Certificările verzi au devenit o necesitate pentru proprietarii care vor să se diferenţieze în peisajul imobiliar (studiu)
17 Martie 2023
AgerpresSectorul de retail este pe primul loc, cu aproximativ 70-80% din proiectele majore de retail din oraşele mari, precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, care deţin certificări verzi, urmat de segmentul logistic şi industrial, cu 60-65% din stocul total de depozite moderne.
Certificările verzi au devenit o necesitate pentru proprietarii care vor să se diferenţieze în peisajul imobiliar competitiv actual, retailul fiind cel mai "verde" sector, urmat de cel industrial & logistic şi de birouri, arată un raport publicat de Colliers.
"Interesul proprietarilor şi dezvoltatorilor imobiliari pentru sustenabilitate a crescut semnificativ în ultimii ani, în contextul eforturilor de a se alinia la tendinţele viitoare şi ca răspuns la cerinţele pieţei, lucru care se reflectă într-un număr tot mai mare de certificări verzi obţinute", se menţionează în material.
Astfel, sectorul de retail este pe primul loc, cu aproximativ 70-80% din proiectele majore de retail din oraşele mari, precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, care deţin certificări verzi, urmat de segmentul logistic şi industrial, cu 60-65% din stocul total de depozite moderne.
"Interesul proprietarilor şi dezvoltatorilor imobiliari pentru sustenabilitate a crescut semnificativ în ultimii ani, în contextul eforturilor de a se alinia la tendinţele viitoare şi ca răspuns la cerinţele pieţei, lucru care se reflectă într-un număr tot mai mare de certificări verzi obţinute", se menţionează în material.
Astfel, sectorul de retail este pe primul loc, cu aproximativ 70-80% din proiectele majore de retail din oraşele mari, precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, care deţin certificări verzi, urmat de segmentul logistic şi industrial, cu 60-65% din stocul total de depozite moderne.
Totodată, segmentul de birouri ocupă locul al treilea, cu peste 59% dintre clădiri certificate, arată raportul anual publicat de Colliers. În anii următori, business-ul proprietarilor care nu reuşesc să se alinieze la cerinţele de sustenabilitate va fi afectat, subliniază consultanţii Colliers.
"Criteriile de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG) nu mai sunt doar o tendinţă sau o noţiune la modă, ci mai degrabă reprezintă un standard în piaţa imobiliară, criza preţurilor la energie din 2022 având ca efect stimularea acestor practici aflate în plină expansiune. Chiar dacă facem abstracţie de European Green Deal şi de obiectivele sale ambiţioase, devine din ce în ce mai clar că atât chiriaşii, cât şi dezvoltatorii sunt mult mai axaţi pe rezultatele şi beneficiile reale pe care le aduc clădirile verzi, sănătoase şi eficiente. Şi, prin urmare, decalajul mare dintre proiectele care ţin cont de criteriile ESG şi cele care nu o fac va creşte şi mai mult în următorul deceniu. În condiţiile unei pieţe imobiliare oarecum tinere - de exemplu, aproximativ jumătate din stocul modern de birouri din Bucureşti a fost livrat în ultimii 10 ani -, nu ar trebui să fie o surpriză faptul că multe clădiri cu destinaţie comercială sunt certificate verde, unele cu scoruri foarte bune chiar şi la nivel european", a explicat Oana Stamatin, ESG Chief Officer la Colliers în CEE şi România.
În Bucureşti, 59% dintre clădirile de birouri cu o suprafaţă închiriabilă de peste 5.000 de metri pătraţi sunt certificate verde, în timp ce în Cluj-Napoca, procentul ajunge la 68%, cu un aport semnificativ din partea autorităţilor locale, care au oferit stimulente fiscale dezvoltatorilor imobiliari pentru proiectele "verzi".
Totodată, şi în alte oraşe mari, în special Timişoara şi Iaşi, au fost adoptate stimulente fiscale similare.
"În plus, într-o lume post-Covid şi cu inflaţie ridicată şi într-o perioadă în care este mai dificil să readuci angajaţii la birou, proprietarii caută din ce în ce mai mult diferite certificări ESG care să-i diferenţieze pe piaţă, iar chiriaşii sunt interesaţi şi dispuşi să plătească o chirie mai mare pentru spaţii de birouri mai sustenabile", se mai precizează în raport.
Astfel, consultanţii Colliers estimează că aproximativ 60-65% din stocul total de depozite industriale moderne din România deţin în prezent o certificare verde, cele mai multe dintre acestea fiind în zona Bucureştiului, care reprezintă mai mult de jumătate din depozitele închiriabile.
"Având în vedere presiunea ridicată asupra finanţelor publice şi deficitul bugetar decalat în anii următori din cauza Covid-19 şi a consecinţelor directe şi indirecte a conflictului din Ucraina, creşterea efectivă a impozitelor pe proprietăţi devine o realitate. Deci, decalajul fiscal favorabil faţă de ţările mai scumpe se micşorează", a explicat Alex Milcev, Tax & Law Services Leader în cadrul EY România şi Moldova.
Comparativ cu piaţa de birouri, piaţa de retail a fost chiar mai activă, deoarece aproximativ 70-80% din proiectele majore de retail din oraşele mari - Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara - au fost certificate.
Colliers este unul dintre liderii globali în servicii de consultanţă imobiliară şi de management al investiţiilor. Cu operaţiuni în 65 de ţări, cei 18.000 de specialişti lucrează împreună pentru a oferi consultanţă de specialitate pentru clienţi.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 5237 / 18354 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
Deloitte România a asistat IMO Property Investments București, parte a Grupului Eurobank, în vânzarea a 100% din acțiunile sale către Grupul APS
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Meet the Professionals | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director - Bergenbier SA, avocat ”antrenat” în multinaționale și cu o bogată experiență dobândită în gestionarea unor tranzacții de referință pe piața locală: ”Oamenii pe care i-am întâlnit au făcut diferența și au contribuit la dezvoltarea și la evoluția mea, atât colegi din business, din interiorul echipelor din care am făcut parte, cât și liderii care mi-au servit drept model”
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...