ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Tendințe noi și multiple provocări în piața muncii | Avocații RTPR au mandate multe, variate și complexe în practica de Employment, de la „stock option” plan-uri cu scheme simplificate ori cu adevărate tranzacții în care angajații devin co-investitori împreună cu acționarii majoritari, până la integrarea în activitate a refugiaților din Ucraina. Despre modul de lucru și factorii care diferențiază RTPR de ceilalți consultanți, într-o discuție cu partenerul Alina Stăvaru

09 Mai 2022   |   Ștefania Enache

Echipa are mai multe proiecte în derulare în acest moment, toate fiind extrem de interesante. Fiecare proiect în parte are specificul său, elemente de complexitate diferite, probleme de drept diferite.

Alina Stăvaru (Partener) - Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA

 
 
Odată cu începerea noului an și cu ridicarea restricțiilor, atenția angajatorilor s-a mutat de la reducerea costurilor cu salariații la flexibilizarea raporturilor de muncă în procesul de readaptare la realitățile vieții post pandemie. Reflectorul firmelor este pus pe „stock options”, dorința acestora fiind aceea de a găsi cele mai bune soluții pentru optimizarea relațiilor de muncă.

„Odată flexibilizate raporturile de muncă în perioada pandemiei, principala provocare o reprezintă modalitatea în care viața companiilor revine la normalul de dinaintea pandemiei sau la ceea ce se conturează a fi noul normal. Pe scurt, principala provocare o reprezintă identificarea unui echilibru între nevoia de flexibilitate a programului și necesitatea de a asigura lucrul în echipă”, punctează Alina Stăvaru, Partener Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu SCA (RTPR).


După cei doi ani de pandemie în care munca la distanță a devenit o obișnuință, cu greu mai poți convinge angajații că prezența fizică la locul de muncă este o necesitate permanentă, atâta timp cât lucrurile au ajuns să funcționeze în foarte multe domenii și pe baza muncii de acasă sau din orice alt loc. Totuși, trebuie avut în vedere faptul că prezența fizică favorizează lucrul în echipă, inclusiv mentoratul colegilor care sunt la început de drum. „Prin urmare, pentru a fi în continuare angajatori competitivi, companiile trebuie să găsească o metodă eficientă de a continua să răspundă acestei tendințe de flexibilizare a mentalității privind locul de muncă, însă păstrând totuși un echilibru”, arată avocatul.

Piața muncii din România se confruntă anul acesta și cu o nouă provocare importantă. Este vorba despre integrarea în activitate a refugiaților din Ucraina. „Vedem zi de zi cum un număr tot mai mare de persoane ajung în România și o parte dintre acestea aleg să rămână, cel puțin temporar, la noi în țară. Dincolo de sprijinul impresionant al societății civile arătat în toată această perioadă pentru cetățenii ucraineni, pe termen mediu și lung, acești oameni vor avea nevoie de locuri de muncă stabile, de un venit constant, care să le asigure un trai decent. De altfel în contextul actual și noi încercăm să ne implicăm cât mai mult în ajutorul refugiaților, prin mijloace caracteristice profesiei noastre. Am pregătit și distribuit materiale informative privind accesul pe piața muncii pentru refugiați, dar și alte informații de interes general, am acordat asistență pro bono cu privire la întrebări specifice de dreptul muncii. Căutăm să fim cât mai utili și să ajutăm exact acolo unde este nevoie cu instrumentele specifice”, precizează Partenerul RTPR.

-----------------------------------------------------------------------

Noi tendințe în piața muncii

Munca experților axați pe practica de Employment s-a concretizat, în ultima perioadă, în jurul „stock option” plan-urilor, care pot varia de la scheme simplificate până la adevărate tranzacții în care angajații devin co-investitori împreună cu acționarii majoritari. „Este o tendință de maturizare a pieței. Dacă până acum câțiva ani asemenea scheme reprezentau o raritate, acum acestea au devenit o realitate din ce în ce mai des întâlnită”, precizează Alina Stăvaru.

Flexibilizarea relațiilor de muncă este, în acest moment, o prioritate pentru majoritatea angajatorilor. „Dacă pandemia și starea de urgență au adus schimbări rapide și drastice în raporturile de muncă tradiționale, acum, când lucrurile s-au mai așezat din perspectiva crizei sanitare, se pare că ne întâlnim cu o nouă provocare. Tot mai multe companii caută să ofere angajaților soluții adaptate noilor realități și care să întâlnească așteptările angajaților. Și aici ne referim la opțiunea de a munci de acasă, parțial sau chiar exclusiv, în acele domenii care permit acest lucru, un program de lucru flexibil, iar în ultima perioadă am observat tot mai des că unele companii iau în calcul chiar reducerea săptămânii de lucru la 4 zile”, detaliază Partenerul RTPR.

