ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Aproape 90 % dintre companiile din România anticipează că flota lor va rămâne stabilă sau se va extinde (studiu)

29 Mai 2025   |   Agerpres

Comparativ cu alte ţări, la leasingul operaţional nu suntem departe. Italia şi Spania au un procent destul de mare în a recurge la leasingul operaţional, dar şi România "pare că se duce în direcţia potrivită".

 
 
Aproape 90% dintre companiile din România anticipează că flota lor va rămâne stabilă în următorii ani sau se va extinde, un sfert dintre acestea mizând pe o creştere, potrivit studiului Observatorul Arval pentru Mobilitate, ediţia 2025, care a colectat date din 28 de ţări.

"88%, deci un procent foarte mare dintre companiile din România, anticipează că flota lor va rămâne stabilă în următorii ani sau chiar va creşte. Avem un procent de 24% care au răspuns şi au spus că se aşteaptă să crească. Ceea ce ne interesează foarte mult pe noi este penetrarea leasingului operaţional în piaţa din România şi aici e clar că vom mai avea multă treabă mulţi ani de acum încolo, pentru că leasingul operaţional este a treia metodă de achiziţie în cadrul companiilor. Pe primul loc se află leasingul financiar, în procent de vreo 40 şi ceva la sută din achiziţii, urmat de achiziţii cash şi abia apoi vine leasingul operaţional. Deci, o să avem treabă mulţi ani de acum încolo", a declarat, miercuri, Cezar Iordache, consulting manager la Arval Service Lease România, într-o conferinţă de prezentare a studiului.


În acest sens, studiul relevă faptul că leasingul operaţional se dovedeşte o soluţie tot mai atractivă pentru mediul de business românesc, 44% dintre companiile din România spunând că folosesc deja leasingul operaţional sau că intenţionează ca în următorii trei ani să recurgă la o astfel de metodă de achiziţie, în timp ce 17% deja îl folosesc ca metoda principală de finanţare a flotei, aceasta fiind o schimbare de paradigmă care a început în urmă cu mai mulţi ani şi care reflectă maturizarea pieţei şi dorinţa de optimizare a costurilor şi a resurselor interne.

"Noi vedem asta şi o ştim de mult, avem sute de întâlniri cu clienţi...Uneori spiritul ăsta încă e cumva înrădăcinat în companiile româneşti, de a fi proprietar. Câteodată oamenii îşi doresc să rămână proprietar al maşinii. Şi leasingul operaţional dă posibilitatea utilizatorului să cumpere maşina la finalul perioadei contractuale. Pentru cine vrea operaţional, acesta nu e un impediment, utilizatorul are drept de preempţiune la final să cumpere maşina", a precizat Iordache.

La rândul său, directorul general al Arval Service Lease România, Roxana Lupescu, a subliniat că oferta va fi făcută şoferului companiei, adică celui care utilizează autoturismul.

"Să facem o uşoară diferenţă. Utilizatorului. Asta înseamnă şoferul, şi nu compania cu care noi avem leasingul. Noi uzităm această metodă şi companiile mari se folosesc de această oportunitate. În momentul când ajungem cu flotele la final de contract, primul lucru - pentru că şi nouă ne este mult mai uşor - facem o ofertă preferenţială şoferilor din acea companie să achiziţioneze acel vehicul", a arătat Roxana Lupescu.

Comparativ cu alte ţări, la leasingul operaţional nu suntem departe. Italia şi Spania au un procent destul de mare în a recurge la leasingul operaţional, dar şi România "pare că se duce în direcţia potrivită".

În plus, pe lângă deţinerea unui autoturism sau leasingul tradiţional, 24% dintre firme examinează sau au deja în derulare opţiuni de închiriere pe termen scurt sau mediu. Rambursarea transportului public şi bugetele dedicate mobilităţii sunt soluţii alternative deja experimentate de 20% dintre participanţi, iar motivaţia principală pentru aceste decizii o constituie nevoile de resurse umane, invocate de 38% - 47% dintre respondenţi, urmate de angajamentul faţă de responsabilitatea socială corporativă, menţionat de 37% - 46%, mai arată studiul.

Această tendinţă de creştere a flotei în rândul companiilor româneşti este una care se menţine de doi ani în România, fiind în concordanţă cu media europeană. Trei sferturi (76%) dintre firmele româneşti care anticipează dezvoltarea flotelor auto pun această creştere pe seama dezvoltării activităţii, dar şi pe nevoia de resurse umane, cum sunt recrutarea şi retenţia.

În acest context, tot mai multe companii (44%) recurg deja la vehicule second hand, folosite preponderent ca maşini de serviciu, dar şi ca element al pachetului de beneficii pentru angajaţi.

De asemenea, studiul arată că business-urile din ţară accelerează procesul de electrificare, chiar dacă infrastructura de încărcare nu ţine pasul cu evoluţia pieţei. Astfel, companiile din România sunt angajate în procesul de electrificare a flotei, deşi există şi provocări majore. 59% dintre firme au adoptat deja tehnologii verzi sau intenţionează să o facă, însă doar 28% au trecut efectiv la implementare, sub media europeană de 56%.

