ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CITR: 6.650 de companii au intrat în insolvență în 2023. Numărul este similar cu cel din 2022. Soluțiile de restructurare tot mai căutate de companii

01 Februarie 2024   |   BizLawyer

• Din 6.650 de companii care au intrat în insolvență în 2023, 89 sunt companii de impact, cu active de peste 1 milion euro, comparativ cu 67 în anul precedent • București, Bihor și Cluj sunt județele care au înregistrat cele mai multe cazuri de insolvență în 2023 • 90 de cereri de deschideri a procedurii de concordat preventiv au fost înregistrate în 2023, dintre care 60 sunt în derulare. 14 dintre acestea sunt companii de impact

 
 
CITR, liderul pieței de insolvență și restructurare din România, anunță că numărul companiilor care au apelat la procedurile de insolvență în 2023 a rămas la același nivel din anul anterior, adică la 6.650. Dintre acestea, 89 sunt companii de impact, cu active de peste 1 milion euro, comparativ cu 67 în anul precedent. În ceea ce privește numărul restructurărilor prin procedura de concordat preventiv, în 2023 au fost înregistrate 90 de cereri, dintre care 60 sunt în derulare în momentul acesta. 14 dintre cereri vin de la companii de impact.

„Cifrele acestea reflectă rezultatele unor politici europene și naționale orientate către a ține companiile în viață în vremuri de dificultate economică prin diverse mecanisme de sprijin. Însă costul ascuns pe care companiile îl plătesc este chiar performanța lor, capacitatea lor de a genera profit pe termen lung. Cresc datoriile și le scade performanța. Cu alte cuvinte, companiile sunt ținute în viață pe perfuzii, ele funcționează, dar acumulează datorii. Întrebarea pe care noi ne-o adresăm constant este cum le putem sprijini să se însănătoșească și să performeze singure pe termen lung? Cum le ajutăm să treacă din zona de tratament la însănătoșire? În mod cert soluțiile de restructurare oferă premisele pentru o evoluție sănătoasă. Mai departe, însă, pivotarea, inovarea, schimbarea modului de a face business sunt cele care mențin rezultatele”, declară Paul-Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.


Cele mai afectate sectoare au fost, în 2023:

•    Comerțul cu ridicata și cu amănuntul, alături de repararea autovehiculelor și motocicletelor, cu 1.630 de cazuri și o ușoară scădere de 1.15% față de anul precedent;
•    Sectorul construcțiilor a înregistrat o creștere de 3.60% în 2023, cu un total de 1.208 cazuri;
•    Transporturile și depozitarea au înregistrat o creștere de 18% și un total de 636 de cazuri.
București, continuă să înregistreze cel mai mare număr de companii în insolvență, cu o creștere de la 1.153 în 2022, la 1.289 în 2023.  În același timp, remarcăm o creștere a numărului companiilor în insolvență în județe precum Bihor, unde numărul a crescut de la 545 în 2022, la 599 în 2023. Observăm și o scădere în județe precum Argeș, de la 178 în 2022, la 120 în 2023, semnalând posibile ameliorări în condițiile economice sau eficiența măsurilor de prevenire și restructurare implementate.

Concordatul preventiv, o soluție tot mai populară pentru companiile în dificultate

În 2023 au fost înregistrate 90 de cereri de deschidere a procedurii de concordat preventiv, dintre care 60 sunt în derulare în acest moment. Toate însumează o cifră de afaceri de 250 milioane de euro și active imobilizate de peste 100 milioane euro.

Companiile sunt cu precădere din comerț, construcții și fabricare, din județe precum Dolj, București, Cluj și Mureș.

Dintre acestea 14 sunt companii de impact cu active imobilizate de peste 1 milioane euro. Ele au o cifră de afaceri cumulată de 120 milioane de euro și împreună au active imobilizate de 78 milioane euro.
„Numărul companiilor care apelează la soluții de restructurare este tot mai mare, însă aceste proceduri au caracter confidențial, nu sunt vizibile. Chiar dacă nu putem avea o perspectivă asupra acordurilor de restructurare sau a restructurărilor de business în general, vedem interes crescut în zona aceasta.” A concluzionat Paul Dieter Cîrlănaru.

Ce soluții de restructurare sunt disponibile pentru companii?

Acord de restructurare
Un concept nou integrat în România adus prin legislația în materie de restructurare, ce are la bază Directiva Europeană care își propune să ofere perspective de redresare companiilor în dificultate. Prin acordul de restructurare, companiile pot adresa problemele rapid și adaptat nevoilor specifice, într-un cadru reglementat de negociere, care să le permită restructurarea activității și a datoriilor.

Prevenție și timpuriu sunt cele două elemente esențiale ale filosofiei acestei proceduri iar rolul instanțelor de judecată este minim.

Concordat preventiv
Un produs reinventat, prin noile prevederi în materie de restructurare, concordatul preventiv oferă posibilitatea de suspendare temporară a oricărei executări silite de care antreprenorul poate beneficia  pentru renegocierea cu partenerii, într-un cadru reglementat, care permite o restructurare a afacerii și datoriilor și o redare a echilibrului și perspectivei în business.

Soluțiile care pot fi implementate într-un astfel de mecanism de restructurare pot fi adaptate specificului fiecărei companii și pot implica măsuri precum: eșalonarea și ajustarea datoriilor, conversia datoriilor în acțiuni, transfer de business, vânzarea de active non-core, atragerea de finanțări, fuziuni/divizări, etc.

Restructurarea extra-judiciară a afacerii
În timp ce acordul de restructurare și concordatul preventiv sunt proceduri moderne restructurare reglementate de Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței şi de insolvență, companiile pot apela în anumite situații și la restructurarea extra-judiciară într-o manieră consensuală cu partenerii acesteia. Astfel masurile de restructurare financiară și/sau operațională pot fi agreate consensual între administratorii, asociații și creditorii principali ai companiei. Restructurarea financiară poate viza modificarea structurii datoriilor companiei dar și structura capitaluri acesteia, prin aducerea unui investitor sau majorarea capitalului social. Restructurarea operațională are ca scop eficientizarea și îmbunătățirea profitabilității prin implementarea unor măsuri de optimizarea a proceselor de producție, distribuție, marketing sau control al costurilor.

Succesul unei restructurări depinde de mulți factori dar esențială este demararea procesului de restructurare de o manieră timpurie, înainte de acutizarea problemelor.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4419 / 20593
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...