          
----------------------------------------------------------------------


Mandate multe și complexe

Printre mandatele în care avocații s-au implicat în ultimul an se remarcă un dosar legat de concedierea unui manager, care ulterior a evoluat într-un arbitraj soluționat în favoarea clientului RTPR. „Speța este foarte interesantă pentru ca tratează, în premieră, încetarea relațiilor contractuale dintre o societate și managementul său în contextul pandemiei de Covid -19 și abordează chestiunea lucrului de acasă, atunci când „acasă” înseamnă în altă țară. Echipa noastră a asistat compania atât în prima fază a proiectului, privind aspectele de dreptul muncii, la care am lucrat alături de colegele mele Cezara Urzică și Marina Fechetă-Giurgică, dar și în arbitraj, prin echipa de litigii formată din Valentin Berea, Vicu Buzac și Laura Costea”, subliniază Alina Stăvaru.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Avocatul explică faptul că disputa a apărut în urma încetării mandatului CEO-ului de către acționarii companiei, după ce acesta a plecat cu unul dintre ultimele zboruri din România către țara de origine, chiar înainte de închiderea frontierelor din cauza pandemiei, fără o perspectivă clară de întoarcere. „În afară de miza financiară ridicată a cazului, fostul CEO a pretins drept beneficiu nerealizat remunerația sa până la sfârșitul contractului, bonusuri de performanță, compensația de nonconcurență ș.a. Cazul a ridicat, de asemenea, o întrebare deontologică: unde ar trebui să fie liderul unei companii într-un moment de criză sau, mai precis, poate un CEO să conducă de la distanță? Curtea de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României a dat câștig de cauză companiei și a concluzionat că plecarea precipitată a CEO-ului, pe o perioadă nedeterminată, fără perspective clare de întoarcere, a justificat decizia de revocare a mandatului său, deoarece o astfel de relație se bazează pe încredere, care în acest caz a fost afectată iremediabil”, completează Partenerul RTPR.

Un alt proiect care s-a remarcat prin complexitate a fost un „management incentive plan”, care a avut atât o componentă de „stock option”, cât și o componentă de „co-investment” din partea managementului. Proiectul a cuprins mai multe companii aflate sub același acționariat în jurisdicții diferite și pentru echipe de management diferite, însă structurarea și coordonarea aspectelor juridice s-a făcut de către echipa firmei de avocatură din România.

„Pentru proiectele transfrontaliere lucrăm împreună cu colegii noștri de la Allen & Overy, cu care avem o relație de colaborare de mai bine de 14 ani. Împreună asistăm clienți în proiecte de dreptul muncii care implică mai multe jurisdicții. Însă în ultima vreme am remarcat o reorientare mai degrabă către proiecte care indică o creștere a business-ului - preîntâmpinarea așteptărilor angajaților, nu concedieri/restructurări legate de reducerea activității”, mai spune Alina Săvaru.

Avocatul atrage atenția că aproximativ 50% din dosarele de restructurare se transformă în situații litigioase. „La începutul procedurii de restructurare majoritatea celor afectați declară că vor contesta concedierea însă, după ce analizează documentația, mulți își dau seama că nu au șanse reale de succes și renunță la promovarea unei acțiuni în instanță. Alții, în schimb, fie nu realizează că nu au șanse reale de succes, fie decid să meargă înainte indiferent de situație, motivați de orgoliu sau pur și simplu de dorința de a încerca să vadă ce se întâmplă. Deși există o empatie a instanțelor față de angajați, dacă fiecare pas al unei proceduri de restructurare este făcut cum trebuie, o concediere legală nu are cum să fie anulată”, detaliază expertul RTPR.

Avocații au avut pe masa de lucru și multe proiecte care vizează concedierea unor membri ai echipelor de management. În cele mai multe spețe, echipa RTPR reprezintă angajatorii. „În unele cazuri a fost vorba de desființarea posturilor întrucât compania respectivă și-a redus activitatea ca urmare a dificultăților economice generate de pandemie, așadar motivele concedierii nefiind imputabile angajaților. În alte situații încetarea relațiilor cu membrii ai echipelor de management a fost cauzată de modul în care anumiți manageri au înțeles să gestioneze criza”, menționează avocatul intervievat de BizLawyer.




Avantajele echipei RTPR


Echipa are mai multe proiecte în derulare în acest moment, toate fiind extrem de interesante. Fiecare proiect în parte are specificul său, elemente de complexitate diferite, probleme de drept diferite.

Alina Stăvaru consideră că există mai mulți factori care diferențiază RTPR de restul jucătorilor din avocatură. Ea punctează faptul că echipa are avantajul de a fi implicată în proiecte multi jurisdicționale alături de colegii de la Allen & Overy, ceea ce oferă o viziune deosebită a trendurilor la nivel regional cu privire la cele mai actuale probleme. „Majoritatea mandatelor de dreptul muncii sunt izvorâte din sau apărute în context tranzacțional (de M&A), ceea ce presupune că problemele la care suntem chemați să răspundem sunt dintre cele mai complexe și, de obicei, cu o miză semnificativă în joc. De asemenea, toți membrii echipei noastre de dreptul muncii acționează și în echipa de M&A, prin urmare viziunea asupra problemelor de business si experiența tranzacțională ne ajută să venim cu soluții inovatoare, care adaugă cu adevărat valoare”, argumentează avocatul.

Echipa de Employment din cadrul RTPR este coordonată de Alina Stăvaru (Partner) și are în componență avocați cu o bogată experiență de consultanță în aspecte de dreptul muncii: Diana Dimitriu și Cezara Urzică (Managing Associates). Echipa de consultanță colaborează excelent cu colegii din departamentul de litigii coordonat de Valentin Berea (Partner), atunci când expertiza lor în litigiile de muncă este necesară.

Alina Stăvaru coordonează departamentul de dreptul muncii, având o experiență impresionantă într-o gamă largă de aspecte, precum: transferuri complexe de personal, concedieri colective, concedieri individuale dificile ale angajaților din poziții cheie, alte probleme de conformare cu legislația muncii în activitatea zilnică a companiilor.

Diana Dimitriu este specializată în proiecte de dreptul muncii, acordând asistență clienților firmei cu privire la diverse aspecte, cum ar fi: transferuri complexe de angajați, concedieri colective și individuale, restructurări de personal, negocieri.

Cezara Urzică are o experiență bogată în acordarea de asistență în legătură cu proiecte de dreptul muncii, cu privire la aspecte variate, precum: concedieri problematice, contracte colective de muncă, negocieri, probleme specifice relațiilor de muncă în contextul pandemiei de Covid-19.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 801 / 1879
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...