"Vedem tendinţa de electrificare în rândul companiilor dar, da, ea poate fi făcută oarecum mai smooth. Asta cel mai probabil înseamnă să treci dintr-o flotă de combustie termică spre un hibrid mai degrabă. Poate că e dificil să treci deja într-o flotă full electrică pentru că s-ar putea să nu ştii cum să gestionezi o astfel de flotă şi asta se vede inclusiv în numărul de înmatriculări pe care noi le primim trimestrial, unde vedem că modelele pe hibrid au crescut vizibil, pe când cele electrice nu aşa cum ne aşteptam. Procentul este de 59% dintre companii care au implementat o soluţie electrificată sau se gândesc să implementeze în următorii doi ani, în timp ce 28% au implementat deja. Aici, dacă ne uităm la topul ţărilor, nu avem nicio surpriză, bineînţeles că găsim ţările nordice, îi găsim pe cei din UK, Franţa, care sunt într-adevăr la un procent mult în faţa noastră, dar evident că totul se întâmplă la o altă scară acolo. Infrastructura lor este cu totul alta faţă de cea pe care o avem noi în acest moment. Motivele principale pentru care companiile se gândesc să facă această tranziţie către electrificare sunt să anticipeze eventualele restricţii, să poată conduce oriunde în oraş şi să nu aibă restricţii de circulaţie şi, evident, şi partea de impact scăzut asupra mediului înconjurător", a explicat Iordache.

Lipsa infrastructurii de încărcare este văzută drept principalul obstacol în calea adoptării tehnologiilor prietenoase cu mediul înconjurător de 77% dintre participanţi. În acelaşi timp, 87% au început deja să dezvolte sau să planifice o strategie de încărcare, ceea ce sugerează un angajament solid din partea mediului de afaceri, dar subliniază şi necesitatea investiţiilor în reţelele de alimentare.

Practic, sustenabilitatea devine nu doar un deziderat, ci şi un obiectiv concret pentru că 12% dintre companii şi-au stabilit deja ţinte precise de decarbonizare, iar alte 26% le evaluează în prezent. În următorii trei ani, principalele provocări vizate sunt adaptarea la reglementările tot mai stricte pentru vehiculele cu motoare termice (40%), electrificarea flotei (38%) şi diminuarea costului total de proprietate, aflat în creştere (31%).

Un alt aspect interesant ce reiese din studiul Arval este faptul că telematica începe să îşi arate utilitatea, iar 42% dintre companii au adoptat astfel de soluţii pentru vehiculele uşoare, în timp ce 64% dintre acestea se gândesc să valorifice datele obţinute. Pentru că procentul celor care au utilizat efectiv aceste informaţii până acum este de numai 11%, există un potenţial încă neexplorat pentru optimizarea rutelor, reducerea consumului şi prevenirea costurilor neprevăzute.

"Sunt mulţi care au serviciul de telematică (oferit de Arval - n. r.) subscris, dar sunt puţini care folosesc realmente datele pe care le pot obţine'', a susţinut Cezar Iordache.

"Aplicaţiile noastre de telematică dau posibilitatea unui acces la aceste date prelucrate, apropo de know-how şi de faptul că piaţa nu cunoaşte multe lucruri. E clar că trebuie să fim mult mai vocali pentru a vedea cât de mult putem să-i ajutăm în acest sens, pentru că noi deţinem această tehnologie şi cu date nu brute, ci prelucrate. Partea de telematică oferă şi posibilitatea ca tu, ca şi client, să poţi să vezi în timp real ce se întâmplă din punctul de vedere al daunalităţii", a adăugat Roxana Lupescu.

Observatorul Arval pentru Mobilitate, ediţia 2025, a fost realizat de Ipsos, la solicitarea Arval, şi prezintă informaţii din 28 de ţări din Europa, America de Nord, America de Sud şi Africa, unde au fost realizate peste 8.000 de interviuri cu factori de decizie asupra parcului auto din companii de toate dimensiunile. În România, 250 de companii au transmis informaţii, oferind o privire de ansamblu unică asupra pieţei interne. Dintre acestea, 132 sunt companii mici, cu maxim 99 de angajaţi, 68 sunt companii medii, cu cel mult 999 de angajaţi, iar alte 50 sunt companii mari, cu cel puţin 250 de angajaţi, multe având mai mult de 1.000 de oameni în echipă.

Arval este un actor important în domeniul leasingului full-service de vehicule şi un specialist în soluţii de mobilitate sustenabilă fondat în 1989. Arval este deţinută în întregime de BNP Paribas şi este poziţionată în divizia Comercial, Personal Banking şi Servicii a Grupului, cu aproximativ 1,8 milioane de vehicule închiriate la finalul lui 2024. În fiecare zi, aproape 8.600 de angajaţi Arval din 29 de ţări oferă soluţii flexibile pentru a face călătoriile fără probleme şi sustenabile pentru clienţii săi, de la mari grupuri corporative internaţionale la companii mai mici şi clienţi individuali de retail.

BNP Paribas este cea mai importantă bancă din Uniunea Europeană şi un jucător cheie în domeniul bancar internaţional. Operează în 63 de ţări şi are aproape 183.000 de angajaţi, incluzând peste 145.000 în Europa. În Europa, BNP Paribas are patru pieţe interne: Belgia, Franţa, Italia şi Luxemburg.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 67 / 19251
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...