ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CITR: 6.650 de companii au intrat în insolvență în 2023. Numărul este similar cu cel din 2022. Soluțiile de restructurare tot mai căutate de companii

01 Februarie 2024   |   BizLawyer

• Din 6.650 de companii care au intrat în insolvență în 2023, 89 sunt companii de impact, cu active de peste 1 milion euro, comparativ cu 67 în anul precedent • București, Bihor și Cluj sunt județele care au înregistrat cele mai multe cazuri de insolvență în 2023 • 90 de cereri de deschideri a procedurii de concordat preventiv au fost înregistrate în 2023, dintre care 60 sunt în derulare. 14 dintre acestea sunt companii de impact

 
 
CITR, liderul pieței de insolvență și restructurare din România, anunță că numărul companiilor care au apelat la procedurile de insolvență în 2023 a rămas la același nivel din anul anterior, adică la 6.650. Dintre acestea, 89 sunt companii de impact, cu active de peste 1 milion euro, comparativ cu 67 în anul precedent. În ceea ce privește numărul restructurărilor prin procedura de concordat preventiv, în 2023 au fost înregistrate 90 de cereri, dintre care 60 sunt în derulare în momentul acesta. 14 dintre cereri vin de la companii de impact.

„Cifrele acestea reflectă rezultatele unor politici europene și naționale orientate către a ține companiile în viață în vremuri de dificultate economică prin diverse mecanisme de sprijin. Însă costul ascuns pe care companiile îl plătesc este chiar performanța lor, capacitatea lor de a genera profit pe termen lung. Cresc datoriile și le scade performanța. Cu alte cuvinte, companiile sunt ținute în viață pe perfuzii, ele funcționează, dar acumulează datorii. Întrebarea pe care noi ne-o adresăm constant este cum le putem sprijini să se însănătoșească și să performeze singure pe termen lung? Cum le ajutăm să treacă din zona de tratament la însănătoșire? În mod cert soluțiile de restructurare oferă premisele pentru o evoluție sănătoasă. Mai departe, însă, pivotarea, inovarea, schimbarea modului de a face business sunt cele care mențin rezultatele”, declară Paul-Dieter Cîrlănaru, CEO CITR.


Cele mai afectate sectoare au fost, în 2023:

•    Comerțul cu ridicata și cu amănuntul, alături de repararea autovehiculelor și motocicletelor, cu 1.630 de cazuri și o ușoară scădere de 1.15% față de anul precedent;
•    Sectorul construcțiilor a înregistrat o creștere de 3.60% în 2023, cu un total de 1.208 cazuri;
•    Transporturile și depozitarea au înregistrat o creștere de 18% și un total de 636 de cazuri.
București, continuă să înregistreze cel mai mare număr de companii în insolvență, cu o creștere de la 1.153 în 2022, la 1.289 în 2023.  În același timp, remarcăm o creștere a numărului companiilor în insolvență în județe precum Bihor, unde numărul a crescut de la 545 în 2022, la 599 în 2023. Observăm și o scădere în județe precum Argeș, de la 178 în 2022, la 120 în 2023, semnalând posibile ameliorări în condițiile economice sau eficiența măsurilor de prevenire și restructurare implementate.

Concordatul preventiv, o soluție tot mai populară pentru companiile în dificultate

În 2023 au fost înregistrate 90 de cereri de deschidere a procedurii de concordat preventiv, dintre care 60 sunt în derulare în acest moment. Toate însumează o cifră de afaceri de 250 milioane de euro și active imobilizate de peste 100 milioane euro.

Companiile sunt cu precădere din comerț, construcții și fabricare, din județe precum Dolj, București, Cluj și Mureș.

Dintre acestea 14 sunt companii de impact cu active imobilizate de peste 1 milioane euro. Ele au o cifră de afaceri cumulată de 120 milioane de euro și împreună au active imobilizate de 78 milioane euro.
„Numărul companiilor care apelează la soluții de restructurare este tot mai mare, însă aceste proceduri au caracter confidențial, nu sunt vizibile. Chiar dacă nu putem avea o perspectivă asupra acordurilor de restructurare sau a restructurărilor de business în general, vedem interes crescut în zona aceasta.” A concluzionat Paul Dieter Cîrlănaru.

Ce soluții de restructurare sunt disponibile pentru companii?

Acord de restructurare
Un concept nou integrat în România adus prin legislația în materie de restructurare, ce are la bază Directiva Europeană care își propune să ofere perspective de redresare companiilor în dificultate. Prin acordul de restructurare, companiile pot adresa problemele rapid și adaptat nevoilor specifice, într-un cadru reglementat de negociere, care să le permită restructurarea activității și a datoriilor.

Prevenție și timpuriu sunt cele două elemente esențiale ale filosofiei acestei proceduri iar rolul instanțelor de judecată este minim.

Concordat preventiv
Un produs reinventat, prin noile prevederi în materie de restructurare, concordatul preventiv oferă posibilitatea de suspendare temporară a oricărei executări silite de care antreprenorul poate beneficia  pentru renegocierea cu partenerii, într-un cadru reglementat, care permite o restructurare a afacerii și datoriilor și o redare a echilibrului și perspectivei în business.

Soluțiile care pot fi implementate într-un astfel de mecanism de restructurare pot fi adaptate specificului fiecărei companii și pot implica măsuri precum: eșalonarea și ajustarea datoriilor, conversia datoriilor în acțiuni, transfer de business, vânzarea de active non-core, atragerea de finanțări, fuziuni/divizări, etc.

Restructurarea extra-judiciară a afacerii
În timp ce acordul de restructurare și concordatul preventiv sunt proceduri moderne restructurare reglementate de Legea 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței şi de insolvență, companiile pot apela în anumite situații și la restructurarea extra-judiciară într-o manieră consensuală cu partenerii acesteia. Astfel masurile de restructurare financiară și/sau operațională pot fi agreate consensual între administratorii, asociații și creditorii principali ai companiei. Restructurarea financiară poate viza modificarea structurii datoriilor companiei dar și structura capitaluri acesteia, prin aducerea unui investitor sau majorarea capitalului social. Restructurarea operațională are ca scop eficientizarea și îmbunătățirea profitabilității prin implementarea unor măsuri de optimizarea a proceselor de producție, distribuție, marketing sau control al costurilor.

Succesul unei restructurări depinde de mulți factori dar esențială este demararea procesului de restructurare de o manieră timpurie, înainte de acutizarea problemelor.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1122 / 17296
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...