exercitarea unor drepturi stabilite prin lege. „Totodată, nu se poate considera nici că orice contestație formulată de un operator economic reprezintă de plano o exercitare abuzivă a unor astfel de drepturi. Am fost confruntați cu numeroase situații în care deciziile autorităților contractante erau total nejustificate și se impunea contestarea acestora. Măsurile al căror scop este descurajarea în general a contestațiilor (cum sunt cele care impun plata unor sume extrem de importante pentru inițierea unei contestații) pot să aibă și efectul nedorit al menținerii valabilității unor proceduri care nu au fost desfășurate cu respectarea legii. Astfel că apare ca fiind mult mai important a se lua măsuri pentru creșterea transparenței și a rigurozității în desfășurarea procedurilor de atribuire”, punctează Andreea Zvâc.
„PNRR cuprinde reforme așteptate de întreg mediul de business, inclusiv de business-ul avocațial. Credem că implementarea acestor reforme dar și investiția celor 29,2 miliarde euro (14,2 miliarde granturi și 14,9 miliarde credite) alocate României vor influența cu siguranță activitatea de consultanță și reprezentare juridică”
Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București
Consultanță juridică complexă
Echipa Wolf Theiss București, axată pe practica de achiziții publice, include trei avocați specializați în această arie. Coordonarea proiectelor de achiziții publice este asigurată de Ligia Cecilia Popescu, Partener, și Andreea Zvâc, Counsel. În plus, în gestionarea proiectelor internaționale, sunt implicați și colegii din Wolf Theiss Viena, cu o experiență importantă în gestionarea unor astfel de proiecte.
Clienții privați pe care avocații îi asistă în prezent desfășoară activitate în domeniul managementului deșeurilor, furnizării de diverse produse specializate necesare autorităților contractante sau al lucrărilor de infrastructură. De asemenea, Wolf Theiss București acordă consultanță juridică unor autorități publice, în legătură cu desfășurarea unor proiecte complexe ale acestora.
„Continuăm să asistăm clienții cu privire la implicarea acestora în procedurile de achiziție publică, cu privire la toate stadiile acestor proceduri, începând cu analiza condițiilor de participare, pregătirea documentației din ofertă dar și eventuale contestații formulate în fața CNSC. Totodată suntem implicați într-o colaborare în baza căreia analizăm diverse proceduri de achiziție publică, din punctul de vedere al legalității acestora, analiza noastră urmând a sta la baza obținerii unor finanțări de către autoritățile contractante”, precizează Andreea Zvâc.
Problemele cu care clienții se confruntă sunt diverse și specifice stadiului în care se află procedura de atribuire. Cele mai des întâlnite sunt întrebări privind diversele comunicări cu autoritatea contractantă în perioada de clarificări, anterior depunerii ofertei, sau a clarificărilor solicitate de autoritatea contractantă.
De asemenea, clienții sunt interesați de contestarea unora din actele emise de autoritățile contractante, care îi nemulțumesc, sau doresc să intervină în contestații formulate de competitori, pentru a susține anumite decizii ale autorității contractante.
„Considerăm că, în plus față de o cunoaștere foarte bună a legislației și a practicii în materia achizițiilor publice, Wolf Theiss București poate pune la dispoziția clientului o abordare de ansamblu a unor proceduri de atribuire complexe având în vedere sprijinul din partea tuturor echipelor specializate de avocați din cadrul biroului (ex. Real Estate, Concurență), dar și contextul internațional în care ne desfășuram activitatea. Putem astfel să abordăm toate elementele esențiale pentru fiecare procedură, având o perspectivă completă asupra acesteia și urmând a ne raporta și la prevederi incidente din dreptul european sau dreptul concurenței, foarte importante pentru acest domeniu”, susține Andreea Zvâc.
Printre dosarele pe care avocații le au acum pe masa de lucru se remarcă un mandat în care echipa acordă consultanță unei autorități publice în legătură cu implementarea unui proiect de mobilitate urbană care implică asistență în legătură cu mai multe arii de practică, cum ar fi achizițiile publice, real estate, corporate și drept administrativ. Asistența cu privire la achizițiile publice implică susținerea autorității publice în legătură cu inițierea procedurilor de atribuire necesare pentru implementarea proiectului, dar și reprezentarea în viitoarele contestații, dacă se va impune acest lucru. De asemenea, avocații susțin autoritatea publică cu privire la toate aspectele legale legate de obținerea finanțării pentru proiect.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 923 / 1879 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...