Certificările verzi au devenit o necesitate pentru proprietarii care vor să se diferenţieze în peisajul imobiliar (studiu)
17 Martie 2023 Agerpres
Sectorul de retail este pe primul loc, cu aproximativ 70-80% din proiectele majore de retail din oraşele mari, precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, care deţin certificări verzi, urmat de segmentul logistic şi industrial, cu 60-65% din stocul total de depozite moderne.
Certificările verzi au devenit o necesitate pentru proprietarii care vor să se diferenţieze în peisajul imobiliar competitiv actual, retailul fiind cel mai "verde" sector, urmat de cel industrial & logistic şi de birouri, arată un raport publicat de Colliers.
"Interesul proprietarilor şi dezvoltatorilor imobiliari pentru sustenabilitate a crescut semnificativ în ultimii ani, în contextul eforturilor de a se alinia la tendinţele viitoare şi ca răspuns la cerinţele pieţei, lucru care se reflectă într-un număr tot mai mare de certificări verzi obţinute", se menţionează în material.
Astfel, sectorul de retail este pe primul loc, cu aproximativ 70-80% din proiectele majore de retail din oraşele mari, precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, care deţin certificări verzi, urmat de segmentul logistic şi industrial, cu 60-65% din stocul total de depozite moderne.
"Interesul proprietarilor şi dezvoltatorilor imobiliari pentru sustenabilitate a crescut semnificativ în ultimii ani, în contextul eforturilor de a se alinia la tendinţele viitoare şi ca răspuns la cerinţele pieţei, lucru care se reflectă într-un număr tot mai mare de certificări verzi obţinute", se menţionează în material.
Astfel, sectorul de retail este pe primul loc, cu aproximativ 70-80% din proiectele majore de retail din oraşele mari, precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, care deţin certificări verzi, urmat de segmentul logistic şi industrial, cu 60-65% din stocul total de depozite moderne.
Totodată, segmentul de birouri ocupă locul al treilea, cu peste 59% dintre clădiri certificate, arată raportul anual publicat de Colliers. În anii următori, business-ul proprietarilor care nu reuşesc să se alinieze la cerinţele de sustenabilitate va fi afectat, subliniază consultanţii Colliers.
"Criteriile de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG) nu mai sunt doar o tendinţă sau o noţiune la modă, ci mai degrabă reprezintă un standard în piaţa imobiliară, criza preţurilor la energie din 2022 având ca efect stimularea acestor practici aflate în plină expansiune. Chiar dacă facem abstracţie de European Green Deal şi de obiectivele sale ambiţioase, devine din ce în ce mai clar că atât chiriaşii, cât şi dezvoltatorii sunt mult mai axaţi pe rezultatele şi beneficiile reale pe care le aduc clădirile verzi, sănătoase şi eficiente. Şi, prin urmare, decalajul mare dintre proiectele care ţin cont de criteriile ESG şi cele care nu o fac va creşte şi mai mult în următorul deceniu. În condiţiile unei pieţe imobiliare oarecum tinere - de exemplu, aproximativ jumătate din stocul modern de birouri din Bucureşti a fost livrat în ultimii 10 ani -, nu ar trebui să fie o surpriză faptul că multe clădiri cu destinaţie comercială sunt certificate verde, unele cu scoruri foarte bune chiar şi la nivel european", a explicat Oana Stamatin, ESG Chief Officer la Colliers în CEE şi România.
În Bucureşti, 59% dintre clădirile de birouri cu o suprafaţă închiriabilă de peste 5.000 de metri pătraţi sunt certificate verde, în timp ce în Cluj-Napoca, procentul ajunge la 68%, cu un aport semnificativ din partea autorităţilor locale, care au oferit stimulente fiscale dezvoltatorilor imobiliari pentru proiectele "verzi".
Totodată, şi în alte oraşe mari, în special Timişoara şi Iaşi, au fost adoptate stimulente fiscale similare.
"În plus, într-o lume post-Covid şi cu inflaţie ridicată şi într-o perioadă în care este mai dificil să readuci angajaţii la birou, proprietarii caută din ce în ce mai mult diferite certificări ESG care să-i diferenţieze pe piaţă, iar chiriaşii sunt interesaţi şi dispuşi să plătească o chirie mai mare pentru spaţii de birouri mai sustenabile", se mai precizează în raport.
Astfel, consultanţii Colliers estimează că aproximativ 60-65% din stocul total de depozite industriale moderne din România deţin în prezent o certificare verde, cele mai multe dintre acestea fiind în zona Bucureştiului, care reprezintă mai mult de jumătate din depozitele închiriabile.
"Având în vedere presiunea ridicată asupra finanţelor publice şi deficitul bugetar decalat în anii următori din cauza Covid-19 şi a consecinţelor directe şi indirecte a conflictului din Ucraina, creşterea efectivă a impozitelor pe proprietăţi devine o realitate. Deci, decalajul fiscal favorabil faţă de ţările mai scumpe se micşorează", a explicat Alex Milcev, Tax & Law Services Leader în cadrul EY România şi Moldova.
Comparativ cu piaţa de birouri, piaţa de retail a fost chiar mai activă, deoarece aproximativ 70-80% din proiectele majore de retail din oraşele mari - Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara - au fost certificate.
Colliers este unul dintre liderii globali în servicii de consultanţă imobiliară şi de management al investiţiilor. Cu operaţiuni în 65 de ţări, cei 18.000 de specialişti lucrează împreună pentru a oferi consultanţă de specialitate pentru clienţi.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 7298 / 20415 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
Avocații din practica de Real Estate de la Bondoc și Asociații rămân arhitecții juridici ai proiectelor imobiliare complexe. Atuurile unei echipe valoroase: expertiză transversală, gândire strategică, cultură a responsabilității, rigoare și creativitate juridică | De vorbă cu Cosmin Stăvaru (Partener) despre modul în care lucrează nucleul interdisciplinar capabil să gestioneze simultan riscuri, calendar și cerințe, să anticipeze blocaje și să ofere siguranță clienților, într-o piață volatilă, dar încă plină de oportunități
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Filip & Company a oferit asistență juridică la înființarea Bursei Internaționale a Moldovei
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





